Hoezo geen voorlezer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

blizzard007

Re: Hoezo geen voorlezer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:47

Allemaal wel voor een stuk juiste reacties, maar ikzelf had steeds een voorlezer bij de hand we reden samen wedstrijden en lazen elkaar voor. Één maal moest ik ook alleen en van de zenuwen zelfs vergeten een andere voorlezer te regelen, ik kende de proef wel vanbuiten maar zou in het andere geval van de zenuwen de voorlezer ook nog vergeten te bedanken hebben vermoed ik. Dus een eigenaardige reactie van sommigen onder ons is volgens mij ook wel toe te schrijven aan de zenuwen.
Bij de opmerking dat je maar moet zorgen dat je de proef vanbuiten leert en de voorlezer een geheugensteuntje is (ben ik volledig mee eens), heb ik toch een bedenking, mijn dochter van 6 is dit jaar ook gestart met wedstrijden en van die kleintjes kan je toch moeilijk verlangen dat ze de ganse proef vanbuiten kennen (al scheelt het bij haar niet echt veel). Nu had een vriendin met twee dochters een van 6 jaar en een van 7 jaar gevraagd of ik ook voor haar dochters wou voorlezen, omdat zij dat nog nooit had gedaan. Ik heb gekozen om het haar zelf te leren, ik wil niet het risico lopen gezien ze in dezelfde ring rijden als mijn dochter, en dat ik per ongeluk fout lees of wanneer ze zelf fouten maken en ik ze niet direct correct opgelost krijg langs de kant, om dan verweten te worden dat ik het expres doe. Gezien deze kinderen hun proef nog niet van buiten kennen hangt wel alles van de voorlezer af.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:25

Ik heb ook wel eens een voorlezer moeten regelen, meer dan eens zelfs. Omgekeerd lees ik ook wel eens bij andere onbekenden voor als ze mij vragen. Niets mis mee toch?

Ik ga wel eens alleen op wedstrijd, of er gaat iemand mee zonder enige kennis van zaken en die kan dus geen proefje voorlezen.
Verder is het mij wel eens voorgekomen dat de voorlezer geen stem had. En omdat ik ook wel eens met een ander op wedstrijd ga en er dan 1 voorlezer (=eigenaar van de paarden) meegaat wil het wel eens gebeuren dat we allebei tegelijkertijd moeten rijden. Dan vraag ik ook iemand voor te lezen.
Meestal ken ik de proeven wel uit het hoofd, maar als ik geconcentreerd bezig ben is het toch wel heel erg handig als iemand je voorleest. Verder is het op buitenwedstrijden gewoon makkelijker dat iemand naar de jury kan gaan om de papieren te laten zien.
Anders moet je dus losrijden met papieren in de boord van je broek (niet fijn, maar nog wel te doen), dan naar de juryauto rijden, papieren afgeven, ring verkennen en na het afgroeten de papieren weer ophalen en door naar de volgende auto.

En ach, ik heb ook wel eens m'n rijjasje aan een wildvreemde geleend omdat iemand het jasje vergeten was.
Zo doe je het toch ook als een paard niet op de trailer wil, dan help je toch ook of je vraagt hulp als dat nodig is?

Ik heb zelfs 1 keer met het paard nog in de hand voorgelezen. Iemand had mij gevraagd en toen kwam het niet helemaal lekker uit qua tijd. En bij A kun je ook wel voorlezen. Probleem opgelost.

Het is meestal GEEN gemakzucht als iemand geen voorlezer heeft. Daar wordt door sommigen even te gemakkelijk over gedacht vind ik. Ik vraag altijd netjes en bedank ook altijd netjes. Zelf sta ik ook altijd klaar om te helpen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:31

Aaargh; ik heb vandaag weer een hele erge voorgelezen...
Baal echt als een stekker. Ze was tevreden over haar proef terwijl ALLES mis ging en had dan ook (weer) een dikke verliespunt. Heel sneu hoor (verder een prima meid, daarom deed ik het dan ook nog maar), want haar paard is heel erg gespannen op wedstrijd, maar het feit dat ik ermee geasocieerd word vind ik toch niet echt prettig... Ik heb haar aangeraden om HC een paar klasses lager te starten voorlopig om eerst die wedstrijd spanning weer uit het paard te krijgen, maar dat vond ze niet nodig...
Prima, maar dan heb ik dus ook voor het laatst gelezen.

