Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:24

ik denk dat het nog steeds heel lastig is om een correcte inschatting van gewicht te maken.
ik ken wel mensen die veel te zwaar zijn, maar doordat ze ong 1.60 hoog zijn blijft het gewicht "acceptabel"ik denk dan dat kort en zwaar meer onbalans en piekbelasting oplevert dan de slanke persoon van 190 en 90 kilo, die dat meer om het paard in balans verdeeld.

en ik bedoelde de eetstoornis ook meer andersom, meisjes in de puberleeftijd die daar gevoelig voor zijn, en wellicht voor een meetmoment toch afwijkend eetgedrag kunnen ontwikkelen.
Want je kunt gewicht wel niet kenbaar maken, als jij niet meer op bepaalde paarden / ponys mag is dat wel snel duidelijk.

eigen verantwoording, kritisch kijken op eigen functioneren, ik denk dat zowiezo kijken naar eigen handelen een goed werkpunt is. niet alleen voor paardrijden.

andersom: ik weet zeker dat als ik een foto zou doorsturen van mijn paard en mij niemand zou zeggen je bent te zwaar ( nu ben ik dat ook niet)/ of je moet niet meer rijden omdat je uit balans bent.. ik ben echt de enige die dat zegt. en alle mensen om mij heen proberen mij juist te motiveren wel op het paard te gaan..
Tegen hoeveel mensen heb jij echt direct gezegd je bent te zwaar, of door je disbalans moetje niet meer op een paard willen zitten?
de para sport wordt bijvoorbeeld juist onwijs gestimuleerd, maar of dat nu echt prettig is voor een dier?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:26

Ik vind het een goede zaak als er een maximum wordt aangegeven aan ruitergewicht.
Maar het ook handhaven is een heel ander verhaal.
Ik denk dat je best als wedstrijdlocatie zou kunnen aangeven waar de grens van het ruitergewicht dat jij op jouw stal en in wedstrijden wil hebben.
Dan zullen wellicht mensen niet komen starten. Maar heb je wel je punt gemaakt.
Mensen ook op de weegschaal zetten vind ik nog lastig.
Maar er zijn ook andere dingen die mee mogen worden "gewogen" in de beoordeling of iemand te zwaar is om te rijden. Regelmatig zie je wel mensen die een te dikke kont hebben voor het zadel waar ze in zitten en dan op de lepel zitten. Dat is nog vervelender voor het paard dan alleen maar een zwaar gewicht.

https://www.knhs.nl/content-nieuwsbriev ... te-rijden/

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:30

robbie88 schreef:
en ik bedoelde de eetstoornis ook meer andersom, meisjes in de puberleeftijd die daar gevoelig voor zijn, en wellicht voor een meetmoment toch afwijkend eetgedrag kunnen ontwikkelen.
Want je kunt gewicht wel niet kenbaar maken, als jij niet meer op bepaalde paarden / ponys mag is dat wel snel duidelijk.

Dat kan wel zijn, het is een onderdeel van de sport. Of hoort het te zijn, het is een dier waar je op zit en er zijn grenzen aan wat een dier kan dragen. Aan een instructeur en de ouders om dat uit te leggen en te begeleiden.
Want wat is het alternatief? Toch maar te zware kinderen op de kleine pony's zetten want anders raken hun zieltjes gekwetst? Ten koste van het dier?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:30

Ninx schreef:
Loretta schreef:
Dit is trouwens zo of zo wel een wonderlijk topic. Want iemand heeft ergens van iemand anders iets horen zeggen dat er een gewichtslimit op wedstrijden ingesteld zou worden. Maar nergens is er een officieel geluid te horen geweest. Maar toch zijn er al 5 pagina's vol met discussie over iets waar we tot nu toe geen enkele officiële bron van hebben.

Misschien zet het wel aan tot besluitvorming en gaat men daadwerkelijk actie ondernemen....

Dat zou inderdaad heel goed het doel van dit topic kunnen zijn.

Topicstarter is nog maar sinds 4 januari geregistreerd. Heeft nog maar 22 posts. En heeft tot nu toe zelf nog maar 1 keer op dit topic gereageerd.

Dat soort accounts op het internet ben ik zo of zo zeer sceptisch over. Het heeft de kenmerken van een trol account.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 01-02-23 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:32

Loretta schreef:
Dat soort accounts op het internet ben ik zo of zo zeer sceptisch over. Het heeft de kenmerken van een trol account.

