De nieuwe proeven!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:57

Tyrza schreef:
Tequiro schreef:
Toch denk ik dat de "oude" garde die voor vernieuwing openstaan ook goed mee kunnen draaien en misschien al op deze manier jureerden.
De technische uitvoering en rijvaardigheid komt nu veel meer aan de orde. Ik vind het ook goed, omdat je als je bijv Z of hoger rijdt ook veel meer op dat aspect gelet wordt dan in een lagere klasse.

Oh daar ben ik ook niet bang voor

Maar het zal zeker wel zijn tijd nodig hebben

Citaat:
In het oude systeem was er ook geen eenduidigheid. Zie ook de uitslagen van het NK.

Dat zal vast ook 1 van de redenen zijn geweest om naar een andere situatie te gaan streven met die nieuwe proeven

Je kan mensen (dus jury's) niet dwingen op een andere manier te kijken en te beoordelen, dus ik denk dat die vlieger niet opgaat....

nienke_storm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:59

ik vind het niet vijn die proef de anderen boekje is veel makelijken het te begrijpen

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:42

off topic reacties verwijderd

joelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:51

casanova schreef:
ik vind het een mondvol met voorlezen maar de proeven zijn iets gemakkelijker en rustiger te rijden.

ik heb zelf gisteren de l2 gereden en het is goed te doen.

in de b5 was een misverstand op de wedstrijd.

beb grote volte doorzitten
op de volte tussen e en b in rechtergalop.

de amazone had na navraag bij een jurylid van haar stal te horen gekregen dat ze dan 2 voltes moet rijden en kreeg daar nu dus 2 x -2 voor omdat ze het inderdaad deed.

je hoeft de volte maar 1 x te rijden en in de tweede helft aan te springen.

verder heeft niemand meer verkeerd gereden.

Deze discussie hadden we ook op stal
Maar doordat iemand de dvd al bekeken had wist degene dat het echt om 1 volte ging.

A.s. zondag moeten een aantal haffies op stal starten in Groesbeek, ik ben erg benieuwd.
We hebben 1 x extra de proefjes doorgenomen.
Als voorlezer brak ik mijn nek wel over alle letters, dus niet alleen de ruiters, maar ook de voorlezer moet goed voorbereid zijn

Verder zijn hier al goede tips gegeven! toch handig zo'n topic.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:24

sjakie schreef:
En het is in de L1 erg onhandig met alle wisselingen van lichtrijden naar doorzitten en andersom.

Dit vind ik om te rijden waanzinnig irritant... En het geeft bovendien een erg onrustig beeld... Een paar meter lichtrijden, dan weer doorzitten, weer even een paar meter lichtrijden, weer doorzitten...

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:02

Hierdoor komt wel naar voren of je paard netjes tactmatig blijft doorlopen...met doorzitten en lichtrijden....
Over een paar maanden weet je niet beter.....

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:04

joelle schreef:

beb grote volte doorzitten
op de volte tussen e en b in rechtergalop.

de amazone had na navraag bij een jurylid van haar stal te horen gekregen dat ze dan 2 voltes moet rijden en kreeg daar nu dus 2 x -2 voor omdat ze het inderdaad deed.

je hoeft de volte maar 1 x te rijden en in de tweede helft aan te springen.

ik snap niet waarom daar een misverstand over ontstaat Als er ergens staat:
F-X-M van hand veranderen
tussen X en M overgang naar stap

ga je toch ook niet 2 * van hand veranderen

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:07

Is moeilijk lezen wat er staat....

joelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:23

Go, wat zijn we vriendelijk!
Wij hebben er in ieder geval een discussie over gehad, en zo te lezen meer mensen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:23

Lielle schreef:
off topic reacties verwijderd

Okee, 1-0.
Maar on topic: In proef 9 l1 was het voor ons ook niet duidelijk dat je 2 keer dezelfde volte moest maken, eerst halsstrekken en de volgende( halve) volte teugels weer op maat maken. Met oefenen sing Saskia heel fraai omstellen aan de lange teugel en maakte ze daarna op maat.....

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:25

joelle schreef:
Go, wat zijn we vriendelijk!
Wij hebben er in ieder geval een discussie over gehad, en zo te lezen meer mensen.

Ken je de uitspraak als 1 schaap over de dam is...

Het heeft niks met onvriendelijkheid te maken...maar mensen maken het vaak zo moeilijk...als je leest wat er staat is het zo simpel als wat....
Maar het is nieuw...en ineens moeten ze de nieuwe proeven rijden en dan schieten ze in de stress....en lezen niet meer wat er staat....

joelle

Re: De nieuwe proeven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:40

Een discussie hebben, is in mijn ogen iets anders dan in de stress schieten, maar daar verschillen we dan van mening over.

