JV eo: Kwaliteit B & L juryleden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:37

met alle respect voor alle juryleden die zich naar eer en geweten inzetten voor de paardensport, wil ik toch nog even iets kwijt. Laatst reed ik op een wedstrijd in de klasse z1, waar je toch redelijk goede juryleden verwacht. De proef werd door twee juryleden beoordeeld. Na de middengalop deed mijn paard zijn tong over het bit. Het was voor alle publiek duidelijk zichtbaar, bovendien had ik in de hoop dat hij dan zijn tong terug zou doen mijn handen ver naar voren gestoken. Beide juryleden echter hadden niets gezien!! Ze punten gewoon verder op de koers waar ze mee begonnen waren. Ik kreeg voor een slangevolte in galop van het ene jurylid eenb 2 en het andere een 7. Dit vind ik een onaanvaardbaar verschil. Het feit dat ze niet gezien hadden dat ik zo'n ernstig aanleuningsprobleem had stemt me weinig positief over de kwaliteit van het jurycorps.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:44

Kan ik me volledig in vinden.
Dat MOETEN ze zien.
Dit mag echt niet.

Maar dat komt zo vaak voor, ook op Z2 niveau. Ik durf te wedden dat 25% van die jury's niet of nauwelijks kan zien of een wissel zuiver is......... BBBBRRRRRR.........

Van mij mag je die namen maar even doorgeven aan de ZZGP zodat die lui niet in aanmerking komen voor een ZZL promotie..... Knipoog

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:28

Over die tong, had je gedurende de rest van je proef de tong ook "buitenboord" dan is het inderdaad onbegrijpelijk, of had je hem binnen 1 onderdeel weer op zijn plek? want het zou in dat laatste geval zo kunnen zijn dat de jury's er op dat onderdeel wel 1 puntje in mindering voor hebben gebracht, dat is meestal de gang van zaken bij een tong die over het bit zit, als het paard verder correct over de benen is en de oefening wordt technisch goed uitgevoerd, en de aanleuning blijft "oogschijnlijk" constant, ( dat het paard niet in verzet gaat hier op) maar alleen de tong floept 1 onderdeel over het bit dan kan je als jury toch geen 4 of 3 daarvoor gaan geven? ,ik ben maar een "baby jury" hoor Lachen , maar zo hebben ze het bij de KNHS mij in iedergeval bijgebracht.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:02

laurae schreef:
Ik vind het altijd zo'n onzin al dat commentaar. Wees nou eens eerlijk,als je een wedstrijd lang b of l proefjes gaat kijken, hoeveel rijden er dan echt voor de 8? Dat zijn er heel erg weinig. Vaak zijn de proefjes gewoon niet meer waard dan 6-en.

.

Misschien moeten ze dan maar voor in het proevenboekje zetten dat je pas klaar bent voor de B als je thuis een wp waardige M proef neer kan zetten?
Ipv het verhaal wat er nu staat, en criterium voor de L is een wp waardige Z proef op de thuisbasis. Verward

B staat immers niet voor niks voor beginnend en niet voor beste der beste. Al denken sommige mensen daar blijkbaar anders over.

Of zullen we de behaalde punten voor een wp verhogen naar gemiddeld een 8 ipv een 6?????

Want als ik sommige M ruiters zie dan vraag ik me echt hardop af hoe die OOIT in die klasse terrecht gekomen zijn, mag toch hopen dat je in die klasse je handen stil kunt houden en stil zit en meegaat met de beweging en niet als een beginend manegekindje zit te bonken in je zadel en het paard met je handen stoort in de mond omdat je je handen niet stil kunt houden. En als slagroom op de taart hebben ze dan ook nog een hoedje op ... *ligt in een deuk* *LOL*

Let wel het gros van de B/L ruiters ambieert geen Z niveau, degene die dat wel doen stromen vanzelf na 4 wedstrijden door naar de volgende klasse met 4wp per wedstrijd. Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:27

Vippie schreef:
Ipv het verhaal wat er nu staat, en criterium voor de L is een wp waardige Z proef op de thuisbasis. Verward

Dat herken ik

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:06

Tja, helaas maar waar.... je vraagt je soms idd af hoe het mogelijk is dat sommige deelnemers aan een M2 rubriek daar zijn terecht gekomen...

