Storen aan slechte verzorging tijdens wedstrijden....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneS

Re: Storen aan slechte verzorging tijdens wedstrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:08

O ja, als jurylid zou ik de punten voor verzorging als het ware een beetje opsplitsen. Dus schoon (staart en vacht), benen gewassen, ingevlochten, tuig in orde, ruiter zelf. Dan zou ik denk ik voor ieder 1 punt geven, is alles goed, dan een 8, is alles vies en niks eraan gedaan, dan een 4. Bijvoorbeeld.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:15

wat doe ik zelf altijd (bij dressuur)
- invlechten
- bijknippen als het nodig is
- staart schoon en uitgeplozen
- witte voetjes wassen en hoeven schoonborstelen
- goed gepoetst (wassen zelden, eigenlijk niet nodig)

met springen laat ik het vlechten (en soms wassen) weg.

zelf gepoetste laarzen (staan al zo klaar van de wedstrijd ervoor), schone spullen, tuig gepoetst als het nodig is.

Het geheel kost me max 2 uur denk ik, vaak minder omdat ik regelmatig op wedstrijd ga en het dus bijhoudt.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:27

Ik vind dat er een verschil is tussen verzorgd en tiptop (om het zo maar even te zeggen). Een paard wat nog de modder op z'n vacht heeft zitten vind ik ook niet kunnen, maar om bijv. in de winter paarden met een dikken wintervacht t.o.v. geschoren paarden onverzorgd te noemen vind ik een beetje onnozel. Het gaat uiteindelijk toch om het rijden.
Bij Marco zorg ik op wedstrijden dat zijn manen en staart wit zijn en als het even kan dat hij ingevlochten is..... Aangezien hij zomereczeem heeft ziet het er soms wat warrig uit..maar ik kan me er echt niet meer druk om maken.
Ik vind het makkelijk te zien of een ruiter zijn best heeft gedaan op de verzorging of niet.

Ecudes

Re: Storen aan slecht verzorging tijdens wedstrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:50

Fitzroy schreef:
Volgens mij bedoelde porscherider de slechte voeten, niet zozeer of ze beslagen waren.

Waar ik me dus wel aan erger is ongeschoren teddyberen in de winter. Die geef ik dus wel een punt lager want ook dat staat in het reglement: wedstrijdconditie van het paard waaronder een gladde glimmende vacht hoort.
En uitstekende stoten kan ik me ook aan irriteren. Kleine moeite om die even door de passantjes te halen.

In mijn ogen belachelijk. Mijn teddybeer heeft ook een wintervacht: een mooie vacht, in goede conditie op 1 lengte, gezond glanzend, 100% waterdicht. Waarom met dekens en scheren klooien als je paard zelf een goede vacht aanmaakt?
Uitstekende stoten ben ik met je eens, dat is gewoon een kleine moeite.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:57

dit noem ik een onverzorgde teddybeer

Afbeelding

maar deze is 26 op die foto en zal niet meer in de ring verschijnen/

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:00

ik kan hem echt niet onverzorgd noemen. Ik vind het meer een paard met een geod verzorgde wintervacht.. hij glanst zelfs..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:03

toch is dit bepaald geen wedstrijdconditie *LOL* Deze foto is gemaakt in maart 2003, na een volle winter op de wei en 6 maanden niet gepoetst te zijn (nog even afgezien van rijden, want hij is in 2002 met pensioen gegaan).

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:06

Wel of niet scheren heeft IMO niets met verzorging te maken. Als jouw paard dag en nacht op het land staat zou ik het oliedom vinden wanneer je zijn vacht eraf haalt. Voor de jury zou dit niet mogen uitmaken, aangezien een lange vacht ook glanzend en verzorgd kan zijn. Dan wordt het een kwestie van persoonlijke smaak van de jury.

edit: een ander verhaal is het natuurlijk wanneer je paard met een drijfnatte vacht binnenkomt en eruit ziet als een verzopen kat

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:45

Zelf zorg ik wel voor een net paard, in de winter onder een deken. Staart ingevlochten (ik knip niet), manen netjes gevlochten, wit dekje, enz.
Oren, baardharen, en staart knip ik niet. Koten meestal wel.
Verder beetje hoefvet op de hoeven en ze lijken een stuk mooier (wel even laten drogen, of doek erover, anders plakt zand er aan).