En een zeer succesvolle :j
T is dat twitter net veel mensen ontslagen heeft.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:33

Ninx schreef:
Loretta schreef:

Dat is helaas een gekend probleem in de paardenwereld. Niet alleen op dit onderwerp.
De gemiddelde discussie wordt dan ook gevoerd met argumenten op het nivo van "Ik heb gelijk want dat is logisch."

Ik herhaal mezelf maar even:

Er zijn voldoende onderzoeken geweest welke over een langere periode paarden hebben gevolgd en er is waargenomen dat bij het stijgen van het gewicht paarden een versnelde hartslag kregen, meer zweetten, verslechterde balans en coördinatie en meer 'pijn-signalen' vertoonden. 1 onderzoek hebben ze zelfs vanuit welzijnsoogpunt gestaakt.
Ik heb geen linkje voor je, maar een werkelijk geïnteresseerde.... (en dat ben jij zo te lezen) kan dat prima zelf vinden.

En je bent een leuke grapsnuit met je 'wetenschappelijk bewezen'..... maar maak je wel even een onderscheid tussen 'onderzoek' en 'wetenschappelijk onderzoek'?
Voor dat laatste dien je namelijk een heeeeeeeele grote portemonnee mee te nemen. En die grote portemonnee wil (tenzij het een hippie is) ook graag de revenuen zien van dat onderzoek. Dus wat is je verdienmodel?

In plaats van onderzoek kunnen we ook ons gezond verstand gebruiken toch?

50% van de Nederlanders heeft overgewicht. Het westers bestaan heeft ons veranderd in lopende zitzakken.
Daar kan een paard niets aan doen.
Een paard is nog steeds een uiterst kwetsbaar dier wiens rug een fragiele hangbrug is tussen 4 staanders; zeer kwetsbaar.

Dus wanneer jij te zwaar wordt voor je geliefde dier, dan houd je op met rijden en ga je daaraan werken of je hangt je hobby aan de wilgen. Rijden is geen recht he?

En die gekke klets over "ja, maar ik zie liever iemand die correct rijdt met overgewicht, dan een slank iemand die hobbelt".
Eh, willen we niet gewoon iemand die het belangrijk vindt beide zaken zo goed mogelijk op orde te hebben? Dus: klap die laptop dicht, flikker de koekjes in de vuilnisbak, sportschoenen aan en wandelen maar!!!
De pilot dateert uit 2019, dus "voldoende onderzoeken"? I beg to differ.

Voor de liefhebber dan maar:

De pilot is de link die Cer postte. Hier werd overigens niet het hele onderzoek gestaakt, maar alleen een deel van het onderzoek met de zware ruiters omdat de paarden inderdaad teveel onregelmatigheid vertoonden. Desondanks zegt de auteur van dat onderzoek dat er nog andere variabelen mee kunnen spelen in de draagcapaciteit van een paard, alleen die zijn dus niet onderzocht (en ze zegt dat er ook meer onderzoek nodig zou zijn om te zien of de draagcapaciteit van een paard verbeterd kan worden door middel van training, dus Ninx, zo gek was mijn opmerking helemaal niet. :') )

https://www.mdpi.com/2076-2615/10/1/95 (Bij dit onderzoek wordt door de auteurs zelf al opgemerkt dat de paarden geen intensieve arbeid verrichtten en alle ruiters tussen de 15 en 23% van het ideaalgewicht van de paarden wogen.)
"Cortisol levels increased in response to exercise, but we found no effect of the weight treatment, i.e., cortisol levels did not increase when the rider became heavier. Behavior, heart rate and gait symmetry also did not differ between treatments. We conclude that increasing the weight of the regular rider by 15% and 25% did not result in significant short-term alterations in cortisol, heart rate, behavior and gait symmetry in horses during low-intensity exercise. Further studies are required to develop appropriate guidelines for rider weight."

Van dezelfde auteur als de pilot, maar met een iets andere insteek (namelijk meer nadruk op de grootte van de ruiter en hoe de ruiter in het zadel past, en niet puur het gewicht):
https://aaep.org/sites/default/files/20 ... 20Size.pdf

Een wat toegankelijker artikel, maar gebaseerd op het werk van Dyson:
https://www.proquest.com/openview/e462d ... bl=2041027
"Although the study showed that if the rider is excessively heavy for the horse in question it can have a negative impact on horse performance and welfare, the researchers were not able to determine a reliable cut-off ratio as other factors could influence this.