Uiteraard is het plezier wat je hebt tijdens het bedrijven van je favo-sport het belangrijkste, maar te vaak zie/hoor je over frustratries. Als iedereen nu gewoon eens bedenkt en eerlijk is over het niveau wat hij of zij kan uitoefenen op dat moment, misschien wordt het gezeur over "slechte jury's", de oneerlijkheden, de 6-je proeven e.d. ook wat minder?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:09

WWWiske schreef:
Over die tong, had je gedurende de rest van je proef de tong ook "buitenboord" dan is het inderdaad onbegrijpelijk, of had je hem binnen 1 onderdeel weer op zijn plek? want het zou in dat laatste geval zo kunnen zijn dat de jury's er op dat onderdeel wel 1 puntje in mindering voor hebben gebracht, dat is meestal de gang van zaken bij een tong die over het bit zit, als het paard verder correct over de benen is en de oefening wordt technisch goed uitgevoerd, en de aanleuning blijft "oogschijnlijk" constant, ( dat het paard niet in verzet gaat hier op) maar alleen de tong floept 1 onderdeel over het bit dan kan je als jury toch geen 4 of 3 daarvoor gaan geven? ,ik ben maar een "baby jury" hoor Lachen , maar zo hebben ze het bij de KNHS mij in iedergeval bijgebracht.

Helaas had hij de rest van de proef zijn tong over het bit, de tong stak duidelijk uit. Misschien is enige clementie naar de juryleden ook wel gepast, de proef was voor het aanleuningsprobleem goed verlopen. Misschien had ik al wat krediet opgebouwd. Ik had alleen graag op de coupon teruggezien dat ze gezien hebben dat hij zijn tong erover had. Dat had de kundigheid van de jury bevestigd, ook al waren de punten dan eventueel gelijk gebleven. Ik kreeg nu de indruk dat ze het niet gezien hadden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:27

Ik denk dat als je plezier hebt in het paardrijden en je best doet om eerlijk te rijden dat je geniet van elke klasse die je kunt rijden. Ik was heel trots op mijn goede proeven in de B en ik ga straks rustig L starten en blijf daar rijden tot ik trots kan zijn op mijn proeven in de L... als we ooit verder komen (best moeilijk voor een groene D-pony en ruiter Schijnheilig ) dan is dat mooi meegenomen. Denk niet dat ik trots kan zijn als ik op wedstrijd alleen maar onvoldoendes blijf halen omdat ik mijn paard op een vervelende manier de proef door zou rijden...

Je zult natuurlijk altijd ergens vastlopen...
dan moet je kiezen of de door wilt gaan met de wedstrijden voor de ervaring of het lekker even eruit zijn, of dat je (eerst) thuis verder traint...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:02

Vippie schreef:
Misschien moeten ze dan maar voor in het proevenboekje zetten dat je pas klaar bent voor de B als je thuis een wp waardige M proef neer kan zetten?

B staat immers niet voor niks voor beginnend en niet voor beste der beste. Al denken sommige mensen daar blijkbaar anders over.

Of zullen we de behaalde punten voor een wp verhogen naar gemiddeld een 8 ipv een 6?????

Let wel het gros van de B/L ruiters ambieert geen Z niveau, degene die dat wel doen stromen vanzelf na 4 wedstrijden door naar de volgende klasse met 4wp per wedstrijd. Haha!

Als je niet voor een 8 kunt rijden dan moet je ook niet zeuren als je maar 6jes haalt. Als ik in de ring kijk dan gaat het vaak om de pure basis: paard is niet nageeflijk, niet voorwaarts, er wordt niet op de letter gereden enz. Hoeveel B-ruiters zie ik wel niet die met sporen en zweep rijden en bij iedere pas het paard een tik met de sporen geven? Of paarden waar absoluut geen impuls in zit? Heel veel dus.

