hoe basic is de basissport nog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wauweltje

Re: hoe basic is de basissport nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:28

Idd zijn hiervoor de FNRS proefjes in het leven geroepen. Zorg dat jij je aansluit bij een FNRS manege en je kunt aan de F proeven mee doen. Er zijn inmiddels F proefjes t/m de F20, dus je kan een heel tijdje toe. De bedoeling is vanaf bepaalde F proeven aansluiting te vinden met de klasse B dressuur, maar dat is nog echt in een begin stadium. Maar ik weet zeker dat dit goed gaat komen.
In deze proefjes wordt er goed op houding en zit gejureerd, wat dus altijd positief is voor je ontwikkeling als ruiter. De proefjes zijn van heel makkelijk tot een stuk moeilijker, compleet met wijken en best wel op snelheid. Pas in de hogere F proefjes wordt er gejureerd op het nageven. Ik vind dit persoonlijk een hele leuke manier om in contact te komen met de wedstrijdsport en zeker als je proefjes wilt rijden om zelf te kunnen constateren of je vooruit gaat.
Dus ga naar een FNRS manege, ga daar prive lessen volgen of groepslessen en je kan met je eigen paard aan al deze proeven mee doen! En denk niet dat dit niveau te laag is, want er zijn ruiters die zo ontzettend mooi kunnen zitten en daarvoor is zelfs de FNRS zitcompetitie in het leven geroepen.
Het is gewoon een betere opstap naar de B toe, als je daar nog niet helemaal klaar voor bent en het is ontzettend paardvriendelijk. Succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:17

Maar de frequentie van die fnrs proeven is vaak minimaal. Soms maar 2 of 4 keer per jaar. Dan schiet je daar ook weinig mee op. Tenminste zo zou ik het zien. Ik weet niet of je winstpunten moet halen, of dat je gewoon zelf mag weten waar je instroomt (direct in F20 bijvoorbeeld als je een ervaren ruiter bent). Maar stel dat je in F10 moet beginnen en pas na 5 winstpunten over mag, dan zit er totaal geen schot in, zelfs niet als je elke keer winstpunten rijdt omdat er maar een paar wedstrijden per jaar zijn.
Maar goed, ik rij geen fnrs proeven, maar gewoon officieel. Ik zou hier ook geen fnrs manege in de buurt weten. EDIT: heb even gekeken, de dichtsbijzijnde is meer dan 50 km weg. Dus niet eens iedereen heeft er eentje in de buurt.
Bij ons op de manege heb je wel 2 keer een onderlinge dressuurwedstrijd, 2 keer een onderlinge springwedstrijd en 2 keer een onderlinge menwedstrijd per jaar. Is ook erg weinig, maar zoiets is wel mooi om gewoon je paard een keer te laten wennen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:45

Ik vind wel degelijk dat er ook met FNRS proeven niet altijd eerlijk gejureerd wordt. Met name of een paard nageeflijk wordt gereden of niet. Er zijn juryleden die dus wel naar het hoofd kijken en niet naar de ruiter jammer!
Ik rij zelf KNHS en geen FNRS maar vriendinnen van mij wel waarvan 1 zelf FNRS jury is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:47

Fitzroy schreef:
Ik moet zeggen dat ik ook wel eens een Friezenwedstrijd heb gejureerd en dan eigenlijk hetzelfde zit te punten als bij een gewone wedstrijd.

Echter, na 1 x had ik het wel gezien en daarna heb ik alle uitnodigingen voor Friezen of barokke paarden wedstrijden afgehouden.
Waarom? Omdat ik het niet leuk vind om maar 1 bep. soort paarden in de ring te hebben en die rassen zijn nu eenmaal niet mijn ding.

Ik denk dus wel dat er op die wedstrijden juryleden zitten met een voorkeur voor dat soort paarden en misschien toch wel een beetje hoger punten.

Jij hebt er zelf gezeten, jij bent absoluut geen Friezenfan en toch zeg je dat er op die wedstrijden juryleden zitten met een voorkeur voor dat soort paarden? Die logica begrijp ik niet.
Als jij niet meer wilt komen wordt er iemand anders gevraagd die ook niet persé een voorkeur voor Friezen heeft maar gewoon een jury is die wil en kan komen jureren.

runningkawa schreef:
Zeg ik dat?.

