Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:18

Ach eerlijk is eerlijk ik heb dat superbewegende paard dus in die zin ben ik altijd in het voordeel, zit zelf alleen af en toe zo te slapen (geen goede wedstrijdmentaliteit FOEI).

Maar vind het heel knap als je ieder paard gelijk kan beoordelen in beginsel, want lijkt me extreem moeilijk om je subjectieve voorkeuren achterwege te laten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:00

orionneke schreef:
Ja en een ijslander kan nooit tippen aan een paard met meer beweging en uitstraling ook al loopt de ijslander correct........ Op voorwaarde dat het paard ook een correcte proef neerzet.......

Ik denk dat je onbewust je toch laat misleiden..........en ik zie dat niet als een verwijt/beschuldiging. Dat is nou eenmaal menselijk.

Ik kan mij een wedstrijd herinneren waarin een meisje bij mij in de ring haar IJslander heel netjes voorstelde (L1) en pas door een van de laatste combinaties van de eerste plaats af werd gereden...

Joki schreef:
Ach eerlijk is eerlijk ik heb dat superbewegende paard dus in die zin ben ik altijd in het voordeel, zit zelf alleen af en toe zo te slapen (geen goede wedstrijdmentaliteit FOEI).

Dan moet je iets aan je mentaliteit doen. Nu doe je je paard tekort.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:13

Ik weet het ik ben ook hard aan het verbeteren en nu let ik weer dusdanig op dat we top rijden. Heb van mijn trainer flink op mijn kop gehad voor wat ik mijn paard aandeed

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 23:17

Karin: en als niet iedereen die behoefte heeft aan die wedstrijdmentaliteit? ik heb nu een goed paard op stal staan die ik waarschijnlijk niet meer ga starten..... Meer ook ivm mijn eigen gebreken = niet uit kunnen zitten. Moet ik dat dier dan maar meteen verkopen??? Je kan ook gewoon plezier hebben in het rijden.

Ik wacht wel tot mijn jonkie 3 is en ga er dan weer tegenaan! En heb ik er geen zin meer in dan ga ik hem thuis rijden.....

Ik heb niet gezegd dat je trouwens niet kan winnen met een ijslander, ik zeg dat als een ander goed paard evengoed rijdt dat de kans dat je die hoger punt gewoon zeer groot is. En dat niet speciaal voor jou maar gewoon in het algemeen. ik geloof niet in volledig objectiviteit. Je voelt je de ene dag zus en de andere dag zo, ook lijkt het me dat je er weer even in moet komen bij de eerste combinatie. En sommige combinaties zullen je nou eenmaal net een positiever/negatief gevoel geven waardoor je misschien de een net een 7 geeft en de ander een 6 waarbij het in totaal wel eens 13 punten of meer kan schelen...........no offence.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:07

Ik begreep van Joki dat zij tijdens proeven af en toe zit te slapen, dat is wat anders dan geen wedstrijden rijden.

Volledige objectiviteit zal er inderdaad niet zijn. Je kan persoonlijke voorkeuren niet even aan de kant zetten, maar ik probeer dat wel zoveel mogelijk.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:49

[**En wat haal ik gisteren???160 punten
Alleen ik snap er geen bal van, want het ging echt niet goed naar mijn gevoel. Maar ik had kenners aan de baan en die zeiden dat mn eerste proef (160) er stukken beter uitzag dan de 2e (145) terwijl ik de 2e lekkerder vond gaan...haha Toch maar eens gaan filmen dus. (p.s. ik zou ook wel eens 170 punten willen halen! (wie weet helpt het )*

Whaaaaaa misschien heeft de jury van gisteren jouw reacties wel gelezen hier op dit topic.!! Die dacht natuurlijk ik zal haar eens 160 geven!! whahahaha maar ehhh wees dr blij mee zou ik zo zeggen!!!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:34

KarinvdM je hebt gelijk ik ben wel een wedstrijdruiter, maar ik doe soms minder mijn best dan mijn paard of wil te hard winnen waardoor ik extra fouten maak. Ik ga maar eens voor mezelf rijden dan win ik wel!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:09

Jureren blijft inderdaad mensenwerk maar sommige mensen lijken zich niet eens bewust van een zeker vooroordeel. Ik reed vroeger met mijn grote D-pony L bij de paarden en kwam met zo'n 5/6-lijstje naar de jury toe omdat ik zelf dacht dat het toch wel goed was gegaan. Ik hoorde hem toen net tegen iemand zeggen: 'Ja, als je een mooi groot paard hebt en je komt recht binnen, dan heb je al de helft van de punten!' Waarop ik direct zei dat ik dan bij hem niet meer hoefde te starten.... Hij keek toen toch wel wat verbijsterd maar gaf na het bespreken van het protocol wel toe dat ik misschien toch wel wat hogere punten had moeten hebben... Toch een kleine genoegdoening!
Bij een andere jury echter (M-proef, lage punten) kreeg ik bij een verzoek om advies een commentaar waar ik 'AU!' bij voelde maar hij had wel gelijk en ik kon er weer verder door trainen! Toen ik later van hem een winstpunt in de M kreeg was ik apetrots!
Toen ik zelf jurylid werd, heb ik me dus voorgenomen in ieder geval te proberen altijd zo objectief mogelijk te zijn.... Maar ik geef toe dat er soms wel verschillen zijn in wat iemand wil zien. Leve de bijscholing!