strenge jury = goede jury ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:15

Jij snapt het helemaal.
Dat gat kan nog wel groter zijn dan 30 punten.

Maar wat me wel opvalt is dat een gemiddeld strengere jury volgens mijn ervaring de volgorde van de ruiters veel beter heeft dan die Sinterklaas...........

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:17

Sjuimpje schreef:
Is het wel correct omdat dan zo zwaar te belonen?
Als iemand vanuit de draf wil halthouden bij X om af te groeten en het dier kleiner maakt en daarbij een paar passen piaffe laat zien, geef je dan ook een hoog cijfer?

Ik vond het dus ook wat dubbel Lachen

Maar bij galop->stap is toch meer verzameling nodig als bij draf-> stap dus die passen piaff zijn puur overbodig toch?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:19

Sjuimpje schreef:
Is het wel correct omdat dan zo zwaar te belonen?
Als iemand vanuit de draf wil halthouden bij X om af te groeten en het dier kleiner maakt en daarbij een paar passen piaffe laat zien, geef je dan ook een hoog cijfer?

Het is veel interessanter om te zien hoe het cijfer verloop is als die combinatie dat bij het binnenkomen doet........
Bij het afgroeten is de impact bijna nul.

Maar degene die in een rondje om de baan voor de proef een knappe passage-piaffe tour laat zien waar Edward nog op geilt kan in de M1-dressuur vast rekenen op wat coulance .............
See you in Nijmegen zet ik er dan onder. Zelfs als de totaalscore onder de 156 blijft door wat reden dan ook........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:25

Oké dan........
Welke Z1 combinatie kan hier moeiteloos in staptempo galopperen, zonder dat de achterhand naar binnen komt en het paard steun zoekt op de hand?
Zo'n beetje een idee van 1 à 2 galopsprongen een pirouette inzetten, zónder in te draaien. Mooi met de croupe 10 cm lager.........

Ik kan het niet. Al helemaal niet met een Z1 paard.
Degene die het wel kan krijgt bij mij gewoon een hoger cijfer.
Het aangalopperen is stukken gemakkelijker.
Dat kan iedereen eigenlijk wel voor een 6-7. Daar ligt het probleem meestal niet. da's meer een kunstje. 10 keer oefenen en een B/L paard doet het ook.
Het beoordelingsgewicht bij de eenvoudige wissel ligt grootendeels bij het terugkomen. Niet bij het wegrijden. Het zou anders wat al te gemakkelijk zijn.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:25

CGJ12 schreef:
Maar degene die in een rondje om de baan voor de proef een knappe passage-piaffe tour laat zien waar Edward nog op geilt kan in de M1-dressuur vast rekenen op wat coulance .............

oei pas op he, dat rondje om de baan is een gevoelig onderwerp bij sommige juryleden Knipoog
Kan me nog een bepaald moment herinneren...

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:30

CGJ12 schreef:
Jij snapt het helemaal.
Dat gat kan nog wel groter zijn dan 30 punten.

Maar wat me wel opvalt is dat een gemiddeld strengere jury volgens mijn ervaring de volgorde van de ruiters veel beter heeft dan die Sinterklaas...........

Dus de stelling strenge jury = goede jury is correct?

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:44

Ragne schreef:
oei pas op he, dat rondje om de baan is een gevoelig onderwerp bij sommige juryleden Knipoog
Kan me nog een bepaald moment herinneren...

Zoals ? ben benieuwd ik wil het weten weten weten Tong uitsteken
Vertel...vertel..

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:49

Nou ik had de vorige keer een 4 voor een middendraf waarin mijn paard in de galop aansprong, en dan nog -2. Ik weet niet of ik dat terecht vond voor de L1. -1 OK, maar -2 vond ik net iets tè. Vooral omdat mijn totaalpunten 155 waren waarschijnlijk Haha!

Maar goed, er zijn altijd wel dingen die ik kan waarderen en dingen die ik niet kan waarderen, maar ja. Je weet van tevoren waar je aan begint, het is een jurysport en uiteindelijk ben ik nooit heel erg buitensporig (zowel voor- als nadelig) beoordeeld, dus ik vind het wel best allemaal. En haal ik eens wat mindere punten, dan spoort me dat alleen aan om nog harder te gaan trainen.

