Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Re: Hoe snel denk jij door de klasses heen te vliegen ? +berijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 11:55

Urielle schreef:
Inderdaad Asjemenou. Ik vind er persoonlijk geen *censuur* aan om te starten als ik weet dat ik toch als 14e eindig ofzo. Dat het wel eens voorkomt door omstandigheden van allerlei aard is iets anders, daar zit ik niet mee en dan train ik lekker door voor de volgende keer, maar ik wil wel de gedachte hebben dat mijn paard en ik er KUNNEN winnen. Die gedachte stimuleert ook. De gedachte alleen dat ik zelf denk niet klaar te zijn om de L1 te kunnen winnen, zal ongetwijfeld voor onzekerheid zorgen zodat ik niet volop aan mijn paard rijd daar en dus ook minder presteer dan we kunnen.

Het gaat toch niet om het winnen in iedere proef ??? Ik ben van mening dat je er het niveau van je paard mee meet. Het feit dat er iemand nóg beter zijn paard voor elkaar heeft boeit mij persoonlijk niets.

Over het plannen: ons paard is met mijn dochter gestart in januari 2006 en loopt nu M1 (na een wedstrijd of 16). Alle keren overgegaan met ca. 12 à 13 winstpunten. Bijna alle keren leverde de laatste wedstrijd in een klasse (2 proeven) 3 of meer winstpunten op en dát is voor mij meer een reden om over te gaan. Als je telkens met 2 proeven 1 of net aan 2 winstpunten rijdt, dan ben je m.i. niet toe aan een volgende klasse. Overigens kun je plannen wat je wilt, maar ons paard heeft vorig jaar van november t/m februari niets kunnen doen ivm een hardnekkige hoefzweer en ze is ook al eerder is een maand of 3 er tussenuit geweest door kreupelheid. Dat kun je niet voorspellen en heb je maar gewoon te accepteren. Mijn dochter rijdt overigens nooit meer dan 2 wedstrijden per maand (vind ik meer dan genoeg met een nu 6-jarige). Ook is het natuurlijk niet te voorspellen (als je met een paard in de B begint) óf hij ooit alles wat er in de Z gevraagd wordt goed gaat oppakken en zo ja, hoeveel tijd je dan nodig hebt om dit te trainen. Het ene paard pakt iets nou eenmaal beter op dan de ander. Kortom: ik zou me nooit aan een planning wagen: ik zou het leuk vinden als mijn dochter volgend seizoen M2 kan gaan starten, maar lukt dat niet is dat ook geen probleem. Tijd genoeg (ze is net 15) Haha! .

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:27

Ik doe het lekker rustig aan. Heb een jaar over de B gedaan (met 1 x per maand starten en in de zomer periode met de selectiewedstrijden vaker), had toen 24 winstpunten, dus het werd wel tijd om naar de L1 te gaan.
We hebben tussen de B en de L1 even een pauze gehad vanwege een val bij het springen, maar daarna weer rustig aan het werk gegaan. Heb nu bijna elke keer een winstpunt in een proef (zit nu op 16), maar heb nog geen haast om naar de L2 te gaan.
Laat haar maar lekker sterker worden, als het goed is hebben we nog jaren de tijd om wedstrijden te rijden, dus die hogere klassen komen dan wel.

Vind dat een paard/pony de tijd moeten krijgen lichamelijk maar ook geestelijk aan de hogere klasses toe te zijn: duurt echt wel wat langer dan 1-2 jaar!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:35

makkelijker gezegt dan gedaan Knipoog
ik hoop voor je dat het lukt Pling
je hebt echt een super paardje als je je helemaal aan het schema kan houden OK dan!
ik zelf ga niet overhaasten ik stap over wanneer mijn pony daar klaar voor is
al doet ze er 1 half jaar over om naar een volgende klasse te rijden Vork

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:35

Ligt aan hoe vaak je op wedstrijd gaat denk ik

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:49

en hoe intensief je thuis (en qua les enzo) traint Knipoog

Kan me bv voorstellen als je wat minder fanatiek traint..én wanneer je niet zo vaak op concours gaat, dit beide wel 'vertragende' factoren kunnen zijn.. Ja

