dressuurhoed zonder Z te zijn, jullie mening?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 16:12

Anoukie schreef:
:? Dat begrijp ik niet. Jij kunt nu al met hoedje gaan rijden als je wilt, en de cap gaat verplicht worden, niet het hoedje. Of begrijp ik je nu zo verkeerd?

Ik bedoelde dat ik best wil mee doen met het boycotten van het knhs, maar in de Z heeft dat voorlopig nog geen zin omdat het gewoon is toegestaan. Dus ik kan pas helpen als de helm in 2006 ook voor de Z en hoger verplicht wordt.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:10

ik boycot ook vanaf zondag.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:32

waarom zou je je er aan ergeren?
wat maakt het nou uit?
iedereen moet dat toch lekker zelf weten, en ik vind het persoonlijk ook veel mooier staan.
mensen denken altijd dat het heel wat voorsteld als je eindelijk die Z gehaald heb, maar mensen die ik dan weleens spreek (die Z rijden) zeggen ook dat het uiteindelijk helemaal niet zoveel voorsteld.
ik kreeg een hoedje toen ik in de M1 reed, en toen ik daarna met mijn andere jonge paardje begon te starten heb ik vanaf de B mijn hoedje opgehad.
ik ga echt niet een cap kopen daarvoor (die van mij was te klein)
en btw vanaf 2006 moeten toch ook de Z ruiters met cap gaan starten Lachen

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:34

iedereen moet het zelf weten.
ik rijd thuis altijd met cap,met losrijden ook.
in de ring heb ik mn hoedje op,staat gewoon veel mooier vind ik.
mooi donkerblauw hoedje met een mooi donkerblauw jasje.
ziket er altijd erg mooi uit,en daar gaat het in de dressuur toch ook een beetje om?de uitstraling.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:35

trisca schreef:
Ik vind het gevaarlijk en eigenlijk bij de Z horen, ben ook blij dat het verboden wordt. Waarvoor is iedereen voor het dragen van een cap thuis en op concours waar het het meest gevaarlijk is, rijden ze met een hoedje?? Die beschermd wel erg weinig, of niet??

Tuurlijk moeten ze het zelf weten, maar mijn mening is dat in de B een cap verplicht moet zijn. In de M2 vindt ik het niet erg meer hoor. Het gaat mij vooral om de combinaties die stuurloos over het terrein scheuren met een hoedje Lips are sealed

ja en dat is dus een rare opmerking vind ik (niet aanvallend)
maar of je nou B of Z rijd. op t moment dat er iets gebeurd of jij valt van je paard, kan de verwonding even erg zijn hoor.
het is echt niet zo als je Z rijd dat je geweldig rijd, en dus maar van geen enkel paard meer kan vallen.
want zelf anky valt nog en breekt haar been (bij wijze van)

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:25

danifur schreef:
en btw vanaf 2006 moeten toch ook de Z ruiters met cap gaan starten Lachen

ow ja ?

weet je meer dan ik...

het is nog steeds een voorstel!

en als je een hoedje mooier vindt heb je dan al voor vrije keuze gestemd..??

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:00

RanouK schreef:
Ik denk voor de vele hoofdletsels in de lagere klassementen?

Ik heb nog nooit iemand met ernstig hoofdletsel afgevoerd zien worden op een wedstrijd, ook geen B ruiter...

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:50

Idd de meesten ruiters bij de paarden dan zijn toch oud en wijs genoeg om zelf te beslissen??

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:12

KarinvdM schreef:
Ik heb nog nooit iemand met ernstig hoofdletsel afgevoerd zien worden op een wedstrijd, ook geen B ruiter...

Ik ook niet, maar uit percentages bleek dat hoofdletsels meest voorkomend zijn op wedstrijd.
Ik zelf ben ook geen voorstander voor de verplichtiging.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:13

waar heb jij die precentages gezien dan? Daar is iedereen driftig naar op zoek!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:14

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:19

Dat is interessant:

3.2 Hoe veilig is de ruitersport

Uit een inventarisatie van de stichting milieu & veiligheid blijkt dat met name jongeren van 10 tot 14 jaar grote kans op ongelukken in cd ruitersport hebben. De ongevallen hebben statistisch gezien de volgende letsels tot gevolg .

kneuzingen40%
botbreuken 35%
hersenletsel 35%

De ongevallen vinden plaats op:

eigen terrein
30%

manege
48%

openbare weg
12%

natuurgebied
10%

Het betreft hier alleen ongelukken waarbij een arts of ziekenhuis te pas komt

Dus als ik goed reken, komt dat op 0% letsel op wedstrijdterrein?
Ook heeft men het over met name jongeren van 10 tot 14 jaar.

Nee, nu snap ik de reden dat volwassen wedstrijddressuurruiters die Z rijden verplicht met veiligheidshelm moeten rijden. Duidelijk. Verward

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:22

Ik geloof dat er op maneges en sommige natuurgebieden ook wedstrijden worden gedaan?
Precies de percentages heb ik niet, maar ik denk dat de KNHS het wilt invoeren (wat niet gaat gebeuren zolang we protesteren) omwille van de hoofdletsel.
Het voorstel om ook in Z met cap te rijden is nog niet binnen, wel binnenkort in de lagere klasses...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:23

RanouK schreef:
Ik geloof dat er op maneges en sommige natuurgebieden ook wedstrijden worden gedaan?
Precies de percentages heb ik niet, maar ik denk dat de KNHS het wilt invoeren (wat niet gaat gebeuren zolang we protesteren) omwille van de hoofdletsel.
Het voorstel om ook in Z met cap te rijden is nog niet binnen, wel binnenkort in de lagere klasses...

en die heeft dus niemand, en dat is een van de zwaktes in het argument van de KNHS.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:27

Inderdaad Lielle.. ook deze 'inventarisatie' van milieu & veiligheid zegt weer he-le-maal niets. Inventarisatie onder 3 personen? 10? 100? 30.000?
Waar zijn de begripsdefinities, wat is het tijdsbestek waarin de ongevallen plaatsvonden enzzzz Slapen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:13

Hersenletsel is ook zo'n zwaar beladen term..........