Tuig is bij mij altijd wel schoon, rijjasje en cap passen bij elkaar. Laarzen poets ik altijd nog even voor een wedstrijd.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 00:02

Ik vlecht of knip/scheer de staart van mijn paard echt niet op . Moet je zien wat een prachtige staartaanzet hij heeft, daar ga ik toch niets vanaf halen of zo'n sullig vlechtje in maken Verward ?
Afbeelding

Verder ben ik alles behalve een poetsmiep, ik was geen benen voor een wedstrijd tenzij hij er flink wat mest opgesmeerd heeft (hij heeft 3 witte voeten/benen). Mijn hoofdstel poets ik vluchtig, mijn zadel niet want in combi met gepoetste rijlaarzen (dat doe ik wel Haha!) gaat het piepen. Benen zijn opgeschoren (sowieso), oren niet altijd uitgeknipt Bloos.

Ik vlecht met naald en draad en zorg dat ik schoon ben. Ik heb nog niet lager dan een 8 gehaald de laatste jaren. Ik heb het idee dat het voor een jury ook belangrijk is wat voor spullen je hebt: zadel, hoofdstel, dekje, jasje, cap etc. Ziet dat er allemaal degelijk uit en ziet je paard er oke uit, heb je zo een 8 te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 00:12

YvonneS schreef:
Dan zou ik denk ik voor ieder 1 punt geven, is alles goed, dan een 8, is alles vies en niks eraan gedaan, dan een 4. Bijvoorbeeld.

Ik dacht dat je bij jurering altijd van de 10 uitging?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 00:14

Anoukie: je hebt groot gelijk!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 00:32

Anya schreef:
Anoukie: je hebt groot gelijk!

Waarin Haha!? Over die staart of over de spullen Haha!?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 00:32

die staart natuurlijk!
En die spullen waarschijnlijk ook wel Lachen

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 00:39

je zou idd gek zijn om daar aan te gaan knoeien !! *LOL*

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:17

Lielle schreef:
toch is dit bepaald geen wedstrijdconditie *LOL* Deze foto is gemaakt in maart 2003, na een volle winter op de wei en 6 maanden niet gepoetst te zijn (nog even afgezien van rijden, want hij is in 2002 met pensioen gegaan).

Ik weet niet wat jij wedstrijdconditie noemt. Dat je Z2-ruiters zelden met zo'n paard in de ring zult zien verschijnen, zal wel liggen aan de mate van arbeid die het paard moet verrichten. Maar waarom zo'n paardje met een teddybeer-vacht niet tijdens een B-proef? Ik denk dat je de verzorging meer in "viesheid' moet zien...
Dat er verschil in punten moet zijn ben ik met je eens, maar om dan een paard met een (goed gepoetste) teddyvacht maximaal een 6 te geven, vind ik een beetje vergaan. Geef die geschoren paard liever eens een 9 ofzo, want het ziet er natuurlijk een heel stuk verzorgerder uit. Voor menselijke normen dan, de paarden lachen "de kale" misschien wel uit Clown Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:24

Ik noem wedstrijdconditie een paard dat zijn proef(ven) kan lopen zonder overmatig bezweet of vermoeid te worden. En dat heeft niet zozeer met een dikke wintervacht te maken, maar wel met hoe hij gewoon getraind is. Onze paarden zijn niet iedere winter geschoren geweest, maar met een goede basisconditie lopen ze die proeven zonder te druipen van het zweet.