Maar dan nog..
Je hebt over zoveel dingen geen controle..alles kan zomaar veranderen..
een beetje plannen (bv volgend jaar zou ik graag .. willen starten oid) moet kunnen, geeft je ook een doel om naar toe te werken..maar dan wel met een evt bijstelling tussendoor Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:52

Ja daar heb je gelijk in. Ik start 14 oktober mijn eerst L1 wedstrijd. Als ik volgend buiten seizoen L2 mag starten ben ik blij. Ik ben niet de actievste wedstrijd ruiter en vindt al gauw allemaal wel best.

Het zegt mij ook niet zo heel veel eigenlijk

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:54

ben in januarie gestart heb nu 6 wedstrijden gereden ben b met 2 winst rij 1 keer per maand vaak minder. hoop hem tot z te kunnen rijden maar hij is pas 4 doen het rustig aan hij heeft er de aanleg wel voor. zie wel wanneer ik in het z beland

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:56

De mijne is ook 4 en had ook al in het L2 kunnen lopen. Ben pas in Juni gestart. En rijdt nauwelijks eens in de maand concour. Allees november heb ik zowat vol. Oktober staat er 1 en december is nog maar afwachten of er leuke wedstrijden zijn. Januari is ook altijd moeizaam en Februari ook. Dat zijn al 3 maanden waar er weinig tot geen leuke wedstrijden zijn

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:32

zijn nu ook weinig leuke wedstrijden in de buurt hoor..
No Cheer
Hoop dat het straks wat beter wordt (december)

Start zelf meestal 3x per maand, Bloos , maar vind dat wel fijn, zo blijf je een beetje in het ritme, anders moet je elke proef weer even wennen..
(tenminste dat heb ik )

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:48

Dat valt met Wino wel mee. Die is erg braaf. Alleen ben ik met losrijden soms te nerveus. Maar dat komt ook omdat ik er bijna 2 jaar eruit ben geweest. Dus het is weer helemaal nieuw.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:58

Ik kan me echt ergeren aan dit topic.. Gaat het alleen maar om presteren? Ik bedoel der is niemand die hier vanzelf zou zeggen ik denk dat ik de eerste paar wedstrijden geen winstpunten rij. En als ik overga naar een andere klasse rijd ik gelijk een winstpunt. In de realiteit is dat toch nooit zo.

Al die mensen (die nog niet zijn gestart) die denken dat ze elke wedstrijd 1 of 2 winstpunten per proef mee naar huis slepen. 'Dream on' en k hoop dat je keihard op je bek gaat.

Je stelt hier voor jezelf een doel die de meesten hier toch niet zullen bereiken. Je stelt jezelf alleen maar teleur. imo

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:05

Ik wilde hier wat schrijven maar TouchAndGo is me voor. Je "werkt" met levende dieren en je kan wel dingen willen plannen maar vaak loopt het niet zoals je het in gedachten had. Daarbij vind ik een rustpauze van 2 wedstrijden per maand geen rustpauze. Je hebt niet alleen met het behalen van winstpunten te maken maar ook met wat je paard aan kan. Niet alleen psychisch maar ook spier- en peestechnisch.
Dus inderdaad dream on en over 5 jaar zien we je wel op het WK als je deze planning doortrekt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:05