JA, dat zeg je:

runningkawa schreef:
Dan zul jij je paard waarschijnlijk beter voor elkaar hebben dan haar.
Maar het geeft wel aan dat friezen wedstrijden vaak milder gejureerd worden, of beter gezegg, kijkend naar hoe een fries loopt.
En dat doen ze bij gewone wedstrijden niet.

Ik wordt niet goed van al die vooroordelen. Friezenruiters klagen dat ze gediscrimineerd worden, halen hun punten alleen op Friezenwedstrijden omdat die veel hoger gejureerd worden, wat een onzin allemaal zeg.
Ik geloof dat als er iemand veel Friezenruiters kent en dus een algemeen beeld kan hebben, Starbreeze en ik daar eerder voor in aanmerking komen dan jullie. Als wij zeggen dat dat beeld niet klopt en dat dat vooroordelen zijn, is dat niet omdat wij ons aangesproken voelen maar omdat het gewoon niet klopt met de werkelijkheid.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:30

horseyfries schreef:
Jij hebt er zelf gezeten, jij bent absoluut geen Friezenfan en toch zeg je dat er op die wedstrijden juryleden zitten met een voorkeur voor dat soort paarden? Die logica begrijp ik niet.
Als jij niet meer wilt komen wordt er iemand anders gevraagd die ook niet persé een voorkeur voor Friezen heeft maar gewoon een jury is die wil en kan komen jureren.

De logica bestaat hieruit dat de juryleden die niet staan te springen om Friezen te jureren de uitnodiging niet zullen accepteren.
Ik heb het 1 x gedaan toen ik net mijn bevoegdheid had om ervaring op te doen, daarna nooit meer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 14:32

Horseyfries: er zit een verschil tussen vaak en alleen maar Haha!
Ik ken ook friezenruiters en die geven zelf ook aan dat ze 'gemakkelijker' een wp rijden op een friezenwedstrijd dan op een reguliere wedstrijd.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:06

Lijkt mij volkomen logisch dat als je op een friezenwedstrijd gaat jureren dat je dan een fan van friezen bent. Waarom een hele wedstrijd gaan kijken naar paarden die je helemaal niets vind?

Maar dat je een friezenfan bent, hoeft niet te betekenen dat je bevooroordeeld bent. Dan kan je dus van jury's op gewone wedstrijden ook wel zeggen dat ze kwpn fan zijn en kwpn'ers hogere punten geven dan de andere rassen.

Maar daar wordt altijd van gezegd dat ze absoluut geen vooroordelen hebben en dat ze een goedlopende fries even veel punten geven als hun favoriete paard de kwpn'er.
Dus als een gewone jury zonder vooroordelen kan jureren waarom zou een friezenjury dat dan niet kunnen?

Als je op een friezenwedstrijd altijd onderaan eindigd kun je dus niet meer een gewone jury de schuld geven dat ze niet van friezen houden. Dan presteer je zelfs onder de friezen slecht.

Ben je bij de friezen altijd 1e dan kan het heel goed zijn dat je dat bij de kwp'ners niet bent. Gewoon omdat een kwpn' er meer gefokt is voor dressuur.

Maar dat er alleen maar sinterklaas jury's zitten bij friezenwedstrijden daar geloof ik helemaal niets van. Trouwens hoeveel friezenwedstrijden zijn er eigenlijk? Volgens mij ook weer niet zo verschrikkelijk veel? Zou je je punten alleen daar bij elkaar moeten sprokkelen dan kon het wel eens heel erg lang duren voordat je de Z hebt gehaald. Of zijn er meer friezenwedstrijden dan ik denk?
Het kan dus bijna niet anders dat de hoog geklasseerde friezen de meeste punten hebben binnengehaald op gewone wedstrijden of heb ik het nu helemaal fout?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 18:12

runningkawa schreef:
Starbreeze
Er rijden hier wel meer friezen dan 1.
Dus niks over 1 kam
Men trekke de schoen aan..of niet
Dat kan ik aan deze kant van het telefoonlijntje niet uitmaken of dat voor jou ook geldt en dat doe ik dus ook niet.
Wel wat ik hier zie..en daar zeg ik wat over..of mag dat ook al niet meer?

