Verliespuntengrens naar 50%, en andere regl wijzigingen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:16

nounou, ik heb een kwpner.. dat wil niet zeggen datie winstwaardig is!

het feit dat tinkers, halflingers en fjorden niet zoveel voorkomen is omdat de personen die zo'n beestje kopen ze vaak voor de recreatie gebruiken.

prissiej bijvoorbeeld is met haar tinker m en doet echt niet onder voor die ander ponies(heb bij haar op stal gestaan en dat beestje loopt echt leuk)

noem eens een taco, hier van bokt.. die is ze uiteindelijk toch ook gestart en moet je zien met welk resultaat????

er lopen ook zat beestjes die wel leuk lopen, maar gewoon recreatief gereden worden.. zouden die dan daar niet geschikt vor zijn omdat ze beweging hebben??

ik vind het zo krom door de bocht he al die rascisme
waarom moet iedereen toch altijd weer naar dat z.. dat stelt geen ene ruk voor! ik heb absoluut geen ambitie daarnaar en ik kom er ook nooit, moet ik maar stoppen met wedstrijden rijden, omdat mijn kans op verlies groter is dan winst?? omdat ik zelf niet gebouwd ben voor de z?? kom nou.. niet iedereen rijd om de hoogste punten te halen en dat weet degene die een barok paard koopt zelf ook.

tegenwoordig zijn al die dressuurpaarden verschrikkelijk. ik vind ze er niet beter op worden qua uiterlijk. en als je de 1 ziet, heb je vaak de ander ook wel gezien... en die karakters is een dikke minpunt.. nee ik heb het wel gezien met de kwpners.

basis sport is basis en dat zou het moeten blijven, wil je knallen?? zorg dan maar dat je goed genoeg bent voor het ZZ-L en hoger...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:27

idd Gekke-Koei, bij de pony's daar zal het nog een heel eind gaan
Maar in mijn ogen komen ook pony's tekort als ze bij de paarden lopen.

En het paardje wordt er echt niet minder lief om maar ik kan er nog steeds niet aan.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:49

gekke_koei schreef:

ik vind het zo krom door de bocht he al die rascisme

tegenwoordig zijn al die dressuurpaarden verschrikkelijk. ik vind ze er niet beter op worden qua uiterlijk. en als je de 1 ziet, heb je vaak de ander ook wel gezien... en die karakters is een dikke minpunt.. nee ik heb het wel gezien met de kwpn
ers.

basis sport is basis en dat zou het moeten blijven, wil je knallen?? zorg dan maar dat je goed genoeg bent voor het ZZ-L en hoger...

Wie generaliseert en discrimineert er nou????

Wij hebben een schat van een dressuurafstamming, Gribaldi x michelangelo
Nog nooit zo'n leuk paard op stal gehad! En een plaatje om te zien
Afbeelding

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:09

gekke_koei schreef:

Dat zou ik enorm graag willen ja.
Helaas acht ik de kans klein dat ik daar met 'mijn' BWP-ers en KWPN-ers kom, die paarden zijn toch weer een klasse apart en ik ben geen supertalent en heb geen geldboompje om drie keer in de week duur te lessen.
Ondertussen zou het leuk zijn dat ik toch in elk geval in de basissport leuk mee kan draaien en geen verliespunt rij omdat mijn onervaren paard een eng vlaggetje ziet en de voeten in de grond zet.

Overigens zijn de nieuwe proeven voor de jonge paarden niet zo geschikt voor ons hobbyruiters. Hier op stal worden de paarden momenteel als 4-jarige zadelmak gemaakt en die heb ik niet 123 op hoog niveau, laat staan dat ze als 6-jarige hun changementen beheersen... En zelfs al konden ze het wel dan zouden die profs ons alsnog het snot voor de ogen rijden.

Dus laat hobby, hobby blijven en maak de eisen voor de B t/m M niet te zwaar

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:22

gekke_koei schreef:

tegenwoordig zijn al die dressuurpaarden verschrikkelijk. ik vind ze er niet beter op worden qua uiterlijk. en als je de 1 ziet, heb je vaak de ander ook wel gezien... en die karakters is een dikke minpunt.. nee ik heb het wel gezien met de kwpners.

