paard voor getalenteerde ruiter

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:38

bromfiets schreef:
Ik heb inmiddels geëdit, ik was een stukje vergeten. De p.s. ging dus niet over de quote.

De eigenaar van onze stal heeft meerdere malen paarden beschikbaar gesteld. Mijn ervaring is dat mensen heel veel willen, maar er weinig voor willen doen. Er is hier een dame geweest die helemaal gek was op een merrie, ze wou hem dolgraag uitbrengen op wedstrijden, maar dan moest ik hem inrijden en naar de L rijden. Dat bedoel ik met niet hard er voor willen werken, mensen die dus alleen de leuke dingen willen.


Wat heeft dat nou weer met niet hard willen werken te maken Verward
Die dame wist misschien wel dondersgoed van zichzelf dat ze niet geschikt is om een dier zadelmak te maken. Ze is er wellicht te onzeker voor of angstig. Alsof het niet hard werken is om een paard verder dan L op te leiden Clown

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 13:08

Aimee schreef:
Wat heeft dat nou weer met niet hard willen werken te maken Verward
Die dame wist misschien wel dondersgoed van zichzelf dat ze niet geschikt is om een dier zadelmak te maken. Ze is er wellicht te onzeker voor of angstig. Alsof het niet hard werken is om een paard verder dan L op te leiden Clown


Ze heeft letterlijk gezegd dat ze het tot de L te laag vond, heeft dus niet veel met bovenstaande redenen te maken. Er stond ook een ruin die al wel goed aangereden was, maar nog niet gestart. Hetzelfde verhaal....

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 21:56

Ik zou het persoonlijk geen enkel probleem vinden om een jong paard op te leren en er tijd in te steken maar voor het echte begin dus gewoon het zadelmak maken heb ik toch ook liever dat hij/zij even een maandje naar een professionele stal gaat om daar toch de eerste basis op te zetten omdat dit alleen gewoon te gevaarlijk is. In je eentje een paard zadelmak maken komt namelijk niet goed, maar vanaf je op een normale manier kan opstappen en rijden (gewoon een beetje kunnen sturen en remmen) wil ik er best wel mijn tijd insteken. Maar niet voor niets, met een jong paard weet je namelijk nooit wat er nog kan en zal gebeuren. Is hij/zij echt wel zo goed, wordt ie misschien toch niet verkocht voor veel geld. Ik hoef er niet de massa mee te verdienen maar je steekt er toch heel wat tijd in in zo'n jong paard als je het goed wil doen.
Langs de andere kant vind ik wel als je bijvoorbeeld een paard aangeboden krijgt dat al een hoger niveau loopt en waar je dan eigenlijk als ruiter/amazone je echt mee in de kijker kan rijden dan ligt dit wel anders, aangezien die mensen jou een paard aanbieden waar jij van kan leren en waardoor je misschien nog meerdere paarden krijgt aangeboden. Dan vind ik wel dat je de eigenaren een beetje tegemoet moet komen.
Ik denk dat je als ruiter zelf daarin een beetje moet zien wat wel of niet kan. Ik heb zelf ook een paard dus ik hoef niet per sé een paard van anderen te rijden om zelf te kunnen rijden en vooruit te komen. Maar het is ook geen topper waar ik GP mee ga kunnen rijden. Het is daarom toch altijd een beetje zoeken naar een juiste deal met de eigenaar om het zo te zeggen. Ik wil best wel luisteren naar voorstellen van eigenaars en zo proberen iets uit te werken waar we beiden tevreden mee zijn. Maar zolang het niet mijn paard is blijf ik er wel bij dat dierenarts, hoefsmid enz. kosten voor de eigenaar zijn.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 10:44

Ik denk dat je het beter andersom kan bekijken. Waar haal je een getallenteerd paard voor een getalenteerde ruiter vandaan. Tegenwoordig meent de buurman die koeienboer is al een topper op stal te hebben.

En laten we met zijn allen ook evengoed naar de ruiters kijken. Tegenwoordig denkt het buurmeisje ook al over nog niet eerder ontdekt talent te beschikken.

Dit is de hele reden dat de sport mij niet meer trekt. Iedereen is goed, maar ik kan het beter... Alles draait om geld en de afgunst is nog nooit zo groot geweest.