En het is algemeen bekend dat veel (dus wederom niet alle) mensen met andere rassen zich vaak achtergesteld voelen, omdat ze zeggen gediscrimneerd te zijn met een ander ras dan KWPN.
Dat ze dan het gevraagde op dat moment niet kunnen laten zien, willen ze zelf niet inzien.
Want hij doet het zo goed voor een... (noem maar een ras)
Daar heeft de jury geen boodschap aan. Hij moet het goed doen aan het gevraagde in de proef

Jawel hoor, je mag van mij alles zeggen, alleen heb ik de ervaring dat die mensen die lopen te klagen zoals jij beschijft imo dan gewoon niet goed rijden (dat zul jij wel kunnen bevestigen als je ze bezig hebt gezien) en die zouden met een ander paard waarschijnlijk net zo slecht uit de verf komen, ik ken zo trouwens ook een aantal kwpn ruiters die er geen bal van snappen dat ze geen winst rijden in het M2.... ik snap heel goed waarom hen dat niet lukt. Het is zo makkelijk het paard de schuld te geven, of de jury of weet ik het, maar ik kijk altijd eerst naar mezelf. Persoonlijk heb ik me nog nooit gediscrimineerd gevoeld omdat ik op een fries reed, ook niet met de vorige die veel minder getalenteerd en mooi was als mn huidige.
De jury moet idd gewoon beoordelen wat hij/zij ziet en dat niet van kwestie van smaak af laten hangen. Stel je voor zeg, een jury die alleen schimmels of vossen een wp gaf, dat slaat net zo min ergens op.

Ik hoor ook vaak mensen een oordeel trekken over een fries, maar als ze die van mij dan zien zeggen ze allemaal oja zo een ja, maar das heel wat anders Verward Dat zal dan wel een kruising zijn?? Alsof het anders niet verklaarbaar is dat ze zo goed gaat ofzo... In ieder ras heb je goede en slechte, als jij op kwpn-ers zou focussen zoals je nu met friezen doet zou je ook genoeg brandhout rond zien lopen. Ik zie over het algemeen ook genoeg friezen/kwpn/ander ras ruiters rondkachelen waarvan ik denk: neem GOED les en kom dan nog maar eens terug!

@Lindsey, ik rij idd alleen in het zomerseizoen 3 wedstrijden selectie voor het friezen NK, voor de rest rij ik "gewone" wedstrijden en daar eindigen wij ook regelmatig bovenaan. Persoonlijk vind ik mijn paard ook erg mooie gangen hebben voor dressuur, ze loopt met weinig knieactie en met mooie strekkende gang vanuit de schouder en komt met haar ab een stuk verder van de grond dan menig kwpn-er op hetzelfde niveau Pling .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:15

en dan zijn we weer ontopic aanbeland Haha!

rastypische bouw kan soms beperkingen geven in het kunnen tonen van het gevraagde... heb je dan een rasbesloten wedstrijd dan kan het dus zijn dat iemand wel een ruime voldoende haalt omdat ze het niet beter kunnen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:30

Ik begrijp nog steeds niet goed wat er met die beperkingen bedoeld wordt... mijn paard kan strekken en de lengtebuiging is ook prima voor elkaar en het is toch echt een rastypische fries (een 8 op de lineaire score voor rastype!) want ze is ster verklaard. Het zijn vaak de lange, overbouwde -dus niet rastypische- paarden die je vaak in 3 stukken op de vh voorbij ziet komen, met ruiter op de rug die al helemaal niet begrijpt hoe je dat op moet lossen.

En misschien zijn er wel rassen die één of meerdere beperkingen hebben, dat kan ik zo niet beoordelen. Ik vind wel bv dat als je met een paard/pony wil starten in de dressuurSPORT deze ook een bepaalde basis moet hebben zoals een mooie stap draf en galop. Van dat pony gekrabbel zonder zweefmoment wat je dus wel eens ziet, vind ik geen voorbeeld van een dressuurpaard. Of een pony/paard die 100kg te zwaar is en daardoor al helemaal geen lb kan laten zien... Als je wedstrijd wilt rijden is dat dan prima, maar als je dan een mindere beoordeling krijgt, weet je ook waar het aan ligt.

