Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re: Welzijn van (sport)paard is niet van belang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 15:16

Lielle schreef:
wil je dan nog even duidelijk maken wat nu precies je doel van dit topic is? Dan praten we iig allemaal over hetzelfde Haha!

Mijn hoofddoel is natuurlijk meer aandacht voor het welzijn van het paard.
Een deeldoel: hopen dat mensen inzien dat het welzijn van een paard niet vanzelf komt en dat je je daar altijd in moet blijven verdiepen.

Doel van dit topic: kijken wat mensen vinden van mijn vermoeden (dat prestaties van paarden in sommige gebieden belangrijker worden gevonden dan het welzijn van paarden).

Bijkomende doelen: hopen dat mensen na gaan denken over de vraag: Vind ik de prestaties idd belangrijker dan het welzijn?

Waaruit ook weer allerlei vragen volgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:22

arno8 schreef:
Mijn hoofddoel is natuurlijk meer aandacht voor het welzijn van het paard.

OK dan! zijn we het daar iig over eens.
Citaat:
Een deeldoel: hopen dat mensen inzien dat het welzijn van een paard niet vanzelf komt en dat je je daar altijd in moet blijven verdiepen.

OK dan! en hierover ook.

Citaat:
Doel van dit topic: kijken wat mensen vinden van mijn vermoeden (dat prestaties van paarden in sommige gebieden belangrijker worden gevonden dan het welzijn van paarden).

ongetwijfeld zullen er mensen zijn die prestaties belangrijker vinden dan welzijn. Ik ken ook voorbeelden van mensen die hun gevoel belangrijker vinden dan het welzijn van paarden.
Maar om nu te stellen dat uit de belangstelling voor de lezingen blijkt dat "men" dat vindt is mij te kort door de bocht.

Citaat:
Bijkomende doelen: hopen dat mensen na gaan denken over de vraag: Vind ik de prestaties idd belangrijker dan het welzijn?

even voor mezelf sprekend, nee. Anders had ik geen 30jarige op de wei lopen om van zijn pensioen te genieten terwijl zijn sportprestaties al 14 jaar geleden zijn. En dan had ik mijn paard afgelopen jaar niet 10 seconden voor de start van de cross terug getrokken, omdat ik voelde dat er iets mis was. En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden aanhalen, maar aangezien het om een algemene discussie gaat, lijkt me dat niet nodig.

Citaat:

zoals?

Algemene vraag van mijn kant. Wat is welzijn van een paard en hoe meet je dat?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 15:23

Dinopino schreef:
@arno je zegt in je beginpost dat mensen niet willen leren en dat je dat schokkeerd. Ik denk dat mensen wel willen leren en informatie vergaren wanneer je kijkt na de bloeiende opkomst van tijdschriften enz. Wat mensen vervolgens met de kennis doen en hoe of op welke manier ze die vergaren dat staat er buiten.

Ho, ik zeg dat mensen niet genoeg willen leren over het welzijn van een paard.

(Ik dacht er nog even over om van bovenstaande regel te maken:

Ho, ik zeg dat mensen volgens mij niet genoeg willen leren over het welzijn van een paard.

dat zou wel tactischer zijn, maar goed, ik zeg het al zelf, dus kun je er van uitgaan dat dit 'volgens mij' is.)

Dat tijdschriften bloeiend opkomen betekent niet dat mensen meer willen leren over het welzijn van het paard. Het betekent dat mensen meer willen leren. Over wat? Dat hangt van de inhoud van het tijdschrift af. Als ik de Bit zo lees, is het toch voor een groot deel sportbeoefening, uitstapjes die je met je paard kunt maken etc.

Paardenwelzijn zit er ook in, maar het is zeker niet het grootste deel.
Is dat slecht van Bit? Nee natuurlijk niet. Bit richt zich op de markt, ze willen iets verkopen. Als ze alleen over dingen zouden schrijven die niemand iets boeit, zijn ze zo failliet.
Maar kennelijk is er in de markt geen interesse voor een blad dat zich vooral richt op de nieuwste ontwikkelingen rond paardenwelzijn.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 15:31

Lielle schreef:
Citaat:

ongetwijfeld zullen er mensen zijn die prestaties belangrijker vinden dan welzijn. Ik ken ook voorbeelden van mensen die hun gevoel belangrijker vinden dan het welzijn van paarden.
Maar om nu te stellen dat uit de belangstelling voor de lezingen blijkt dat "men" dat vindt is mij te kort door de bocht.