Waar is de leerschool gebleven? De meeste getalenteerde ruiters stappen zelf niet op een 3 jarige dier. Hoe kan je het paardrijden snappen als je de beginselen niet mee krijgt? Vroeger moest je jezelf bewijzen.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:00

Verward

Je zelf bewijzen op een driejarige?
Dat is echt zo vreselijk Nederlands en zo ontzettend dom. Talent is er niet zo maar uit het niets. Een onervaren amazone/ruiter die aanleg lijkt te hebben, leidt niet direct een driejarige fijn op. Dat betekent weer drie verklote paarden erbij en een amazone/ruiter waarbij het gevoel niet goed is ontwikkeld. Een dergelijke amazone/ruiter moet een goed opgeleid ervaren paard onder de kont, om te leren voelen, om de aanleg die zij/hij heeft te ontwikkelen. Dáárna pas heeft hij/zij talent!

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:04

Het gaat toch over ruiters die zichzelf al bewezen hebben? Die hoeven het talent toch niet meer te ontwikkelen?

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:08

WinBinChes zegt toch dat je je vroeger moest bewijzen.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 11:48

bromfiets schreef:
Het gaat toch over ruiters die zichzelf al bewezen hebben? Die hoeven het talent toch niet meer te ontwikkelen?


Waar hebben ze zich op bewezen dan? Ik hoorde de net al de naam Gal vallen, maar met alle respect voor die man, ik zelf rijdt het nivo niet, maar ik ben heel zacht gezegd niet gecharmeerd van zijn kwaliteiten als ruiter.

Ik weet niet of jullie je enigsins verdiept hebben hoe het vroeger allemaal ging? Als je wou rijden kwam je op een stal en begon je onderaan, als stalhulp en werkte je jezelf omhoog. Deze mensen hadden dan ook echt kennis van paarden. Dat je leuk de baan rond kan sturen, ben je in mijn ogen niet direct getalenteerd. Ik wil helemaal niet zeggen dat vroeger alles beter was, in tegen deel, maar laten we de werkelijkheid niet gaan romantiseren. Ik weet niet of jullie die duitse amazone nog herinneren, je weet die voor de rechter is gesleept..... Dat was ook een bekende naam. Nou mooi talent....

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:32

@Winbinches: Ik ben het helemaal met je eens hoor Knipoog Aimee had het over talent dat ontwikkeld moet worden op een goed paard. (ik denk dat je op die manier nog meer Edward Gallen krijgt)
Maar de oorspronkelijke discussie gaat over gerenommeerde ruiters die al wat zouden moeten kunnen. Daarvan hoeft het talent (naar mijn idee) niet meer ontwikkeld te worden.

Ik vind zelf dat als je een paard aangeboden krijgt je ermee aan de slag moet op het niveau van het paard. Dus samen door de hoogte- en dieptepunten heen en niet dat paard pas accepteren als je vindt dat het goed genoeg loopt in een klasse naar je zin.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:44

Mijn hemel.... iemand die durft te stellen dat je meer Edward Gallen krijgt doordat ruiters leren rijden op goed opgeleide paarden, weet echt geen ruk van sport af.
Ten eerste is Edward Gal echt het slechtste voorbeeld wat je kunt bedenken als je een ruiter wilt noemen die heeft leren rijden op geschoolde paarden.
Ten tweede ligt het gemiddelde niveau in Duitsland niet voor niets nog steeds vééééél hoger. Daar is het de normaalste zaak van de wereld dat ruiters leren rijden op goed geschoolde paarden. Dat leerpaarden en -pony's behouden blijven voor jonge Duitse ruiters en amazones om de basis goed te leren. Geen haar op hun hoofd die stelt dat zij zich maar moeten bewijzen met een driejarige.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:56