Sorry hoor TouchAndGo, maar er zijn hier echt wel mensen die zelf goed in kunnen schatten of ze klaar zijn om naar een hogere klasse over te gaan.
Dan is het echt niet zo moeilijk om meteen een wp te rijden. (vooral als je kijkt hoe de concurentie soms rondhobbeld Bloos )
Ik ben zelf weer met een jonkie begonnen, en idd, de eerste paar keer verwacht ik ergens onderaan te bungelen en eerder in de buurt van de 150 dan de 180 te eindigen, maar als ik overga naar de L1 dan weet ik zeker dat hij daar dan klaar voor is.
Maar ik heb dan ook nog geen tijddoel voor ogen, en al helemaal niet: Over zoveel tijd loopt ie zo hoog.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:08

asjemenou schreef:
Sorry hoor TouchAndGo, maar er zijn hier echt wel mensen die zelf goed in kunnen schatten of ze klaar zijn om naar een hogere klasse over te gaan.
Dan is het echt niet zo moeilijk om meteen een wp te rijden. (vooral als je kijkt hoe de concurentie soms rondhobbeld Bloos )
Ik ben zelf weer met een jonkie begonnen, en idd, de eerste paar keer verwacht ik ergens onderaan te bungelen en eerder in de buurt van de 150 dan de 180 te eindigen, maar als ik overga naar de L1 dan weet ik zeker dat hij daar dan klaar voor is.
Maar ik heb dan ook nog geen tijddoel voor ogen, en al helemaal niet: Over zoveel tijd loopt ie zo hoog.

Precies, maar der zijn ook genoeg mensen die denken: 'k heb 10 winstpunten dus k kan wel over naar de L1'

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:09

TouchAndGo schreef:
Ik kan me echt ergeren aan dit topic.. Gaat het alleen maar om presteren? Ik bedoel der is niemand die hier vanzelf zou zeggen ik denk dat ik de eerste paar wedstrijden geen winstpunten rij. En als ik overga naar een andere klasse rijd ik gelijk een winstpunt. In de realiteit is dat toch nooit zo.

Al die mensen (die nog niet zijn gestart) die denken dat ze elke wedstrijd 1 of 2 winstpunten per proef mee naar huis slepen. 'Dream on' en k hoop dat je keihard op je bek gaat.

Je stelt hier voor jezelf een doel die de meesten hier toch niet zullen bereiken. Je stelt jezelf alleen maar teleur. imo

Blijkbaar snap jij het hele wedstrijd gedoe nog niet.
Ik train ervoor dat ik op wedstrijd winst rijd. Ben ik/ we er nog niet klaar voor dan starten we gewoon nog niet!
Pas als alles volkomen bevestigd is gaan we knallen op wedstrijd!
Beetje de sfeer erin houden hoor met je 'ik hoop dat je keihard op je bek gaat'

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:13

casperrr schreef:
TouchAndGo schreef:

Blijkbaar snap jij het hele wedstrijd gedoe nog niet.
Ik train ervoor dat ik op wedstrijd winst rijd. Ben ik/ we er nog niet klaar voor dan starten we gewoon nog niet!

Ja dat is misschien een beetje hard. Maar zo voel ik dat wel. Dat is mijn mening en ik weet dat er genoeg mensen die der anders over denken. Maar daarvoor is hier een discussie over. Kijk als jij zegt we zijn er niet klaar voor dus dan starten we gewoon niet, dan is dat in mijn ogen normaal. Maar jij weet ook wel dat er andere mensen zijn die niet zo denken..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:15

casperrr schreef:
[Blijkbaar snap jij het hele wedstrijd gedoe nog niet.

Ja Ben ik helemaal met je eens!
Behalve de B dan, dat is niet voor niks de B en daar mogen we nog een beetje rondcrossen! Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:16

Tsjah sommige hebben nu eenmaal een roze bril op, je had het ook anders kunnen verwoorden maar goed.. Lachen
Diegene zullen na een tijdje hard onderuit gaan als ze gelijk overgaan zonder ergens al te veel aan te besteden...

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:38

Ik denk dat ik in 2009 wel in de L zit *LOL* .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:03

Netje schreef:
Het gaat toch niet om het winnen in iedere proef ??? Ik ben van mening dat je er het niveau van je paard mee meet. Het feit dat er iemand nóg beter zijn paard voor elkaar heeft boeit mij persoonlijk niets.