Het lijkt me wel leuk om zelf nog eens jury te worden als ik wat hoger rijd Mijn vingers jeuken nu al bij wijze van *haha*

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:57

peeky schreef:
Nou ik had de vorige keer een 4 voor een middendraf waarin mijn paard in de galop aansprong, en dan nog -2. Ik weet niet of ik dat terecht vond voor de L1. -1 OK, maar -2 vond ik net iets tè. Vooral omdat mijn totaalpunten 155 waren waarschijnlijk Haha!

M.i. is dit eigenlijk correct. Je hebt dan een 4 voor de uitvoering en een -2 voor een programmafout. -1 Wordt als het goed is helemaal niet meer gegeven.

Probleem is alleen dat veel juryleden je gewoon een 4 zullen geven, of een 3. En niet die minpunten.
CGJ12 heeft helemaal een punt met zijn 'mens' verhaal, moelijk punt is dat.

Sinterklaasjury's kan ik echt niet waarderen Clown Ik moest ooit met een pony direct M starten, maar had nog wat communicatieproblemen. Mijn punten in het begin: 145,150,179, 154
Daar ben je dan echt niet blij mee Clown
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 20-10-04 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:58

Wat denk je van een paard dat netjes kan wisselen, maar datook wel eens deed op niet gevraagde momenten en de jury het niet eens zag?

Op x rechtergalop, maar ik zat te klungelen en paard springt links aan.
Ik druk mijn hulpen voor rechts nog ff extra door en volgende pas zit het paard rechts Lachen
Echter ging de wissel wel mooi in 1, maar net iets tegen de hand.
Krijg ik een 5, tegen de hand stond erbij.

nee een 0, heb geen rechts aanspringen getoond Haha!

In het buitenseizoen was het wel eens middengalop, joepie, mag ik nu het hele veld over?! (we rijden hier B/M2 nooit tussen hekjes)
En dan was het netjes terug komen dus foetsie.
Extra buitenteugel, diep zitten, ja hoor tjep een wissel (grr)
Dan maar de hulp voor nog een wissel, ja hoor kreeg ik direct en dan maar niet vloeiend naar arbeidgalop terug.

En dan ook een 5
Maar niks melding paard springt over of zoiets.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:02

Bealy schreef:
M.i. is dit eigenlijk correct. Je hebt dan een 4 voor de uitvoering en een -2 voor een programmafout. -1 Wordt als het goed is helemaal niet meer gegeven.

welke programmafout dan?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:08

runningkawa schreef:
Wat denk je van een paard dat netjes kan wisselen, maar datook wel eens deed op niet gevraagde momenten en de jury het niet eens zag?

Dat had ik gisteren nog.
Zelfde proef 54.
Middengalop op diagonaaltje, paard ietsie pietsie bang........... beetje toerijden........ twee eners zo vlak na X (ik dacht het na het rijden meteen al, maar de video bevestigde het)

Jury niks zien natuurlijk.
6, commentaar......... slingert iets...........

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:08

Lielle schreef:
welke programmafout dan?

Aanspringen in de galop terwijl draf gevraagd wordt is in wezen gewoon een programmafout. Heb ik ook wel eens -2 voor gehad.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:10

maar dan straf je dubbel, en IMO voor het L1 zeker te zwaar. De uitvoering mislukt omdat hij in galop aanspringt en je geeft ook nog eens -2 voor de 'programmafout'.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:13

In dit soort gevallen zou de jury-CGJ12 even een beroep doen op de ruiter-CGJ12........
Helaas is dit voor vele jury's niet weggelegd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:15

Bealy schreef:
Aanspringen in de galop terwijl draf gevraagd wordt is in wezen gewoon een programmafout. Heb ik ook wel eens -2 voor gehad.

Ik sluit me bij Lielle aan. Zelf zou ik daar zeker nooit -2 voor geven. Iig niet als het figuur wat er gevraagd wordt wel gereden wordt. De overgang is mislukt en daar straf je dan iemand voor af met een laag punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:15

Ja idd, als hij dacht dat iets eng was en wilde hem dan net wat doordrukken, had ik ze ook wel ineens te pakken (als ik ze bewust om de 1 wil niet Verdrietig )
En dan idd, niks commentaar..