Dus eigenlijk zou je op zon rastypische wedstrijd zoals jij het beschrijft je de indruk kunnen krijgen dat je ontzettend goed bezig bent terwijl dat dus eigenlijk (volgens het boekje) niet zo is. Dan heb ik liever de werkelijke beoordeling, je gaat immers toch op wedstrijd om je training te toetsen en je te meten met andere die op hetzelfde niveau rijden? Anders kan iedereen met wel direct in het Z gaan starten en winst rijden, het paard kan immers niet beter??

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:39

een beperking door de rastypische bouw of een bouw die door het ras geaccepteerd wordt. En dat icm met een rijtechnische beperking door te weinig ruiterkunde/kunnen.
(te) weke rug, overbouwd, vlak kruis... ...

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:52

Alane schreef:

rastypische bouw kan soms beperkingen geven in het kunnen tonen van het gevraagde... heb je dan een rasbesloten wedstrijd dan kan het dus zijn dat iemand wel een ruime voldoende haalt omdat ze het niet beter kunnen.

Maar dan ben je naar mijn idee verkeerd bezig, dan hou je jezelf voor de gek! Ik wil een 8 voor mijn uitgestrekte draf omdat die goed uitgevoerd is en niet omdat mijn paard, voor een fries, goed kan strekken!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:04

weer even on-topic.
Bij ons heb je meerdere keren per jaar recreanten wedstijden.
Er komen dan verschillende dorpen bij elkaar en je kunt 4-tal rijden, dressuren en springen.
En dat allemaal tegen andere recreanten die allemaal een beetje voor de hobby rondhobbellen. Vaak wordt er ook lekker mild gejureerd.
Misschien is dat iets voor TS?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:33

Alane schreef:
Horseyfries: er zit een verschil tussen vaak en alleen maar Haha!
Ik ken ook friezenruiters en die geven zelf ook aan dat ze 'gemakkelijker' een wp rijden op een friezenwedstrijd dan op een reguliere wedstrijd.

Leuk, en ik ken ook Friezenruiters die klagen dat ze tussen de Friezen lang zulke hoge punten niet krijgen als in de gewone regiowedstrijden.....

Hebben jullie bij de gewone wedstrijden altijd juryleden die hoog punten of juryleden die laag punten?
Nee, TENZIJ de organiserende vereniging willens en wetens altijd dezelfde juryleden uitnodigt omdat ze weten dat dit "sinterklaasjury's" zijn.
Ik weet zeker, ook uit eigen ervaring, dat dit bij de meeste Friezenwedstrijden niet het geval is maar net als bij gewone verenigingen zal er best een vereniging zijn die dat wel probeert, waardoor het niet de regel, maar de uitzondering wordt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 07:59

Marliesvr schreef:
Alane schreef:

Maar dan ben je naar mijn idee verkeerd bezig, dan hou je jezelf voor de gek! Ik wil een 8 voor mijn uitgestrekte draf omdat die goed uitgevoerd is en niet omdat mijn paard, voor een fries, goed kan strekken!

Lezen wat er staat... ik heb het niet over jouw paard maar over KAN HET DUS ZIJN.
Die beperking waar ik het over heb is niet het ras maar de bouw, het ene paard is meer rastypisch dan de andere (anders hadden we alleen maar kampioenen op een keuring).
Daarnaast ook wel eens het commentaar gehad dat de verwachting naar onze pony toe hoger was dan dat de combi liet zien in de ring, maar ook, dochter rijdt met springzadel en mexicaanse neusriem, zo nu mag je springen (17e wp in de B Clown )

@Horsyfries: ik ken ook wel friezenruiters die boven en rond de 200 punten scoren, die hebben hun paard voor elkaar.. de vooroordelen over de jury komen ook van de friezenruiters zelf, ipv hun rijden te verbeteren geven ze af op de jury, ala discriminatie en dat afgeven kan worden bevestigd wanneer ze op friezenwedstrijden wel scoren.

In onze regio zijn er verschillende juryleden die streng, maar wel eerlijk jureren. Krijg je voor het verkeerd aanspringen in de galop (even als voorbeeld) gemiddeld een 3 dan krijg je bij hen een 1.

