Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Re: Bitloos rijden op wedstrijden; ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:37

Ik vind dat het nationaal toegestaan moet worden, desnoods tot de Z1 oid. Maar internationaal niet. Daar gaan echt veel protesten tegen komen, want er zijn genoeg landen waar zoiezo niet eens over bitloos gesproken word op het wedstrijdvlak. Dan zouden alleen Nederlandse ruiters bitloos mogen starten, en duitsers bijvoorbeeld niet.
Tenzij de internationale bond (geeen idee wat de naam daarvoor is) gaat overleggen met elkaar en alle andere landen, en ze er met zijn allen over eens zijn dat bitloos overal toegestaan moet worden.
Maar zo'n vaart zal het niet lopen Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:12

paars schreef:
Van de site van de KNHS: hun doelstelling is: De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) is met ruim 160.000 leden één van de grotere sportbonden van Nederland. De KNHS behartigt de belangen van de aangesloten verenigingen en haar paardensporters, zodat zij de paardensport zo goed mogelijk kunnen beoefenen.

Even ter relativering. 160.000 leden van de KNHS, 457 mensen die de petitie hebben ondertekend. Dat is een kleine 0,3 procent van de leden van de KNHS. Als de mensen die de petitie hebben ondertekend uberhaupt lid zijn van de KNHS. Dus wellicht nog minder dan 0,3%.

paars schreef:
Laten zíj dus maar met argumenten komen waarom het níet zou mogen of kunnen, zeker als er ruim voldoende voorstanders zijn.

Ik denk dat er nog heel wat handtekeningetjes verzameld moeten worden voordat je de rollen om kan draaien.

Myukii schreef:
Daarbij: bij springen mag je ook niet met westernzadel aankomen. Daar is ook een klassieke optoming en tenue gewenst. Maar daar mag je wel bitloos rijden. Waarom met dressuur dan niet?

Omdat het bij dressuur alles draait om onzichtbare hulpen, verfijning, technisch correct rijden. Bij het springen luisterd het wat minder nauw; al zit je achterstevoren op je paard, als jij foutloos rondkomt zal er geen jury zijn die er wat van zegt.

Overigens las in in het andere topic een reactie van Jurgen Krackow.

Geachte mevr. Gerits,

Als eerste hartelijk bedankt voor uw interesse.

In de loop van mijn rijopleiding/carriere en in de vele jarenlange ervaringen met spring- en dressuurpaarden heb ik geconcludeerd dat paarden, ongeacht soort of discipline vrijere, lossere en betere prestaties leveren, wanneer ze in de mond en in het lichaam tevreden en niet afgeleid zijn. (een ruiter die niet kan rijden en een ruige hand heeft en bitloos rijdt brengt dus net zoveel schade aan als eentje die met bit rijdt)

Mijn paard Looping was altijd al "hoch rittig" ( = heet?) en heeft eerder een te zachte mond. Toen mijn vrouw me enige jaren geleden eenbosal kado gafheb ik die meteen bij Looping en en enige andere paarden met succes uitgeprobeerd.
Daarbij wil ik echter wel vermelden, dat de volgende zaken voorwaarden zijn voor zacht bitloos rijden:
-De paarden moeten altijd voor het been zijn en hier perfect op reageren.
-Ze moeten goed op gewichtshulpen reageren
-Ze moeten los en nageeflijk in het lichaam zijn
- de bosal of andere optoming mag niet scherp op de huid of het bot van het hoofd inwerken
Deze zaken zie ik een gemiddelde B- of L-ruiter nog niet voor elkaar hebben

Het werken met bitlose optomingen is afwisselend, men moet ook af en toe een watertrens gebruiken om de buiging in de hals niet te verliezen en bepaalde lessen perfecter te rijden of de proef voor te bereiden.
Dus uiteindelijk heb je voor de verfijning en om de puntjes op de I te zetten toch een bit nodig. Kennelijk is dan volgens hem een optimale aanleuning en perfectie niet haalbaar zonder bit.

Een belangrijk punt bij het gebruik van een bosal is VERTROUWEN. Er zijn ook paarden die door een negatieve voorgeschiedenis/ervaring of ook door lichamelijke of emotionele gebreken niet geschikt zijn voor een bitloze optoming. Soms kun je daaraan werken en lukt het uiteindelijk toch. Soms moet je echter toch weer een bit gebruiken. En daar denk ik dat het bij de pro-bitlozen aan schort; Zij hebben het bitloos rijden verheven tot doel vanuit hun principe dat een bit zielig is voor een paard en. Ik heb altijd geleerd dat je je wijze van trainen af moet stemmen op je paard. Hetgeen Jurgen dus kennelijk ook doet.Het allerbelangrijkste is een tevreden paard waarmee je geen strijd hoeft aan te gaan. Hoe je dan rijdt, maakt niet uit, de goede zin van het paard geeft je het extra zetje om te kunnen winnen.