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:37

Ik zou willen dat ik de luxe had dat ik altijd een voorlezer bij me heb. Helaas is dat niet zo, dat lukt gewoon niet altijd om dat voor elkaar te krijgen. De eigenaar van het paard gaat altijd mee, maar die leest niet. ik ben bezig om hem over te halen.
tot die tijd probeer ik iemand de charteren. Dat voelt vaak niet fijn en soms krijg je ook een nee te horen. Maar vaak willen mensen het met veel plezier doen. Ik vind het daarbij natuurlijk wel normaal dat je het netjes vraagt en ook de nee kan accepteren.
Aan de andere kan wil ik ook altijd iedereen wel voorlezen, jasjes uitlenen, handschoenen etc....

by the way: Iemand aanstaande vrijdag in Genemuiden? Ik wel, maar heb nog geen voorlezer Knipoog

m8eld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:29

Wat is er mis mee om even aan iemand te vragen om voor te lezen? Als mijn 'voorleester' een
keer niet kan dan moet ik wel iemand vragen aangezien mijn vader het niet wil en kan leren.
Zelf zeg ik altijd ja als ik kan, vind het ook een stukje sportiviteit hoor.
Ok leuk is anders maar heb zelf ook wel gehad dat iemand een fout maakte, kan gebeuren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:41

Tsja, tussen een fout maken en 140 punten rijden zit nog wel wat verschil natuurlijk! Haha!
Ik lees ook altijd veel mensen voor, maar dit soort dingen daar baal ik gewoon van. De amazone zelf nog meer natuurlijk, maar toch... Lachen

m8eld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:10

Ja weet wie je bedoeld denk ik, heb haar ook een keer zien rijden.
Vind t wel wel sneu voor haar. Maar dat je er als voorleester ook van baald begrijp ik ook wel.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 06:15

Wij hebben heel vaak wedstrijden op stal, en wij werden best vaak gevraagd of iemand kon voorlezen. Nou is dat soms best lastig als je zelf aan het werk (bardienst, ringmeester, tellen enz) bent e.d.. Sinds kort lees ik dus lang niet iedereen meer voor, alleen op speciaal verzoek of er moet iets aan de hand zijn met een voorlezer van iemand (ziek oid)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:34

maar op speciaal verzoek is het altijd OK dan!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:35

Ik heb altijd een voorlezer, mijn vader, mijn moeder of instructrice

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:18

Lielle schreef:
maar op speciaal verzoek is het altijd OK dan!

inderdaad Knipoog

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:40

Ik neem altijd een voorlezer mee die ik ken en waarvan ik weet dat die normaal proeven kan lezen. Ik zelf zou helemaal gestresst woren als ik niet weet hoe die gene voorleest; herhaalt hij het? leest degene wel hardt genog, leest de lezer optijd de oefening voor.. bla bla bla dan houd ik me met van alles bezig behalve met m'n proef (denk ik want t is me nog niet overkomen Tong uitsteken )

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 14:37

Enne..wat vinden van mensen die wél iemand mee hebben voor opzadelen etc.. of tenminste íemand mee hebben..
Die van vervolgens wel een ander vragen of ze diegene willen voorlezen?
Dan vind ik, persoonlijk, dat diegene dat maar heeft te leren Bloos

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:44

Born2BCrazy schreef:
Enne..wat vinden van mensen die wél iemand mee hebben voor opzadelen etc.. of tenminste íemand mee hebben..
Die van vervolgens wel een ander vragen of ze diegene willen voorlezen?
Dan vind ik, persoonlijk, dat diegene dat maar heeft te leren Bloos

je bedoelt wel een hulpje mee, maar die niet voorleest? Niet iedereen KAN goed voorlezen, dus dat "moet hij maar leren"vind ik nogal kort door de bocht. Ikzelf kan niet door iedereen worden voorgeleze omdat ik half doof ben. iemand met een te zachte stem kan mij dus al niet meer voorlezen.
Ik heb ook weleens een groom gehad die het gewoonweg niet durfde, kan ook gebeuren, moet ik diegene dan tegen haar zin dwingen om het te doen, terwijl het al super is dat ze meegaat om te helpen met andere dingen?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 15:07

Oke, dat is een ander verhaal..(dat je doof bent en daarom 'speciaal' voorgelezen moet worden..

Maar lijkt mij dat voorlezen wel te leren is?? (oke speciale gevallen als dyslexie etc) daar gelaten..
Angsten kunnen toch overwonnen worden? Veel oefenen lijkt mij (thuis dus)

En tuurlijk is het fijn dat hij/zij bij andere dingen helpt..maar even een proefje lezen, moet toch kunnen? Verward

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 16:56

ik heb een vaste voorlezer
(mijn moeder)
het is gewoon veel makkelijker
want ik vind het fijner als de voorlezer 1x goed duidelijk iets zegt en niet herhaald en dat doen de meeste wel
en dan weet mijn voorlezer dat ze dat niet bij mij hoeft te doen

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:36

Waar is toch de tijd gebleven dat men elkaar helpt en er een gezellige dag van proberen te maken met zijn allen?

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:39

Vadisha schreef:
Waar is toch de tijd gebleven dat men elkaar helpt en er een gezellige dag van proberen te maken met zijn allen?

idd. als iemand geen voorlezer heeft, neem ik aan dat je die wil helpen.
ik ga ook vaak met iemand anders op concours...
gezellig met 2 pony's in de trailer.. en als mijn moeder niet kan, mag ik met hun mee!
super gezellig en leuk!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:48

Vadisha schreef:

Idd, maar dat geldt dat wel twee kanten op. Ik heb zo vaak voorgelezen bij een vreemde en dan nog afgesnauwd worden ook, daar bedank ik voor. Een beetje vriendelijkheid terug kan ook geen kwaad. Overigens lees ik zo vaak mensen voor. Maar zelf zorg ik dat ik altijd een lezer heb, of ik ken de proeven uit mijn hoofd.
@Born2becrazy: niet iedereen kan of wil leren lezen. Mijn man wil ook niet lezen, omdat hij veels te bang is iets fout te doen. Ik kan hem moeilijk dwingen Knipoog Dus ik leer mijn proeven gewoon uit mijn hoofd!