Verenigingen en sinterklaas jury's.... hoe trek je de meeste deelnemers? Niet door er juryleden neer te zetten, jaar in jaar uit, waar een wp iets heiligs is. let op: ik praat het niet goed, maar zou een verklaring kunnen zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:37

Wat je nu beschrijft is niet iets wat alleen bij Friezenruiters voorkomt, je hoeft maar bij wedstrijden op Bokt te kijken om te zien dat de categorie wedstrijdruiters die vind dat ze onheus behandeld worden door de jury omdat ze nooit een winstpunt krijgen bijzonder groot is en dat het zelden voorkomt dat de jury daarin gelijk krijgt. Heeft dus niets met "Friezenruiters" op zich te maken.

Heske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:46

We hebben het hier over een jurysport. Jury's behoren objectief te zijn, helaas speelt persoonlijke voorkeur toch ook vaak een rol.
Ik schrijf regelmatig op wedstrijden en ik heb nog geen een keer een jury getroffen die anders ging beoordelen als er een Fries in de ring verscheen. Je hebt je paard voor elkaar of niet en daar word je op beoordeeld en niet op wat voor soort paard je zit. Dat zijn mijn ervaringen. Het kan zijn dat mensen het anders ervaren hebben, tsja dat kan gebeuren in deze sport. Ik denk niet dat Friezen anders beoordeeld worden en als ruiters slechte punten halen (ongeacht op wat voor wedstrijd ze rijden) moeten ze toch echt bij zichzelf te rade gaan en het niet afschuiven op juryleden of het paard waar je opzit.
Ik rijd nu M1 met m'n Fries en heb al m'n punten gescoord op gewone wedstrijden, slechts 1x een Friezenwedstrijd gestart toen ik B reed. Maar we gaan deze maand wederom een keer Friezenwedstrijd rijden dus ik laat het wel weten of het niveau lager is. Volgens jullie theorie zou ik daar dan makkelijk 4 wp's moeten halen, we zullen zien Knipoog .
Oja, iig sluit ik me aan bij Starbreeze en Horseyfries!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:50

Schrijf ik toch ook nergens, heb het enkel over zou kunnen zijn... dat jij daar een andere conclussie aan verbindt...
lees blz 5 nog maar eens terug Ja Het is alleen opmerkelijk te noemen dat er mensen zijn die op een reguliere wedstrijd niet scoren (wp-en) maar op een besloten raswedstrijd wel... en dat werkt vv, dan kan het gebeuren dat iemand met minder rastypisch raspaard op een besloten raswedstrijd minder scoord dan op een open/reguliere wedstrijd vanwege het niet voldoende aanwezig zijn van die raskenmerken Haha! boeit niet of het fries/tinker/fjord/haflinger/welsh of wat dan ook is.

@Heske: wederom een conclussie die nergens op slaat, het wordt nergens geschreven dat het zo is, maar KAN ZIJN en dat is en blijft wat anders dan HET IS ZO.
Lijkt wel of die friezenmensen zich aangesproken voelen om de een of andere fiets. Dit begon bij een opmerking over barokke paarden en het jureren op wedstrijden voor barokke paarden, friezen vallen daaronder dusss het gaat over friezen, komen daar een paar personelijke ervaringen bij en hups alle friezen op de kast Clown rare mensen die friezenrijders Tong uitsteken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:59

asjemenou schreef:
weer even on-topic.
Bij ons heb je meerdere keren per jaar recreanten wedstijden.
Er komen dan verschillende dorpen bij elkaar en je kunt 4-tal rijden, dressuren en springen.
En dat allemaal tegen andere recreanten die allemaal een beetje voor de hobby rondhobbellen. Vaak wordt er ook lekker mild gejureerd.
Misschien is dat iets voor TS?

het gaat niet om mild jureren!!! Dat is niet wat de TS wil. Het gaat haar erom dat ze op een nog lager niveau dan de B beoordeeld wordt op een eerlijke manier. Het gaat ook niet om winstpunten maar om een competitie waar je je in kan mengen en waar je mee kan doen om de "prijzen" of de "eer".
Om in de klasse B mee te doen voor de eerst 5 prijzen moet je toch behoorlijk trainen. Zoals duidelijk is zijn er genoeg mensen die nog onder dat niveau zitten. waarom zou je dan niet een beoordelingssysteem in wedstrijd verband uitschrijven die je niet een vaste vorlgorde heeft van oefeningen in een bak die voor velen vaak te klein is. Gewoon een grote ruimte waar jij mag laten zien hoe je de overgangen maakt, hoe je stuurt, hoe je erop zit, hoe jij je paard actief houdt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:08

die zijn er toch, vrije proef voor 4, 5 en 6 jarigen, aanlegtest jonge dressuurpaarden.
Dan de genoemde FNRS proeven, onderlinge wedstrijden.
Maar het is toch zot dat men het nivo van het gevraagde aan moet passen aan de deelnemers?

