[D] idiote regel om te starten met een hengst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Re: [D] idiote regel om te starten met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:07

Zo te zien wordt er verschillend over hengsten nagedacht....

Ik vind het niet zielig dat mijn paard hengst is.
Hij krijgt elke dag beweging staat los in de paddock.
Kan met zijn buurman snuffelen.
En nee hij staat inderdaad niet met een ander paard op de wei......

En dat komt mede omdat iedereen denkt:Help een hengst Clown
Zoals ik al eerder zei menig ander paard staat ook niet met soortgenoten op de wei,want stel je voor dat ze een trap krijgen van een ander....

Mijn hengst is goedgekeurd geweest.
Nu heb ik hem al twee jaar niet laten keuren.
Wil hem eerst namelijk netjes onder de man hebben.
Wat wedstrijden rijden de kans geven voor andere bespiering en dan naar de HK.

Ik snap dat er een lijn moet zijn kwa eisen waar moet je beginnen;
Maar M Niveau vind ik wel erg hoog.....

Soms zie ik tijdens wedstrijden(komt best nogal wat voor)Z ruiters die oefenningen laten zien,
Dat is soms gewoon diep triest.
Mogen deze mensen dan wel starten met een hengst Clown
God weet hoe lang zij er ove rgedaan hebben om in het z te rijden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:08

jouw feessie................

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:47

Precies, wij hebben dit ook gedaan toen bleek dat onze hengst een OC had (waar hij als veulen een keer is getrapt). Voor hem echt een opluchting, hij is veel rustiger kan met andere paarden naar buiten etc.

Even ontopic, ik vind de regel geen onzin hoor, misschien is je hengst thuis erg braaf maar op wedstrijd is het een mengelmoes van kleuren en geuren Clown en issie misschien opeens niet meer zo lief. Als je L2 hebt gereden heb je iig bewezen dat je al aardig wat concourservaring hebt en is het voor jou en andere veiliger.

Kan je niet een paard wat al hoger geklasseerd is van iemand anders gaan uitbrengen totdat je L2 met wp bent? Want elke keer naar Belgie op en neer lijkt me ook niet echt een optie.
[/quote]

we wonen vlak aan de grens, dus voor mij is wedstrijden in nederland even ver rijden als wedstrijden in belgie.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 18:13

runningkawa schreef:
Ik vind het een perfecte regeling en vind het jammer dat het verlaagd is verchillende jaren terug. Toen moest je M zijn.

Teveel ruiters die denken dat ze hun hengst wel aan kunnen als er op vreemd terrein een lekker merrie voor door rijd.
Als iemand L2 is , heeft die iig al verschillende wedstrijden gereden en zodoende wat wedstrijd ervaring.
En hopelijk ook inzicht hoe druk het soms kan zijn en hoe moeilijk het soms kan zijn om dan een brok hormonen bij te houden.
Iets waar je geen last van hebt bij een merrie of ruin.

Ik ben het hier mee eens!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:29

Het valt mij op dat de mensen die tegen de regel zijn eigenlijk allemaal mensen zijn die wel een hengst hebben, maar daarvoor blijkbaar nog nooit tot L2 niveau op wedstrijden zijn gekomen of misschien nog nooit gestart zijn, klopt?
En dat hun hengsten allemaal heeeeel braaf zijn en best op de wei staan en dat ze hem best op concours aankunnen omdat ie daar heel braaf is. Dat geloof ik allemaal best, die zijn er ook.

MAAR die regel is er om al die mensen die dus NIET zo handig zijn en die NIET zo'n brave hengst hebben (die zijn er, echt! Alleen niet op Bokt!) even pas op de plaats te laten maken. Daar kan je toch niet tegen zijn? Verward Het is nu allemaal van jaaa, het is zo'n flauwekul want die van mij is zo braaf. Nou die van mij waren op concours soms niet zo makkelijk en wees maar blij dat ik destijds het B-niveau al ontstegen was!
En er zijn ruiters die zonder L2 geklasseerd te zijn absoluut beter rijden dan sommige Z-ruiters, maar voor die mensen moet het dan ook een koud kunstje zijn om ergens L2 punten te kunnen rijden. En zo zijn er altijd (persoonlijke) redenen om een regel overbodig te vinden.

Wees nou maar blij dat niet werkelijk iedereen met zijn of haar hengst als een ongeleid projectiel over het wedstrijdterrein mag! (Probeer zo'n losgebroken typ maar eens weg te houden bij jouw wel brave hengst!) Bekijk het dan van die kant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:31

Het valt mij op dat mensen die wat meer wedstrijden gereden hebben, voor de regel zijn en zelfs verhoging.
En de mensen die geen wedstrijden gereden hebben, tegen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:32

ook dat Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:34

runningkawa schreef:
Ik vind het een perfecte regeling en vind het jammer dat het verlaagd is verchillende jaren terug. Toen moest je M zijn.