Hersenletsel begint bij mij ergens bij schedelbreuken e.d..
Gewone lichte hersenschuddingen kun je in mijn ogen ook geen hersenletsel noemen. Die gaan vanzelf weer over.

Maar als de medische wetenschap elke duizeling al kwalificeert als hersenletsel mogen ze het koppen bij het voetballen gelijk wel totaal verbieden.
Kop jij maar eens een bal die over 50 meter naar je toegeschoten wordt.
Je weet zowat niet meer dat je leeft.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:28

CGJ12 schreef:
Maar als de medische wetenschap elke duizeling al kwalificeert als hersenletsel mogen ze het koppen bij het voetballen gelijk wel totaal verbieden.
Kop jij maar eens een bal die over 50 meter naar je toegeschoten wordt.
Je weet zowat niet meer dat je leeft.

Ik kan me redelijk recent onderzoek herinneren waarbij wordt aangetoond dat voetballers veelal hersenletsel overhouden aan hun sportcarrière. Simpelweg door regelmatig die tik tegen het hoofd.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:39

Dus voetballers ook aan de helm!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 14:57

nee......... !!!

wij óók geen helm.............

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:00

Bloos! sorry... Ach gut
Ben al aan de helm...

...tijdens mijn eigen training (behalve wanneer ik er niet aan denk of wanneer ik al een petje of muts o.i.d. op heb), buitenritten, springen, etc.

Maar niet tijdens mijn wedstrijden.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:24

Mijn vraag aan de KNHS

Citaat:
Ik vroeg mij af of u percentages heeft van de gebeurde ongevallen op wedstrijd?

Antwoord van de KNHS

Citaat:
Geachte mevrouw Bellekens,

Kunt u uitleggen wat u precies met de vraag bedoeld?

Met vriendelijke groeten,

Annemarie Rietman - Koopman
Coördinator Accountmanager Wedstrijdzaken

Hoe kan ik dit beter uitleggen?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:36

Gewoon vragen om AANTALLEN.
Percentages zeggen helemaal niks in dit soort gevallen aangezien je geen referentie hebt..........

Vragen om het AANTAL gebeurde ongevallen tijdens wedstrijden, gebeurd IN DE DRESSUURRING, TIJDENS de proef.

Graag een splitsing, in WELKE KLASSE het voorkwam en of het om PONY's of PAARDEN gaat.

Ze kan dan volstaan met de "hersenletsels".....

Uiteindelijk hoeft ze dan maar ÉÉN getal door te geven.........
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn???? (maar ik denk dat ze dat cijfer niet heeft namelijk Haha!)

(Dan relateer ik het wel aan het AANTAL STARTS op jaarbasis ............. dan kon de kans om met hersneletsel van je paard te vallen tijdens een proef wel eens 0.00000132345% zijn.............. zoals de verzekeringsrecalme ook aangeeft)

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:37

Ik denk dat het hele probleem ligt bij de terreinen waar op gereden word. Als er iemand van het paard valt met ernstig letsel word al gauw de accomodatie aangeklaagd. Daar wil men vanaf en als je dan de cap verplicht, dan is de accomodatie niet (minder) aansprakelijk. Dit is dus een discussie die helemaal niets te maken heeft met eigen keus. Ik wil ook graag met een hoedje blijven rijden (vanaf de Z) maar als er strax geen accomodaties zijn waar dat mag dan is het kiezen: cap op of niet starten.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:41

CGJ12 schreef:
Gewoon vragen om AANTALLEN.
Percentages zeggen helemaal niks in dit soort gevallen aangezien je geen referentie hebt..........

Vragen om het AANTAL gebeurde ongevallen tijdens wedstrijden, gebeurd IN DE DRESSUURRING, TIJDENS de proef.

Graag een splitsing, in WELKE KLASSE het voorkwam en of het om PONY's of PAARDEN gaat.

Ze kan dan volstaan met de "hersenletsels".....

Uiteindelijk hoeft ze dan maar ÉÉN getal door te geven.........
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn???? (maar ik denk dat ze dat cijfer niet heeft namelijk Haha!)

(Dan relateer ik het wel aan het AANTAL STARTS op jaarbasis ............. dan kon de kans om met hersneletsel van je paard te vallen tijdens een proef wel eens 0.00000132345% zijn.............. zoals de verzekeringsrecalme ook aangeeft)

Oke dan stuur ik nog een mail, even dit in een mooie brieftekst gieten.

Ik wil graag het aantal gebeurde ongevallen in de dressuurring tijdens de proef. In welke klasse dit gebeurde en of dit bij pony's of paarden was.
Hopelijk kunt u mij verder helpen.

Nathalie K. Bellekens

Zoiets? Tong uitsteken

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 15:47

RanouK schreef:
Oke dan stuur ik nog een mail, even dit in een mooie brieftekst gieten.

Ik wil graag het aantal gebeurde ongevallen in de dressuurring tijdens de proef. In welke klasse dit gebeurde en of dit bij pony's of paarden was.
Hopelijk kunt u mij verder helpen.

Nathalie K. Bellekens

Zoiets? Tong uitsteken

Succes! Ik weet iig een ernstig ongeluk bij de selectiewedstrijden regio Utrecht. Meisje heeft in coma gelegen. Kwam omdat de bodem los lag op de onderbodem