Ik zeg ook niet dat iedereen dat vindt, maar een groot deel wel.
Ik zeg ook niet: iedereen in dit topic vindt paardenwelzijn niet belangrijk.
Ik zeg: op horse experience was er opvallend weinig belangstelling voor paardenwelzijn.

Citaat:

even voor mezelf sprekend, nee. Anders had ik geen 30jarige op de wei lopen om van zijn pensioen te genieten terwijl zijn sportprestaties al 14 jaar geleden zijn. En dan had ik mijn paard afgelopen jaar niet 10 seconden voor de start van de cross terug getrokken, omdat ik voelde dat er iets mis was. En zo kan ik nog wel een paar voorbeelden aanhalen, maar aangezien het om een algemene discussie gaat, lijkt me dat niet nodig.
[/quote]

Op persoonlijke verhalen ga ik niet in, want dat mag op bokt niet.

Citaat:

zoals?
[/quote]
Is het wel goed dat ik de prestaties belangrijker vind dan het welzijn van een paard?
Is het wel acceptabel dat ik een dier opleg om zich geheel aan mijn eisen aan te passen?
etc. etc.

Citaat:
Algemene vraag van mijn kant. Wat is welzijn van een paard en hoe meet je dat?

Daar zijn de meningen over verdeeld. En daarom kun je er beter zo veel mogelijk over nadenken en zo veel mogelijk boeken lezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:38

Dinopino schreef:
@arno je zegt in je beginpost dat mensen niet willen leren en dat je dat schokkeerd. Ik denk dat mensen wel willen leren en informatie vergaren wanneer je kijkt na de bloeiende opkomst van tijdschriften enz. Wat mensen vervolgens met de kennis doen en hoe of op welke manier ze die vergaren dat staat er buiten.

Het probleem is juist dat die tijdschriften geen eerlijk beeld geven van de nieuwste ontwikkelingen en telkens dezelfde deskundige aan het woord laten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:40

Citaat:
Ik zeg: op horse experience was er opvallend weinig belangstelling voor paardenwelzijn.

Begrijp ik dan hieruit dat
Citaat:
Training met hartslagmeter
Fysiotherapie
Trainingsopbouw sportpaard na blessure

geen bijdrage levert aan paardenwelzijn?

Citaat:
Is het wel goed dat ik de prestaties belangrijker vind dan het welzijn van een paard?
Is het wel acceptabel dat ik een dier opleg om zich geheel aan mijn eisen aan te passen?

tendentieuze vragen zijn dat. Als je ze op onderstaande manier formuleert, heeft een discussie zin, want dan zijn ze minder veroordelend.

Citaat:
Is het goed dat ik de prestaties belangrijk vind, net zoals het welzijn van een paard?
Is het acceptabel dat ik een dier opleg om zich aan mijn eisen aan te passen?

Ja, ik vind prestaties belangrijk. Ik rijd paard om ermee te sporten, dus ik verwacht dat ze presteren.
Maar om dat te verwachten, moet ik wel zorgen dat dat mogelijk is en dus heb ik de verplichting om te zorgen dat mijn paard de mentale en fysieke conditie heeft om die prestaties te leveren.
(overigens, prestaties verwacht je altijd van een paard, al is het maar dat ze in de wei lopen Knipoog )
Wat betreft het aanpassen aan eisen, dat is IMO acceptabel. Paarden die bij mij komen, zullen moeten springen en crossen Haha! Als ze dat niet aan kunnen, om wat voor reden dan ook, heb ik twee mogelijkheden, nl een ander paard zoeken en voor dat paard een andere 'bestemming' kiezen, of mijn eisen aanpassen. Beide heb ik gedaan, overigens Haha!