Wees dan verstandig en houd het voor jezelf zo leuk mogelijk. Koop een tinker en ga lekker lange bosritten maken. De irritaties m.b.t de huidige kwpn'ers zullen zo ook geminimaliseerd worden aangezien je je volledig kan concentreren op een heerlijk koudbloedig dier. Het schijnt, na wat ik hier niet heb gelezen, dat zelfs zij de top kunnen bereiken, dus ook daarmee kan je aan de slag! Zo blijft het voor een ieder leuk he, maar dan moet je ook niet raar op staan te kijken als mensen de aanwezigheid van zo'n dier op concours niet kunnen waarderen!

Ik vind niet dat alle tinkers per definitie bospaarden moeten worden, maar ze zijn lichamelijk gewoonweg niet in staat om een goede dressuurproef neer te zetten (laat staan mensen die ermee proberen een parcours in te gaan ). Natuurlijk kunnen zij een rondje rijden in een bak, een stukje galloperen en een beetje schuin voor het been weglopen. Met een beetje mazzel gaan ze ook nog in hun achteruit en bij een wat lieve jury scoor je zo een winstpunt in de L2. Kan hij ook nog rustig draven zonder, dat beetje tact wat ze vaak hebben, te verliezen lukt de M1 ook nog wel! Maar dan houdt t het toch echt ver op.

Je moet gewoon roeien met de riemen die je hebt. Zonder fatsoenlijk materiaal haal je het gewoonweg niet op de concoursen en dit kan je niet meer dan accepteren in mijn ogen. Ik vraag me dan ook heel ernstig af op welke wijze dit soort dieren worden beoordeeld wanneer de nieuwe proeven ingaan aangezien er dan meer gelet zou gaan worden het rijtechnische. Een proefje, netjes gereden op de letters, zou het dan niet meer gaan redden. Ik wacht het wel af, maar ik vrees voor de koudbloedliefhebbers onder ons, het ergste!

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:53

Ach we zullen zien hoe het zal zijn , maar ze zeggen wie het laatst lacht lacht het best

en gekke koei bedoeld ; dat de paarden veel op elkaar worden gefokt en er geen aparte paarden meer eruit komen.

talented ; volgens mij ben jij veel te snel beoordeeld voordat je er zelf een keer op heb gereden en gedaan

want ik heb al watr mensen op de mijne laten rijden maar die zeggen toch ; dat hij er veel makkelijker eruit ziet dan dat het zo is .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:55

zolang niet alles gekloond word, heeft elk paard zijn karakter
ook de hete paarden blijven hun eigen dingen houden.
Dus dat ze allemaal hetzelfde zijn is nogal onzin.
Elk dier is anders.
Als ik zeg dat alle tinkers even sloom zijn zul jij het daar ook vast niet mee eens zijn

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:26

Nou ik ook, ik heb wel op tinkers gereden waarvan echt het rustig- knopje kapot was! Vreselijk.

Maar het fijnste heb ik gereden op een haflinger, helemaal mijn paard!
Alleen wil mijn dochter graag een goede dressuurruiter worden en dus staat er een KWPN in de stal.

Ik bedoel, mijn zoon wil drummen, dan moet hij een drumstel, niet een een BK pannenset. En als je wilt voetballen pak je geen basketbal. Het kan allemaal wel, maar je maakt het jezelf gewoon erg moeilijk.

Geeft niet, zolang je maar onthoudt dat het je eigen keuze is en niet later gaat miepen dat de punten tegenvallen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:00

Vind ik geen goed vergelijk. Als je zoon viool wil spelen in het plaatselijk muziekschoolorkestje, heeft hij niet direkt een Stradivarius nodig.

