Afgerekend op te weinig inpuls en tact fouten in de B !!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Re: Afgerekend op te weinig inpuls en tact fouten in de B !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:11

polly2 schreef:
flugeltje schreef:
en ze heeft de proef op onze eigen stal gereden...als oefening..omgaan met spanning enzo... maar ik heb deze wedstrijd zelf georganiseerd en de proef gezien...maar die jury heeft echt met der ogen dicht gekeken...kijk dit weten jullie allemaal niet natuurlijk..daarom zei ik ook, dat mensen hier slecht kunnen oordelen....je hebt rechtvaardige jury s..maar dit was echt een drama mens...maar het paard is er echt nog niet klaar voor hoor...maar zo dramatisch als het nu allemaal klinkt was het zeker niet...

Ik vind de punten idd ook wel heel dramatisch... Ik vind het niet nodig om iemand op deze manier de grond in te boren. Met 160 punten en een opmerking over tact en impuls was het ook duidelijk geweest...maar ja... Als je deelneemt aan een jurysport, moet je je realiseren dat je soms ook dergelijk dingen moet incasseren. Het is part of the deal. Als kan het soms even slikken zijn en is het niet leuk als het op deze manier gebeurt.

nou idd dat bedoel ik er alleen mee te zeggen....dat het paard er zeker nog niet klaar voor is..maar om dat zo af te straffen vind ik niet nodig...ze had zeker geen winst mogen rijden nee maar idd met 160 had het ook duidelijk geweest en blijf jezelf toch iets gemotiveerder.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:40

flugeltje schreef:
ja Katja...maar als we zo gaan kijken is het eind zoek..want dan mankeerd elk paard wel wat.... en ik hoef jouw ook niet te overtuigen dat haar intructrice goed is. Als ze jouw vragen of je gezond bent zeg je toch ook niet...dat je niet gezond bent omdat er vast wel iets aan je lichaam is dat niet gezond is...
Als ik me heel erg slecht voel dat zeg ik dat ik niet gezond ben en dat lijkt me verstandig.
Om maar eens een heel triest voorbeeld aan te halen. Mijn moeder is twee jaar lang bij haar huisarts aan het klagen geweest dat ze niet fit was. Arts kon niets vinden dus maar gewoon doorgaan zoals ze bezig was. Uiteindelijk blijkt ze heel ernstig kanker te hebben en doordat er zolang mee doorgelopen is kan daar ook niets meer aan gedaan worden.

Niet alles wat niet goed gaat is ook direct heel ernstig maar als er niets gevonden wordt en een 6 jarige kan geen B proef lopen zonder over zijn eigen benen te struikelen dan zou ik verder kijken dan mijn neus lang is.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:50

ja klopt...wat erg voor je...en ja kanker is iets waar ze soms heel lang naar moeten zoeken..... en ja daarom heeft ze hem ook na laten kijke..maar er was ook niets te zien en er duidde toen ook niets op dat er iets aan de hand moest zijn...maar hij loopt wel gewoon goed de baan door...maar als hij moe wordt trekt ie het links achter niet helemaal mee

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:31

Nee hoor na een half jaar training, wat zeg ik na jaren training zie je paarden taktfouten maken. Geef mij een willekeurig paard onder mijn kont en ik kan zoveel taktfouten laten zien waarvan de rest denkt van sjeee hoe kan het. Je kunt namelijk zelf een paard daarin beinvloeden.
Waarin ik niet wil beweren dat zijn die taktfouten zelf maakt hoor.
Takt is namelijk het eigen zuiver ritme van de beweging ieder pas even groot, synchroon gezet namelijk.
Een paard dat LA een hoeflengte minder ver naar voren zet dan RA geeft taktfouten. En die beoordeel je daar ook op.
Je moet die takt gewoon in order hebben wil je verder kunnen.

Een paard wat echter balans mist kan taktfouten maken ook als die bijvoorbeeld vermoeid raakt.
Nu is een half uur niet lang. Maar het is maar net wat de ruiter dat halve uur vraagt.
Ik vraag meer van een paard dan bijvoorbeeld een vriendin.
Ik ben ook vaak zat afgerekend op die fouten gewoon omdat mijn paard ook vermoeid raakte.
En die was en is echt wel gezond,

Om op de ataxie terug te komen, een van onze paarden zou ook ataxie hebben volgens de kliniek, nou mooi niet dus.
Ik vind dit namelijk helemaal niet klinken als ataxie. Ataxie hebben ze altijd niet af en toe. En bovendien zwalkt een paard dan hij heeft de spreekwoordelijke weg van een meter breed nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:33

Ataxie kan wel meer opspelen bij vermoeidheid
Dingen als een volte niet kunnen lopen en zo ongeveer over de eigen benen vallen passen ook in dat plaatje

En nee niet elk ataxie paard zwalkt
Die ik reed liep mooi recht

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:35

die van mij liep Z1 en zou ook ataxie hebben, aldus kliniek Utrecht

ataxie is nog zo ontzettend weinig over bekend en is bij ieder paard weer anders..

maar idd benen niet kwijtkunnen en geen volte kunnen lopen passen daar in, maar aan de andere kant mijn 3 jarige heeft nu in verhouding nog lange achterbenen en raakt ook weleens in de knoop, terwijl die beslist niet van ataxie wordt verdachtm puur nog gebrek aan balans en nog niet in verhouding
al komt die een B proef wel door.