Citaat:
Daar zijn de meningen over verdeeld. En daarom kun je er beter zo veel mogelijk over nadenken en zo veel mogelijk boeken lezen.

en dat is een erg makkelijke uitweg. Wat versta jij onder paardenwelzijn en hoe zie je of een paard 'wel is'.

Overigens mag je best op persoonlijke verhalen ingaan mits je er geen aanval van maakt Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 15:54

Lielle schreef:
Citaat:

Begrijp ik dan hieruit dat
Citaat:
Training met hartslagmeter
Fysiotherapie
Trainingsopbouw sportpaard na blessure

geen bijdrage levert aan paardenwelzijn?

Wat mij opvalt is dat het lezingen zijn die voor sport erg interessant zijn. Het verband tussen welzijn en sport is hier erg duidelijk. Natuurlijk, fysiotherapie zou eventueel ook voor een recreatiepaard van belang kunnen zijn, maar bij de sport komt het toch vaker voor dat je een fysiotherapeut laat kijken, van sportpaarden wordt meer verwacht.

Als iedereen alleen lezingen bezoekt die gaan over het onderwerp: "Zo laat je je sportpaard beter presteren"
En de lezingen over het onderwerp "Dit is goed voor je paard/dit is toch het minimum dat je een paard moet gunnen, maar de sportprestaties hoeven er niet per se beter van te worden" worden nauwelijks bezocht, dan valt mij dat op.

Ik zeg het nog maar een keer: mijn punt gaat niet over wat nou wel of niet goed is voor een paard, het gaat over het gebrek aan interesse voor dat onderwerp.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 16:00

Lielle schreef:

Arno8 schreef:

en dat is een erg makkelijke uitweg. Wat versta jij onder paardenwelzijn en hoe zie je of een paard 'wel is'.

Een voorbeeldje uit de lezing dan maar. Een paard dat normaal op stal stond maar wel 'normaal' werd gebruikt. Paard had nooit contact met andere paarden (alleen visueel contact). Ze lieten zien hoe belangrijk sociaal contact voor een paard is. Bij de proef werd hij naar een nieuwe stal geleid. Daar moest hij 5 minuten wachten, dan ging een deur open waar hij aan een ander paard kon snuffelen.
Na 5 minuten ging de deur weer dicht.

Dit herhaalden ze een paar dagen achter elkaar. Het paard wist dus wat komen ging: Sociaal contact!
Op het filmpje zag je het paard wachten in de stal...
Het dier ging helemaal uit zijn plaat van verwachting. Toen kwam het contact. Toen de deur weer dicht ging, ging het dier weer helemaal uit zijn plaat omdat hij het contact niet af kon maken.

Naar mijn mening is bijvoorbeeld contact met andere paarden een minimale welzijnseis. Die mening had ik al, maar dit heeft het alleen maar sterker gemaakt.
Dan kun je het er wel of niet mee eens zijn. Of je zegt: dat wist ik al.
Goed, daar ging de discussie eigenlijk ook niet over.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:08

maar dat was mijn vraag niet. Mijn vraag was volgens jou paardenwelzijn is en hoe je dat 'meet' of simpeler herkent.

Wb de post ervoor, IMO zijn juist de laatste drie onderwerpen tekenend voor bewust en met heel veel oog voor het welzijn van je paard met je paard omgaan. En of dat nu in de sport of of als recreatie (dat was ook presteren Knipoog ) is, maakt IMO niets uit.

Zoals ik jouw berichten lees, is het je late voorlichten over voeding, huisvesting en tanden belangrijker dan je verdiepen in de andere drie. IMO is dat geheel afhankelijk van je eigen voorkennis, begeleiding en interessegebied, en kun je niet zomaar stellen dat als je de voorkeur geeft aan fysiotherapie boven voeding je het welzijn van een (sport)paard niet belangrijk vindt.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:10

Misschien hadden ze die lezingen een andere naam moeten geven:
De tanden van een sportpaard, de voeding voor een sportpaard en het huisvesten van een sportpaard. Dan waren er vast veel meer mensen op af gekomen Tong uitsteken Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:12

