Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:17

Bettine schreef:
Precies, en de meeste amateurs, met een huis tuin en keuken-paard, die hebbenn hun paard ook echt niet op hun 5e in het Z!
Dus om die mensen hoef je je echt geen zorgen te maken, hoe hard ze het ook proberen dat paard op hun 5e in het Z te krijgen, in 85% van de gevallen lukt ze dat niet!

Taaclover had haar Fjord op zijn 5e toch ook dik M lopen?

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:18

Dan is het geen huis tuin en keuken-fjord

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:19

hihi dan heb je het over een talentvolle ruiter met een getalenteerde fjord.......... en dat bestaat ook duidelijk

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:28

Is dik M het zelfde dan als een correcte Z proef?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:34

Op zich denk ik dat je paard beter in t land kan lopen dan de dagen dat ie nix doet op stal moet staan. Je merkt dat er tegenwoordig wat minder ruimte is om paarden te houden. Veel stallen kunnen daardoor geen (volledige) weidegang bieden. Das op zich wel zonde.
Als je M/Z rijdt denk ik dat 1 a 2x in de week trainen niet voldoende is. Maar in het B en L moet dat best gaan. Ik denk dat van weidegang je paard echt niet stijf wordt. Maar als je traint, moet je t wel juist doen!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:36

En toch is het wetenschappelijk bewezen dat paarden nog niet volgroeid zijn op hun 6e... Je hoeft ze ook echt niet tot hun 6e in de wei te laten rennen. Wat denken jullie zwart/wit. Het is of vroeg aan de bak, of eindeloos in de wei zoals jullie denken. Er zit niks tussenin...

En daarbij veel wedstrijdpaarden staan eindeloos op stal, nee daar worden ze lekker soepel van...

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:58

Bettine schreef:
Btw: deze regel gaat toch pas in 2007 in?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:01

Bramblerose schreef:
En toch is het wetenschappelijk bewezen dat paarden nog niet volgroeid zijn op hun 6e... Je hoeft ze ook echt niet tot hun 6e in de wei te laten rennen. Wat denken jullie zwart/wit. Het is of vroeg aan de bak, of eindeloos in de wei zoals jullie denken. Er zit niks tussenin...

En daarbij veel wedstrijdpaarden staan eindeloos op stal, nee daar worden ze lekker soepel van...

Ik ken juist veel manegepaarden die altijd op stal staan..... en heel veel wedstrijdpaarden die eigenlijk altijd buiten lopen.....

Ik begrijp echt niet waar de wijsheid vandaan komt dat wedstrijdruiters zo slecht voor hun paarden zorgen... Is dat westerse wijsheid soms?

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:02

Bramblerose schreef:

Wie denkt er hier nu zwart wit?
Wie zegt dan een Z paard 7x per week voluit aan de bak moet?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:03

Dat zijn imo alleen de paarden (en ruiters) die niet het talent hebben....

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:33

KarinvdM schreef:
Bettine schreef:
Btw: deze regel gaat toch pas in 2007 in?

reglementswijzigingen per 1/4/2006 schreef:
Artikel 120 - DEELNEMENDE (E) PONY’S EN PAARDEN (IN NAVOLGING VAN FEI 2005)
Wijzigen;
Een paard dat deelneemt aan een dressuurwedstrijd behoort de volgende leeftijdsgrens te hebben bereikt:
Klasse B minimaal 3 jaar vanaf 1 april
Klasse L1 en L2 minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 minimaal 5 jaar vanaf 1april
Klasse Z1 en Z2 minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar minimaal 6 jaar
Klasse Lichte Tour minimaal 6 jaar Klasse
Midden Tour minimaal 7 jaar *)
Klasse Zware Tour minimaal 7 jaar *)
Met 6-jarige paarden mag wel in de Intermédiaire I worden gestart, echter niet in de Intermédiaire II. De leeftijd wordt gerekend vanaf de eerste januari van het geboortejaar en wordt telkenmale per 1 januari met een jaar verhoogd.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:35

Bramblerose schreef:
En toch is het wetenschappelijk bewezen dat paarden nog niet volgroeid zijn op hun 6e...

Mensen zijn lichamelijk ook pas volgroeid op hun 28e.........
En toch zijn het de sporters van een jaar of 18-23 die de grootste lichamelijke prestaties neerzetten.........
Dat is dus een kul-argument.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:37

Inderdaad Lielle, het gaat per 1 april van dit jaar in.
Maar de regel heeft pas zin per 1 januari 2007. Nu mag je een 4-jarige nog rustig L1/L2 gaan starten en voor 1 april ook M1/M2 en met en 5 jarige Z1/Z2.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 24-01-06 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:38

op die manier. Maar dat kan dus alleen tot 1 april, daarna niet meer.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:41

Wat denk je van die turnstertjes?! Die gaan ook maar even mee. Op hun 18e zijn ze te oud, en lichamelijk verrot in de meeste gevallen.
Maar bij paarden zijn de groeischijven in principe in hun 3e levensjaar volgroeid. (uitzondeeringen daar gelaten) Dan moeten ze alleen nog sterk worden. En als je het juist opbouwd is er nix aan de hand. Je blijft alleen altijd een groep houden die te hard gaat. En tsja, dankzij hen is die nieuwe regel er nu!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:46

CGJ12 schreef:
Bramblerose schreef:
En toch is het wetenschappelijk bewezen dat paarden nog niet volgroeid zijn op hun 6e...