Vind het moeilijk om daar iets over te zeggen als ik het paard niet irl ken, als hij idd alleen de 2e proef tactfouten ging maken omdat hij moe werd dan kan het allemaal nog wel meevallen en moet hij sterker worden, maar het zou wel in mn achterhoofd blijven meespelen en zou er extra aandacht aan besteden, maar als hij idd 2 mnd geleden nog goed na is gekeken is dat een goed punt
zou dat wel over een hafjaar nog eens laten doen, of laat een goede osteopaat hem eens nakijken of alles in zn rug, bekken&heup wel op de goede plek zit, omdat alleen LA niet goed meekomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:50

Maar een 3 jarige of een 6 jarige....
Maar nogmaals ik zeg niet dat hij het heeft, het was alleen het eerste wat in me op kwam puur op de gegevens van dat moment

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 09:20

runningkawa schreef:
Ataxie kan wel meer opspelen bij vermoeidheid
Dingen als een volte niet kunnen lopen en zo ongeveer over de eigen benen vallen passen ook in dat plaatje

En nee niet elk ataxie paard zwalkt
Die ik reed liep mooi recht

mijn vorige paard zag je niks aan, geen tact fouten, geen gezwalk. Reed hem binnen paar wedstrijden naar L2 zonder moeite. Het geen wat bij hem het probleem was dat ie op gegeven moment verzuurde op zijn spieren. Nadat hij Tying-up had gehad was dat goed prijs. Ook kon je daar rustig al 20 min mee aan het werk zijn en dan ontplofte hij ineens en lag ik er naarst. Heb er echt alle klinieken van Nederland mee gezien. In Utrecht adviseerde ze mij om met twee zwepen te gaan rijden want paard was niet opgevoed! Mijn hoefsmit (rob van Nassau) vertelde mij op een gegeven moment zonder hem ooit te hebben zien lopen dat mijn paard ataxie had en ik hem weg moest doen want zou alleen maar gevaarlijker gaan worden. Na wat metingen moesten ze mij uiteindelijk in Belgie vertellen dat hij ataxie had. En niet zo weinig ook, had 70 om 25 ofz..

Het paard wat ik nu heb is nog wat onderontwikkeld op zijn linkerachterbeen omdat hij gewoon altijd scheef gereden is door de vorige eigenaar. Dat vrouwtje was niet zo groot en geloof mij dan valt het echt niet mee om zo'n groot slap paard recht in zijn sporen te houden. Het geen wat je daar nu nog van ziet na 7 mnd is dat als hij echt moe is dat been het eerste niet meer meeneemt (zoals in mijn tweede proef) en krijg dan tact fouten. Maar dan gelijk ataxie? Nou denk dat sommige mensen eens uit moeten kijken met wat ze roepen.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:29

Ik snap je reactie, maar op zich klinken de symptomen van een jong slap paard dat 1 achterbeen spaart en die van ataxie behoorlijk hetzelfde. Als jij zeker weet dat het alleen maar slapte is, is het toch goed?

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 09:38

Lielle schreef:
Ik snap je reactie, maar op zich klinken de symptomen van een jong slap paard dat 1 achterbeen spaart en die van ataxie behoorlijk hetzelfde. Als jij zeker weet dat het alleen maar slapte is, is het toch goed?

Ja ik word er echt een beetje moe van nu. Dit was heel de opzet van deze rubriek niet en heb dus ook niet om deze informatie gevraagd. Zolang dat hij elke dag los in zijn lijf is en deze zwakheid alleen laat zien als hij moe is ga ik echt niet met hem op sleeptouw naar allerlei klinieken. Kijk als het over een jaar nog het geval is of ik ga aan hem merken dat er iets niet in de haak zit dan is het een ander verhaal. Maar ik ben daar gelukkig mans en ervaren genoeg voor om dat zelf in te schatten.....

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:57

Kafue schreef:
Nee hoor na een half jaar training, wat zeg ik na jaren training zie je paarden taktfouten maken. Geef mij een willekeurig paard onder mijn kont en ik kan zoveel taktfouten laten zien waarvan de rest denkt van sjeee hoe kan het. Je kunt namelijk zelf een paard daarin beinvloeden.
Takt is namelijk het eigen zuiver ritme van de beweging ieder pas even groot, synchroon gezet namelijk.
Een paard dat LA een hoeflengte minder ver naar voren zet dan RA geeft taktfouten. En die beoordeel je daar ook op.

Een paard wat echter balans mist kan taktfouten maken ook als die bijvoorbeeld vermoeid raakt.
Nu is een half uur niet lang. Maar het is maar net wat de ruiter dat halve uur vraagt.
Ik ben ook vaak zat afgerekend op die fouten gewoon omdat mijn paard ook vermoeid raakte.