Inderdaad, je hoort vaak in Duitsland dat ruiters/amazones daar leren met goed geschoolde paarden. Hoe kan iemand die zelf nog niets kent het aan een jong paard gaan leren? Uit de boekjes kan je het niet leren hoor. Het is daarom ook o zo belangrijk dat ruiters in het begin alles eens kunnen voelen op een ervaren paard dat de oefeningen kent. Dan weet je als ruiter/amazone wat het juiste gevoel zo ongeveer zou moeten zijn. Ik denk dat er niemand is die dit zo maar even zichzelf kan aanleren. Ik ben er ook zo tegen dat jonge ruiters altijd jonge paarden willen kopen terwijl ze nog niets kunnen, heel jammer maar die paarden daar zie je later over het algemeen niet veel van terug. Eens een enkeling die goede begeleiding heeft gehad komt er wel maar ik blijf er bij, ik vind het niet alles om een onervaren ruiter met een jong paard te laten beginnen.
Het is natuurlijk wat anders al we over ruiters spreken die reeds ervaring hebben en toch al een heleboel onder de knie hebben, nou ja, die kunnen perfect met een jong paard beginnen. En dan zal je inderdaad zien wie er talent heeft en wie niet, want degenen die enkel de reeds goed geschoolde paarden kunnen rijden maar daarna geen jong paard kunnen opleiden missen dat talent toch. Maar ik denk dat de meeste topruiters toch zijn kunnen beginnen met goed geschoolde paarden (hoeft daarom niet GP te zijn maar een M of Z paard is al een zeer goede start) en onder goede begeleiding.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:08

@Aimee: Ik ben toch ook zo dóm, ik ben heel blij dat jij het er nu op de goede manier instampt! Maar toch zou ik het op prijs stellen als je niet steeds zo denigrerend zou antwoorden in mijn richting. Ik heb een andere mening dat jij, maar ik bestook jou toch ook niet met allerlei opmerkingen over dom, elitair en walgelijk? Kunnen we nu weer op een normale toon discussieren?

@Izzy: "Hoe kan iemand die zelf nog niets kent het aan een jong paard gaan leren? Uit de boekjes kan je het niet leren hoor."
Mee eens, maar ik had het ook over ruiters die het niet meer hoeven te leren, maar die idd de kwaliteiten hebben om het aan een jong paard te leren.

gomir

Berichten: 25590
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:22

DaanxBien schreef:
Als de ruiter echt getalenteert is dan kan ze met haast ieder paard ver komen

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens.
Ik ken een heleboel paarden die met de beste ruiter van de wereld toch echt nog steeds geen goed springpaard worden Clown

Heb niet het hele topic gelezen, maar ik begrijp het 'probleem' van TS wel. Er zijn zat 'amateurs' die echt fijn kunnen rijden, maar die zelf geen duur paard met voldoende capaciteiten kunnen betalen. Deze amateurs krijgen vaak wel paarden te rijden, maar dan loop je er idd regelmatig tegenaan dat je er drie keer L mee start, paard opvalt en weg is het paard weer...
Terwijl het voor de eigenaar ook best rendabel zou kunnen zijn om het paard wat langer te laten rijden. En fokkers zouden hun paard ook vaak wel via een 'amateur' naar het sportpredikaat kunnen laten rijden ipv door een prof, duurt misschien wel iets langer, maar scheelt ook enorm in de kosten.

Denk wel dat je daar dan als getalenteerde 'amateur' zelf ook consessies moet doen en dat je dus niet kunt verwachten dat de eigenaar altijd alles maar voor je betaald.
Ik heb nu(doordat ik mijn eigen paard in moest laten slapen) een paard van iemand ter beschikking voor iig een jaar. Kosten delen we en als het allemaal fijn gaat mag ik hem langer blijven rijden dan dat jaar. Kost me dus wel het een en ander, maar ik heb wel een fijn paard te rijden tot mijn eigen paarden weer aan de concoursen toe zijn en ik heb de garantie dat het paard niet verkocht wordt.

Maar ik ben de afgelopen 1,5 jaar ook steeds op zoek geweest om er een paard bij te rijden(toen mijn merrie eruit raakte met een blessure en ik alleen mijn Z-paard had). Toen kwam er toch niets voorbij dat voor mij interessant was qua capaciteiten of de kosten werden voor mij enorm hoog...En ik wil toch ook niet de hele wereld investeren in het paard van een ander, want daar zie je nooit meer wat van terug in de meeste gevallen Bloos En ik had toen tenslotte nog een fijn paard te rijden van mezelf.

gomir

Berichten: 25590
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:31

Merilyn schreef:
Nu heb ik gelukkig een LT ruiter die mijn paard rijdt en de kosten op zich neemt omdat mijn paard bij haar (thuis) gestald wordt. Ik betaal alleen de verzekering (ook erg veel Nagelbijten / Gniffelen). Ik heb wel een contract voor haar dat mocht mijn paard om wat voor reden toch verkocht worden, dan krijgt ze 20 % van de opbrengst en daarnaast heeft ze eerste recht van koop als ik zelf besluit haar weg te doen. Maar het is idd bijna onmogelijk om iemand te vinden die talent heeft en waar je een getalenteerd paard aan ter beschikking kan stellen kosteloos....

