Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quidou

Re: Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 23:26

hahaha, en het halthouden is er alleen in het begin uitgehaalt, je paard moet dus wel degelijk stil kunnen staan alleen 6 minuutjes later dan nu

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:10

alle off topic reacties gesplit.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:34

Quidou schreef:
volgens mij is er alleen echt nergens gezegd dat de proeven makkelijker worden, de bedoeling is om ze zo aan te passen dat het geen proeven meer zijn waarbij je wint als je netjes op de letter rijd (iig zo heb ik het begrepen)

Het gaat niet eens zozeer om de proefjes die verander, maar de manier van jureeren.

Ze willen met het nieuwe systeem 'een correct gereden paard/pony' zien. Dus als je bv niet precies op de letter aanspringt, maar wel op de juiste manier met juiste hulp kan je evengoed nog een 7 krijgen.
Als je precies op de letter aanspringt, maar met verzet of verkeerde hulp kun je daar dus op afgerekend worden en een 5 krijgen.

Naar mijn idee zijn ze dit al langzaam aan het invoeren. Vorige maand reed ik mijn eerste wedstrijd, en bij het binnenkomen en groeten zat ik dus naast de AC lijn, maar omdat mijn halthouding 'zeer correct' was kreeg ik evengoed nog een 7.
In het andere proefje werd ik met een volte afgerekend met een 5 omdat ze te diep ging.

In duitsland hebben ze dit systeem dus al. Daar hebben ze in de M en Z ook een 'amateursklasse' voor de mensen die geen "Crack" in bezit hebben, maar een simpelere huis/tuin en keuken paard.
Ook kun je daar met een pony Intermediare en GP rijden.
Langzaam maar zeker denk ik dat het in Nederland ook die kant op gaat, en ik vind het echt geen verkeerde richting om op te gaan.

GeaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:51

Quidou schreef:
hahaha, en het halthouden is er alleen in het begin uitgehaalt, je paard moet dus wel degelijk stil kunnen staan alleen 6 minuutjes later dan nu

Zeg maar 4 a 5 minuutjes later dan nu......de proeven worden in alle klassen aanzienlijk korter!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:16

GeaB schreef:
Quidou schreef:

Zeg maar 4 a 5 minuutjes later dan nu......de proeven worden in alle klassen aanzienlijk korter!

Dat is ook echt iets belachelijks. De proeven worden ongeveer 25% korter dus dan is de KNHS toch ook haast verplicht om het inschrijfgeld met diezelfde procentuele afname te verlagen?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:51

@Malibu de duitse M en Z zijn dan ook wel duidelijk 6 tikkeltjes moeilijker dan de Nederlandse. Ben me doodgeschrokken van mijn eerste duitse mproef

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:23

Toch zou het een idee zijn om de pony's niet te laten eindigen bij de Z2.
Vaak zie je 16 jarigen overstappen omdat er niks meer aan is, en anderen rijden 3 jaar achter elkaar dezelfde Z2 proeven!

Wie weet dat een tussenklasse( geschoold, eventueel, op duitse leest) een prachtige voorbereiding is voor het echte werk, de paarden!

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:47

Lenn schreef:
Precies Quidou

SelenaV schreef:
Maar makkelijker hmm, als die niet eens fatsoenlijk kan stilstaan wat doe je dan op wedstrijden.. Je kan ook thuis eerst wat verder oefenenen

Salinero kan ook niet stil blijven staan in de proef hoor

Vind ik eerlijk gezegd ook gewoon slecht...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:12

ik maak nix meer mee van de nieuwe proeven, maar ik ben wel benieuwd hoe ze het gaan oplossen...... en ja.... als je paard in verzet gaat met aanspringen krijg je zo wie zo een lager cijfer...ik vind wel dat ze meer moeten gaan kijken of je mee lift met je paard... ik ken een meisje, die rijdt haar proeven echt slordig (niet op de letter, volte te klein/groot etc.) maar die pony loopt verder gewoon constant... en ze rijdt altijd winst... terwijl ik het geheel geen gezicht vind, en niet omdat ze geen mooie pony heeft, maar omdat zij er scheef opzit, handen niet naast elkaar en ze lijkt die pony meer te storen dan dat ze m helpt.... dus ze moeten imo ook meer gaan kijken naar hoe de ruiter/amazone zelf rijd, dus of het paard haar helpt of andersom....

