russel schreef:Arno, geen pensionbaas is er voor te porren om zo zijn stal te runnen en dan mag hij inschatten hoe die paarden gevoerd mogen worden?
Jij hebt zojuist alle pensionbazen gesproken?
russel schreef:Denk je dat het voor hem net zo een hobbie is het runnen van zijn stal als dat het voor jouw is het bezitten van een paard? Voor hem is het belangrijk om zo min mogelijk geld en energie te verspillen om zo goed mogelijk rond te komen en dan nog werkt hij voor een paar euro per dag per paard.
Je vergeet de concurrentie. Ik zou liever bij een goede pensionstal staan dan bij een slechte. Daarbij is het voor de pensionbaas goedkoper als zijn klanten het zo zouden doen, want dan hoeft hij niet iedere dag onnodig kilo's brok te voeren.
Citaat:
Denk maar niet dat de gemiddelde pensionbaas open staat voor de betweterigheid van elke individuele pensiongast die een lezing heeft gehad en nu eens de boel om gaat gooien, ieder die er dan ook weer een andere draai aan geeft.
Dat vind ik persoonlijk een heel slappe instelling: "Zeg maar niks, ze luisteren toch niet".
Als het om het welzijn van je paard gaat, is het je morele plicht om wat te zeggen.
Citaat:
Ik denk eerlijk gezegd dat je weinig ervaring met pensions/maneges hebt.
Ik heb heus wel gezien dat het er niet ideaal is. Maar dan zeg ik weer: dat is geen reden om het niet te proberen te verbeteren.
Citaat:
Effecten van de stalling op je paard? Is dat meetbaar dan?
Jij ziet geen enkel verschil tussen een paard in een stal van 0,5 bij 2 of een stal van 4 bij 4?
Of een paard in een stal met alleen maar dichte wanden en een paard in een stal met halve wanden waardoor hij aan zijn buur kan snuffelen?
Geen verschil in gedrag?
Citaat:
Ik denk dat je het heel onwerkelijk bekijkt en ook nog eens te scheef in verhouding. Je gaat er te veel van uit dat paardminnend Nederland per definitie hun paard in een stal hebben staan die ziekmakend is en eten krijgt dat niet goed is. Er zit ook nog iets tussen in en dat tussengebied is niet zomaar slecht. Dan passen paarden zich goed aan.
En waar heb ik dat gezegd? Nu word ik nieuwsgierig.
Ik zeg alleen dat mensen er nogal laks over doen: Ach, ik kan toch niks aan mijn pensionstal veranderen, en zoals het nu is zal het vast wel goed zijn, dus ik hoef me er verder ook niet in te verdiepen.
Citaat:
Jouw paardje loopt lekker op de wei, maar heb je je wel eens afgevraagd wat hij eet? Is dat gras wat daar staat wel geschikt voor hem? Welke rassen groeien er??? Ben je je wel bewust dat dat gras wat hij alleen maar krijgt geen paardenvoer is?? Moeten we het goed doen, dan moeten we het goed doen.
Heel goede vragen. Daar zou iedereen zich dus meer mee bezig moeten houden. Ik vraag me zeker af wat mijn paarden eten en door de lezingen zal ik ook het een en ander aanpassen.