Te Dik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Re: Te Dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:41

Alani - ik denk niet dat je hier kunt spreken van "het goed praten" van te dik zijn.

Natuurlijk, iedereen wil slank zijn (tenminste, dat denk ik, ikke wel hoor) maar de dagelijkse waarheid is dat er steeds meer mensen met overgewicht komen, en een deel van hen wil ook graag paard rijden, ondanks dat overgewicht.

Als ik naar mezelf kijk - ik let heel erg goed op welke paarden ik rijd en welke ik laat staan. Op dit moment ben ik ook weer op zoek naar een ander paard en dan kies ik echt niet voor de arabjes of kwpners van 1.60m
Ik probeer zo goed en kwaad als het gaat af te vallen door gezond te eten, te sporten en niet te snoepen. Dat dit geen effect heeft (op dit moment, hopenlijk verandert dat nog) vind ik al erg zat.

Ik stel mijn paard eerlijk en netjes voor, ik stuiter niet in het zadel en ondanks mijn omvang vind ik niet dat ik last heb van mijn overtollige kilo's. Vorige week heb ik nog een Tinker van 1.40 gereden en die liep vrolijkjes met mij rond te sjouwen, geen enkel probleem, maar goed dat zijn ook gewichtsdragers Knipoog

Als er dán nog iemand is die mij veroordeelt om hoe ik er uit zie, dan schiet dat bij mij in het verkeerde keelgat, echt waar. Ik doe zó mijn best en ben eerlijk tegenover mezelf en het paard, wie heeft DAN nog het recht om mij te veroordelen?

En zeg nu niet - maar dat weten ze toch niet van tevoren allemaal... Feit is dat je iemand kwetst, hoe dan ook Lachen

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:44

Het klinkt erg grof en als ik jury was zou ik het niet op die manier maar voren brengen.
Zeg dan zoiets als, Een goeie proef, maar helaas belemmer je je paard in de beweging...

Zoiets, maar om nou te zeggen je bent 20 kilo te zwaar.... Boos!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:57

Barmat schreef:
Alani - ik denk niet dat je hier kunt spreken van "het goed praten" van te dik zijn.

Natuurlijk, iedereen wil slank zijn (tenminste, dat denk ik, ikke wel hoor) maar de dagelijkse waarheid is dat er steeds meer mensen met overgewicht komen, en een deel van hen wil ook graag paard rijden, ondanks dat overgewicht.

Als ik naar mezelf kijk - ik let heel erg goed op welke paarden ik rijd en welke ik laat staan. Op dit moment ben ik ook weer op zoek naar een ander paard en dan kies ik echt niet voor de arabjes of kwpners van 1.60m
Ik probeer zo goed en kwaad als het gaat af te vallen door gezond te eten, te sporten en niet te snoepen. Dat dit geen effect heeft (op dit moment, hopenlijk verandert dat nog) vind ik al erg zat.

Ik stel mijn paard eerlijk en netjes voor, ik stuiter niet in het zadel en ondanks mijn omvang vind ik niet dat ik last heb van mijn overtollige kilo's. Vorige week heb ik nog een Tinker van 1.40 gereden en die liep vrolijkjes met mij rond te sjouwen, geen enkel probleem, maar goed dat zijn ook gewichtsdragers Knipoog

Als er dán nog iemand is die mij veroordeelt om hoe ik er uit zie, dan schiet dat bij mij in het verkeerde keelgat, echt waar. Ik doe zó mijn best en ben eerlijk tegenover mezelf en het paard, wie heeft DAN nog het recht om mij te veroordelen?

En zeg nu niet - maar dat weten ze toch niet van tevoren allemaal... Feit is dat je iemand kwetst, hoe dan ook Lachen

Het is zeker niet mijn bedoeling om je kwetsen Ach gut .

Ik ga van het goede in de mens uit en vertrouw er dan ook op dat ook de desbetreffende jury dit met goede bedoelingen heeft gezegd.

Ondanks dat je misschien nu geen last hebt van de overtollige kilo's, zul je je toch makkelijkere kunnen bewegen zonder deze extra's. Ik weet wel dat het lastig is om ze kwijt te raken, maar het is niet onmogelijk Bloos

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:00

Nog makkelijker bewegen... dan val ik waarschijnlijk helemaal uit elkaar... Ik ben namelijk super lenig en dat geloven veel mensen niet... maar ik leg zó mn benen in mn nek bij wijze van spreken... Ik beweeg als een dun mens Haha!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:49

Barmat schreef:
Nog makkelijker bewegen... dan val ik waarschijnlijk helemaal uit elkaar... Ik ben namelijk super lenig en dat geloven veel mensen niet... maar ik leg zó mn benen in mn nek bij wijze van spreken... Ik beweeg als een dun mens Haha!