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:41

en mag je kiezen t/m de l2 of je wilt lichtrijden of doorzitten? dit vind ik een goede regel!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:33

ellen82 schreef:
Lenn schreef:
Salinero kan ook niet stil blijven staan in de proef hoor

Vind ik eerlijk gezegd ook gewoon slecht...

lijkt me heeeel moeilijk te verhelpen, dat is een brok dynamiet op zo'n moment

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:53

alexandra15 schreef:
en mag je kiezen t/m de l2 of je wilt lichtrijden of doorzitten? dit vind ik een goede regel!

Nee dat niet, maar volgens mij is het plan wel dat je in de L2 mag kiezen of je wilt lichtrijden of doorzitten tijdens het halsstrekken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:10

amondi schreef:
Toch zou het een idee zijn om de pony's niet te laten eindigen bij de Z2.
Vaak zie je 16 jarigen overstappen omdat er niks meer aan is, en anderen rijden 3 jaar achter elkaar dezelfde Z2 proeven!

Wie weet dat een tussenklasse( geschoold, eventueel, op duitse leest) een prachtige voorbereiding is voor het echte werk, de paarden!

Bij de paarden zijn er ook genoeg ruiters/amazones die niet de stap naar de ZZGP maken, maar Z2 blijven starten...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 07:16

Ook logisch, als je ziet wat je voor het ZZGP over moet hebben.
Als je wilt starten deze zomer: Uden, Wanrooy, Wormerveer, Zuidwolde, Kootwijk etc.

Dat is wel wat anders dan het rijtje: Sneek, Oosterwolde, Gersloot, Sonnega, Diever...

1ste proef altijd uit het hoofd rijden, dat is alleen al veel meer voorbereiding.
Maar je hoeft ook niet, het kan, dat is het belangrijkste.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:19

Je vergeet dat er ook ZZL wedstrijden zijn geweest in Oosterwolde en Eext. Je hebt ook Luttenberg en Ermelo nog. Maar je moet er inderdaad wat verder voor weg. Aan de andere kant, als meer ruiters de stap wel gaan maken, is het misschien mogelijk om meer ZZGPwedstrijden naar het noorden te halen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 10:25

Harich schijnt ook al te kunnen. Wie weet gaat de ZZGP ook wel regionaal. Dus alle Z2 ruiters, over naar de ZZGP dan kunnen wij over een jaar of 8 ook de overstap maken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:08

Over de overgangen in B en L: de overgangen terug niet op een bepaalde letter laten rijden vind ik goed - ter preventie van het 'ruk en plukwerk' dus, maar in de B was dat al zo.
Voor de overgangen voorwaarts... een niet reagerend paard staat toch gewoon niet aan de hulpen... Dat zal dan dus ook afgestraft moeten worden want op eerste verzoek voorwaarts gaan is een van de eerste eisen waaraan voldaan moet worden bij correct rijden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:02

Dan wordt het voor mij dus allemaal makkelijker van. Ik rijdt nu al volgens die principe. Vaak ben ik met het halthouden of een overgang te laat, puur omdat ik die rijtechnisch dan beter is.
Ik wil altijd een mooi rijtechnische oefening laten zien (wat zich nu soms nog wel eens uit in een onvoldoende omdat het niet op de letter was)
Gelukkig lukt het me ook steeds vaker op de letter (jong paard moet nog veel leren en dat lukt nu eenmaal niet in 1 keer op wedstrijd, hoe goed het thuis dan ook gaat.)
Ben dan ook wel blij met de onderscheiding jonge paarden. Ik start eigenlijk altijd jonge paarden en dan gaan ze weer weg. Hoewel mijn nieuwe troef blijft tot ze Z is en dan gaat ze bij de hengst en dan start ik weer met de nakomeling van d'r. Weer een jong beest dus.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:40

talented schreef:
GeaB schreef:

Dat is ook echt iets belachelijks. De proeven worden ongeveer 25% korter dus dan is de KNHS toch ook haast verplicht om het inschrijfgeld met diezelfde procentuele afname te verlagen?