'Huisvesting van (sport)paarden'

aan de naam lag het dus niet Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:15

ik breek even in in de discussie, hoop dat dat OK is... Haha!

ik erger me namelijk een beetje aan de suggestie dat dierfysiotherapie alleen goed zou zijn voor sportpaarden. onzin! ik heb in mijn bestand zeer tevreden klanten die licht recreatief rijden en toch heel veel baat hebben bij fysiotherapeutische begeleiding / behandeling. ik behandel echt niet alleen maar sportpaarden!

ik was er niet bij, bij die lezing van collega Jarco Dun. maar ik heb 'm wel vaker aan het werk gezien, en hij werkt op een logische, goed te volgen, transparante manier met paard en ruiter. ik kan me niet voorstellen dat hij heeft gezegd of gesuggereerd dat fysiotherapie alleen voor sportpaarden is....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:00

Wat een discussie Lachen Volgens mij zijn hier weer veel te veel vooroordelen die de revue passeren. Er is géén simpel recept dat is voor te schrijven om paarden te houden. Daarnaast probeert iedereen op zijn manier het beste te kiezen voor zijn/ haar paard.

Mogelijk dat vooral in de sportwereld de mensen nogal zelfverzekerd zijn. Als je minder zelfverzekerd bent, twijfel je sneller en op die manier zul je altijd blijven twijfelen. Wat is nu goed? Maar als je zeker van je zaak bent, waarom dan continu blijven switchen met bv voer? Teveel veranderen van voeding heeft ook weer nadelen.

Ik denk dat in de sport juist wel aandacht wordt besteed aan goede voeding/ huisvesting etc. Maar een sportpaard 24/7 op het land heeft nu eenmaal ook zijn nadelen. Ieder zijn eigen belangen.

Ik vrees ook dat er best wat rotte appels tussen zitten, mensen die té ver gaan en teveel vragen van hun paard bv. Maar ieder heeft zijn eigen grens en tja, zelfverzekerdheid. Als je zeker bent van je zaak, waarom dan veranderen? Er zijn een boel mensen die onbewust (in de ogen van een ander) de verzorging niet tot de max halen. Maar ja, wie beslist nu wanneer een ander wel of juist niet goed voor zijn paard zorgt? Knipoog Wat de één goed vind, vind de ander misschien weer te min en zo blijft het een objectief iets.

P.s. om nog even oude koeien uit de sloot te halen, de openingspost was alles behalve subtiel. Zelfs ik voelde me al bijna aangesproken dat ik niet goed genoeg ben voor mijn eigen paard omdat ik niet naar een cursus huisvesting, gebit of voeding ging. En sterker nog: Ik heb niet eens een eigen paard! Haha! Wat dat betreft snap ik wel waarom menig bokker hier op de bres springt in de verdediging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:43

Ik kan mij zo voorstellen dat als je op een evenement zoals Jumping Amsterdam komt, dat men in lezingen over sportpaarden praat en dan krijg je automatisch het gesprek op de sportpaarden.

IrisTT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:39

Ik lees deze discussie en krijg het idee dat de lezingen in twee groepen worden verdeeld door de TS… Namelijk lezingen over welzijn, en lezingen over beter presteren. Waarom? Na mijn idee gaat het allemaal om het welzijn van je paard?
Een redelijk verschil wat ik kan vinden is dat de eerste groep meer gaat over de primaire welzijnbehoeftes van een paard. En de vraag waarom er minder belangstelling voor die groep is kan meerdere oorzaken hebben.
Op JumpingAmsterdam komen vooral mensen die al een paard bezitten. Als je een paard aanschaft neem ik aan dat diegene zich al verdiept heb in onderwerpen als voeding, huisvesting etc. Diegene heeft een keuze gemaakt waar hij/zij zijn paard wil stallen, en zal daar tevreden over zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat je op de hoogte blijft, en de ontwikkelingen probeert te volgen op dat gebied. Deze lezingen zullen misschien voor mensen die de paarden bij huis hebben staat of staleigenaren interessanter zijn, en deze groep is nou eenmaal kleiner.

