De spaanse schimmel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:20

Citaat:
En al zit hij zo scheef als een hak, ik vind Rafael Soto als ruiter een bijzonder vriendelijke uitstraling hebben en zie dat een boel liever dan een Heike Kemmer die als een standbeeld zit maar elke pas eruit lijkt te persen. En als je Rafael Soto over zijn paarden hoort vertellen kun je niet anders dan respect voor hem krijgen, zo enthousiast is hij over "zijn" Andalusiërs.

Dat vond ik nou ook vanmorgen, hij straalde echt enthousiastme uit toen ie klaar was met de proef.
Volgens mij ook een hele sympathieke man die geen kapsones heeft en dat zien we wel eens anders.

Ik heb niet alles gezien van zijn optreden dus over zijn rijkunsten laat ik me nog even niet uit. Maar zijn paard vind ik echt geweldig, wat een massa. Tong uitsteken daar houd ik wel van. Het moet een machtig gevoel zijn om daar op te zitten...beter dan die iele warmbloedjes Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:23

Soto en Invasor verdienen terecht waardering voor deze prestatie. Het probleem is dat Invasor niet past in beeld dat de Nederlanders gecreeerd hebben over een dressuurpaard. Zonder zich eerst af te vragen of dat beeld wel juist is, begint men de arrogantie ten top gelijk dit voortreffelijke paard af te kraken.
FOUTENKIJKERS blijven KNOEIERS

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:23

Jaloers? Respectloos? Nou ik dacht het niet hoor. Jaloers ben ik zeer zeker niet op die man en zijn paard. Ben bijvoorbeeld wel jaloers op een Anky of een Ulla Salzgeber, maar dan wel een gezond 'jalours' Lachen Dus daar kan je het niet op gooien.
Respectloos vind ik ook overdreven. We zijn het er allemaal over eens dat deze Spanjaard het erg ver heeft geschopt om zelfs al in de Grand Prix te rijden, dus daar heeft niemand wat naars over gezegd. Het commentaar gaat vooral over zijn houding en het paard zelf. Kijk iedereen weet dat commentaar vanaf de 'zij-lijn' geven makkelijker is, dan wanneer je er zelf op zit. Maar daarom zie je de fouten wel! Kijk hij mag dan wel op een hoog niveau rijden en presteren, zijn houding en zit laat vaak nog wel wat te wensen over. Dit betekend niet dat het geen aardige ruiter of persoonlijkheid is, alleen dat hij zitlessen mag gaan nemen.
En dan deze hele discussie over zijn paard...ja het is behoorlijk knap dat dit paard op zo'n hoog niveau meedraait. Maar je kan het absoluut niet vergelijken met een Salinero of Rusty (jaja, daar ga ik weer). Dat is gewoon een klasse apart. Nu weet ik wel dat deze paarden zowiezo tot de top behoren, maar menig ander warmbloed presteert naar mijn mening minimaal op het zelfde niveau als Invasor.

Respectloos? Allerminst. Dus dat lesje van jou slaan we maar even over. Knipoog Dit is een discussie, en meningen van anderen behoor je te respecteren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:29

Citaat:
Maar je kan het absoluut niet vergelijken met een Salinero of Rusty (jaja, daar ga ik weer). Dat is gewoon een klasse apart. Nu weet ik wel dat deze paarden zowiezo tot de top behoren, maar menig ander warmbloed presteert naar mijn mening minimaal op het zelfde niveau als Invasor.

Nee dat kan ook gewoon niet want die spanjaard heeft een totaal andere bouw dat hoort gewoon bij het ras.
Daarom moet je hem ook beoordelen als een andalusier en niet als een kwpn. Ik dacht ook daaraan toen ik een stuk van die proef zag...ja het is geen warmbloed maar een barok paard wat zo zijn beperkingen heeft in uitgestrekte gangen maar wel weer kan scoren op piaff en passage.

Oja en wat zei Anky ookal weer bij de masterclass: "Ik wil het paard zien en niet de ruiter" Tong uitsteken

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:30

CGJ12 schreef:
Lesjes respect bestaan niet.
Respect dwing je af.
Zover is Soto blijkbaar nog niet.
Eerst mooi stil rechtop zitten, onzichtbare hulpen geven en niet steeds half van je paard afvallen..........

DAT is klassieke dressuur.

Ga je Anky even lesgeven?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:35

Anna42"]
Ga je Anky even lesgeven?
[/quote]

Of Marlies? Die benen die vlogen ook vrolijk in de rondte vanochtend.