Door een goede voorbereiding zal ons dit niet in de proefjes gebeuren

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:45

De discussie ontstaat uit de druk die er is, omdat de nieuwe proeven gereden moeten worden....oh jee het is nu zover...en nu?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:47

amondi, ik heb de proef die jij bedoelt niet zo voor de geest, maar de voorbeelden die ik gelezen heb (proef 5 en 9) vond ik toch wel heel duidelijk.

Joelle, het was niet onaardig bedoeld, maar ik snap dus echt niet waarom dit als zo onduidelijk wordt gezien.

joelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:52

@Lielle, achteraf was het ook helemaal duidelijk, maar toen we bezig waren om de proefjes door te lezen, ontstond er wel wat onduidelijkheid, de een vond dit, de ander dat.
Misschien was het gewoon niet handig om met 3 man gezamelijk de proefjes door te nemen, maar dat is een ander punt

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:14

Alina schreef:
sjakie schreef:
En het is in de L1 erg onhandig met alle wisselingen van lichtrijden naar doorzitten en andersom.

Dit vind ik om te rijden waanzinnig irritant... En het geeft bovendien een erg onrustig beeld... Een paar meter lichtrijden, dan weer doorzitten, weer even een paar meter lichtrijden, weer doorzitten...

dat is gewoon een kwestie van door blijven zitten. dus bij proef 9 onderdeel 11 en 12 15 en 16, nadat je ben overgegaan in draf blijf je gewoon doorzitten.

bij proef 10 onderdeel 4,5,6,7, en 8 dat stuk zou je ook kunnen blijven doorzitten.

Had laatst zo iets stoms gehoord volgens mij op de dvd:
Grote volte halstrekken en bij teugels op maat maken niet doorzitten....maar dat doe je toch al nooit. Vond het zo'n stom commentaar.

Dickie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 01:21

Hoe zit het eigenlijk met het rondje rond de ring voor het binnen rijden? Is dit nog toegestaan in de B/L of ben je nu gedwongen de ring in te rijden (al dan niet op de verkeerde hand zodat duidelijk is dat je nog niet begonnen bent).

Ik vond het altijd fijner omdat spanning vaak uit dingen vlak langs de bakrand / net buiten de ring ontstaat en niet de bak/bodem zelf.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 05:53

Ik heb straks mijn 1e buitenconcour in markelo, en ook voor het eerst de nieuwe proeven. Namelijk 5 en 6. Het is echt even wennen, er zitten veel wendingen in en alles is behoorlijk kort op elkaar
Mijn paard komt iets tegen het been in de proef, voornamelijk in de wendingen kwam ik achter, dus opzich vind ik de nieuwe proeven wel goed. En inderdaad over een paar is het weer helemaal gewend hoor

Net als het nieuwe bokt ben er nu ookal aan gewend

Scubadoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 06:36

Ik heb gisteren voor het eerst de nieuwe B proeven gereden en ik vond ze wel fijn.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:08

switchx schreef:
Alina schreef:

dat is gewoon een kwestie van door blijven zitten. dus bij proef 9 onderdeel 11 en 12 15 en 16, nadat je ben overgegaan in draf blijf je gewoon doorzitten.

bij proef 10 onderdeel 4,5,6,7, en 8 dat stuk zou je ook kunnen blijven doorzitten.

Als dat zou kunnen, ideaal Alleen betwijfel ik of dit mag van de jury...

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:36

gewoon even vragen....

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:20

Er is iets wat ik trouwens niet geheel snap, of meer vreemd vind:
In de B en L1 geven ze je een héle korte zijde (bijvoorbeeld) de tijd om een overgang te rijden, onder het mom van; dan kunnen de ruiters het beter voorbereiden, de tijd geven, bla bla.

Maarrr: Waarom zit er in die B en L proeven dan wél de oefening: B afwenden en overgaan in arbeidsstap.
Waarbij ze dus verwachten dat je die overgang precies IN de wending rijdt.
Daar zijn ze het kennelijk even vergeten dat ze juist extra tijd wilden geven

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:25

Laat ik nou altijd eerst mijn wending maken, rechtstellen en dan mijn overgang maken en daar keurig een 7 voor mogen ontvangen

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:28

Alina schreef:
Laat ik nou altijd eerst mijn wending maken, rechtstellen en dan mijn overgang maken en daar keurig een 7 voor mogen ontvangen

Dat ligt eraan hoe het in de proeven staat.
Als er staat: B afwenden en daarna een overgang naar de arbeidsstap moet het ná de wending,
als er staat: B afwenden en een overgang naar de arbeidsstap moet het ín de wending

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:29

Dan is de overgang kennelijk toch keurig uitgevoerd, Alina