Dan ook maar een extra rubriek tussen de M1 en de Z creeren voor die mensen die net de M2 niet kunnen halen?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:31

Alane schreef:
die zijn er toch, vrije proef voor 4, 5 en 6 jarigen, aanlegtest jonge dressuurpaarden.
Dan de genoemde FNRS proeven, onderlinge wedstrijden.
Maar het is toch zot dat men het nivo van het gevraagde aan moet passen aan de deelnemers?

Dan ook maar een extra rubriek tussen de M1 en de Z creeren voor die mensen die net de M2 niet kunnen halen?

Waarom te zoet. dat doen ze al jaren. Nog enig idee waarom ze de nieuwe proeven hebben gemaakt? waarom ze het halthouden er uit hebben gehaald? Omda tdat blijkbaar te moeilijk is.
Het is gewoon heel belangrijk dat fouten zo snel mogelijk worden erkent. Hoeveel ruiters/amazones zijn al aan het rukken en plukken in de B omdat ze hun paard niet de wending door krijgen?
De F proeven zijn echt niet zo heel veel makkelijker dan de B proeven. Ze worden wellicht anders beoordeeld maar daar gaat het de TS dus niet om.
Tuurlijk is er al van alles. De sport is echter heel groot en groeit nog steeds explosief. Denk commercieel en reken er maar op dat er een grote groep mensen is die best behoefte heeft aan een vorm van competitie zoals ik die heb aangegeven.
De Vrije proef voor 4, 5, en 6 jarige paarden is niet voor recreanten met een paard van 12 jaar. De aanlegtest ook niet. Die hebben hier niets van doen.

Heske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:31

@Alane: Er is wel wat meer voor nodig om mij op de kast te krijgen hoor Cool .
Ik spreek nu even voor Friezenruiters ja, omdat ik er zelf ervaring mee heb en er een heleboel ken. Maar uiteraard ben ik ook benieuwd naar de meningen van andere barokke-type-ruiters.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:11

oosterhoff schreef:
Nog enig idee waarom ze de nieuwe proeven hebben gemaakt?

Om het algemene niveau op wedstrijden een beetje op te krikken Haha! De proeven zijn welliswaar hier en daar wat eenvoudiger gemaakt, maar in de beoordeling wordt bij de proeven meer gelet op HET GEREDEN ZIJN IN HET ALGEMEEN. Het is nu dus zo dat je geen punten meer scoort als je keurig van het ene bordje naar het andere bordje hobbelt.

Eerlijk gezegd zou ik het een aanfluiting vinden als er een 'recreanten klasse' zou komen. Ik vind het ook een belediging voor de ruiters die WEL serieus moeite doen om op een wedstrijd een goed resultaat behalen. Zoals TS zich uitdrukt van 'het is maar B' geeft wel aan dat zij de wedstrijd zelf niet zo serieus neemt. Bij een wedstrijd draait het nu eenmaal wel om prestatie en competitie en je beste beentje voorzetten. Een wedstrijd is een wedstrijd en als je resultaat wil halen moet serieus je trainen. Klaar. B is echt voor iedereen met elk soort paard haalbaar.

oosterhoff schreef:
Om in de klasse B mee te doen voor de eerst 5 prijzen moet je toch behoorlijk trainen. Zoals duidelijk is zijn er genoeg mensen die nog onder dat niveau zitten.

Ja, en die mensen moeten gewoon lekker thuisblijven en verder oefenen of FNRS gaan starten. Zeker als het gaat om volwassen paardenruiters. Van volwassenen mag je toch wel enigzins verwachten dat ze weten wat een wedstrijd inhoud. Prijzen zijn bedoeld voor de besten, en je kan alleen tot de besten behoren als je serieus traint. En denk bijvoorbeeld ook even aan de andere (wedstrijd) ruiters die samen met dergelijke ruiters moeten losrijden. Een ruiter die nog onder B-niveau zit heeft dan waarschijnlijk nog niet veel controle over zijn paard. Lekker hoor, als dat constant in de weg rijdt.