Teveel ruiters die denken dat ze hun hengst wel aan kunnen als er op vreemd terrein een lekker merrie voor door rijd.
Als iemand L2 is , heeft die iig al verschillende wedstrijden gereden en zodoende wat wedstrijd ervaring.
En hopelijk ook inzicht hoe druk het soms kan zijn en hoe moeilijk het soms kan zijn om dan een brok hormonen bij te houden.
Iets waar je geen last van hebt bij een merrie of ruin.

En ik ben het hier niet mee eens. Ik kan toch stellen dat ik meer wedstrijdervaring heb dan de meeste M-ruiters met meer dan 10 jaar op nationaal nivo a 3 wedstrijden per week (met hengsten Knipoog ) te rijden. Maar ik mag niet met een hengst starten, want prestaties buiten de dressuur en/of springsport tellen niet voor een hengst in deze takken uit te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:35

Waar heb jij je ervaring dan opgedaan?
Dat krijg ik niet uit je tekst gehaald?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:39

Die staat al ergens eerder in dit topic. Ik rijd aangespannen wedstrijden met hackney's, maak hackney's klaar voor de hengstenkeuring en breng ze voor, en breng ze uit in de sport. Op dit moment rijdt ik al 16 jaar met hengsten rond, waarvan dik 10 jaar op nationaal nivo. Verder heb ik ook enkele grote maat hackneyhengsten onder het zadel gereden voor showrubrieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:41

Voor iemand als jou is het dan vervelend.
Maar zoveel hengsten ervaring hebben maar weinig mensen.

Maar met zo'n dosis ervaringlukt het vaak ook wel on een paard van een ander te mogen starten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 19:47

Nee, dat lukt me niet, het vervelende is dat ik qua tijd het niet red om op andere stallen te rijden terwijl ik thuis ook de stallen vol heb, en ik zo echt geen paard weet die ik even kan starten en waarmee ik snel in de L2 zit (moet natuurlijk wel een beetje kwaliteit hebben en niet een "boerenknol" die net krap aan in de L2 komt en dan aan zijn top zit, dan ben ik nog tijden bezig). En die paarden die ik wel weet, zijn nu net hengsten. Sigaar

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:00

Nja, lastig geval dus. Maar jij hebt dus veel ervaring met hengsten, dan kan je je toch wel voorstellen dat die regel er is?
Ik kan me voorstellen dat je hem erg lastig vindt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:02

Als Kawa nog zuiver liep zou ik zeggen, leen hem maar eens af en toe Lachen
Ik denk met jou ervaring dat het moet lukken er 1 te vinden.

Maar idd, wilde ook net vragen, kun jij je dan niet voorstellen dat de regel er is, zodat niet elk penny grietje heel stoer haar zwarte droom hengst kan starten?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:12

Ja, ik ben het er wel mee eens dat er een regel moet zijn, maar deze vind ik nu net belachelijk. Laat dan een of andere rijproef met het betreffende paard zien om te bewijzen dat je vakkundig genoeg bent. Bovendien zijn er paarden, zet er een aap op en ze rijden nog winstpuntwaardig in de M of Z, maar zegt dat iets over de rijkunsten van die aap? Vaak meer over de portemonnee van papa en mama aap. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:22

Ben ik met je eens

Maar proef lijkt me ook niet te verwezelijken.

Hoe vaak per jaar?
Waar in het land?
Moeten er dan merries bij lopen?
Wat moet je verder in die proef laten zien?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:13

Bij het aangespannen moeten wij ook een rijvaardigheidstest doen, om te laten zien of we capabel genoeg zijn. Die is meermalen per jaar (3 keer) voor de nieuwe rijders, en vaak (altijd voor ons) ver weg. Maar je moet er natuurlijk wel iets voor over hebben om een hengst te starten. Knipoog

Overigens was het wel lief van je, wat je een bericht eerder zei!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:20