Ik vind dit een hele nette regeling en zou hier als ruiter ook mee akkoord gaan als ik dan een fijn springpaard kon rijden Ja

Lijkt ook wat op de regeling die ik heb, alleen wij hebben de 20% bij verkoop niet afgesproken. Paard gaat volgend jaar namelijk gewoon terug naar de eigenaar.
(en mocht hij toch voor goed geld verkocht worden voor de springsport dan hoop ik maar dat ze het fatsoen hebben mij ook een percentage te geven voor de opleiding en de gemaakte kosten Knipoog )

gomir

Berichten: 25590
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 13:47

Katja schreef:
Ik begin met dit topic wel in te zien dat we thuis een vrij ideale situatie hebben waarbij ik twee paarden tegen kostprijs train en uitbreng en daar twee hele gelukkige eigenaren bij heb. Waarvan de paarden alleen voor uitzonderlijk veel geld misschien verkocht zullen worden.
Had verwacht dat er veel meer mensen op die manier werkten maar het lijkt toch vrij zeldzaam.

Ik teken ervoor als ik zo'n paard als die Andiamo mag rijden zonder er zelf elke maand een paar honderd euro bij in te schieten! (en die kosten heb ik wel aan Urby met stalling, lesgeld, wedstrijdkosten en brandstofkosten Clown )

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:39

Ik heb dit geluk dus!!
Toen mijn haflinger merrie (L2) bevangen raakte, en voorlopig de sport uit moest (2jr), kreeg ik (Z dressuur) elite/sport merries onder mijn kont van iemand anders.
Ik mag er alles mee doen, rijden, bij mij thuis zetten, op wedstrijd.. alles wat ik met mijn eigen paard doe, het enige wat hun er van willen zijn veulens.. dus ik moet haar eens in het jaar een paar maanden terugbrengen om te veulenen, en voor een tijdje kraamtijd.
Uiteindelijk is het met één van die paarden zo goed gaan klikken tussen haar en mij, dat ik haar nu thuis heb staan, en ik rij er sinds april wedstrijden mee.
We gaan volgende maand M2 starten. Lachen
Ik vraag me nog elke dag af, of dat ik nog steeds droom.. maar het is toch echt werkelijkheid. ! Haha!

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:42

gomir schreef:
Katja schreef:
Ik begin met dit topic wel in te zien dat we thuis een vrij ideale situatie hebben waarbij ik twee paarden tegen kostprijs train en uitbreng en daar twee hele gelukkige eigenaren bij heb. Waarvan de paarden alleen voor uitzonderlijk veel geld misschien verkocht zullen worden.
Had verwacht dat er veel meer mensen op die manier werkten maar het lijkt toch vrij zeldzaam.

Ik teken ervoor als ik zo'n paard als die Andiamo mag rijden zonder er zelf elke maand een paar honderd euro bij in te schieten! (en die kosten heb ik wel aan Urby met stalling, lesgeld, wedstrijdkosten en brandstofkosten Clown )

*houdt U'tje angstvallig vast* Clown

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:08

In dit topic krijg je echt het idee dat het barst van de getalenteerde ruiters zonder paard. Nou staan bij ons regelmatig paarden op stal die schreeuwen om een fatsoenlijke ruiter, maar die blijken nog niet zo makkelijk te vinden.

Maar voor de getalenteerde ruiter weet ik er dus nog wel 1.
Nou ja getalenteerde ruiter; Je hoeft echt niet mega goed te zijn, maar ben je een doorzetter (geen ja-maar type), ben je trouw en kom je elke dag (dus niet alleen als het mooi weer is) dan denk ik dat de eigenaar erg blij met je zal zijn.