Ik zou deze lezingen ook erg interessant vinden. Ik zoek alleen naar een verklaring voor de lagere opkomst bij sommige lezingen, en er zullen er vast meerdere zijn. Maar om nou te zeggen dat ‘ze’(wie TS daar ook mee bedoelt..?) alleen betere prestaties van het paard wil, en geen aandacht heeft voor het welzijn van het paard? Dat vind ik wel erg kort door de bocht.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:18

Ik kom jouw redenering wel vaker tegen: Als je paarden bij een pensionstal staan, is een lezing over huisvesting niet interessant.

Daar ben ik het niet mee eens. Je wil toch weten wat de effecten zijn van de stalling op je paard?
Bijvoorbeeld de lezing over voeding, daarin werd gezegd dat het eigenlijk absurd is dat er pensionstallen zijn die dagelijks een standaard hoeveelheid brok aan de paarden geven, terwijl de paarden iedere dag weer iets anders doen.
Beter zou zijn als de eigenaren op een bordje schrijven: ik heb vandaag dit en dat met mijn paard gedaan. Dan kan de pensionstaleigenaar inschatten hoeveel brok het paard nodig heeft.

Als je als pensionklant naar zo'n lezing gaat, heb je meteen een paar goede ideeën opgedaan en dat kun je dan mooi voorleggen aan de pensionstaleigenaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:27

Helaas zie ik ook om me heen dat veel (sport)paarden niet gehuisvest worden op de manier die ze mentaal en fysiek veel gezonder zou maken. Je mag het niet zeggen, maar het IS gewoon zo. Ik word er erg triest van dat men in NL (en daarbuiten) zo met deze dieren omgaat. En dat dus ook aan de nieuwe generatie leert (voorbeeld; veel maneges leren hun clienten vrijwel niets over het welzijn van paarden).

Ook op mijn stalling (waar mijn paard dus 24/7 in het land staat gelukkig!) erger ik me rot aan hoe die paarden er bij staan. Ik ben blij als het straks in mei weer zover is, dat ze allemaal weer gezellig met z'n allen buiten staan, bij mijn paard, die nu gezellig tussen de Shetlanders en de kleinere pony's mag staan deze winter.

Arno, ik geef je groot gelijk. Ik snap wat je bedoelt, maar veel mensen voelen zich nou eenmaal aangesproken blijkbaar. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:43

arno8 schreef:
Ik kom jouw redenering wel vaker tegen: Als je paarden bij een pensionstal staan, is een lezing over huisvesting niet interessant.

Daar ben ik het niet mee eens. Je wil toch weten wat de effecten zijn van de stalling op je paard?
Bijvoorbeeld de lezing over voeding, daarin werd gezegd dat het eigenlijk absurd is dat er pensionstallen zijn die dagelijks een standaard hoeveelheid brok aan de paarden geven, terwijl de paarden iedere dag weer iets anders doen.
Beter zou zijn als de eigenaren op een bordje schrijven: ik heb vandaag dit en dat met mijn paard gedaan. Dan kan de pensionstaleigenaar inschatten hoeveel brok het paard nodig heeft.

Als je als pensionklant naar zo'n lezing gaat, heb je meteen een paar goede ideeën opgedaan en dat kun je dan mooi voorleggen aan de pensionstaleigenaar.

Arno, geen pensionbaas is er voor te porren om zo zijn stal te runnen en dan mag hij inschatten hoe die paarden gevoerd mogen worden? Denk je dat het voor hem net zo een hobbie is het runnen van zijn stal als dat het voor jouw is het bezitten van een paard? Voor hem is het belangrijk om zo min mogelijk geld en energie te verspillen om zo goed mogelijk rond te komen en dan nog werkt hij voor een paar euro per dag per paard.

Denk maar niet dat de gemiddelde pensionbaas open staat voor de betweterigheid van elke individuele pensiongast die een lezing heeft gehad en nu eens de boel om gaat gooien, ieder die er dan ook weer een andere draai aan geeft.

Ik denk eerlijk gezegd dat je weinig ervaring met pensions/maneges hebt.