Vandaag(nou ja vanavond dus) weer wat leuks op een wedstrijd, en nee dus niet de hengst wat als een ongeleidt projectiel de bak doorkomt maar een merrie of ruin(sorry heb er niet onder gekeken), en bij andere paarden op de nek vloog, en was het nu uitkijken voor de hengst waar ik op reed die net zo snel moest maken aan de kant te komen als de andere paarden, nee het was opletten op dat ongeleide projectiel Verdrietig en niet op die hengst met zijn hormonen

mensen die rijden met een hengst op wedstrijd moeten gewoon heel goed weten waar ze mee bezig zijn(en vaak is dit idd niet het geval) maar dat is nog geen reden om iedereen over 1 kam te halen.
Net zoals dat er meerdere nu in dit topic hebben gereageerd dat hun hengst niet geissoleerd is van de rest van de paarden word gewoonweg genegeerd dat dat bij alle hengsten gebeurd ook hier niet alles over 1 kam halen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:23

Neonlight: jammer dat je niet in de buurt woont,ik ken hier een hele hoop paarden waarvan ze een goede bijrijder zoeken,en ik weet zeker dat je als je het leuk doet er zo meerdere hebt voor op wedstrijd. Maar goed inieder geval sucses.

Ik moet wel zeggen dat andalusische,arabische etc.hengsten braver in de omgang zijn dan kwpn hengsten. Sommige kwpn hengsten vind ik gewoon levensgevaarlijk. Dus ik kan me wel voorstellen dat je dan zegt als je een rustige hengst hebt,dat je het niet begrijpt.Maar geloof mij maar,die regel is er echt niet voor niks.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:26

@Remsy: Volgens mij wordt ook niet iederen over 1 kam gehaald, maar je kunt moeilijk een regel instellen die voor de een wel geldt en voor de ander niet! Testen op zelfkennis zijn volgens mij nog niet voorhanden!

En moet je nagaan wat er gebeurt als zo iemand als je vanavond zag op een hengst was gekomen (of als jij je hengst niet zo goed onder controle had gehad)!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:36

Dat die regel er is dat vindt ik niet zo erg, al kunnen mensen dus makkelijk een mak paard van een ander starten en de benodigde punten behalen, en verder gaan op een hengst wat idd wel stennis loopt te schoppen op een wedstrijd, en dit zijn diegenen die het verpesten voor diegenen die wel netjes hun hengst onder controle hebben, en voor de mensen die hun hengst wel onder controle hebben maar nooit de kans hebben gehad om de benodigde punten te behalen is het ook jammer.

Er zitten altijd voors en tegens aan een regel daar ontkom je niet aan. maar stoor me er af en toe meer aan aan die nare toon die er is aan het hebben, houden, en rijden van een hengst je hebt er makke schapen bij maar ook draken. en juist diegenen met de makke schapen zijn de dupe van de nare verhalen en dingen die er zijn gebeurd terwijl dit dus niet voor elke hengst opgaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:40

Klopt, maar dat is denk ik met zoveel regels (helaas)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:48

remsy schreef:
Dat die regel er is dat vindt ik niet zo erg, al kunnen mensen dus makkelijk een mak paard van een ander starten en de benodigde punten behalen, en verder gaan op een hengst wat idd wel stennis loopt te schoppen op een wedstrijd, en dit zijn diegenen die het verpesten voor diegenen die wel netjes hun hengst onder controle hebben, en voor de mensen die hun hengst wel onder controle hebben maar nooit de kans hebben gehad om de benodigde punten te behalen is het ook jammer.

Er zitten altijd voors en tegens aan een regel daar ontkom je niet aan. maar stoor me er af en toe meer aan aan die nare toon die er is aan het hebben, houden, en rijden van een hengst je hebt er makke schapen bij maar ook draken. en juist diegenen met de makke schapen zijn de dupe van de nare verhalen en dingen die er zijn gebeurd terwijl dit dus niet voor elke hengst opgaat

hier heb ik nix meer aan toe te voegen mooi gezegd

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:18

remsy schreef:
Mies_Apollo Bij sommige stamboeken is een andere regel Knipoog je kan dan op de door de stamboek georganiseerde wedstrijden de punten halen totdat je de eis van het KNHS hebt,en daarna kun je je startkaart aanvragen en aan de KNHS wedstrijden deelnemen

Werkt dit echt zo??? Welke organisatie organiseert er dan (buiten de KNHS en in Nederland) nog meer wedstrijden die niet volgens het KNHS regelement rijden en waarvan de resultaten wel door de KNHS worden geaccepteerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:21

Citaat:
Voor een aantal rassen (Friezen, Lusitano's) bestaat er de mogelijkheid om via de stamboekwedstrijden een L1 klassering te bereiken, die vervolgens wordt overgenomen door de KNHS. In dat geval is het dus niet nodig om met een ander paard aan de eisen te voldoen. Voor verdere informatie hierover kun je het beste contact opnemen met je stamboek.

aldus de faq van WD-V