Dat zou wel zo redelijk zijn!
En waar ik ook nog eens aan dacht: als de proeven ineens zoveel korter gaan worden, wordt het ook natuurlijk een stuk drukker bij het inrijden. De tijd van inrijden blijft voor elke deelnemer hetzelfde en nu heb je tussen 8 deelnemers gemiddeld een uur zitten, nu zal dit aanzienlijk meer worden.
In de zomer misschien niet zo'n groot probleem, maar in de winter met de al vaak kleine inrij-plekken wordt het nu helemaal krapaan....

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:06

Suzy schreef:
En waar ik ook nog eens aan dacht: als de proeven ineens zoveel korter gaan worden, wordt het ook natuurlijk een stuk drukker bij het inrijden. De tijd van inrijden blijft voor elke deelnemer hetzelfde en nu heb je tussen 8 deelnemers gemiddeld een uur zitten, nu zal dit aanzienlijk meer worden.
In de zomer misschien niet zo'n groot probleem, maar in de winter met de al vaak kleine inrij-plekken wordt het nu helemaal krapaan....

Slim, Heeel slim.
Heb geen oplossing

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:42

Ik hoop dat ze daar ook aan gedacht hebben bij de knhs.....

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:50

Hum ja, nu je het zegt...had ik eerlijk gezegd nog niet eens aan gedacht. Gelukkig is het bij ons meestal wel vrij rustig in de inrijbak, alleen op sommige momenten is het nu al te druk, dat wordt wat....

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:04

op zich vindt ik het goed dat ze de B en de L veranderen!Maar wat ik me afvroeg was of de puntentelling nu ook wordt veranderd, want er zijn nu in de B en L 30 onderdelen, dus dat zou dan betekenen dat je een winstpunt hebt bij de 180...dat zal voor mij wel ff wennen zijn!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:23

amondi schreef:
Maar hoe komt het dan dat er zoveel jury's zijn die wel 100 x op een nascholing komen, waar ze verteld wordt dat rijtechnisch rijden voorop staat en vervolgens hun eigen gang bliijven gaan???

.

Omdat ze daar voor de gezelligheid en het bijkletsen komen en niet voor de bijscholing anzich (ben er eens bijgeweest, naja terugkomdag voor instructeurs maar daar ging het hetzelfde), immers ze zijn al tig jaar jurylid dus ze weten het wel..... denken ze. En maar gezellig ouwehouren op de tribune ipv luisteren wat er gezegd werd, blijf dan lekker thuis zou ik zeggen of ga in de kantine zitten.

Bij de FNRS ben je gewoon je jury-licentie kwijt als je niet verschijnt op een treugkomdag, weet niet of dat bij de KNHS ook zo is?
en merk ook dat KNHS juryleden die zich ineens in het FNRS systeem moeten verdiepen (wat toch echt heel anders is) vrolijk op de KNHS manier gaan zitten jureren, met alle gevolgen vandien, want bij hun krijgen de kids een dikk PP of juist niet en bij de volgende jury die wel op de FNRS manier jureert is het ineens andersom.

Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen volgend jaar met die nieuwe proeven...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:19

Sorry Vippie, maar om nou te zeggen dat het er bij de jurybijscholing er hetzelfde aan toe gaat als bij de instructeurs terwijl je er niet eens bij bent geweest vind ik wel wat vreemd.
Zo gaat het nl. niet. Ja ervoor en erna in de foyer misschien, maar dan is er ook gelegenheid voor. Maar er rijden combinaties voor die je moet beoordelen op een protocol, dus je hebt niet eens tijd om te kletsen.
Dus niet zo gauw je mond open doen, als je er niet geweest bent.