Het gaat om een 4-jarige merrie (leuk paard!). Is dit jaar in de L1 uitgebracht en heeft wat parcoursjes gelopen. De eigenaar wil het liefst dat ermee gesprongen wordt, dus je moet minimaal in staat zijn om fatsoenlijk een L-parcours te springen en in staat zijn een jong paard een fijne basis mee te geven.

De eigenaar is in bezit van auto en trailer en gaat het liefst zelf steeds mee naar de wedstrijden. Je hoeft dus alleen maar een startkaart te regelen en inschrijfgeld te betalen. Er wordt wel van je verwacht dat je een groot deel van de verzorging op je neemt (voeren, binnenzetten en uitmesten). Het paard staat in de kop van noord holland. Heb je interesse? PB me maar voor meer details.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:30

Haha, inderdaad; het is echt vreselijk moeilijk om echt getalenteerde ruiters te vinden, die zijn er bijna niet (imo). Er zijn wel veel mensen die denken getalenteerd te zijn, maar dat zijn meestal niet de meest harde werkers en de grootste doorzetters. Ikzelf heb geen Grand prix talent, heb niet leren rijden op een geschoold paard, maar kan wel vrij goed overweg met bloedpaarden en jonge paarden. Ik denk dat Anky veel talent heeft voor GP, maar of ze ook zo talentvol is met jonge paarden aanrijden e.d ? Ik weet het niet... Een talent in het rijden wil niet zeggen dat ze automatisch ook goed paarden aan kunnen rijden, paarden kunnen beoordelen, oog hebben voor de fokkerij etc etc. Dat zij imo allemaal apparte zaken waar je eventueel talent voor kunt hebben.
En ja; voor andermans talent moet je betalen, want idealisme kost veel geld en dat hebben de meeste paardenmensen niet. Haha!

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:36

Aimee schreef:
Mijn hemel.... iemand die durft te stellen dat je meer Edward Gallen krijgt doordat ruiters leren rijden op goed opgeleide paarden, weet echt geen ruk van sport af.
Ten eerste is Edward Gal echt het slechtste voorbeeld wat je kunt bedenken als je een ruiter wilt noemen die heeft leren rijden op geschoolde paarden.
Ten tweede ligt het gemiddelde niveau in Duitsland niet voor niets nog steeds vééééél hoger. Daar is het de normaalste zaak van de wereld dat ruiters leren rijden op goed geschoolde paarden. Dat leerpaarden en -pony's behouden blijven voor jonge Duitse ruiters en amazones om de basis goed te leren. Geen haar op hun hoofd die stelt dat zij zich maar moeten bewijzen met een driejarige.


Daar geloof ik inderdaaf ook niet in. Ik heb zelf als manegeruiter de kans gekregen om een M2 paard bij te gaan rijden wat al een tijdje niet meer in de sport had gelopen. En ik weet zeker dat ik nu meer leer en gevoel ontwikkel dan met een jong paard, ook al zaten heel veel knoppen er niet bepaald perfect op. Ik geloof ook dat een ervaren ruiter een groen paard sneller iets kan leren, dan een ervaren paard aan een ruiter. Over het algemeen leren de paarden sneller dan de ruiters Haha!

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:12

Het is inderdaad niet gemakkelijk om die getalenteerde ruiters/amazones te vinden. Je moet net het geluk hebben dat er bij jou in de buurt iemand staat die iemand zoekt om zijn/haar paard te laten rijden. En je moet het natuurlijk ook op de een of andere manier naar buiten brengen dat je iemand zoekt. Ik zou ook niet zo maar even bij iedereen die paarden heeft staan op de hof lopen en vragen of ik zijn/haar paarden niet mag trainen.
Maar uiteindelijk geldt nog altijd, wie zoekt die vindt. En met een beetje geluk kom je van de eerste keer de juiste persoon tegen.