Ik mis in de hele discussie het besef dat wij het over de basissport hebben. Natuurlijk, voor de topsport heb je een super sportpaard nodig. Maar voor de basis toch niet?
Kijk bijv. eens naar Engeland. Daar zijn de kleine ponyruitertjes nog niet te verwaand (of zijn het de ouders?) met een shetlander naar les en naar wedstrijden te gaan. Maar hoeveel kindertjes heb ik hier al gezien met een hele mooie, luxe pony, die hun vervolgens alle hoeken van de bak liet zien...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:11

beantsje schreef:
Vind ik geen goed vergelijk. Als je zoon viool wil spelen in het plaatselijk muziekschoolorkestje, heeft hij niet direkt een Stradivarius nodig.

Mee eens......
Maar anderszijds neem je ook geen "zingende zaag" mee...........

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 02:08

Nee maar een paard/pony met normale gezonde gangen en als extraatje een goed karakter vind ik niet meteen een zingende zaag. OK geen Stradivarius, maar goed materiaal om de basis probleemloos te kunnen doen.
Of je het nou over warm- of koudbloed hebt, zoveel Stradivariussen zie je nou ook weer niet in de basissport!!!

@ runningkawa; je hebt helemaal gelijk. Mijn tinker moet ik eerst even 10 minuten losgalopperen, voor we aan het werk kunnen.

Het enige verschil met een warmbloed is dat ze minder gauw schrikt, en àls ze schrikt, doet ze dat anders: hooguit één sprong en staat dan stil.
Gelukkig heb ik maar één keer meegemaakt dat ze echt bang was. Dat was toen een luchtballon besloot naast de bak te landen... 't arme dier stond verstijfd en trilde over haar hele lijf. Toch reed ze 2 minuten later weer alsof er niks aan de hand was.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 08:59

Volgens mij kun je hier een discussie over voeren van 500 pagina's. Mensen met een fjord/haflinger/tinker vinden dat de dieren het goed gaan doen in de sport.
Mensen met een KWPN/BWP of wat dan ook vinden dat ze weinig te zoeken hebben in een dressuur ring.

@ beantsje. Bij ons bij de ponyclub lopen overigens bij de A/B/C pony's bijna allemaal beestjes die hun hele leven al van gezin naar gezin gaan binnen de club, dus niet overal lopen van dat soort pony's

'gelukkig' zie je hier in de buurt weinig tot geen tinkers/haflingers/fjorden op concour.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:40

Maar toch kan dat geen kwaad, Kawa zegt het ook al, met braaf ga je het niet meer redden op een wedstrijd. Het moet minstens correct zijn.

En hoeveel koudbloeden ken je die op de achterhand lopen? Of zelfs maar een horizontaal evenwicht laten zien voor een B proef?

Ik ben de eerste trouwens die toegeeft dat er vele dressuurpaardencombinaties zijn die daar ook heel veel moeite mee zullen krijgen of het nooit kunnen laten zien. Maar het materiaal zou het wel moeten kunnen!

En omdat dit wel degelijk mee gaat tellen bij de nieuwe proeven, hoort die discussie hier wel thuis.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:41

Ik zeg ook niet dat die discussie hiet niet thuishoort, maar dat je er nooit uit zult komen

Het is gewoon niet het beeld wat een jury wil zien op concour denk ik.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:23

@amondi
Sinds wanneer moet een paard in de B of L op de achterhand lopen?
Verzameling begint pas een heel klein beetje in de M. Dan moeten de overgangen bijv. ook wat progressiever worden. Lees je proevenboekje na, bijvoorbeeld wat er staat in het inleidende verhaaltje voor de B-proeven, wanneer je in de B kan starten.

Overigens is bij de barokkere types de verzameling niet het probleem, maar de ruimte in de gangen.

En nogmaals, we hebben het over de laagste niveau's in de sport, Dat is voor elk paard haalbaar. Laten we alsjeblieft niet doen of we het over topsport hebben, ook niet als we het over Z hebben!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:27

Ik denk dat het voor een tinker toch topsport is als ze hoger als B of L1 lopen.

In de M1 wordt wel degelijk oprichting verwacht!!!