Zo een lezing over huisvesting zou goed zijn voor pensionhouders en maneges. Als klantje ben je maar afhankelijk van het aanbod en kennelijk ben je niet thuis in dat wereldje, want dan zou je weten hoe onzettend moeilijk tot vrijwel onmogelijk het is om een goed en betaalbaar pension te vinden. Dan zijn de stallen oke, nieuw, ruim en licht en goed geventileerd, dan is het eten bagger, dan is de bodem slecht voor de belasting van het paard en zo is er altijd wat.

Effecten van de stalling op je paard? Is dat meetbaar dan? Alleen de erge mutsjes zullen iets merken aan hun paard als het niet helemaal dit of helemaal dat is. En wie gaat ze geloven of wie gaat ze uitlachen?

Extremiteiten hoeven niet in de discussie plaats te hebben, die lijken mij wel voor een ieder duidelijk en dan praat je al gauw over dierenkwelling.

Ik denk dat je het heel onwerkelijk bekijkt en ook nog eens te scheef in verhouding. Je gaat er te veel van uit dat paardminnend Nederland per definitie hun paard in een stal hebben staan die ziekmakend is en eten krijgt dat niet goed is. Er zit ook nog iets tussen in en dat tussengebied is niet zomaar slecht. Dan passen paarden zich goed aan.

Jouw paardje loopt lekker op de wei, maar heb je je wel eens afgevraagd wat hij eet? Is dat gras wat daar staat wel geschikt voor hem? Welke rassen groeien er??? Ben je je wel bewust dat dat gras wat hij alleen maar krijgt geen paardenvoer is?? Moeten we het goed doen, dan moeten we het goed doen. Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 22:01

russel schreef:
Arno, geen pensionbaas is er voor te porren om zo zijn stal te runnen en dan mag hij inschatten hoe die paarden gevoerd mogen worden?

Jij hebt zojuist alle pensionbazen gesproken?

russel schreef:
Denk je dat het voor hem net zo een hobbie is het runnen van zijn stal als dat het voor jouw is het bezitten van een paard? Voor hem is het belangrijk om zo min mogelijk geld en energie te verspillen om zo goed mogelijk rond te komen en dan nog werkt hij voor een paar euro per dag per paard.

Je vergeet de concurrentie. Ik zou liever bij een goede pensionstal staan dan bij een slechte. Daarbij is het voor de pensionbaas goedkoper als zijn klanten het zo zouden doen, want dan hoeft hij niet iedere dag onnodig kilo's brok te voeren.

Citaat:
Denk maar niet dat de gemiddelde pensionbaas open staat voor de betweterigheid van elke individuele pensiongast die een lezing heeft gehad en nu eens de boel om gaat gooien, ieder die er dan ook weer een andere draai aan geeft.

Dat vind ik persoonlijk een heel slappe instelling: "Zeg maar niks, ze luisteren toch niet".
Als het om het welzijn van je paard gaat, is het je morele plicht om wat te zeggen.

Citaat:
Ik denk eerlijk gezegd dat je weinig ervaring met pensions/maneges hebt.

Ik heb heus wel gezien dat het er niet ideaal is. Maar dan zeg ik weer: dat is geen reden om het niet te proberen te verbeteren.

Citaat:
Effecten van de stalling op je paard? Is dat meetbaar dan?

Jij ziet geen enkel verschil tussen een paard in een stal van 0,5 bij 2 of een stal van 4 bij 4?
Of een paard in een stal met alleen maar dichte wanden en een paard in een stal met halve wanden waardoor hij aan zijn buur kan snuffelen?
Geen verschil in gedrag?

Citaat:
Ik denk dat je het heel onwerkelijk bekijkt en ook nog eens te scheef in verhouding. Je gaat er te veel van uit dat paardminnend Nederland per definitie hun paard in een stal hebben staan die ziekmakend is en eten krijgt dat niet goed is. Er zit ook nog iets tussen in en dat tussengebied is niet zomaar slecht. Dan passen paarden zich goed aan.