Robsi_Vigaro
Berichten: 326
Geregistreerd: 07-05-07
Woonplaats: Kortenhoef

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:40

Yvonnelind schreef:
Haha, inderdaad; het is echt vreselijk moeilijk om echt getalenteerde ruiters te vinden, die zijn er bijna niet (imo). Er zijn wel veel mensen die denken getalenteerd te zijn, maar dat zijn meestal niet de meest harde werkers en de grootste doorzetters. Ikzelf heb geen Grand prix talent, heb niet leren rijden op een geschoold paard, maar kan wel vrij goed overweg met bloedpaarden en jonge paarden. Ik denk dat Anky veel talent heeft voor GP, maar of ze ook zo talentvol is met jonge paarden aanrijden e.d ? Ik weet het niet... Een talent in het rijden wil niet zeggen dat ze automatisch ook goed paarden aan kunnen rijden, paarden kunnen beoordelen, oog hebben voor de fokkerij etc etc. Dat zij imo allemaal apparte zaken waar je eventueel talent voor kunt hebben.
En ja; voor andermans talent moet je betalen, want idealisme kost veel geld en dat hebben de meeste paardenmensen niet. Haha!



Ik vind dit erg goed gezegd! Vingers aflikken

kerstkrans
Berichten: 2918
Geregistreerd: 19-10-01

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:27

tja, wat is persee een goede ruiter/amazone?

ik vind, als ik zo op het wedstrijd terrein eens rondkijk dat er maar bar weinig goede ruiters zijn.
dat wil niet zeggen dat ik zelf goed ben, maar mocht ik mijn paard uitlenen, dan wil ik ook dat mijn paard erop vooruit gaat.
en dit gevoel krijg ik maar bij weinig mensen.

daarbij denk ik dat geld een erg grote rol speelt.
een paard is sowieso bij aankoop al erg duur, en daarbij kosten de stalling ook vermogens.
volgens mij moeten er al veel mensen krom liggen om uberhaupt een paard te kunnen betalen, laat staan dat ze het paard dan ook nog eens uitlenen.

mocht het echt een goede amazone zijn, a la... maar dan kan je misschien ook nog winst maken.
in vele gevallen is dit niet, en winst maken in de paarden is ontzettend moeilijk..

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:35

mariettek schreef:
Ik ben het eens met bromfiets, het kost nu eenmaal geld. Zo simpel is het. Zorg anders voor je eigen (super)paard om wedstrijden mee te rijden.
Niet zozeer bedoeld richting TS, maar waarom zou je als goede ruiter zomaar een paard aangeboden krijgen. De echt groten maken hier wel kans op (Tineke, Anky, Imke), maar zij zijn ook begonnen met eigen paarden (toch?).
Waarom zou je iets gratis krijgen omdat je er goed in bent? (ik wil de discussie op gang houden Knipoog )



Bij vrijwel iedere ruiter betaal je als eigenaar 900 euro per maand (zo niet meer) om het paard te laten trainen c.q. uitbrengen. Ik denk dat maar heel weinig paarden "gratis" naar een echt goede ruiter gaan. Denk dat je eerder kans maakt dat je het leuke paard van de buren gratis te rijden krijgt, die stelt ook andere eisen.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: paard voor getalenteerde ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:11

nargileh schreef:
tja, wat is persee een goede ruiter/amazone?

In de regel hebben de meeste ruiters die leuk kunnen sturen al een of meerdere eigen paarden, of ze hebben al paarden tot hun beschikking.

Over het algemeen komen de 'goede' ruiters meestal niet rechtstreeks van de manege (ook al denken ze zelf vaak van wel, kan je ze ook niet kwalijk nemen; hoe langer je rijdt en hoe verder je komt des te meer je pas gaat beseffen hoe moeilijk goed paardrijden eigenlijk is). Dat wil niet zeggen dat je als manegeruiter nooit geen goede ruiter kan worden of geen talent kan hebben. Maar voordat dat 'talent' eruit komt zal je heel wat rondjes, wedstrijden en privelessen bij een goede intructie gereden moeten hebben met een eigen of ter beschikking gesteld paard. Meestal is je eerste eigen paard degene waar je de grootste fouten mee gaat maken. Geeft niet, van je fouten leer je. Maar de meeste paardeneigenaren zitten er niet op te wachten dat je die fouten op hun paard gaat maken.

Talent is overigens niet alles. Je kan nog zoveel gevoel hebben voor paardrijden maar er zijn meer belangerijkere factoren die een ruiter goed maken (doorzettingsvermogen, geduld, incasseringsvermogen, kritiek kunnen verdragen, willen leren etc) Al heb je talent en het ontbreekt je aan de andere eigenschappen, dan kom je er ook niet. (behalve als jij of je pappie en mammie over een goed gevulde beurs beschikken)