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:33

beantsje schreef:
Sinds wanneer moet een paard in de B of L op de achterhand lopen?
Verzameling begint pas een heel klein beetje in de M. Dan moeten de overgangen bijv. ook wat progressiever worden. Lees je proevenboekje na, bijvoorbeeld wat er staat in het inleidende verhaaltje voor de B-proeven, wanneer je in de B kan starten.

Een paard moet ALTIJD op de achterhand lopen, en met verzamelen alleen nog meer
Een paard wat op de voorhand loopt scoor je niet mee, is over het algmeen geen WP-waardig.

Lees jij dan het verhaaltje over de Happy Athlete maar!
Happy zal bij aan koudbloed wel lukken, maar het Athlete-gedeelte toch echt niet!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 12:58

Bettine schreef:
Happy zal bij aan koudbloed wel lukken, maar het Athlete-gedeelte toch echt niet!

Daar zal nu wel tegenin gebracht worden dat het bij de gemiddelde Jazzzzzz net andersom is..............

Maar in de frase "happy athlete" is athlete natuurlijk het leidend. Happy is niet meer dan een bijvoegelijk...........

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:12

CGJ12 schreef:
Daar zal nu wel tegenin gebracht worden dat het bij de gemiddelde Jazzzzzz net andersom is..............

Maar in de frase "happy athlete" is
athlete
natuurlijk het leidend. Happy is niet meer dan een bijvoegelijk...........

Vaak is het happy-voorvoegsel ook meer van de ruiter/amazone afhankelijk

(m.u.v. enkele klotebokken)

Suzanne F.

Re: Verliespuntengrens naar 50%, en andere regl wijzigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:23

In de B en L hoeven ze niet "op de achterhand" te lopen maar wel in een horizontaal evenwicht, d.w.z evenveel gewicht op voorhand als op de achterhand. (aangezien een paard van nature 3/5 op de vh en 2/5 op de ah heeft).

Dat vind ik voor een tinker al best knap.

Kunnen we geen termen als Happy tinker introduceren ofzo?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:31

Suzanne F. schreef:
In de B en L hoeven ze niet "op de achterhand" te lopen maar wel in een horizontaal evenwicht, d.w.z evenveel gewicht op voorhand als op de achterhand. (aangezien een paard van nature 3/5 op de vh en 2/5 op de ah heeft).

Da's een door de wetenschap achterhaald sprookje Suzanne........
Salinero en Lingh lopen namelijk in een nagenoeg hetzelfde evenwicht als een gemiddeld L-paard.........
Het is hooguit een kwestie van een paar procent, maar grotendeels is die oude redenering gebaseerd op optisch bedrog.........

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:12

Waar halen jullie toch die onzin vandaan dat een tinker veel meer op de voorhand loopt dan een gemiddelde warmbloed?

Een tinker heeft misschien zijn beperkingen, maar dat zit 'm in andere punten, niet in het niet kunnen gebruiken van de achterhand. (Weleens een westerntinker een sliding stop zien maken? Dat lukt echt niet zonder achterhandgebruik!!)

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:13

beantsje schreef:
Waar halen jullie toch die onzin vandaan dat een tinker veel meer op de voorhand loopt dan een gemiddelde warmbloed?

Een tinker heeft misschien zijn beperkingen, maar dat zit 'm in andere punten, niet in het niet kunnen gebruiken van de achterhand. (Weleens een westerntinker een sliding stop zien maken? Dat lukt echt niet zonder achterhandgebruik!!)

Dan moeten ze doen waar ze goed in zijn, en zich beperken tot deze tak van de paardensport !

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:15

ik blijf bij mijn mening dat tinkers, friezen en haflingers of fjorden en heel die andere meuk beter andere dingen kunnen gaan doen waar ze goed in zijn, zoals bijv. voor de kar of in shows. het kunnen hele mooie beesten zijn maar ze horen niet thuis in een dressuurring....

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:18

Geef mij één reden waarom niet...
de dressuurring is toch geen elitair gebeuren ofzo?

In dat geval moeten er heeeel wat meer combinaties uitgesloten worden!!!

(overigens; er zijn al Grand-Prix friezen)