Mijn vrouw en ik proberen elk paard deze manier te leren. Bij onze jonge paarden, die alleen ons kennen, is dat heel eenvoudig en ze worden allemaal regelmatig met bosal gereden. De paarden die bij ons komen om in te rijden of die we kopen en die al het enige meegemaakt hebben, bloeien in de loop der tijd steeds meer op en ontspannen zich. Gevolg is dat veel van onze paarden die al met pensioen waren, weer internationale wedstrijden rijden, maar ze kunnen niet allemaal met bosal gereden worden.

Jammer genoeg mag je in Duitsland en Oostenrijk in de B-klasse (springen???, want in de B-klasse springen mag in nederland ook geen hackamore gebruikt worden) geen bosal gebruiken, omdat het als hackamore aangemerkt wordt. Dat is jammer, omdat de jonge paarden van mijn vrouw daar zo goed op lopen maar we het niet gebruiken mogen. Ook bij Nationenpreisen (= grand-prix?) en op EK's en WK's mag het niet. De reglementen zijn toch wel zeer vreemd.

Als u nog verdere vragen hebt, sta ik graag tot uw beschikking.

Jürgen Krackow

Daarbij is Jurgen Krackow een springruiter en geen (top)dresuurruiter. En al worden topspringpaarden dressuurmatig vaak goed getraint, het is toch een andere tak van sport. Van een goed dressuurmatig getraint springpaard wordt nog altijd niet de oprichting, verzameling en verfijning gevraagd als bij een op hoog niveau getraind dressuurpaard. Kijk alleen maar naar de galopwissels; bij een springpaard maakt het niet uit of hij hoog in het kruis blijft of dat hij niet van achter naar voren wisselt. Bij een dressuurpaard wel.

Voor mij is het dan ook een signaal dat je de huidige topdressuurruiters eigenlijk nooit met een niet-traditionele optoming ziet rijden, ook niet in hun dagelijkse training. (bij springruiters zie je vaak een keur aan alternatieve bitten en optomingen voorbij komen) En onze top is ook behoorlijk vooruitstrevend en vernieuwend met hun trainingsmethoden, kijk maar naar de hele LDR-discussie. Of je nu voor of tegen LDR bent; het is wel een teken dat onze top altijd op zoek is naar verbetering, verfijning en vernieuwing van hun trainingsmethoden. En zij zijn daarbij bereid om heilige huisjes om te schoppen. Bitloze hoofdstellen waren er al voordat de bitlooshype losbrak. Het lijkt mij dan ook logisch dat onze top daarvan op de hoogte was/is en als zij ervan overtuigd waren dat toepassing daarvan een duidelijke meerwaarde in de prestaties op zou leveren, dan hadden zij zich daarvoor ook wel hard gemaakt denk ik zo.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:39

jasmijn78 schreef:
Myukii schreef:
Daarbij: bij springen mag je ook niet met westernzadel aankomen. Daar is ook een klassieke optoming en tenue gewenst. Maar daar mag je wel bitloos rijden. Waarom met dressuur dan niet?

Omdat het bij dressuur alles draait om onzichtbare hulpen, verfijning, technisch correct rijden. Bij het springen luisterd het wat minder nauw; al zit je achterstevoren op je paard, als jij foutloos rondkomt zal er geen jury zijn die er wat van zegt.

Dus met een bitloos hoofdstel kun je geen onzichtbare hulpen geven en correct rijden? Ik vraag me af of jij uberhaupt wel eens met een bitloos hoofdstel hebt gereden? Want de mensen die ik zonder bit zie rijden, hebben hun techniek goed voor elkaar, geven onzichtbare hulpen en de paarden lopen gewoon precies hetzelfde als met bit. Hoogstens een beetje meer ontspannen omdat ze niet voortdurend druk in hun mond hebben.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:21

jasmijn78 schreef:
Even ter relativering. 160.000 leden van de KNHS, 457 mensen die de petitie hebben ondertekend. Dat is een kleine 0,3 procent van de leden van de KNHS. Als de mensen die de petitie hebben ondertekend uberhaupt lid zijn van de KNHS. Dus wellicht nog minder dan 0,3%.
Da's nog altijd hoger dan het percentage dat nodig is om een zaak in de tweede kamer behandeld te krijgen, dus da's geen slechte score. Bovendien loopt de petitie pas sinds eind juni, dus ik vind het echt al megaveel! We kunnen er lang en breed over praten, de wens vanuit de ruiters ís er. En idd, misschien zijn er een aantal mensen die de petitie hebben getekend (nog) geen lid van de KNHS, want wat hebben ze er te zoeken als ze toch niet bitloos mogen starten?