En waar heb ik dat gezegd? Nu word ik nieuwsgierig.
Ik zeg alleen dat mensen er nogal laks over doen: Ach, ik kan toch niks aan mijn pensionstal veranderen, en zoals het nu is zal het vast wel goed zijn, dus ik hoef me er verder ook niet in te verdiepen.

Citaat:
Jouw paardje loopt lekker op de wei, maar heb je je wel eens afgevraagd wat hij eet? Is dat gras wat daar staat wel geschikt voor hem? Welke rassen groeien er??? Ben je je wel bewust dat dat gras wat hij alleen maar krijgt geen paardenvoer is?? Moeten we het goed doen, dan moeten we het goed doen.

Heel goede vragen. Daar zou iedereen zich dus meer mee bezig moeten houden. Ik vraag me zeker af wat mijn paarden eten en door de lezingen zal ik ook het een en ander aanpassen.

IrisTT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:22

arno8 schreef:

Dit hoor jij mij niet zeggen.
Ik vind alleen dat er ook andere verklaringen mogelijk zijn dan die jij hier benoemt.

arno8 schreef:

Ben ik het helemaal mee eens, en wat ik net al probeerde duidelijk te maken is dat je tijdens je keuze van een stal al kijkt naar hoe het daar in zijn werk gaat. Maar je kijkt ook naar de pensionstaleigenaar of hij/zij openstaat voor ideeën. Ik denk alleen dat het voor een staleigenaar moeilijk is om met alle wensen rekening te houden. Moet hij zijn hele stal opbouwen, omdat er word gezegt dat iets minder goed is, tewijl de paarden gelukkig en gezond in de wei aan het spelen zijn?

Ik denk niet dat mensen zich niet teveel moeten blind staren op wat men zegt. Het aller belangrijkste word soms vergeten en dat ik het werkelijk kijken naar je paard. DAAR moet je naar kijken alleen zo kan je zien of hij 'happy' is en gezond is. Eigenlijk is het ook wat de wetenschap doet, ze kijken wat voor effect bepaalde factoren hebben op het welzijn van het gemiddelde paard. Als je goed naar je eigen paard kijkt kan je kijken wat voor effect bepaalde factoren hebben op het welzijn van JOUW paard, en dat is uiteindelijk wat je wilt weten.

Ik ben zeker een voorstander voor de lezingen, maar ik denk niet dat het alleen aan de gemiddelde paardeneigenaar ligt ,die volgens jou niet geintereseerd zijn in het welzijn van hun paard, dat er weinig opkomst was.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 22:54

IrisTT schreef:
arno8 schreef:

Dit hoor jij mij niet zeggen.
Ik vind alleen dat er ook andere verklaringen mogelijk zijn dan die jij hier benoemt.

arno8 schreef:

Ben ik het helemaal mee eens, en wat ik net al probeerde duidelijk te maken is dat je tijdens je keuze van een stal al kijkt naar hoe het daar in zijn werk gaat. Maar je kijkt ook naar de pensionstaleigenaar of hij/zij openstaat voor ideeën. Ik denk alleen dat het voor een staleigenaar moeilijk is om met alle wensen rekening te houden. Moet hij zijn hele stal opbouwen, omdat er word gezegt dat iets minder goed is, tewijl de paarden gelukkig en gezond in de wei aan het spelen zijn?

Aan je pensionbaas vragen of je voortaan zelf de brokken mag geven, zodat je zelf kunt inschatten hoeveel je paard nodig heeft, is iets anders dan een hele stal ombouwen.
Er lijkt een soort defaitisme te heersen hier: "Ach, het heeft toch allemaal geen zin, we kunnen toch helemaal niks veranderen."
Het zou natuurlijk kunnen dat net iedereen hier al lang zelf heeft nagedacht over hoeveel brokken zijn paard nou bij welke inspanning nodig heeft. Maar dan staan jullie allemaal toevallig net niet op het soort pensionstallen dat ik heb gezien. Waar ze met iedere voerbeurt met een grote wagen langs alle boxen racen om ieder paard precies 1,3 kilo te geven.