Dat kan, iedereen staat daar weer anders in. Imo is het wedstrijdaspect er nog steeds in om te winnen. Als het me niet boeit om te winnen kan ik net zo goed in mijn achtertuin blijven rijden. Daar kan ik ook echt wel voelen of mijn paard voor elkaar is of niet, en zo niet dan vraag ik mijn instructeur of de buurman wel of het er een beetje uitziet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:07

Urielle schreef:
Netje schreef:

Dat kan, iedereen staat daar weer anders in. Imo is het wedstrijdaspect er nog steeds in om te winnen. Als het me niet boeit om te winnen kan ik net zo goed in mijn achtertuin blijven rijden. Daar kan ik ook echt wel voelen of mijn paard voor elkaar is of niet, en zo niet dan vraag ik mijn instructeur of de buurman wel of het er een beetje uitziet.

Ik ga in ieder geval niet op concours om iedere keer laatste te worden...

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:15

Ik doe niet meer aan plannen. Heb vorig jaar november een nieuw 4jarig paard gekocht, heb haar 1x kunnen starten in de B. twee winstpunten, maar 2 weken later een peesblessure. Weg planning. Maar 7 maanden stappen en ellende. Ben nu nog niet zover als dat ik voor de blessure met haar was. Toch gaan we in oktober onze 2e wedstrijd rijden. Let wel, dat is dus een jaar stilstand. Terwijl iedereen, die toen tegelijk met mij begonnen is in de B, nu L2 rijdt of M, ga ik verder in de B. Nou en? Ben al lang blij dat mijn paard niet meer kreupel is.
Mijn vorige paard is overleden aan koliek. We zouden net overstappen naar het L springen en het ging goed in de L2. Tja, dan houdt het allemaal op en zijn die wedstrijden ook eigenlijk helemaal niet meer belangrijk.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 22:45

Urielle schreef:
Netje schreef:

Dan hoor je kennelijk bij de groep die altijd voor de prijzen gaat en dus ellelang in een klasse blijven hangen om iedere keer die pot maar weer te pakken of net zolang wacht tot de regiokampioenschappen er weer aankomen.... Haha!

Ik zie het helemaal niet als een wedstrijdaspect (het is heus wel leuk als mijn dochter wint, maar daar gaat het ons niet om). Tuurlijk kun jij dénken dat je in je achtertuin kunt bepalen op welk niveau je paard rijdt, maar door een jury er naar te laten kijken (zo zie ik het) weet je waar een ánder vindt waar je staat in de klasse. Als iedereen in zijn of haar eigen achtertuin wist hoe die reed, dan zouden er niet zoveel mensen in allerlei klasses rondhobbelen die daar (nog) niets te zoeken hebben. Ons uitgangspunt is: een minimaal een keer ruim winst rijden (dus 3 winstpunten of meer) en dan over. Als je je paard goed voor elkaar hebt, wéét je wanneer deze er klaar voor is om goed te presteren op een volgende wedstrijd (tuurlijk kan het door allerlei omstandigheden wel eens mis gaan, maar in principe zorg je dat je paard er thuis klaar voor is). Ik zie het dus niet zozeer als een competitief iets, maar meer als een toets van je eigen cq het paard z'n kunne. Als doel stellen we ons dan om zo hoog mogelijk te komen. Dus als je je punten hebt in een klasse en je paard is goed getraind voor de volgende, waarom zou je dan niet overgaan ?

Maar een termijn hiervoor hebben we niet gesteld (één blessure en je bent weer weken of maanden achterop).

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:38

Ach dat winnen vindt ik niet zo belangrijk. Dat ben ik wel een beetje ontgroeid. Als mijn paard flink zijn best doet en ik weet leuk rond te sturen ben ik tevreden. Als ik een Wp heb is het helemaal top. Als het een keer niet lukt, jammer dan. Dat kan een keer gebeuren.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:44

Netje schreef:
Ons uitgangspunt is: een minimaal een keer ruim winst rijden (dus 3 winstpunten of meer) en dan over.

Er zijn maar héél weinig combinaties die 3 winstpunten in één proef scoren...
Waarschijnlijk bedoel je drie winstpunten in twee proeven?