Ik vind bv een hoogdrachtige merrie ook niet in sportconditie *LOL*

En een 9 vind ik niet terecht, dat compenseert een 3 om nog een wp te halen Knipoog

En een paard dat niet geschoren is maar er wel netjes verzorgd uitziet, fit oogt en gewoon zijn werk kan doen krijgt echt wel hetzelfde punt als een geschoren paard Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:42

Een hoogdrachtige merrie mag niet eens met doen met wedstrijden, ook in het kader van het welzijn van het paard Knipoog

Ik blijf er gewoon bij dat wedstrijdconditie van een paard in de winter al heel gauw betekent dat je een paard moet scheren. Een aantal paarden hebben idd het geluk dat ze een dunne vacht houden en die hoef je natuurlijk niet te scheren.
Ik vind een overmatig bezweet paard als het buiten geen 35 gr. is niet zo'n fraai gezicht.

Anoukie, ik vond het ook altijd zonde om de zijkant van de staart op te scheren maar toen ze dat toch deden toen iemand anders hem uitbracht, moet ik zeggen dat het toch wel erg netjes stond.
Nu heeft Sjors van nature al een mooi achterwerk Haha! maar die van mij heeft een ielig kontje en dan staat een opgeschoren staart toch wel mooi.

Best leuk om 6 blz. over de verzorging te praten terwijl er heel vaak gewoon een standaard cijfer voor wordt gegeven *LOL*

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:01

Anoukie schreef:

Waarin Haha!? Over die staart of over de spullen Haha!?

Over de staart heb je zeker gelijk. Zonde om die te scheren, ik vind dat sowieso al niet mooi!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:06

Ik vind het best mooi als een staart mooi opgeschoren is (of getrokken, dat vind ik eigenlijk mooier Bloos ), maar zoals Fitz al zei, bij een wat ieler kontje of wanneer de staartaanzet niet zo mooi is (schuren e.d.). Met Sjors heb ik gewoon geluk met zijn staart!

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:09

Staart opscheren doe ik ook niet, want ik vind 'm ingevlochten veel mooier. En verder moet ik wel altijd de benen en staart wassen voor een wedstrijd, want ik heb een schimmel... Sigaar

En ik zorg er ook altijd voor dat m'n tuig en mijn laarzen netjes schoon zijn. Het hoeft van mij niet zodanig te glimmen dat je een zonnebril op moet zetten, maar alles gaat schoon mee op wedstrijd. En ik vind dat eerlijk gezegd niet meer dan normaal.

In de winter start ik eigenlijk bijna nooit, hoewel mijn paard wel geschoren is. Ik train namelijk wel gewoon door en dat gaat niet met een paard in wintervacht. Dan is ie na 10 minuten zo drijfnat dat het uren duurt voordat ie droog is. Dat vind ik niet fair tegenover het paard.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:10

Anoukie schreef:
Ik vind het best mooi als een staart mooi opgeschoren is (of getrokken, dat vind ik eigenlijk mooier Bloos ), maar zoals Fitz al zei, bij een wat ieler kontje of wanneer de staartaanzet niet zo mooi is (schuren e.d.). Met Sjors heb ik gewoon geluk met zijn staart!

Ja het kan wel mooi zijn, maar bij Sjors zou het zonde zijn!

Ik mag sowieso geeneens de staart opscheren dus het houd al op!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:11

Waarom mag je de staart niet opscheren? Wat voor ras heb je dan?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:17

Pava schreef:
In de winter start ik eigenlijk bijna nooit, hoewel mijn paard wel geschoren is. Ik train namelijk wel gewoon door en dat gaat niet met een paard in wintervacht. Dan is ie na 10 minuten zo drijfnat dat het uren duurt voordat ie droog is. Dat vind ik niet fair tegenover het paard.

Dat is nou precies wat ik bedoel. Dan heb je het toch in feite over het welzijn van het paard?
Prettig als je paard uren met een kletsnatte vacht staat omdat jij niet wil scheren

En Pava, een gevlochten staart vind ik ietwat penny-achtig Tong uitsteken Clown
Ik deed er dan meestal niets aan. Haha!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:19

Ik heb Sjors vorige winter niet geschoren en toch doorgetraind. Ja hij was sneller nat, maar hij droogt gelukkig ook weer heel snel. Soms wordt hij nu nog nat van het trainen, als het bijv. erg benauwd en drukkend weer is.