[quote="CGJ12 schreef:
Lesjes respect bestaan niet.
Respect dwing je af.
Zover is Soto blijkbaar nog niet.
Eerst mooi stil rechtop zitten, onzichtbare hulpen geven en niet steeds half van je paard afvallen..........

DAT is klassieke dressuur.

Respect VERDIEN je, zover ben jij blijkbaar niet.

Op mijn respect hoef je iig niet te rekenen, alleen al door dat zinnetje dat je net hebt neergetypt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:37

Cowgirl schreef:
Oja en wat zei Anky ookal weer bij de masterclass: "Ik wil het paard zien en niet de ruiter" Tong uitsteken

Haha ja dat is ook zo. Maar als een ruiter er zo slecht op zit, dan is het gewoon ergelijk. Dan valt die ruiter wel op en kan je hem moeilijk nog wegdenken van het paard. Kijk het gaat natuurlijk om het paard zelf, maar dit kon je moeilijk negeren. Tong uitsteken
Tuurlijk moet je naar de voordelen en beperkingen van een ras kijken. Maar ik vind niet dat het op dit niveau een jury's oordeel mag beperken of in de weg mag staan. Kijk als het paard nou gaat uitstrekken, doet hij dit niet als bijv. een wpn'er. Daarom kan je als jurylid nog niet een 9 geven omdat hij het wel 'goed doet voor het ras'. Kijk, die piaffe deed hij erg goed, maar als een wpn'er diezelfde piaffe verprutst geven ze ook geen 8 omdat 'het wel erg moeilijk is voor die paarden'. Gelijke oordelen, ongeacht het ras zelf

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:37

Cowgirl schreef:
Nee dat kan ook gewoon niet want die spanjaard heeft een totaal andere bouw dat hoort gewoon bij het ras.
Daarom moet je hem ook beoordelen als een andalusier en niet als een kwpn. Ik dacht ook daaraan toen ik een stuk van die proef zag...ja het is geen warmbloed maar een barok paard wat zo zijn beperkingen heeft in uitgestrekte gangen maar wel weer kan scoren op piaff en passage.

Je moet een paard in de ring niet als KWPNer of Andalusier jureren, maar als PAARD. En feit blijft dat 'de schimmel' minder lengtebuiging, afdruk, schwung en ruimte laat zien dan de 'andere paarden'.
Hartstikke knap dat 'de schimmel' dan wel een goede (helemaal mee eens) piaffe, passage en pirouettes laat zien. Maar er zaten ook zat mindere onderdelen in de proef. En die moeten gewoon afgestraft worden, net als bij ieder ander.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:39

Anna42 schreef:
FOUTENKIJKERS blijven KNOEIERS

OK dan!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:41

Van fouten kijken leer je. Maar je hebt wel gelijk dat je meer leert van een 'goede ruiter', hoe het dus wel moet, dan van een 'foute ruiter', hoe het niet moet. Maar daarom is het nog wel belangrijk om je eigen fouten en dat van andere te kunnen onderscheiden.

havane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:52

Het is inderdaad even wennen aan de spaanse combinatie, omdat we gewoon zijn van elegantere grand prix paarden te zien.

Toch vind ik de score verdiend, super goede piaffe, passage en pirouettes, dat zijn ook de sterke punten van de spaanse paarden.
Het verlengen was inderdaad merkbaar minder dan we gewoon zijn van te zien, maar volgens de beperkte mogelijkheden van dit type paard, wel heel goed.
Dat de ruiter voor houding en zit een 3 zou moeten krijgen, niet akkoord.
Voor houding akkoord, hij zit erop als een pattatenzak, zoals wij zouden zeggen, hij schudt maar mee door heel zijn lijf met het paard.
Maar hij heeft wel een heel goede inwerking met de zit, de hulpgeving lijkt overdreven sterk door te komen, maar het paard reageert er kennelijk heel goed op. Wat maakt dat het correct toepassen van de hulpen ook in orde is, want het paard leek mij niet echt moeizaam te reageren, wat je van idocus en marlies (met mooie houding) wel kon zeggen.

Dan het paard zelf, volgens mij staat die behoorlijk op overgewicht, het rare is dan dat zo'n dikkerdje in al zijn oefeningen zo actief blijft, blijkbaar heeft hij er niet veel last van.
Tactfouten in galop, zoals sommigen hier zeggen, is mij ook niet opgevallen, het is gewoon een heel ander type paard, met een heel andere manier van bewegen.

