dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: dispensatie (bitkoos starten)ingetrokken na drie jaar!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:20

je kan toch geen dispensatie vragen op een regel waar zegt dat dispensatie niet verleend word voor medische zorg.
dus over het feit dat het dispensatie is heeft het niets mee te maken. Want dan mogen ze die regel voor mij al afschaffen

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 22:23

Blijkbaar wel he Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:23

Heidi2 schreef:
Nou en dat is het gewoon.
Even voor de goede orde. De vrouw die mij beldde ken ik dus helemaal niet. Ze klonk erg oprecht.
En wanneer zij een naam kon noemen dan kreeg ze dispensatie. Zo gezegd zo gedaan, ik help een medemens graag tenslotte. En drie dagen later een brief dat mijn dispensatie ingetrokken wordt...

Het heet niet voor niets dispensatie guys. Dat iedereen zich aan de zelfde regels dient te houden is heel logisch maar heel soms zijn er uitzonderinge nodig. In dit geval een medische. Al zouden ze al zeggen dat ze het mochten proberen, mist er aangetoond wordt een juiste proef neer te kunnen zetten he.

En in dezelfde regels staat dat er geen dispensatie wordt gegeven voor bitloos rijden, ook niet om medische redenen. Dat is nu eenmaal klassieke dressuur.

Jij hebt gewoon geluk gehad dat ze ooit een fout gemaakt hebben en die pas is opgemerkt toen die vrouw jou als voorbeeld gaf. Was dat niet gebeurd had je misschien wel langer kunnen doorrijden.
Net zolang tot iemand aan de bel getrokken had en de knhs op hun eigen regels had gewezen.

Je haalt in dit topic zelf dingen aan die er niet toe doen:
Je vindt het wel leuk om te bewijzen dat het zonder bit kan
Je wil de regel eigelijk gewoon veranderd hebben, dus de complete klassieke dressuur

En eigenlijk wil je nog gewoon dat er voor jou een uitzondering wordt gemaakt omdat er bij jou nu eenmaal een fout is gemaakt.

Begin zelf een bond voor bitloos dressuur rijden.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:25

katiavl schreef:
Waarom is de situatie sneaky? Enige wat er is gedaan dat de situatie recht is gezet. En eigelijk hun volste recht. Wat in het regelement staat moet gevolgd worden. Wel zoals er gezegd is zijn er veel fouten gemaakt.

Zie uitleg van Heidi2.

Ik moet zeggen dat de uitleg van ThePast03 wel eea verklaard. Maar het blijft wel balen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:32

Maroush schreef:
Maar het blijft wel balen!

Dat ze baalt van het feit dat de knhs hun fout ontdekt is kan ik mezelf voorstellen.

Maar dat is geen reden om te verwachten dat ze dan maar als een soort uitzondering wordt behandeld of dat de regels voor haar alleen worden veranderd.

Ik heb Isabelle Werth een tijd terug op tv ook piaffe, passage en galopchangementen zien doen op een paard met alleen een halster aan.
Iedereen die juist rijdt zou de oefeningen op zijn/haar niveau met gemak zonder bit moeten kunnen rijden maar dat heeft helemaal niets te maken met de klassieke dressuur zoals waarvan de regels nu eenmaal al eeuwenlang zijn vastgelegd.
En een van die regels is dat er een bit in de mond van het paard aanwezig moet zijn.

Wil je dat niet, of kan dat door omstandigheden niet, dan kies je of voor een andere tak van paardensport of je zet met die velen (zoals hier gezegd) medestanders je eigen bond op en je begint je eigen tak van paardensport: de bitloze paardensport.

Verwacht niet dat anderen zichzelf aanpassen voor jou maar maak zelf de aanpassing.
En als je wilt schoppen doe het dan tegen degene die de regels opstelt en niet tegen degene die ze simpelweg handhaaft.
En ga er vooral geen dingen bijhalen die er in dit geval helemaal niets toe doen, dat laatste erger ik me vooral aan.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:33

Huertecilla schreef:
Nognognognóg een keer dan.

Of het met-zonder bit wel-niet kan, is helemaal geen punt.
Of het wel-niet vriendelijker is, is geen punt.

De crux is dat de definitie van de 'klassieke' stijl aan de teugel aan het bit is.
Ga je nu zonder bit rijden, dan is het geen klassieke dressuur meer. Zo eenvoudig is het.