Om op de ataxie terug te komen, een van onze paarden zou ook ataxie hebben volgens de kliniek, nou mooi niet dus.
Ik vind dit namelijk helemaal niet klinken als ataxie. Ataxie hebben ze altijd niet af en toe. En bovendien zwalkt een paard dan hij heeft de spreekwoordelijke weg van een meter breed nodig.

nou hier ben ik nou eens blij mee zeg...

Goede uitleg !!

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 09:58

Ik ga ook niet roepen bij elk paard wat verzuurd "Oh die heeft ataxie''

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:59

op zich wel, maar niet met dat laatste. Lang niet ieder atactisch paard loopt te zwalken.

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 10:04

flugeltje schreef:
Kafue schreef:

nou hier ben ik nou eens blij mee zeg...

Goede uitleg !!

Opzich wel maar zoals je weet van Otje laat niet elk paard ataxie zien. Het is dus gewoon heel moeilijk omdat zo in te schatten, zeker als je een paard niet kent want valt al niet mee om dat te doen als je een paard zelf rijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:05

Net wat Lielle zegt
Als jij het zeker weet, prima
Maar het zijn zeker ook symptomen van ataxie
En wij kunnen hier niet ruiken dat jij je paard na hebt laten kijken.
Maar dat heb je ook niet gedaan omdat hij zo gezond liep....
Dus de conclusie dat er wat aan de hand is, is zeker niet raar.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:05

nee maar er zijn veel meer mogelijkheden waardoor een paard tactfouten maakt..en het eerste wat in mij altijd op komt is als een paard erg krom is.....zodra je hem een volte rijdt over zijn niet gebogen kant krijgt ie ook duidelijk tact verlies....en zoeits krijg je echt niet opgelost in een paar maandjes tijd...

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 10:07

runningkawa schreef:
Net wat Lielle zegt
Als jij het zeker weet, prima
Maar het zijn zeker ook symptomen van ataxie
En wij kunnen hier niet ruiken dat jij je paard na hebt laten kijken.
Maar dat heb je ook niet gedaan omdat hij zo gezond liep....
Dus de conclusie dat er wat aan de hand is, is zeker niet raar.

Nee dat is ook misschien zeker niet raar maar ik vraag niet om deze informatie toch? Dan had ik in deze rubriek wel neer gezet '' wat zijn de kenmerken van ataxie?' ''

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:08

@Flugeltje, dat moet in een paar maanden echt heel verbeterd zijn, en ik spreek uit ervaring. Maar goed, nu wordt het wel heel erg off topic.

@Opaal, je neemt het wel erg aanvallend op, zo is het niet bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:09

Dus je mag jou niet proberen te helpen met goed bedoelde adviezen?

het antwoord had alleen maar mogen zijn
Ja, dat mag op elk punt aangerekend worden

saaie bedoeling wordt dat bokt als we jou eisen aan gaan houden...
Kom op zeg....doe niet zo overtrokken...

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 10:12

Lielle schreef:
@Flugeltje, dat moet in een paar maanden echt heel verbeterd zijn, en ik spreek uit ervaring. Maar goed, nu wordt het wel heel erg off topic.

Nou als je drie jaar lang aan het tobben bent geweest met je vorige paard wat echt alleen ellende is geweest en je hebt hem uiteindelijk nog naar de paardenhemel moeten brengen omdat hij ataxtie had dan is dit toch niet zo raar als je alleen maar een vraag steld over de afrekening van impuls en tact fouten in een B wedstrijd!

Ja sorry hoor!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:13

En als je dat nou gewoon eens wat rustiger brengt en niet steeds zo in de aanval gaat Knipoog

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:14

Lielle schreef:

Verbeterd zeker...maar lang niet opgelost....maar ik bedoel er maar mee te zeggen..dat er nog zoveel redenen kunnen zijn waardoor een paard tactfouten vertoond..al veel simpelere dingen..daarom stond ik zo te kijken van Ataxie....en ik spreek ook zeker uit ervaring

limon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 10:15

runningkawa schreef:
Dus je mag jou niet proberen te helpen met goed bedoelde adviezen?

het antwoord had alleen maar mogen zijn
Ja, dat mag op elk punt aangerekend worden

saaie bedoeling wordt dat bokt als we jou eisen aan gaan houden...
Kom op zeg....doe niet zo overtrokken...

Noem jij dit helpen? Ik vind dit meer maar iets roepen.... Ik had aan de informatie dat die afrekening normaal is meer dan voldoende eigenlijk...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:15

De vraag van de TS was: mag je afgerekend worden op taktfouten?
Ik stel voor dat we nu on-topic blijven.

Een topic over wanneer een paard tactfouten maakt kan evt geplaatst worden op RT.
Ook vind ik, dat als je hier een reactie vraagt van mensen, je zult moeten accepteren dat er antwoorden komen die jou misschien niet helemaal aanstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:16

Net of je de enige bent die moet tobben met een dier....

Nee dat is niet zomaar wat roepen, dat is ook info uit ervaring
Dat jij niks wilt horen als, ja je mag elk onderdeel punten aftrek krijgen ligt aan jou manier van bokken, niet aan de rest

Je reageerd gewoon overdreven

edit: zie nu reactie scum