Maar hij heeft vandaag toch maar eens bewezen dat niet enkel elegantie en bewegingen gelden, de correctheid van de oefeningen speelt ook nog een belangrijke rol.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:52

VValar schreef:
Van fouten kijken leer je. Maar je hebt wel gelijk dat je meer leert van een 'goede ruiter', hoe het dus wel moet, dan van een 'foute ruiter', hoe het niet moet. Maar daarom is het nog wel belangrijk om je eigen fouten en dat van andere te kunnen onderscheiden.

Als je de fouten niet kunt zien, hoe weet je dan of het goed gaat Verward

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:03

frunnik schreef:
Je moet een paard in de ring niet als KWPNer of Andalusier jureren, maar als PAARD. En feit blijft dat 'de schimmel' minder lengtebuiging, afdruk, schwung en ruimte laat zien dan de 'andere paarden'.
Hartstikke knap dat 'de schimmel' dan wel een goede (helemaal mee eens) piaffe, passage en pirouettes laat zien. Maar er zaten ook zat mindere onderdelen in de proef. En die moeten gewoon afgestraft worden, net als bij ieder ander.

Volgens mij gaat het helemaal niet om de hoeveelheid van lengtebuiging en ruimte maar om de correctheid. Een PRE kan heus wel correct strekken en verruimen, alleen zal die nooit zo lang worden als een Warmbloed omdat die gewoonweg korter is. Correct is correct, en dat verdient z'n punten. De hoeveelheid show die er rond hangt maakt nét dat kleine verschil op een 1ste of 2e plaats in de dressuurring (jury sport hé)
Maar in de eerste instantie draait het om correctheid, een PRE kan heus wel volgens het boekje verruimen enkel zal hij nét dat beetje missen in vergelijk met een Warmbloed maar dat haalt hij dan toch weer op in andere onderdelen waar hij heel sterk in is.

Verder lijkt een Spaans paard me genoeg shwung te hebben, en wat is een goede piaffe/passage/pirouette zonder afdruk?
Dus dat klopt niet in je stukje.

Verder ben ik het eens met havane, het verlengen was merkbaar minder (omdat het paard maar zo lang is als die is) maar zolang het correct is verdient dat gewoon z'n punten.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:04

Nou nou na heel wat pagina's gelezen te hebben moet ik zeggen dat de meeste onder jullie wel allemaal perfecte en zeker olympische GP ruiters zijn!!! Dit is nu echt een voorbeeld van iemand in de grond boren en dit keer ook nog zijn paard. Het ziet er inderdaad anders uit dan een Anky dat geef ik toe! Maar moeten nu al de paarden slanke en elegante KWPN'ers zijn nee toch hé. Zo kortzichtig zijn we toch niet. Dat de ruiter wat aan zijn houding moet doen is zeker maar om daar nu zo lang over door te zagen is wel erg hoor. Vind het in ieder geval knap dat dat paard het toch maar doet!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:07

het is ook knap, dat heb ik niemand hier zien ontkennen. Maar of zijn eerste plek terecht is, daar heb ik zo mijn twijfels over.
En je hoeft echt geen GP ruiter te zijn om het recht op een eigen mening te hebben en deze te mogen uiten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:08

Loolapelooza schreef:
Volgens mij gaat het helemaal niet om de hoeveelheid van lengtebuiging en ruimte maar om de correctheid.

Emmm ja Verward
Ik begrijp het wel in het verband die je hier onderuit legt maar lengtebuiging en ruimte gelden wel degelijk als belangrijk in de dressuursport.

Citaat:
Maar in de eerste instantie draait het om correctheid, een PRE kan heus wel volgens het boekje verruimen enkel zal hij nét dat beetje missen in vergelijk met een Warmbloed maar dat haalt hij dan toch weer op in andere onderdelen waar hij heel sterk in is.

Hij mist niet nét dat beetje hoor Knipoog Hij mist een beetje heel veel in vergelijking met andere warmbloeden.
Maar hij is idd wel erg sterk in zijn verzamelingen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:11

orban schreef:
Nou nou na heel wat pagina's gelezen te hebben moet ik zeggen dat de meeste onder jullie wel allemaal perfecte en zeker olympische GP ruiters zijn!!!