Zo is renaissance dressuur met aanleuning op een trens ook een interne tegenstelling dus onmogelijk. De essentie is namelijk het met een door alleen de zwaartekracht aangetrokken teugel aan een stang. Dát is de hele kern. Ja, je kan anders rijden maar dan ís het dus wat anders...
Zo schrijft Doma Vaquera (Veehoeder Dressuur) heel specifiek een vaquera-bit voor omdat daar een specifieke teugelvoering en stijl van hulpen bij hoort.
Idem klassieke dressuur. Degenen die hier 'tegen' ageren geven daarmee alleen maar aan niet op het netvlies te hebben waar ze eigenlijk mee bezig zijn.

Ik begrijp verder de hele heisa niet.
Als je wat ander wil ga je toch wat anders doen?! Doe gerust je ding in welke outfit ook en dan bitloos. Het enige wat niet kan is bitloos een wedstrijd in klassieke ringdressur rijden, want dat ís het dan inherent niet meer en wordt dáárom terecht niet toegestaan.
Ga toch gewoon bitloos aan een andere vorm van dressuur doen als je zo nodig bitloos wedstrijd voor een jury wil rijden.

HC

En wat Anky doet hoort nog bij klassieke dressuur Wow!
ROFL

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:35

Wat heeft anky hier weer mee te maken?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:38

Anky rijd ook klassieke dressuur ja, maar wt maakt dat in deze discussie uit?

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:42

uuuh .. is er niet al 'n topic over bitloos dan wel niet bitloos .. wat beter is, of het op wedstrijden thuishoort .. etc?
is TS niet gewoon dit topic begonnen om haar frustratie te uiten/tips te krijgen hoe ze dit nu verder aan kan pakken van mensen die er hetzelfde over denken als zij/'medeleven' ..?
iedereen hier is 't er volgens mij wel mee eens dat als je drie jaar lang in de veronderstelling bent dat je iets doet wat mag .. het vrij normaal is dat je het dan bar vervelend vind als het 'opeens' niet meer is toegestaan voor je.
nou, jammer dus: hoe dit is gelopen bij het KNHS.
.. maar is het dan nodig om hier de discussie weer op te starten over het bitloos rijden in de klassieke dressuur?

of zeg ik nu iets heel doms Clown

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:47

Elise88 schreef:
uuuh .. is er niet al 'n topic over bitloos dan wel niet bitloos .. wat beter is, of het op wedstrijden thuishoort .. etc?
is TS niet gewoon dit topic begonnen om haar frustratie te uiten/tips te krijgen hoe ze dit nu verder aan kan pakken van mensen die er hetzelfde over denken als zij/'medeleven' ..?
iedereen hier is 't er volgens mij wel mee eens dat als je drie jaar lang in de veronderstelling bent dat je iets doet wat mag .. het vrij normaal is dat je het dan bar vervelend vind als het 'opeens' niet meer is toegestaan voor je.
nou, jammer dus: hoe dit is gelopen bij het KNHS.
.. maar is het dan nodig om hier de discussie weer op te starten over het bitloos rijden in de klassieke dressuur?

of zeg ik nu iets heel doms Clown

TS houdt zelf de discussie wel of niet bitloos rijden aan de gang door maar dingen te blijven aanhalen die niets met haar probleem van doen hebben. Knipoog
Het hoort gewoon niet bij de klassieke dressuur dus die discussie is vrij zinloos, als je zoiets wilt moet je echt zelf een bond opstarten en een aparte tak van paardensport opzetten.

Verder zijn er weinig tips te geven omdat het gewoon niet mogelijk is om deel te nemen aan dressuurwedstrijden van het knhs zonder bit.

Het is inderdaad heel sneu voor ts dat de fout nu ontdekt is, maar ik zie het ook van de positieve kant: Zij heeft drie jaar lang zonder bit kunnen starten, dat zijn er niet veel gelukt.
En ze mag haar wedstrijdresultaten ook nog behouden.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:49

Ik vindt het zeer terecht dat de KNHS Geen uitzonderingen maakt !

Dalijk willen mensen nog zadel loos starten.

Ergens moet de grens liggen.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 22:52

Ja en wie komt nu met niet ter zake doende opmerkingen?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:53

xx_Irisje schreef:

Nee hoor, volgens mij niet.
Misschien in de ring dan wel maar haar training sluit zeker niet aan de klassieke dressuur aan. 'Moderne dressuur' wordt het toch al genoemd.
Ik snap dan niet waarom we onder modern niet ook bitloos kunnen plaatsen. Of is dat dan weer 'nieuwe dressuur'?