Tis wel off topic, maar ja....
Slanke mensen (of mensen met het juiste gewicht) zijn niet per definitie leniger. Het is ook niet zo dat mensen met wat overgewicht geen goede conditie zouden hebben. Zijn er genoeg die volop sporten, zelfs marathons lopen.
Wat natuurlijk wel een feit is dat wanneer je 10 kg te zwaar bent, je deze wel de gehele dag mee sleurt. Je lichaam heeft daarvan natuurlijk altijd te lijden.

Barmat, je hoeft je wat mij betreft echt niet te verdedigen. Jij hebt ervoor gekozen niet je hele leven op dieet te willen zijn en daarbij neem je een paar extra kilo's voor lief. Een ander wil slank zijn en kiest ervoor het snoep, gebak, whatever te laten staan.

Maar ik blijf erbij dat de betreffende jury het vast niet zo heeft bedoeld om iemand de grond in te trappen, maar juist een hart onder de riem te willen steken. We zijn er tenslotte geen van allen bij geweest en het is wel vaak de toon die de muziek maakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:51

Ik vind wel dat een jury zoiets op een subtiele manier mag zeggen als iemand echt zijn paard ermee belemmerd. Maar zomaar even zeggen: ''Je bent 20 kilo te dik'' vind ik ronduit grof.

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:20

Ik zou dat echt niet pikken!
Oké al rij je op een kleine pony en je bent veel te groot en te zwaar, dan begrijp ik dat de jury er wat van zegt.

Kan je er geen klacht voor indienen?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:39

Anoniem schreef:
Ik vind wel dat een jury zoiets op een subtiele manier mag zeggen als iemand echt zijn paard ermee belemmerd. Maar zomaar even zeggen: ''Je bent 20 kilo te dik'' vind ik ronduit grof.

Je weet niet of dat zo gezegd is. Dat is slechts iets dat je verondersteld. Eerlijk gezegd is dat ook een beetje de tendens in dit topic en da's natuurlijk erg jammer. Als een jury het op een nette manier zegt - in de trant van brutaler rijden en iets meer dit of dat- kan het wat mij betreft gewoon gezegd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:55

Alani schreef:
[naam] schreef:

Je weet niet of dat zo gezegd is. Dat is slechts iets dat je verondersteld. Eerlijk gezegd is dat ook een beetje de tendens in dit topic en da's natuurlijk erg jammer. Als een jury het op een nette manier zegt - in de trant van brutaler rijden en iets meer dit of dat- kan het wat mij betreft gewoon gezegd worden.

Uit de beginpost:

sindaspecial schreef:
Toen zei de jury "je hebt een leuk paard alleen jij bent 20 kilo te dik" Als je 20 kilo afvalt en je rijd weer bij mij dan krijg je hele goeie punten.

Het is dus wel degelijk zo gezegt.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:20

Schandalig, Als het zo zou zijn dat ze op een dun paardje zou rijden,
zou de jury het wel kunnen zeggen, maar dan nog, het mag wel veel netter.
Maar aangezien het niet zo is vind ik het hardstikke onbeschofd!
En ik snap best dat je mond vol tanden staat ja...
Ik zou het aanklagen! Dat hoort gewoon niet!
Sucses!!

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:19

Ik vind dat de jury het op die manier nooit mag zeggen. Ik heb wel nog op een privédressuurstal gereden en daar zei de lesgever die dit al 50 jaar doet wel soms aan mensen dat ze moeten afvallen en verdikken, hij is daar heel streng in maar hij wil dan ook van ons allemaal grand-prix ruiters maken (ook is dat voor mij de bedoeling niet:p)

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 10:25

Alani schreef:
Anoniem schreef:

de jury heeft inderdaad gezegd je bent 20 kg te dik.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:00

Ik vind het gewicht van de ruiter de verantwoordelijkheid van de ruiter, en ik vind het niet aan een jury om iets over gewicht te zeggen,

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:15

Alani schreef:
Anoniem schreef:

de jury heeft inderdaad gezegd je bent 20 kg te dik.[/quote]

Dat het gezegd is, is wat mijn betreft geen probleem (waarheid mag gezegd worden), maar het ligt er wel aan op wel welke toon en in welke context. Ik vind het hypocriet om te stellen dat het niet gezegd mag worden. Wat in mijn optiek nooit de bedoeling mag zijn is een ander kwetsen!

rambo6

Woonplaats: nu Rotterdam binnenkort nieuw vossenmeer/gem Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:15

Deze opmerking is zeer terecht als niemand het zegt en je wordt nog zwaarder dan krijgt je paardje op z'n donder als hij tegen stribbeld terwijl de fout bij je zelf ligt dus je kunt overwegen om aan de sonja bakker te gaan.
je bent nu met je neus op de feiten gedrukt want als de jury niks zou zeggen en jij steeds slechte resultaten behaalt dan moet je paard dit ontgelden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:16

Splinter schreef:
Ik vind het gewicht van de ruiter de verantwoordelijkheid van de ruiter, en ik vind het niet aan een jury om iets over gewicht te zeggen,