Ja zijn we ook. Tong uitsteken Wist je dat dan niet? Eigenlijk hadden ze ons moeten uitzenden, maar ons talent was nog niet ontdekt. Over 4 jaar dan maar weer Knipoog (Sorry ik kon het niet laten Haha!) Geweldige discussie dit!!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:15

Loolapelooza"]
Verder ben ik het eens met havane, het verlengen was merkbaar minder (omdat het paard maar zo lang is als die is) maar zolang het correct is verdient dat gewoon z'n punten.
[/quote]

Dus als hij minder verlengt omdat hij dit lichamelijk niet kan mag je hem hier niet minder punten voor geven dan een KWPNer, maar voor het verzamelen wat hij door zijn korte lijf eenvoudiger doet als een KWPNer mag je hem wel bonuspunten geven Verward

Ik ben het met je eens hoor dat ze geweldig kunnen verzamelen, maar zijn verlengen is gewoon niet 'corect' genoeg voor dit niveau (om een hoog cijfer te scoren, vind nog steeds dat dit paard in de GP thuis hoort)

[quote="Loolapelooza schreef:
Verder lijkt een Spaans paard me genoeg shwung te hebben, en wat is een goede piaffe/passage/pirouette zonder afdruk?
Dus dat klopt niet in je stukje..

Omdat dat de enige onderdelen zijn waarbij hij meer afdruk laat zien dan de KWPNers. Knipoog

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:16

VValar schreef:
Ja zijn we ook. Tong uitsteken Wist je dat dan niet? Eigenlijk hadden ze ons moeten uitzenden, maar ons talent was nog niet ontdekt. Over 4 jaar dan maar weer Knipoog (Sorry ik kon het niet laten Haha!) Geweldige discussie dit!!

Dat komt allemaal door het 'slechte' RABObank talentenplan Haha! Haha!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:17

Citaat:
Emmm ja
Ik begrijp het wel in het verband die je hier onderuit legt maar lengtebuiging en ruimte gelden wel degelijk als belangrijk in de dressuursport.

Maar je kan toch maar zo lang worden als dat je bent en zoveel ruimte maken als je hebt? Als je dat tot de maximum kan drijven dan ben je toch net als een ander heel goed bezig Verward (al wordt dat ander paard langer omdat die langer is)

VValar schreef:
Hij mist niet nét dat beetje hoor Knipoog Hij mist een beetje heel veel in vergelijking met andere warmbloeden.
Maar hij is idd wel erg sterk in zijn verzamelingen

En dàt is verkeerd!
Je mag niet denken "in vergelijking met .." het gaat erom wat het paard doet, niet wat ie doet in vergelijk met een ander.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:19

Je kunt toch niet ontkennen, dat je die schimmel zo kunt voorstellen met een opgebonden staart en dat hij ieder moment van de proef de Courbette of de Capriool in kan springen. Tong uitsteken Vingers aflikken

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:22

Loolapelooza schreef:
En dàt is verkeerd!
Je mag niet denken "in vergelijking met .." het gaat erom wat het paard doet, niet wat ie doet in vergelijk met een ander.

Nee, je vergelijkt het paard met de regelementen van de FEI en op sommige punten voldoet de schimmel daar meer aan, maar op een hoop punten voldoet een KWPNer er meer aan.
Als het zo zou zijn zoals jij zegt zou ieder paard GP paard kunnen worden, zolang ze maar op het maximale van hun kunnen presteren, en dat is niet het geval Knipoog

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:23

frunnik"]
Dus als hij minder verlengt omdat hij dit lichamelijk niet kan mag je hem hier niet minder punten voor geven dan een KWPNer, maar voor het verzamelen wat hij door zijn korte lijf eenvoudiger doet als een KWPNer mag je hem wel bonuspunten geven

Ik ben het met je eens hoor dat ze geweldig kunnen verzamelen, maar zijn verlengen is gewoon niet 'corect' genoeg voor dit niveau (om een hoog cijfer te scoren, vind nog steeds dat dit paard in de GP thuis hoort)
[/quote]

Je dient hem gewoon de punten te geven die hij verdient op basis van correctheid. Dat geldt zowel voor een PRE als de Warmbloed.
Volgens mij is dat vandaag gebeurt, en toen is deze discussie los gebarsten. Haha!

[quote="frunnik schreef:
Omdat dat de enige onderdelen zijn waarbij hij meer afdruk laat zien dan de KWPNers. Knipoog

jaja, maar je zei dit:

Citaat:
En feit blijft dat 'de schimmel' minder lengtebuiging, afdruk, schwung en ruimte laat zien dan de 'andere paarden'

En dàt klopte niet. Haha! Knipoog

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:24

pff wat een discussie zeg Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:24

Loolapelooza schreef:
En dàt is verkeerd!

Ja maar waar gaat de hele wedstrijd sport dan eigenlijk om?