Dan kunnen juryleden simpelweg geen punten hoger dan een 5/6 kwijt. Dat heeft er niets mee te maken dat je thuis een M proef moet kunnen rijden, maar dat je de bais beheerst. Want dat wordt wel van je verwacht in de B. Je hoeft geen supermarcherend Z- paard onder je kont te hebben, je moet alleen wel een fatsoenlijke proef neerzetten.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 08:59

laurae"]
Als je niet voor een 8 kunt rijden dan moet je ook niet zeuren als je maar 6jes haalt.
[/quote]

Helemaal met je eens.... maar vaak zijn het de omstanders die meer moeite met de 6jes hebben dan de ruiter zelf, hihihii

[quote="laurae"]
Als ik in de ring kijk dan gaat het vaak om de pure basis: paard is niet nageeflijk, niet voorwaarts, er wordt niet op de letter gereden enz. Hoeveel B-ruiters zie ik wel niet die met sporen en zweep rijden en bij iedere pas het paard een tik met de sporen geven? Of paarden waar absoluut geen impuls in zit? Heel veel dus.
[/quote]

Klopt, en vaak zie je die problemen in een andere klasse keihard terugkomen. Probleem ligt ook voor een heel groot deel bij de instructeurs vindt ik, en dat zie je in de ring terug als je een wedstrijd als een toetsingsmoment ziet.
Voor jonge paarden speelt ook de ervaring mee, soms zijn ze zo overdonderd op een wedstrijd dat ze helemaal inkakken en als ruiter kun je dan alleen maar proberen je hoofd boven water te houden en je proef zo goed mogelijk uit te rijden. Hoe meer ze op wedstrijd gaan hoe fanatieker de paarden worden en daarmee ook de ruiter.

[quote="laurae schreef:
Dan kunnen juryleden simpelweg geen punten hoger dan een 5/6 kwijt. Dat heeft er niets mee te maken dat je thuis een M proef moet kunnen rijden, maar dat je de bais beheerst. Want dat wordt wel van je verwacht in de B. Je hoeft geen supermarcherend Z- paard onder je kont te hebben, je moet alleen wel een fatsoenlijke proef neerzetten.

Helemaal mee eens, alleen zo jammer dat hele volksstammen geen goede basis aangeleerd krijgen ben in mn cariere maar weinig goede instructeurs tegengekomen. En degene die ik tref die koester ik hihihii (he Tyrz Haha! )

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 11:28

Toen ik nog starte met mijn pony, wisten we op een gegeven moment wel waar we stonden, mbt het trainen thuis en hoe het dan (ongeveer) op wedstrijden zou gaan.
Op het moment dat je dan een klasse zwaarder gaat, is het toch altijd weer toetsen in de praktijk (op wedstrijd dus) waar je staat.
Soms valt dat mee en soms dacht ik bij mezelf, eerst nog maar een half jaar verder trainen.
Natuurlijk had ook ik uitschieters bij bepaalde juryleden, maar over de hele linie bekeken, kon ik me altijd wel vinden in het commentaar/punten van de juryleden. En wanneer dat niet het geval was, tja volgende keer beter.
Het geval is ook dat ik erg slecht in namen ben, dus ik onthoud werkelijk bijna nooit een jurylid, dus ik probeer elke keer te rijden voor wat we waard zijn.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 11:34

Ik rijd niet naar wat een jury wil zien, ik rijd naar wat ik geleerd heb. En dat is meestal voldoende. Alleen in n hoge klasse lukt t dan misschien niet gelijk. Maar dat deert ook niet...ik hoef mn brood er niet mee te verdienen Haha! .

Wat ook zo is, als iemand dan 1x bij n slechte(re) proef te hoge punten haalt, verwachten die soms de volgende keer ook weer zulke punten. Terwijl het bij die andere niet eens verdiend was.

Want ik zie ook weleens dat iemand 170 pnt rijd en dan denk ik..Verward Ik zag niet dat t zo goed was.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:06

Er zijn goede juryleden, maar ook die alleen naar het plaatje kijken. Ik heb een paar keer gehad dat een jury zei dat het paard waar ik op reed niet mooi genoeg was voor de dressuur (en dan heb je het over de B). Ook heb ik een keer iemand gehad die toegaf pas een cijfer voro verzorging te geven als de rest van de punten uitgerekend waren om zo een winstpunt of geen winstpunt te kunnen bepalen.