These include the conformation, fitness and strength of the horse, the presence of any subclinical problems or overt clinical problems, the fit and suitability of the saddle, the ability of the rider, their balance and symmetry, their fitness and the type, duration and intensity of work, the footing and the terrain."

Kortom: er is nog een hoop werk te doen op dit gebied, maar tot die tijd is een limiet van 20% de veiligste route.

Overigens heeft British Dressage inderdaad een richtlijn van 20% ingevoerd voor dit jaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-23 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:34

Cer schreef:
Loretta schreef:

En een zeer succesvolle :j
T is dat twitter net veel mensen ontslagen heeft.. :D

Een trol komt nooit alleen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Loretta schreef:
Dat zou inderdaad heel goed het doel van dit topic kunnen zijn.

Topicstarter is nog maar sinds 4 januari geregistreerd. Heeft nog maar 22 posts. En heeft tot nu toe zelf nog maar 1 keer op dit topic gereageerd.

of een onzekere wedstrijd ruiter

Avalanche

Loretta schreef:
Dat zou inderdaad heel goed het doel van dit topic kunnen zijn

Mooi toch? Lijkt me een goed doel :j

Fly_high

Loretta schreef:
Ninx schreef:
Maar wanneer het gaat om jezelf gediscrimineerd voelen op basis van je gewicht omdat je voor iedere wedstrijd wordt gewogen maakt dat niet uit lijkt me....

Een hele magere spriet kan zich net zo onzeker voelen als een hele ronde ruiter.

Toch zie je in de pro-sport niet veel dikke mensen. Daar is toch een groter besef dat de ruiter net zo fit moet zijn als het paard.

Het ging hier niet over dik. Het ging hier over maximum gewicht. Dat is wel degelijk iets anders dan overgewicht.
Daarin ontbreekt doorgaans ook alle mogelijke nuance.

Ja je hoeft niet dik te zijn (BMI >30 die hier benoemd wordt) om over sommige mensen hun "gezond boerenverstand" maximum gewicht te zitten.

Fitte mensen in de topsport hebben overigens niet zozeer te maken met besef dat het zo fair is richting het paard, maar met het feit dat bepaalde fitheid simpelweg noodzakelijk is om op dit niveau te kunnen rijden. Je mag lekker schijt hebben aan je paard, maar met morbide obesitas ga je een 5* cross of 160cm parcours gewoon niet overleven := het is of fit zijn of niet meedoen dan. En daarbovenop rijden profs meestal zoveel paarden op een dag dat je er niet tegenop kunt vreten.

Ninx schreef:
Fly_high schreef:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Same, ik ben gelukkig al jaren niet meer zo bulimisch als de pest maar als ik om de twee weken op de weegschaal moet dan zou ik ook 3 dagen daarvoor niet durven te eten :') ben nog langer dan jij en dan is ff vocht vasthouden door extra zout al gauw kilo of 3-4.

Vrijwel niemand is vrij van angsten, spanningen, onzekerheden, etc.... En bij iedereen speelt zich dat weer op een ander vlak af.
En wanneer het alleen het welzijn van de persoon in kwestie betreft kun je daar prima omheen dansen.
Wanneer er het welzijn van een dier mee gemoeid is kunnen dergelijke gevoeligheden er toch niet toe leiden dat we deze status quo in stand houden?

Maar hoe zie je verplicht wegen op wedstrijd dan deze status quo dan daadwerkelijk veranderen?

------

Ik zie dat nuance heel lastig is voor sommigen, als je tegen meetmomenten op wedstrijd bent, ben je blijkbaar meteen een dik wijf of een gekwetst zieltje dat niemand serieus hoeft te nemen :') >;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:41

Avalanche schreef:
Loretta schreef:
Dat zou inderdaad heel goed het doel van dit topic kunnen zijn

Mooi toch? Lijkt me een goed doel :j

Trollen hebben altijd een "goed of minder goed doel"

Maar TS mag weleens met bronnen komen. "Ik heb horen zeggen" Is net zoiets als hoe er heel veel fakeneiuws ontstaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:43

Fly_high schreef:
Ik zie dat nuance heel lastig is voor sommigen, als je tegen meetmomenten op wedstrijd bent, ben je blijkbaar meteen een dik wijf of een gekwetst zieltje dat niemand serieus hoeft te nemen :') >;)

En dat is dus hoe het met heel veel onderwerpen in de paardenwereld gaat. "Ik heb gelijk want, common sense" Iedereen die het niet met mij eens is is een grote dierenbeul.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:44

Fly-high, zulke data mag inderdaad niet zondermeer gedocumenteerd worden, idem met temperatuur.
Meten mag onder specifieke omstandigheden, maar registreren niet.