Mensen zijn lichamelijk ook pas volgroeid op hun 28e.........
En toch zijn het de sporters van een jaar of 18-23 die de grootste lichamelijke prestaties neerzetten.........
Dat is dus een kul-argument.

dit is echt de grootste onzin wat ik ooit gehoord heb!!!!!!!!!!!!
zullen we het even over de sporters hebben op die leeftijd met hun problemen.
bij voetballers knieen versleten enkel blesures afgescheurde pezen etc etc
bij turners precies hetzelfde
mijn man is nederlandskampioen judo geweest en hij heeft heel veel getraind waar hij nu de lasten van ondervind puur om het feit dat hij te JONG is begonnen.
mijn vriwendin gaat volgendemaand 2 zware knie operaties aan omdat ze zo goed kon turnen
wil je nog meer voorbeelden????????
omdat een jong lijf goed kan presteren wil niet zeggen dat het goed is!!!!
waarom is dat zo moeilijk te begrijpen.
want waarom zadel je je paard dan niet op als hij 2 is?
maakt dan toch ook niet meer uit of wel?
eeen jong lijf in een training zetten is niet goed.
maar ik stop hier mee want ieder heeft zijn eigen visie

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:52

Haha als een ieder zijn visie heeft, waar haal jij dan het lef vandaan om te roepen: dit is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb! ?

Laat die mensen dan ook gewoon in hun waarde

Overigens weet een beetje ruiter echt wel hoe om te gaan met het welzijn van een paard, zonder iets te forceren.

KarinvdM

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:57

Sorry moniek, maar je kan de training van een jong paard niet vergelijken met jonge topturners tec. Deze trainen vele uren per dag, voor en na schooltijd. Een paard hoeft slecht een (half) uurtje te werken.

Moniek schreef:

2-jarige met zadel

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:59

Ieder heeft z'n eigen mening, maar laat een ander ook in z'n waarde. Ik ben wel een beetje om gegaan. In eerste instantie dacht ik gelijk "wat goed!" toen ik van die regel hoorde. Maar als ik er langer over nadenk, kom ik tot de conclusie dat ik te weinig mensen ken die het wel op de juiste manier doen. Dan ben je snel bevooroordeeld. Dus nu ben ik neutraal. Ik kan de KNHS (voor t eerst ) best begrijpen, maar ook de ruiters die hierdoor nix kunnen met hun jonge talentvolle paard ook! Lastig!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:01

prima wij delen een andere mening
ik vind dat paarden die jong worden ingezet niet goed
jullie wel
en over die omzin regel blijf ik bij dat is mijn visie
en ik laat iedereen in hun waarde!!!!!!!!!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:04

ieder paard, iedere ruiter en iedere trainingsmethode is anders. wanneer alles op elkaar wordt afgestemd en het paard bij iemand met inzicht en gevoel staat maakt het mijn inziens weinig uit op welke leeftijd ze in welke klasse lopen.. (natuurlijk niet met 3 in de Z of met 5 in de GP... maar globaal gezegd dan maar.

wij hebben thuis een paard dat in mei 3 wordt.. is helemaal zadelmak, super makkelijk... zet geen stap verkeerd. rij ik 1 keer in de week, en dan zit ik er 15 minuutjes op... voor de rest 3 uur per dag in de wei, 1 keer in de week longeren...(lijkt mij een super leventje)

ik rijdt ook een 5-jarige hengst(wordt 5 in april)
dat dier heeft zijn eerst Z1 proeven gelopen.. constant in de winstpunten, doet het met plezier en die wordt 'slechts' 4 keer in de week 45 minuutjes gereden. doe teveel basis werk met hem in hij vindt het niet leuk meer, je moet hem constant uitdagen op een speelse en ongedwongen manier.

en ik vind ook dat paarden veel zwaarder worden belast in een jonge paardenproef dan in een gemiddelde dressuurproef.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:09

Needje schreef:
Je blijft alleen altijd een groep houden die te hard gaat. En tsja, dankzij hen is die nieuwe regel er nu!

Denk eerder dat het ligt aan de grote meute recreatie/FNRS vertegenwoordigers zonder enige feeling met de echte wedstrijdwereld die zitting heeft in de ledenraad e.d. ...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:44

Moniek schreef:

Inderdaad........... een "haf" van net DRIE over 1.20 in het vierkant laten "vrij" springen ......... dát is pas paardvriendelijk
(wedden dat ie dat niet vrijwillig deed? )

Maar mensen die getrouwd zijn met een gorilla geef ik ALTIJD gelijk........
Bij deze dan: Moniek je hebt groot gelijk. Ik neem alles terug wat ik heb geschreven, zolang je die vechtmachine maar aangelijnd houdt.........

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:47

Nou Moniek, ik ga helemaal met jou mee.
Maar goed, we zijn allemaal standvastig, dus ik laat het hier maar bij... We hoeven elkaar niet over te halen, meningen verschillen.

Bovenstaande snap ik niet helemaal maar goed...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:51

CGJ12 schreef:
Moniek schreef:

Inderdaad........... een "haf" van net DRIE over 1.20 in het vierkant laten "vrij" springen ......... dát is pas paardvriendelijk
(wedden dat ie dat niet vrijwillig deed? )

Maar mensen die getrouwd zijn met een gorilla geef ik ALTIJD gelijk........
Bij deze dan: Moniek je hebt groot gelijk. Ik neem alles terug wat ik heb geschreven, zolang je die vechtmachine maar aangelijnd houdt.........

mag ik vragen waar je het in godsvredensnaam over hebt???
een haf katen vrij springen????