wedstrijdpaarden op de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Re: wedstrijdpaarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:15

Valt mij ook op nu je het zo zegt? Mijn stal is allevier bijeen. Springen Dressuur Recreatief en Western, Western en springen staan het meest buiten

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:24

Op de manege waar ik sta daar kreeg ik vroeger ook te horen "sportpaarden die nog moeten presteren ook moet je niet zo lang buiten zetten (max. een uur, en dat gebeurt bij de meeste eigenlijk ook niet), want dan worden ze lui en presteren ze niet meer onder het zadel. Alle "sportpaarden" daar zijn wel springpaarden die nooit hoger moeten lopen dan 100 cm... Verward
Ik die buiten op deze manege nog nergens anders was geweest geloofde dit natuurlijk, tot ik op bokt kwam, of gewoon eens bij andere stallen ging kijken...
Nu weet ik wel wat het beste is voor m'n paarden, ik ga ondertussen elk weekend op wedstrijd, en mag wel zeggen dat ik het hoogste spring met m'n paarden en de beste resultaten op de hogere niveau haal (andere halen ook resultaat maar mss in de 90 ofzo..). Maar toch krijg ik van iedereen super veel commentaar omdat ik mijn paarden niet halfdood slaag en ze zo lang buiten zet !!!

Met het paard waar ik het hoogst mee rij, die het duurst was, en het beste presteert, daar ben ik idd wel wat voorzichtiger mee ... Bloos . Hij gaat altijd met deken op de weide (zomerdeken) als het geen 30 graden is teminste, en z'n staart doe ik wel in een vlecht enzo, en voor hij terug de stal in gaat doe ik ook nog altijd z'n benen, maar dat is eerder een kwestie van hem zo proper mogelijk te houden en zonder schrammen van beten van mijn ander paard of van de weide-omheining...

Maar ik ken ook genoeg mensen die hoger rijden dan mij en die hun paarden WEL de hele dag binnen houden hoor, terwijl hun fokmerries wel vollop weidegang krijgen, maar dat zijn dan ook maar fokmerries ... Rolleyes

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:25

mijn instructrive die meerdere lichte tour paarden heeft, heeft ze dagelijks de hele dag in grote groepen in ruime weides staan.

noortjejacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:28

Tuurlijk staan wedstrijdpaarden op de wei,
Je moet namelijk niet alleen aan jezelf denken maar ook aan het paard, Het paard is van nature buiten en heeft dan volgens mij ook een veel betere gezondheid!

vaagjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:11

wat is dat voor onzin paarden moeten gewoon lekker naar buiten kunnen ofze nou zz rijden of niet

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 12:52

PriscaZ schreef:
Hun pony loopt nu M1 en mag niet meer op de wei... Want dat mogen de topsportpaarden ook niet...

whahahahaha topsportpaard wat een giller zeg!
moet ie ook 3 uur per dag trainen? Haha!
nou de meeste hoog geschoolde( Knipoog ) paarden lopen wel op de wei hoor alleen niet in een kudde om blesures zo veel mogelijk te voorkomen!
en als ik een salinero had dan.....wist ik het niet meer denk ik! maargoed die heb ik niet Tong uitsteken en ik ben ook geen anky Knipoog
dus de mijne lopen lekker buiten!

moppiehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:01

ik heb oowk 2 springpaarden waar ik wedstrijd mee rijdt maar mijn paarden lopen het liefste de hele dag in de wei vinden ze leuwk maar als ze uit de wei komen ga ik ze berijden en dan weer ff terug om uit te rusten en daarna weer in de stal. dan zijn ze meestal wel fit genoeg om aan wedstrijden mee te doen.en op de manege waar ik vroeger werden de paarden ook gewoon in de wei gezet maar dan niet meer dan 3 uur anders konden de andere paarden niet meer in de wei lopen want de meeste paarden konden niet zo goed met elkaar opschieten en nu hebben we zelf een manege en doen we precies hetzelfde als ze eenmaal in de wei staan gaan ze galopperen en zo en heel gek doen en dan zijn ze heel blij.

moppiehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:02

ik vind dat paarden ook vrijheid mogen hebben en niet de hele dag alleen maar in de stal moeten staan

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:20

Die van mij staat ook lekker in de wei paard te zijn! Afgelopen weekend had ik hem al helemaal schoon en in de vlechten voor de wedstrijd, maar moest nog een uur lesgeven en hij was de enige die nog op stal stond. Vond ik wat sneu, dus heb hem maar een dekentje om gedaan en in het land gezet. Moest alleen twee vlechtjes opnieuw vastzetten, maar verder kon ie zo weer mee!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 21:26

Ik denk juist dat het voor topsportpaarden heel goed is om in de wei even je benen te kunnen strekken en ook je rug op te rekken. Voordeel is ook dat ze de hele dag lopen en je dus vlotten ermee aan het werk kan.
Meestal staan paarden niet in de wei omdat ze in pension staan waar geen weidegang mogelijk is. Mensen denken dan dat het niet nodig is omdat ze iedere dag gereden worden. Dan hebben ze hun beweging toch gehad. Maar waarom worden al die kantoorklerkjes geveld als ze opeens gaan sporten na een dag stil te hebben gezeten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:08

Mijn sportpaard hoeft echt niet de gehele dag buiten te lopen. Bij slecht weer zie je hem zelfs al na een uurtje zielig bij de ingang van zijn weide staan. Dan lijkt het wel een verzopen kat Haha! Nee, die van mij gaat nu zomers één dagdeel op het land, en swinters blijft hij binnen. Komt hij sochtends wel even in de stapmolen en smiddags/savonds rijden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:34

VValar schreef:
Mijn sportpaard hoeft echt niet de gehele dag buiten te lopen. Bij slecht weer zie je hem zelfs al na een uurtje zielig bij de ingang van zijn weide staan. Dan lijkt het wel een verzopen kat Haha! Nee, die van mij gaat nu zomers één dagdeel op het land, en swinters blijft hij binnen. Komt hij sochtends wel even in de stapmolen en smiddags/savonds rijden.