Het gaat ook gewoon niet gebeuren. Maar een discussie over welzijn kan altijd net voor iemand een eyeopener zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:57

Loretta schreef:
Trollen hebben altijd een "goed of minder goed doel"

Maar TS mag weleens met bronnen komen. "Ik heb horen zeggen" Is net zoiets als hoe er heel veel fakeneiuws ontstaat.

Het interesseert me werkelijk geen fluit.
Non-discussie dit.

Het gaat me om het topic zelf, en ik vind dit eigenlijk ook een vorm van trollen.

Loretta

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:01

Dan vraag ik mij dus af waarom TS het niet gewoon als discussievraag heeft gesteld.

Er wordt nu iets gezegd van als er is beleid in aantocht. Maar een bron is er niet. Als er dan beleid in aatocht is wil ik wel weten waar het vandaan komt. En ja, ik ben wel kritisch met informatie die ik lees op het internet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:06

Mooi, ik ben blij voor je. Kunnen we weer terug on topic dan nu?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:13

Natuurlijk kunnen we weer terug naar het onderwerp. Ik ben heel erg benieuwd waar Topicstarter dit nieuwtje heeft opgepikt.

DeesVH83 schreef:
Hallo allemaal,
ik hoorde dat er veranderingen (gewicht ruiter) aan komen in de wedstrijdwereld.
Is dit zo of is het een fabel?
Groetjes

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:17

Ik vind het vnl fascinerend dat er best snel lelijk gedaan wordt. En dat heeft niks te maken met tere zieltjes maar gewoon met een normale manier (althans, naar mijn idee) van dingen bespreken..
jammer is dat.. maar, wel hoe het tegenwoordig gaat denk :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:19

Ik snap het hele trollen verhaal hier ook niet.
Denk eerder een ruiter met een maatje meer.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:23

Ik zag net onze prinses Amalia op TV ik vraag me oprecht af hoe zwaar zij is. Zij rijdt paard en ook springwedstrijden. Ik zie het al gebeuren dat een official haar op de weegschaal wil hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:26

DuoPenotti schreef:
Ik snap het hele trollen verhaal hier ook niet.
Denk eerder een ruiter met een maatje meer.

Dat zou ook kunnen.

Want laten we eerlijk wezen. Vanuit de KNHS is er niets en dan ook niets naar buten gebracht. En ook op internationaal vlak vanuit de FEI is er niets gecommuniceerd.

Wanneer het dan niet om een trollen actie gaat. Dan blijft de optie van kantinepraat over.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:37

pillow schreef:
Ik zag net onze prinses Amalia op TV ik vraag me oprecht af hoe zwaar zij is. Zij rijdt paard en ook springwedstrijden. Ik zie het al gebeuren dat een official haar op de weegschaal wil hebben.

Voor royals worden natuurlijk altijd uitzonderingen gemaakt… in alles. Maar zo dik vind ik haar niet hoor.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 15:49

Na dit hele topic gelezen te hebben vraag ik me af waarom dit op de wedstrijden zou moeten?

Ik ben pro-gewichtslimiet maar het lijkt mij handiger om dit te doen via de club bij het aanvragen van de licentie.
Geen idee hoe dat in Nl zit, maar in belgie vraag je elk jaar je wedstrijdlicentie aan of je recreatie licentie (soort clubgeld) die je nodig hebt voor de verzekering. Als je dan gewoon vraagt dat ruiters zich aanmelden, laten wegen op de club en de paarden waar die mee rijdt opgeeft (gewogen gewicht of via tabel met gemiddeldes per ras en stokmaat) - dan lijkt het mij al heel wat handiger te realiseren én dan heb je de grootste groep ruiters mee want ook recreatieve ruiters hebben baat bij de L01 licenties.

En dan is privacy ook minder een issue aangezien er alleen moet opgegeven worden of aan de voorwaarden van de licentie werd voldaan of niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:07

Recreatie ruiters hebben bij ons geen licenties nodig oid. Ook geen lidmaatschap van iets, dus die mis je sowieso al.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:29

Mars schreef:
pillow schreef:

Voor royals worden natuurlijk altijd uitzonderingen gemaakt… in alles. Maar zo dik vind ik haar niet hoor.

Nou ik vindt haar best fors laten we het zo zeggen. En daarbij is ze groot.