IrisTT schreef:
Het aller belangrijkste word soms vergeten en dat ik het werkelijk kijken naar je paard. DAAR moet je naar kijken alleen zo kan je zien of hij 'happy' is en gezond is. Eigenlijk is het ook wat de wetenschap doet, ze kijken wat voor effect bepaalde factoren hebben op het welzijn van het gemiddelde paard. Als je goed naar je eigen paard kijkt kan je kijken wat voor effect bepaalde factoren hebben op het welzijn van JOUW paard, en dat is uiteindelijk wat je wilt weten.

Zonder kennis heeft kijken naar een paard natuurlijk geen enkele zin. Als ik naar een dolfijn kijk, zou ik ook bij god niet weten hoe het dier zich voelt. Natuurlijk kun je wel een paar basale dingen zien, maar om echt veel te weten moet je een stuk verder gaan.

IrisTT schreef:
Ik ben zeker een voorstander voor de lezingen, maar ik denk niet dat het alleen aan de gemiddelde paardeneigenaar ligt ,die volgens jou niet geintereseerd zijn in het welzijn van hun paard, dat er weinig opkomst was.

Wat was het dan wel?

IrisTT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:22

arno8 schreef:
Er lijkt een soort defaitisme te heersen hier: "Ach, het heeft toch allemaal geen zin, we kunnen toch helemaal niks veranderen."

De enige die ik dit hoor zeggen ben jij.... Scheve mond

arno8 schreef:
Maar dan staan jullie allemaal toevallig net niet op het soort pensionstallen dat ik heb gezien. Waar ze met iedere voerbeurt met een grote wagen langs alle boxen racen om ieder paard precies 1,3 kilo te geven.

Ik weet niet waar de meeste mensen van bokt hun paard hebben staan, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar in mijn geval inderdaad daar sta ik toevallig niet heb je goed gedacht.

arno8 schreef:
Zonder kennis heeft kijken naar een paard natuurlijk geen enkele zin. Als ik naar een dolfijn kijk, zou ik ook bij god niet weten hoe het dier zich voelt. Natuurlijk kun je wel een paar basale dingen zien, maar om echt veel te weten moet je een stuk verder gaan.

Inderdaad daarom zou ik ook me vriend, die totaal geen verstand van paarden heeft, niet laten bepalen wat me paard moet eten. Maar ik mag hopen dat de paardeneigenaren toch wel kunnen zien hoe hun paard zich voelt?? En door de ervaring, het luisteren naar deskundige kan je die kennis alleen maar vergroten.
arno8 schreef:
IrisTT schreef:

Wat was het dan wel?

Wat ik hiervoor al zei was dat er misschien meerdere redens voor te bedenken zijn?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 07:34

Tja, als je er vanuit gaat dat ieder paard op een pension exact hetzelfde voer krijgt, kan ik me je verbazing voorstellen. Maar gelukkig zijn er genoeg stallen waar dat echt niet het geval is, en daarvoor hoef je niet eens zelf te voeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 07:39

waarom ik persoonlijk niet naar de bewuste lezingen zou gaan is omdat het over het algemeen heeeele algemene informatie is die wat mij betreft al uitgekauwd is. Na 20 jaar met paarden werken heb je wel enige kennis vergaard over voeding en huisvesting, zeker als je openstaat om te leren.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 08:51

Negatieve houding Arno. Knipoog

Niet alles is zoals jij het schetst, ik ken namelijk ook geen pensionstallen waar paard & pony op rust of niet evenveel voer krijgen..

Dat menig bokker hier jouw conclusie aan de hand van de opkomst op die lezingen niet deelt, betekent nog niet dat ze ook niet goed voor hun paard zullen zijn.

Er zijn juist heel veel die juist bezig zijn met het beste zoeken voor hun paard, alleen ligt niet alles binnen handbereik. De ideale pensionstal is onbetaalbaar lijkt me, dan vind ik het geen schande om het best toereikende te kiezen voor je paard (tot op zekere hoogte, er zijn uitzonderingen).

Er zijn een heleboel mensen ook juist wel met welzijn van het paard bezig, maar misschien niet zo opvallend dat jij het ziet. Trouwens, als je eenmaal een negatief oordeel hebt is het moeilijk evt. positieve punten te zien..