Of paard ziet iets engs (knielende man Lachen ) aan het einde van een lange zijde
Draait in een sec. om zijn as, de ring uit.
Ik draai hem vrolijk weer terug, het engs was ondertussen weg, dus reed verder.
Dacht zeker -2 te pakken voor het buiten de ring rijden.
Maar niks, nergens een opmerking.
Dat zijn toch dingen waar je niet omheen kunt kijken ?

Maar van jury's die niet opletten kun je ook profeit maken.
Een ring hebben langs aangespannen dressuur...
Halthouden, paard staat meteen schuin, om weg te willen van het enge karretje
Jury zit ook op het karretje te letten, dus vlug groeten aandraven en een 6 krijgen omdat de jury niet oplet Haha!
(niet dat het verder uitmaakte want de hele proef was verder ook vlut, maar oke Lachen )

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:16

Scum schreef:
Ik sluit me bij Lielle aan. Zelf zou ik daar zeker nooit -2 voor geven. Iig niet als het figuur wat er gevraagd wordt wel gereden wordt. De overgang is mislukt en daar straf je dan iemand voor af met een laag punt.

De meeste jury's zullen inderdaad een 4 geven. Vind ik ook terecht hoor Knipoog Maar als je het helemaal volgens de regels zou doen (wat dus heel soms gebeurt) doet een jury ook -2.
Daar krijg je dus die afweging waar CGJ12 het over had.
Ben je menselijk, of bikkelhard Haha!
Soms krijg je ook gewoon een 5 *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:18

Scum schreef:

Daar sluit ik me ook bij aan
Je ziet het vaak dat een paard net te ver doorgedrukt word en aanspringt
Jammer helaas, volgende keer meer succes, misschien kun je dan net wel tegen de grens aanrijden en een zo goed mogelijke middendraf laten zien.
-2 vind ik ook te ver gaan, gewoon een flinke onvoldoende is imo genoeg.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:20

Bealy schreef:
De meeste jury's zullen inderdaad een 4 geven. Vind ik ook terecht hoor Knipoog Maar als je het helemaal volgens de regels zou doen (wat dus heel soms gebeurt) doet een jury ook -2.

Tja, volgens de regels moet je volgens mij gewoon echt fout zijn gereden. Een foute overgang is niet fout rijden in de ring. Zo heb ik het op de cursus gehad. Binnenkort beginnen de bijscholingen weer. Ik kan het dan wel eens navragen, maar volgens mij zit ik hier toch goed. Je kunt zelfs protest aantekenen tegen zo'n -2 als je het echt op de spits wilt drijven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:20

Bealy schreef:

dat heeft niet meer met menselijk te maken maar met mierencopuleren Knipoog Die vijf kreeg ik trouwens zondag (L2), en dat was bepaald niet verdiend. Maar zo dus ook de 5 voor verkeerd aanspringen Verward

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:24

copuleren? Nagelbijten / Gniffelen Die ga ik onthouden. Haha!

Wat vind je van deze: MXK van hand veranderen in middendraf. De M voorbij rijden zonder middendraf. Bij B erachter komen dat je eigenlijk van hand had moeten veranderen, dus snel je paard met zijn hoofd richting de K trekken en snel nog een middendrafje.
Dat leverde een 5 op met de bemerking "meer impuls". Haha!

Kijk, dat is nou echt fout rijden, en daar had wat mij betreft een -2 mogen staan. Incl een 4 ofzo voor de middendraf (klasse B).

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:29

Dus tijdens een draf onderdeel een galop overgang hebben mag helemaal niet bestraft worden met -2? Dat heb ik wel een paar keer gehad.. Verward
Die inconsequente juryleden ook Haha! *LOL*
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 20-10-04 14:31, in het totaal 2 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:29

Die -2 mag je dan (hoeft nog niet eens) krijgen voor je eigen stupiditeit dat je die proef niet even 5 keer geoefend hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:31

met ex. had ik een paar onvoldoendes,de meeste waren verdient. maar de 2de proef ging al veeel beter!
en k kreeg onvoldoendes zonder enige uitleg Verward
toen had ik zo iets van: naja Verward