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:53

Citaat:
TS houdt zelf de discussie wel of niet bitloos rijden aan de gang door maar dingen te blijven aanhalen die niets met haar probleem van doen hebben. Knipoog
Het hoort gewoon niet bij de klassieke dressuur dus die discussie is vrij zinloos, als je zoiets wilt moet je echt zelf een bond opstarten en een aparte tak van paardensport opzetten.

Verder zijn er weinig tips te geven omdat het gewoon niet mogelijk is om deel te nemen aan dressuurwedstrijden van het knhs zonder bit.

Het is inderdaad heel sneu voor ts dat de fout nu ontdekt is, maar ik zie het ook van de positieve kant: Zij heeft drie jaar lang zonder bit kunnen starten, dat zijn er niet veel gelukt.
En ze mag haar wedstrijdresultaten ook nog behouden.

hee, 'k ben het met je eens hoor, dat wel.
alleen ik zou het in jouw plaats in dit topic bij de laatste 3 regels hebben gelaten
''Het is inderdaad heel sneu voor ts dat de fout nu ontdekt is, maar ik zie het ook van de positieve kant: Zij heeft drie jaar lang zonder bit kunnen starten, dat zijn er niet veel gelukt.
En ze mag haar wedstrijdresultaten ook nog behouden''
geef je toch je mening, maar start er geen soort van tweede ''we veranderen de klassieke dressuurbasis zodanig dat bitloos mag voorstanders/tegenstanders-topic.
want geloof me, wat de tegenstanders daarvan de voorstanders duidelijk willen maken .. komt toch niet over.
(en hoe de voorstanders het bekijken, dat gaat er bij de tegenstanders toch niet in)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:55

hns schreef:
xx_Irisje schreef:

Misschien in de ring dan wel maar haar training sluit zeker niet aan de klassieke dressuur aan. 'Moderne dressuur' wordt het toch al genoemd.
Ik snap dan niet waarom we onder modern niet ook bitloos kunnen plaatsen. Of is dat dan weer 'nieuwe dressuur'?

maar in de ring wel, met een klassieke optoming, daar gaat het in dit geval om.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:56

hns schreef:

Waarom als je iets anders wilt dit willen bereiken door iets bestaands willen veranderen?

Is natuurlijk een stuk makkelijker dan zelf een bond beginnen en er energie in te steken dat snap ik.
Maar een beetje triest vind ik het wel.

Wat iemand tijdens trainingen doet heeft hier al helemaal niets meer mee te maken.
Anky rijdt gewoon de ring in met de juiste optoming en ook zij zal nooit dispensatie krijgen om zonder bit te mogen starten.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:00

Elise88 schreef:
want geloof me, wat de tegenstanders daarvan de voorstanders duidelijk willen maken .. komt toch niet over.
(en hoe de voorstanders het bekijken, dat gaat er bij de tegenstanders toch niet in)

Beetje kort door de bocht. Ik luister wel degelijk naar het verhaal van anderen Verward Ik zeg net dat het verhaal van ThePast03 mijn mening wel enigszins verandert.

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:02

hee, ik zeg niet dat jullie niet naar elkaar luisteren en niet willen inzien wat de ander bedoelt (okay, misschien stond het er inderdaad niet zo subtiel Bloos) .. ik bedoel gewoon te zeggen dat ik dit niet het topic ervoor vind én dat ik niet denk dat jullie het écht eens worden over de vraag of bitloos onder de klassieke dressuur mag vallen of niet.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:06

ThePast03 schreef:
hns schreef:

Waarom als je iets anders wilt dit willen bereiken door iets bestaands willen veranderen?

Is natuurlijk een stuk makkelijker dan zelf een bond beginnen en er energie in te steken dat snap ik.
Maar een beetje triest vind ik het wel.

Wat iemand tijdens trainingen doet heeft hier al helemaal niets meer mee te maken.
Anky rijdt gewoon de ring in met de juiste optoming en ook zij zal nooit dispensatie krijgen om zonder bit te mogen starten.

