Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Fitzroy schreef:Ik moet zeggen dat ik ook wel eens een Friezenwedstrijd heb gejureerd en dan eigenlijk hetzelfde zit te punten als bij een gewone wedstrijd.
Echter, na 1 x had ik het wel gezien en daarna heb ik alle uitnodigingen voor Friezen of barokke paarden wedstrijden afgehouden.
Waarom? Omdat ik het niet leuk vind om maar 1 bep. soort paarden in de ring te hebben en die rassen zijn nu eenmaal niet mijn ding.
Ik denk dus wel dat er op die wedstrijden juryleden zitten met een voorkeur voor dat soort paarden en misschien toch wel een beetje hoger punten.
runningkawa schreef:Zeg ik dat?.
runningkawa schreef:Dan zul jij je paard waarschijnlijk beter voor elkaar hebben dan haar.
Maar het geeft wel aan dat friezen wedstrijden vaak milder gejureerd worden, of beter gezegg, kijkend naar hoe een fries loopt.
En dat doen ze bij gewone wedstrijden niet.
horseyfries schreef:Jij hebt er zelf gezeten, jij bent absoluut geen Friezenfan en toch zeg je dat er op die wedstrijden juryleden zitten met een voorkeur voor dat soort paarden? Die logica begrijp ik niet.
Als jij niet meer wilt komen wordt er iemand anders gevraagd die ook niet persé een voorkeur voor Friezen heeft maar gewoon een jury is die wil en kan komen jureren.

runningkawa schreef:Starbreeze
Er rijden hier wel meer friezen dan 1.
Dus niks over 1 kam
Men trekke de schoen aan..of niet
Dat kan ik aan deze kant van het telefoonlijntje niet uitmaken of dat voor jou ook geldt en dat doe ik dus ook niet.
Wel wat ik hier zie..en daar zeg ik wat over..of mag dat ook al niet meer?
En het is algemeen bekend dat veel (dus wederom niet alle) mensen met andere rassen zich vaak achtergesteld voelen, omdat ze zeggen gediscrimneerd te zijn met een ander ras dan KWPN.
Dat ze dan het gevraagde op dat moment niet kunnen laten zien, willen ze zelf niet inzien.
Want hij doet het zo goed voor een... (noem maar een ras)
Daar heeft de jury geen boodschap aan. Hij moet het goed doen aan het gevraagde in de proef
Dat zal dan wel een kruising zijn?? Alsof het anders niet verklaarbaar is dat ze zo goed gaat ofzo... In ieder ras heb je goede en slechte, als jij op kwpn-ers zou focussen zoals je nu met friezen doet zou je ook genoeg brandhout rond zien lopen. Ik zie over het algemeen ook genoeg friezen/kwpn/ander ras ruiters rondkachelen waarvan ik denk: neem GOED les en kom dan nog maar eens terug!
. 
Alane schreef:en dan zijn we weer ontopic aanbeland
rastypische bouw kan soms beperkingen geven in het kunnen tonen van het gevraagde... heb je dan een rasbesloten wedstrijd dan kan het dus zijn dat iemand wel een ruime voldoende haalt omdat ze het niet beter kunnen.
Alane schreef:Horseyfries: er zit een verschil tussen vaak en alleen maar
Ik ken ook friezenruiters en die geven zelf ook aan dat ze 'gemakkelijker' een wp rijden op een friezenwedstrijd dan op een reguliere wedstrijd.
Marliesvr schreef:Alane schreef:en dan zijn we weer ontopic aanbeland
rastypische bouw kan soms beperkingen geven in het kunnen tonen van het gevraagde... heb je dan een rasbesloten wedstrijd dan kan het dus zijn dat iemand wel een ruime voldoende haalt omdat ze het niet beter kunnen.
Maar dan ben je naar mijn idee verkeerd bezig, dan hou je jezelf voor de gek! Ik wil een 8 voor mijn uitgestrekte draf omdat die goed uitgevoerd is en niet omdat mijn paard, voor een fries, goed kan strekken!
)
.
Het is alleen opmerkelijk te noemen dat er mensen zijn die op een reguliere wedstrijd niet scoren (wp-en) maar op een besloten raswedstrijd wel... en dat werkt vv, dan kan het gebeuren dat iemand met minder rastypisch raspaard op een besloten raswedstrijd minder scoord dan op een open/reguliere wedstrijd vanwege het niet voldoende aanwezig zijn van die raskenmerken
boeit niet of het fries/tinker/fjord/haflinger/welsh of wat dan ook is.
rare mensen die friezenrijders
asjemenou schreef:weer even on-topic.
Bij ons heb je meerdere keren per jaar recreanten wedstijden.
Er komen dan verschillende dorpen bij elkaar en je kunt 4-tal rijden, dressuren en springen.
En dat allemaal tegen andere recreanten die allemaal een beetje voor de hobby rondhobbellen. Vaak wordt er ook lekker mild gejureerd.
Misschien is dat iets voor TS?
Alane schreef:die zijn er toch, vrije proef voor 4, 5 en 6 jarigen, aanlegtest jonge dressuurpaarden.
Dan de genoemde FNRS proeven, onderlinge wedstrijden.
Maar het is toch zot dat men het nivo van het gevraagde aan moet passen aan de deelnemers?
Dan ook maar een extra rubriek tussen de M1 en de Z creeren voor die mensen die net de M2 niet kunnen halen?
.oosterhoff schreef:Nog enig idee waarom ze de nieuwe proeven hebben gemaakt?
De proeven zijn welliswaar hier en daar wat eenvoudiger gemaakt, maar in de beoordeling wordt bij de proeven meer gelet op HET GEREDEN ZIJN IN HET ALGEMEEN. Het is nu dus zo dat je geen punten meer scoort als je keurig van het ene bordje naar het andere bordje hobbelt.oosterhoff schreef:Om in de klasse B mee te doen voor de eerst 5 prijzen moet je toch behoorlijk trainen. Zoals duidelijk is zijn er genoeg mensen die nog onder dat niveau zitten.
oosterhoff schreef:Waarom te zoet. dat doen ze al jaren. Nog enig idee waarom ze de nieuwe proeven hebben gemaakt? waarom ze het halthouden er uit hebben gehaald? Omda tdat blijkbaar te moeilijk is.
Het is gewoon heel belangrijk dat fouten zo snel mogelijk worden erkent. Hoeveel ruiters/amazones zijn al aan het rukken en plukken in de B omdat ze hun paard niet de wending door krijgen?
oosterhoff schreef:De F proeven zijn echt niet zo heel veel makkelijker dan de B proeven. Ze worden wellicht anders beoordeeld maar daar gaat het de TS dus niet om.
oosterhoff schreef:Tuurlijk is er al van alles. De sport is echter heel groot en groeit nog steeds explosief. Denk commercieel en reken er maar op dat er een grote groep mensen is die best behoefte heeft aan een vorm van competitie zoals ik die heb aangegeven.
Ach zijn leuke proeven voor mensen met jonge paardenCitaat:De Vrije proef voor 4, 5, en 6 jarige paarden is niet voor recreanten met een paard van 12 jaar. De aanlegtest ook niet. Die hebben hier niets van doen.
en een leuke opstap tenminste die aanlegtest 
runningkawa schreef:Zo ziet het er toch niet uit om naar te kijken
Ik vind het echt niet hoger uitzien als toen ik B reed.

maar ik heb weleens staan kijken de laatste maanden dat ik dacht van is dit echt de B nog maar??