Ik vind dat je pas officieel kan starten als je ook echt serieus en gemotiveerd aan het trainen bent. En dan is B echt voor iedereen haalbaar. Wil je lekker recreeeren met je paard en niet (al te vaak) serieus trainen dan moet je anderen (andere deelnemers van wedstrijden, juryleden, organisatoren etc) niet gaan lastigvallen met je geklungel. Deze mensen jureren, organiseren of nemen deel aan wedstrijden omdat ze de SPORT hoog in het vaandel hebben staan en niet de RECREATIE.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:25

oosterhoff schreef:
Waarom te zoet. dat doen ze al jaren. Nog enig idee waarom ze de nieuwe proeven hebben gemaakt? waarom ze het halthouden er uit hebben gehaald? Omda tdat blijkbaar te moeilijk is.
Het is gewoon heel belangrijk dat fouten zo snel mogelijk worden erkent. Hoeveel ruiters/amazones zijn al aan het rukken en plukken in de B omdat ze hun paard niet de wending door krijgen?

En dus maar een lager nivo introduceren zodat die rukkers en plukkers een bevestiging krijgen dat les niet nodig is om punten te rijden?

oosterhoff schreef:
De F proeven zijn echt niet zo heel veel makkelijker dan de B proeven. Ze worden wellicht anders beoordeeld maar daar gaat het de TS dus niet om.

Wat kan er dan gemakkelijker aan een B proef, behalve de beoordeling?

oosterhoff schreef:
Tuurlijk is er al van alles. De sport is echter heel groot en groeit nog steeds explosief. Denk commercieel en reken er maar op dat er een grote groep mensen is die best behoefte heeft aan een vorm van competitie zoals ik die heb aangegeven.

En na het kampioen worden in de Bebe klasse nog van een koude kermis thuis komen als men in de reguliere B start. Ik zie het om me heen van ruiters die uit de Bixie komen, en geen punt kunnen rijden in de B.

Citaat:
De Vrije proef voor 4, 5, en 6 jarige paarden is niet voor recreanten met een paard van 12 jaar. De aanlegtest ook niet. Die hebben hier niets van doen.
Ach zijn leuke proeven voor mensen met jonge paarden Ja en een leuke opstap tenminste die aanlegtest Haha!

Hoe moet zo'n proef er dan uitzien?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:36

runningkawa schreef:
Zo ziet het er toch niet uit om naar te kijken Bloos
Ik vind het echt niet hoger uitzien als toen ik B reed.

dat wisselt af en toe, ook ik zit in dezelfde regio Knipoog
Ik won met Q de B met 3 wp's op mn allereerste wedstrijd met hem, als ik dat nu terugzie.. Nagelbijten / Gniffelen
maar kijk ik op wedstrijd rond in de B dan zie ik verschillende geweldige knollen lopen en ik zie wat simpelers rondlopen, en nog wat ruiters waar ik van denk goh is dit echt wat je wil doen,
vooral op de outdoors zie je vanalles wat, indoor is het vaak toch wel wat chiquer geworden.
gelukkig heb ik een dressuurgefokt zwart paardje en zie ik het niet heel somber in Knipoog maar ik heb weleens staan kijken de laatste maanden dat ik dacht van is dit echt de B nog maar??

en ja al die jaren Bart Bax, Arthur v Rooij etc tegen me in de M1/M2/Z1 dat was lastig, je wist bij het zien van de startlijst al wie 1 t/m 5 werden meestal
en terecht ook, wát een paarden hebben die meestal bij maar dat maakt het soms wel zuur als je daar tegen moet rijden met je gewone paard, en dan heb ik nog aan Q opzich een leuk paard om te zien net als aan Wis, een echt simpel paard had het nog ff een stuk zwaarder gehad denk ik
Al zijn er gelukkig nogsteeds jury's die echt naar het paard en de beweging en het gereden zijn kijken ipv naar het showgehalte en de naam Knipoog

Nog 2 maanden dan maak ik het in t echt mee, dan heb ik mn startkaart en ga ik eens kijken hoe er gedacht wordt over mn 3 jarige en hoe die nieuwe proeven nu in elkaar zitten
1 oefenwedstrijd gereden, ben opzich wel tevreden met het jureren en de extra onderdelen zoals houding, zit, de gangen etc Lachen