Verder valt mij op dat sommige juryleden altijd alleen het mislukte punten. Bijvoorbeeld een halsstrekken voor een 8, maar bij het teugels op maat maken schrikt het paard en doet dit onderdeel dus voor een 4. Hup een 4. Waarom middelen ze dat dan niet met als commentaar schrikt?
Of een ander paard komt bij jou in de ring per ongeluk en haalt uit. Je eigen paard springt opzij, weer een 4 met als commentaar verzet.
Hier kun je dus niets mee.

Verder krijgen de meeste ruiters voor zuiverheid van de gangen een 6, niet alle juryleden weten hoe ze de zuiverheid moeten beoordelen.

Als je paard van voren maar rond loopt, in de krul, dan kom je er vanzelf lijkt het wel, terwijl je in de B niet eens aan de teugel zou hoeven rijden.

Maar er zijn gelukkig ook juryleden die werkelijk punten naar wat ze zien, en je een 8 of 9 durven geven voor de goede onderdelen (en niet bij 5 en 6 blijven met een 4 of een 3 als iets mislukt). Die ook nog kijken naar hoe je rijdt en ruk en plukwerk afstraffen (heb al een keer een compliment gehad van een volgens anderen strenge jury: je hebt eerlijk gereden, paard niet in een houding gedwongen).

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 14:03

Over dat "in de krul rijden" ben ik het in grootte mate met je eens, men kijkt te vaak naar het hoofd, als dat maar "rond" is, maar iemand die een hele proef zijn paard te diep heeft lopen, en dan heb ik het niet over een cm. achter de loodlijn, maar echt te diep, zou je als jury eigenlijk voor elk onderdeel een punt in mindering moeten brengen, maar dan wel op het protocool laten schrijven!!!!, anders weten die mensen het nog niet waarom ze een zesje hebben, anderzijds kan je, vind ik het niet altijd afstraffen als een paard iets voor of juist iets achter de loodlijn loopt, een goede jury moet ook zien dat bepaalde paarden, gezien hun bouw, goed in aanleuning zijn, wannneer ze iets achter of juist iets voor de loodlijn zijn, zeker in de B / L, dit moet je als jury kunnen herkennen ten opzichte van de in elkaar getrokken paarden en de "kop in de lucht" paarden, wat beide niet goed is, wat kennis over de anatomie van het paard zou voor de meeste jury's goed zijn, een paard met een zware hals en ook nog eens diepe halsaanzet, kan simpelweg veel en veel moeilijker in opgerichting gaan, laat staan achter de loodlijn lopen, deze paarden zijn vaak wel nageeflijk wanneer ze iets voor de loodlijn zijn, daarin tegen heb je ook paarden met een hele lange dunnne hals deze paarden zullen van nature wat makkelijker te diep gaan, en hier komt de kundigheid van de jury om de hoek kijken, die dit verschil weet te herkennen, en hier dus ook kijk in heeft, vooral in de lagere klassen is het belangrijker dat de paarden, lekker voorwaarts zijn en eerlijk aan het bit worden gereden, en dat kan je op B/L niveau niet laten afhangen van een loodlijn. toch valt het mij op dat een hele hoop jury leden inderdaad alleen maar naar het hoofd kijken, als dat in een houdinkje zit dan vinden ze het vaak al "mooi" zonder inderdaad naar de benen te kijken, ( m.u.v. paarden waarbij beide aspecten natuurlijk wel klopt ) ik vind de benen ( de takt, de zuiverheid van de gangen) op de eerste plaats komen, maar veel juryleden met name de spectacelkijkers Huilen vinden dat niet, en inderdaad er wordt een hoop getrekt en geplukt om een bepaald plaatje wat de jury zo graag wil zien te creeren, de "brave" combinaties die in de B een eerlijke proef neerzetten zijn daar vaak de dupe van, zolang de combinaties waarvan paarden met uitgescheurde mondhoeken en wonden van de sporen de proeven winnnen vanwege "het plaatje" zal dit altijd zo blijven. Huilen