En waarom houd je um s winters binnen dan? Als het mega slecht weer is, okee dan staan die van mij ook enkele uurtjes buiten, maar waarom zou je um in vredesnaam binnen houden als het mooi weer is? Een stapmolen is ook maar geestdodend rondjes wandelen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:36

Omdat er geen gelegenheid is om hem buiten op het land te gooien. Het is kleigrond en dat wordt swinters spiegelglad als het een klein beetje geregend heeft. Bovendien vind ik het prima zo. Stapmolen gaat hij sochtends even in als er gemest wordt. Verder moet hij zijn ei maar kwijt kunnen in het rijden. Dan is hij tenminste voorwaarts Haha! Verder wordt hij op een dienblaadje gedragen... het leven van een sportpaard is zwaar.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:38

Als het land het niet toe laat kun je idd niets aan doen. Maar zijn er geen paddocs? Laat je um nooit los in de bak?
Ik ben blij dat ik jou paard niet ben...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:45

Oh god, de naturals gaan weer in de aanval hoor... Rolleyes

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:46

Nee zo bedoel ik het niet.. maar mocht ik de paarden ooit moeten stallen op een pensionstal dan is mijn allereerste vereiste: dagelijkse weidegang.. En kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen denken dat een paard er genoeg aan heeft als ie alleen gereden wordt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:50

Achja, zo gaat iedereen anders met zijn paard om. Iedereen handelt naar zijn eigen goeddunken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:52

Wij hebben een hengst van 11 jaar die nu op Z1 niveau loopt. Meestal laten we hem in het land waar het gras niet te hoog staat. Het betreft een Fries, een sober ras, dus hebben we hem liever niet in dat vette gras staan Lachen Het paard stond eerder in pension. Nu we hem aan huis hebben zie je hem duidelijk opknappen. Hij is meer hengst, zit prachtig glad in zijn vacht en is super vrolijk Ja

In de winter komen alle paarden in de paddock van 15 x 15 met een zandbodem. Daar kunnen zich dan lekker uitleven Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:59

VValar schreef:
Achja, zo gaat iedereen anders met zijn paard om. Iedereen handelt naar zijn eigen goeddunken.

Het is maar goed dat niet iedereen hetzelfde wil, want dan zou iedereen naar dezelfde stal gaan en dezelfde stallen altijd leeg blijven. Das ook niet wat natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:03

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:26

Mijn paard staat op dezelfde stal als Valar. Ook die van mij komt niet hele dagen buiten. Ze komen een dagdeel buiten en bij slecht weer niet. Dat houdt in sochtends vroeg de eerste ploeg naar buiten en om 12 uur worden deze gewisseld en mag de rest naar buiten tot een uurtje of 6/7 uur in de avond. Lang zat lijkt me. Bovendien komen ze ook vaak sochtends even kort in de molen. Een halve dag buiten is voor een paard waar je wedstrijden mee rijdt meer dan genoeg. Bovendien heb je zo'n dier in training en komt er in ieder geval twee keer uit en krijgt dan voldoende beweging nog naast het land. Ze staan bij ons ook nooit op heel 'vet' land en dat vind ik zelf ook wel een voordeel hebben. Je hebt er immers niks aan als je paard na en tijdens een zomerseizoen helemaal is volgevreten van het gras en daardoor geen puf meer heeft om een stap te verzetten. Denk dat onze paarden niets tekort komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:29

Ik vind het gewoon een (h)eerlijk idee dat mijn paard de hele dag op het land kan staan met haar maatje.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat het het welzijn van het dier positief beinvloedt. Ook je wedstrijdpaard kan echt hele dagen naar buiten hoor Lachen Doet ze alleen maar goed Ja

Als je kijkt naar jezelf, dan wil je toch ook wel eens lekker je ding kunnen doen met vriendinnen (soortgenoten)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:30

VValar schreef:

Dat doet de mijne dus ook, lekker in de zomer wat buiten staan, maar met slecht weer (regen) naar binnen. En in de winter ook niet buiten. Beetje frisjes zonder haar Haha!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:33

@Vonneke: dat is wel het toppunt.. arm paard zo de hele dag op stal hoor

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:34

vonneke schreef:
VValar schreef:

Dat doet de mijne dus ook, lekker in de zomer wat buiten staan, maar met slecht weer (regen) naar binnen. En in de winter ook niet buiten. Beetje frisjes zonder haar Haha!

Hier werden ze eerst ook geschoren, maar kwamen s winters gewoon een aantal uur buiten. Als je genoeg dekens op legt kan dat zat...