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:02

Tuurlijk geldt dat twee kanten op, (zal als voorlezer dan ook goed terug snauwen, maar dit is mij gelukkig nog nooit gebeurt).

Ik weet zelf gewoon hoe moeilijk het is om een voorlezer te krijgen, misschien dat ik het daarom zo vreemd vind dat men zich eraan kunnen ergeren om een vreemde te helpen. Ik vind het zo jammer dat het tegenwoordig zo'n concurrentie strijd is geworden. Ik ben gelukkig al dankbaar dat ik een paard heb, dat er dan nog eens iemand met mij mee wil om te rijden helemaal super en helaas is dan de auto ook vol.

En tja om diegene die al een hele dag met je mee gaat ook nog verplichten om te voorlezen, als deze dat niet wil gaat mij gewoon te ver. Ik neem het risico voor lief en kom gelukkig nog vaak hele lieve mensen tegen die het zelfs leuk vinden om ook nog iemand even voor te lezen. En wederzijds vind ik het zelf ook een eer om anderen voor te lezen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:41

Born2BCrazy schreef:
Oke, dat is een ander verhaal..(dat je doof bent en daarom 'speciaal' voorgelezen moet worden..

Maar lijkt mij dat voorlezen wel te leren is?? (oke speciale gevallen als dyslexie etc) daar gelaten..
Angsten kunnen toch overwonnen worden? Veel oefenen lijkt mij (thuis dus)

En tuurlijk is het fijn dat hij/zij bij andere dingen helpt..maar even een proefje lezen, moet toch kunnen? Verward

Ik denk dat mensen eigenlijk al heel erg blij zijn als iemand zo vreselijk lief is om elk weekend weer een hele dag op te offeren voor het helpen zadelen, op en afladen en bladieblaaterdebla.
Als iemand niet wil lezen, dan wil diegene dat niet. Mensen die zich elk concours weer opofferen om te groomen zijn zeldzaam genoeg om gewoon al heel erg blij te zijn met wat ze doen voor je Lachen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 18:45

Vadisha schreef:

Begrijp me niet verkeerd..wil een ander best helpen,ook een concurrent..leen mijn moeder ook vaak uit..maar vraag me dat gewoon af..voorlezen lijkt mij gewoon niet zo moeilijk..
en tuurlijk kun je mensen niet dwingen, maar sommigen komen er te simpel vanaf...vind ik dan Bloos

Maar ja heb zelf makkelijk praten met een vaste voorlezer..maar weet niet of ik zonder wel zou gaan..ze zien je op een gegeven moment alweer aankomen..goh komt zij weer..
tenminste ik zou me best banketstaaf voelen op dat moment Bloos

En urielle, snap dat je blij bent als er al iemand mee wil om te groomen..maar de stap naar groomen én voorlezen ipv alleen groomen lijkt mij niet zo groot, maar blijkbaar is dit anders Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:48

Ik begrijp ook niet zo goed waarom mensen het niet willen want ik vind voorlezen zelfs heel erg leuk om te doen, en ben altijd heel blij om mensen te kunnen helpen maar mijn vriend doet het niet graag. Hij is geen ruiter, weet de bakletters niet goed te zitten en zo wordt voorlezen een hele stressbizz.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 18:55

Vind het zelf ook leuk om te doen nl.. En zwaar moeilijk is het niet..Vandaar dat ik het niet zo heel goed begrijp.. Bloos
maar ja ws een ander verhaal als je niet 'in de paarden zit'..
Misschien iets korter door de bocht gezegd dan bedoeld Bloos

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:57

Kijk ik had ook graag gehad dat mijn vriend mij ook wel wou voorlezen, maarja hij wilt dat niet. En ik ken hem goed genoeg om te weten als ik het hem verplicht dat hij nooit meer met mij mee zal gaan. Ik snap ook niet waarom hij het niet wil leren, maar ga het hem (niemand trouwens) verplichten om mij voor te lezen.

En dat over concurrentie bedoelde ik eigenlijk in het algemeen.

Born2BCrazy schreef:
Maar ja heb zelf makkelijk praten met een vaste voorlezer..maar weet niet of ik zonder wel zou gaan..ze zien je op een gegeven moment alweer aankomen..goh komt zij weer..
tenminste ik zou me best banketstaaf voelen op dat moment Bloos

Zo heb ik dat eigenlijk nog nooit ervaren, misschien ook wel omdat ik genoeg ken die geen vaste voorlezer hebben. Gelukkig snappen de meeste mensen ook wel dat een vaste voorlezer niet altijd vanzelfsprekend is.