Dat is de wijze van rijden en verzorgen ook. Ik begrijp je opmerking eerlijk gezegt niet.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:25

ik vind gewicht persoonlijker, dan hoe iemand rijd, je komt immers om beoordeeld op je rijden te worden en niet op hoe je eruit ziet, en dat is hier wel het geval geweest, (als je 20 kg lichter was had je wel winst)

of de jury heeft het gewoon heel verkeerd uitgelegd en bedoelde die dat ze bv der paard in de weg zat (daar ben ik het alleen maar mee eens, dik of dun, niet je paard in de weg zitten)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:17

ik vind dat je niet op gewicht mag rekenen

'' volgende keer minder zwaar = extra punten''

belachelijK!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:24

misschien heeft de jury het niet precies letterlijk zo gezegd?

en als ze als tip meegeven dat als jij lichter bent je paard netter loopt vind ik dat ze dat mogen zeggen, mits op een nette manier.

meer punten geven als de persoon lchter is staat in direct verband dat het paard mooier loopt dan...

DENK IK...

maar ik denk dat we niet allemaal gelijk het slechtste van die jury moeten denken. nieman dhier weet HOE het precies gezegd is...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:26

ikenindi schreef:
misschien heeft de jury het niet precies letterlijk zo gezegd?

en als ze als tip meegeven dat als jij lichter bent je paard netter loopt vind ik dat ze dat mogen zeggen, mits op een nette manier.

meer punten geven als de persoon lchter is staat in direct verband dat het paard mooier loopt dan...

DENK IK...

maar ik denk dat we niet allemaal gelijk het slechtste van die jury moeten denken. nieman dhier weet HOE het precies gezegd is...

het staat in het topic dat dit gezecht is, dus daar ga ik vanuit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:30

Alani schreef:
Barmat, je hoeft je wat mij betreft echt niet te verdedigen. Jij hebt ervoor gekozen niet je hele leven op dieet te willen zijn en daarbij neem je een paar extra kilo's voor lief. Een ander wil slank zijn en kiest ervoor het snoep, gebak, whatever te laten staan.

Um, als mensen zien hoeveel ik eet op een dag (koeken, chips, ga maar door) dan begrijpen ze niet dat ik zo mager ben (nouja, ben nog de dikste van ons gezin thuis Haha! ). En sommigen zouden, met de helft minder eten en evenveel beweging toch zwaar zijn. Daar kun je niks aan doen. Tuurlijk kan iedereen afvallen, maar voor de een is het echt eenvoudiger dan voor de ander. Bovendien 'went' je lichaam heel snel aan een gewicht en kan het heel moeilijk zijn.

Ik ken trouwens genoeg mensen die toch behoorlijk wat overgewicht hebben, en toch lenig zijn, heeft niks met gewicht te maken.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:17

Ik vind ook dat de manier hoe het gezegt is niet kan maar kijk eens eerlijk naar je vriendin en haar pony is ze te zwaar omdat ze gewoon een klein buikje heeft of omdat ze de rug van het paard overbelast ??

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:49

hmm ja ik ben zelf ook niet de dunste maar dit is puur door medicatie en een tijd lang in de rolstoel gekomen dus als me me daarop ooit aanspreken zal ik woest worden ,
maar heb een stevig paard fjord dus maak ik me niet druk om ,

wel vind ik dat ze mogen zeggen over de lengte ect. als de ruiter mega lang is voor een paard dan is het voor het gezicht natuurlijk niet mooi en voor het paard ook niet echt prettig ,
en ja als je op een ranke pony rijd en zelf toch dik en zwaar bent dan weet je zelf ook dat die niet goed is voor je paard ,
maar een jury heeft hier niet echt veel over te zeggen vind ik persoonlijk want ze weten de achtergrond niet

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:45

rambo6 schreef:
Deze opmerking is zeer terecht als niemand het zegt en je wordt nog zwaarder dan krijgt je paardje op z'n donder als hij tegen stribbeld terwijl de fout bij je zelf ligt dus je kunt overwegen om aan de sonja bakker te gaan.
je bent nu met je neus op de feiten gedrukt want als de jury niks zou zeggen en jij steeds slechte resultaten behaalt dan moet je paard dit ontgelden.

Sonja Bakker is ongezond zegt men Clown
En wie zegt dat een dikke ruiter zijn paard in de weg zit of slechte resultaten haalt?

Ontopic: Ik vind het een beetje gek dat hier volop wordt gesteld dat je tegen een ruiter wel mag zeggen dat die af moet vallen (als het de proef ten goede komt) maar moet je eens zien wat er voor reacties komen als je zegt dat je met een Tinker/Fjord/Haflinger/noem maar op niet mag dressuren en maar terug moet komen met een dressuurgefokt paard.
Belachelijk zeg. Laat mensen in de basissport toch prullen. Of je dik bent of dun, 80 jaar of 8 jaar, met een KWPNer of een Shire... mensen doen het voor de lol. Waarom dan mensen zo afvlammen?

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:33

Inderdaad een klacht indienen, wie denken ze wel dat ze zijn?