Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
robbie88 schreef:en ik bedoelde de eetstoornis ook meer andersom, meisjes in de puberleeftijd die daar gevoelig voor zijn, en wellicht voor een meetmoment toch afwijkend eetgedrag kunnen ontwikkelen.
Want je kunt gewicht wel niet kenbaar maken, als jij niet meer op bepaalde paarden / ponys mag is dat wel snel duidelijk.
Ninx schreef:Loretta schreef:Dit is trouwens zo of zo wel een wonderlijk topic. Want iemand heeft ergens van iemand anders iets horen zeggen dat er een gewichtslimit op wedstrijden ingesteld zou worden. Maar nergens is er een officieel geluid te horen geweest. Maar toch zijn er al 5 pagina's vol met discussie over iets waar we tot nu toe geen enkele officiële bron van hebben.
Misschien zet het wel aan tot besluitvorming en gaat men daadwerkelijk actie ondernemen....
Ninx schreef:De pilot dateert uit 2019, dus "voldoende onderzoeken"? I beg to differ.Loretta schreef:
Dat is helaas een gekend probleem in de paardenwereld. Niet alleen op dit onderwerp.
De gemiddelde discussie wordt dan ook gevoerd met argumenten op het nivo van "Ik heb gelijk want dat is logisch."
Ik herhaal mezelf maar even:
Er zijn voldoende onderzoeken geweest welke over een langere periode paarden hebben gevolgd en er is waargenomen dat bij het stijgen van het gewicht paarden een versnelde hartslag kregen, meer zweetten, verslechterde balans en coördinatie en meer 'pijn-signalen' vertoonden. 1 onderzoek hebben ze zelfs vanuit welzijnsoogpunt gestaakt.
Ik heb geen linkje voor je, maar een werkelijk geïnteresseerde.... (en dat ben jij zo te lezen) kan dat prima zelf vinden.
En je bent een leuke grapsnuit met je 'wetenschappelijk bewezen'..... maar maak je wel even een onderscheid tussen 'onderzoek' en 'wetenschappelijk onderzoek'?
Voor dat laatste dien je namelijk een heeeeeeeele grote portemonnee mee te nemen. En die grote portemonnee wil (tenzij het een hippie is) ook graag de revenuen zien van dat onderzoek. Dus wat is je verdienmodel?
In plaats van onderzoek kunnen we ook ons gezond verstand gebruiken toch?
50% van de Nederlanders heeft overgewicht. Het westers bestaan heeft ons veranderd in lopende zitzakken.
Daar kan een paard niets aan doen.
Een paard is nog steeds een uiterst kwetsbaar dier wiens rug een fragiele hangbrug is tussen 4 staanders; zeer kwetsbaar.
Dus wanneer jij te zwaar wordt voor je geliefde dier, dan houd je op met rijden en ga je daaraan werken of je hangt je hobby aan de wilgen. Rijden is geen recht he?
En die gekke klets over "ja, maar ik zie liever iemand die correct rijdt met overgewicht, dan een slank iemand die hobbelt".
Eh, willen we niet gewoon iemand die het belangrijk vindt beide zaken zo goed mogelijk op orde te hebben? Dus: klap die laptop dicht, flikker de koekjes in de vuilnisbak, sportschoenen aan en wandelen maar!!!
Loretta schreef:Dat zou inderdaad heel goed het doel van dit topic kunnen zijn.
Topicstarter is nog maar sinds 4 januari geregistreerd. Heeft nog maar 22 posts. En heeft tot nu toe zelf nog maar 1 keer op dit topic gereageerd.
Dat soort accounts op het internet ben ik zo of zo zeer sceptisch over. Het heeft de kenmerken van een trol account.
Loretta schreef:Ninx schreef:Maar wanneer het gaat om jezelf gediscrimineerd voelen op basis van je gewicht omdat je voor iedere wedstrijd wordt gewogen maakt dat niet uit lijkt me....
Een hele magere spriet kan zich net zo onzeker voelen als een hele ronde ruiter.
Toch zie je in de pro-sport niet veel dikke mensen. Daar is toch een groter besef dat de ruiter net zo fit moet zijn als het paard.
Het ging hier niet over dik. Het ging hier over maximum gewicht. Dat is wel degelijk iets anders dan overgewicht.
Daarin ontbreekt doorgaans ook alle mogelijke nuance.
Ninx schreef:Fly_high schreef:![]()
![]()
![]()
Same, ik ben gelukkig al jaren niet meer zo bulimisch als de pest maar als ik om de twee weken op de weegschaal moet dan zou ik ook 3 dagen daarvoor niet durven te etenben nog langer dan jij en dan is ff vocht vasthouden door extra zout al gauw kilo of 3-4.
Vrijwel niemand is vrij van angsten, spanningen, onzekerheden, etc.... En bij iedereen speelt zich dat weer op een ander vlak af.
En wanneer het alleen het welzijn van de persoon in kwestie betreft kun je daar prima omheen dansen.
Wanneer er het welzijn van een dier mee gemoeid is kunnen dergelijke gevoeligheden er toch niet toe leiden dat we deze status quo in stand houden?
Fly_high schreef:Ik zie dat nuance heel lastig is voor sommigen, als je tegen meetmomenten op wedstrijd bent, ben je blijkbaar meteen een dik wijf of een gekwetst zieltje dat niemand serieus hoeft te nemen![]()
Loretta schreef:Trollen hebben altijd een "goed of minder goed doel"
Maar TS mag weleens met bronnen komen. "Ik heb horen zeggen" Is net zoiets als hoe er heel veel fakeneiuws ontstaat.
DuoPenotti schreef:Ik snap het hele trollen verhaal hier ook niet.
Denk eerder een ruiter met een maatje meer.
pillow schreef:Ik zag net onze prinses Amalia op TV ik vraag me oprecht af hoe zwaar zij is. Zij rijdt paard en ook springwedstrijden. Ik zie het al gebeuren dat een official haar op de weegschaal wil hebben.
Mars schreef:pillow schreef:Ik zag net onze prinses Amalia op TV ik vraag me oprecht af hoe zwaar zij is. Zij rijdt paard en ook springwedstrijden. Ik zie het al gebeuren dat een official haar op de weegschaal wil hebben.
Voor royals worden natuurlijk altijd uitzonderingen gemaakt… in alles. Maar zo dik vind ik haar niet hoor.