Nouja goed, dan snap ik dat hele gedoe over 'klassiek' en 'modern' ook niet meer.
Persoonlijk zou ik eens een bitloos of zelfs optoomloos paard eens in de ringdressuur zien willen presteren. Als dát ooit eens van te pas komt toon ik pas respect voor de KNHS/FEI. Maar blijkbaar staat traditie en gewoonte op de eerste plaats. Jammer en erg triest.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:09

hns schreef:
Nouja goed, dan snap ik dat hele gedoe over 'klassiek' en 'modern' ook niet meer.
Persoonlijk zou ik eens een bitloos of zelfs optoomloos paard eens in de ringdressuur zien willen presteren. Als dát ooit eens van te pas komt toon ik pas respect voor de KNHS/FEI. Maar blijkbaar staat traditie en gewoonte op de eerste plaats. Jammer en erg triest.

Zit net in dit topic te vertellen dat ik dat Isabelle Werth op tv heb zien doen, GP oefeningen op een ongezadeld paard met alleen een halster om.
En ik denk dat veel meer ruiters/amazone's dat kunnen maar dat heeft niets te maken met klassieke dressuur zoals die in de ring gevraagd wordt.

Als je zo denkt over het KNHS en de FEI blijf je er toch gewoon ver van weg? Is een stuk makkelijker dan er tegen aan blijven schoppen hoor.
Het staat je vervolgens vrij om een bond op te starten die geheel aan jouw wensen/eisen voldoet en dan kunnen mensen die graag onder jouw regels willen rijden zich bij jou aansluiten.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:18

ThePast03 schreef:
hns schreef:

Zit net in dit topic te vertellen dat ik dat Isabelle Werth op tv heb zien doen, GP oefeningen op een ongezadeld paard met alleen een halster om.En ik denk dat veel meer ruiters/amazone's dat kunnen maar dat heeft niets te maken met klassieke dressuur zoals die in de ring gevraagd wordt.

Als je zo denkt over het KNHS en de FEI blijf je er toch gewoon ver van weg? Is een stuk makkelijker dan er tegen aan blijven schoppen hoor.
Het staat je vervolgens vrij om een bond op te starten die geheel aan jouw wensen/eisen voldoet en dan kunnen mensen die graag onder jouw regels willen rijden zich bij jou aansluiten.

Niks bijzonders.
Iemand die een paard op het hoogste niveau kan trainen van begin af aan zonder bit of hoofdstel. Daar heb ik het over, en niet over een paard dat voor een keertje het bit en zadel uit heeft.

Maar zoals ik al zei, de tradities zijn vele malen belangrijker. En lachwekkend als het is krijg ik nog regelmatig bevestiging.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:20

En waarom mag een traditie niet belangrijk zijn. Ze staan volkomen in hun recht. Wil je een vereniging is er niemand die je tegenhoud

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:21

hns schreef:
Niks bijzonders.
Iemand die een paard op het hoogste niveau kan trainen van begin af aan zonder bit of hoofdstel. Daar heb ik het over, en niet over een paard dat voor een keertje het bit en zadel uit heeft.

Maar zoals ik al zei, de tradities zijn vele malen belangrijker. En lachwekkend als het is krijg ik nog regelmatig bevestiging.

Fijn dat jij de bevestigingen krijgt die je blijkbaar zoekt. Knipoog
Maar deze discussie is compleet offtopic en ga ik dus hier ook niet voeren.

Wacht op de eerste Tour de France waarin mensen willen meedoen die mee willen fietsen zonder het stuur vast te houden. Clown
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-04-07 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:21

maar hns, jij bent niet van mening dat er wel grote verschillen aanwezig zijn tussen het bitloos (druk op de neus) en het bit (bit in de mond)? zodanige verschillen dat het niet beide in een tak (de klassieke dressuur) thuis kan horen?
ik gooi maar 'n balletje op hoor, als we (jullie) dan toch bezig zijn .. Knipoog

edit: ik ben overigens weer vrij kort door de bocht natuurlijk met het druk op de neus/bit in de mond .. maar laat mij even zo vrij zijn een enkel voorbeeld te noemen. wat ik aan wil geven is dat er natuutlijk wel verschillen zitten in de optoming en de werking ervan/ermee.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:37

katiavl schreef:
En waarom mag een traditie niet belangrijk zijn. Ze staan volkomen in hun recht. Wil je een vereniging is er niemand die je tegenhoud

Wie zegt dat ik een vereniging wil?

Hoe verklaar je je Pluvinel die tegen de traditie's van Pignatelli in ging (en niet alleen Pignatelli)? Er is altijd méér en ik vind het rondom belachelijk dat men zich steevast aan de tradities houdt en niet eens wat opener wordt.