Wielspoortjes in de B??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 21:55

ardonnypony schreef:
kijk als je nou goed kan rijden, dan rijd je zonder sporen Knipoog en wielsproren vind ik sowieso heel NIET diervriendelijk , (allesporen en zwepen niet ) maar sommigen vinden van wel. Ik moet toegeven dat ik ook met zweet rijd maar ardon hoeft dat alleen te weten dan luisterd hij al, ik hoef hem dus niet te slaan. (heel soms een zacht tikje bij keerstwending als hij om de middenahnd wil draaien)

Als je met sporen KAN rijden, dan zijn ze niet zielig hoor. Alleen het feit dat een hoop mensen dat niet kunnen maakt het zielig.
Ik vind het zieliger als iemand een paard 10x hard moet schoppen om hem vooruit te krijgen, dan dat iemand 1x een prik met z'n spoor geeft.
En dit geldt ook voor een zweep. Als je 'm op de goede manier gebruikt, zal je paard er op een goede manier respect voor krijgen en hem niet meer nodig hebben. Natuurlijk moet je 'm bij veel paarden erbij houden, want anders nemen ze je in de maling, maar je hoeft 'm dan niet te gebruiken.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:15

ahum, ik heb niet alles gelezen, maar ik ben één van die mensen die in de B met wielen rijdt. Niet zozeer omdat ik mijn paard niet voorwaarts krijg, want dat lukt prima ook zonder wielen of welke sporen dan ook, maar het paard waarmee ik nu in de Z rijdt heeft een hele dunne huid en het is ook nog eens een schimmel. Met gewone sporen reed ik dit paard zijn huid stuk en met grote gladde wielen niet. Weinig keuze dus. Eerst nog in de b zonder spoortjes gereden, maar hij moest er uiteindelijk toch echt aan wennen dus toch maar sporen om. Nu loopt dit paard Z en ik kan hem nog steeds prima zonder sporen rijden en als het echt moet zal ik er vast ook wel een z proef mee kunnen rijden.

De jonge paarden rij ik dus gewoon met wielen. Niet omdat ze anders niet goed lopen, maar omdat wielen over de huid rollen en niet zo vreselijk prikken en omdat ze vind ik en velen met mij (waaronder Rinie van der Schaft die dit onderwerp in een clinic aansneed waar ik met dit paard en deze sporen mee reed) gewoon zo snel mogelijk moeten wennen aan een spoortje.

Ik ga wat betrefd de kartelsporen, bloemetjes en kleine hele smalle wieltjes wel mee met het gros van de reacties hier. Alleen als het echt niet anders kan en alleen als het gebruikt wordt door een deskundig ruiter.

mrnino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:29

ik vind dat ze helemaal niet mogen rijden met sporen in de B. B)
zo kan de jury toch nooit weten of de amazone of ruiter het paard aankan ?!
ik vind dat je pas in de L1 met sporen mag rijden en in de M2 met wielsporen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 15:36

Mr Nino, waarom in het L1 dan wel? Wat is dan het grote verschil met het B? En geloof me, een paard aankunnen heeft maar voor een heel beperkt deel met sporen te maken en een beetje jury ziet dat heus wel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 16:17

Bij die hele discussie rond sporen van de B tot de Z vind ik dat er wel wat zaken over het hoofd worden gezien. Bijvoorbeeld bij de westernsport mag er juist niet zonder wielen worden gestart, andere sporen zijn te scherp...In de dressuur is niet voor niets een heel erg lang reglement volgeschreven met wat er allemaal wel en niet mag qua optoming, lengte van de zweep, soorten bitten, soorten neusriemen, soorten sporen, noem maar op het staat erin...

Waarom doen wij die hele discussie over...Met sporen (wiel of niet) of zonder kan een beroerde ruiter rampzalige gevolgen voor zijn paard opleveren...Moet je het kortom niet eigenlijk hebben over de rijstijl i.p.v. over de hulpmiddelen. Het eerste bepaald nl. in belangrijke mate het effect in positieve of negatieve zin van het tweede....

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 16:39

Het gaat nu ook eigenlijk niet over sporen in het algemeen.
De stelling was toch duidelijk "sporen in B......."

En volgens mij zegt het gros hier ook dat je alleen met sporen zou moeten rijden als je dat ook kunt.

Maar goed wie bepaald of je daar klaar voor bent of niet?
Daarom is volgens mij de lijn getrokken dat vanaf de M sporen verplicht zijn. Zegt mij genoeg.
Tuurlijk mocht ik ooit richting dat niveau gaan, mag ik ervan uitgaan dat ik weet hoe ik ermee om moet gaan, maar omdat ik nu vind dat zowel ik en mijn paard het nog niet nodig hebben, waarom zou ik dan met sporen rijden?
Daar begin ik wel mee als het aan de orde komt.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Er zijn genoeg paarden dei het al eerder "nodig" hebben of om wat voor reden dan ook.
Maar dat geld nu niet voor mij. Dus vandaar dat ik mijn mening ook puur bij mij zelf houdt.

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 17:34

Ik wil hier graag ff op reageren. Kunnen jullie niet zonder sporen rijden?Als je echt kan rijden kun je in de B en in de L echt wel zonder spoor rijden hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 17:37

kijk de volgende keer even naar een datum, en voeg bij voorkeur ook iets nieuws toe aan een discussie!

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 18:12

Ach who cares???? Kijk nooi naar data hahaha ben hier nieuw

gelukkig nieuwjaar trouwens Pling