Hoe kom je in de (top)sport?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:22

DuoPenotti schreef:
SP
ja nu kan het en wil ik het, prima.
Maar niet met een net bevallen 4 jarige Pre, nog nooit wedstrijden gereden, geen vervoer, niet het doel kader enz.
Is het doel ik wil met mijn pre Z worden en dan daarna kijken of ik nog hoger kan komen, dan zeg ik, mooi realistisch doel :j
Ga zorgen voor vervoer, les en een startkaart en begin :j
En dan is het inderdaad bij vele nog steeds een droom die in de L van levenslang stopt....

En dit topic is geen topic van wat zijn jou dromen, ze hoeven niet realistisch te zijn, maar als alles kon, wat is dan je droom.... dan krijg je andere antwoorden denk ik :D

Nee, maar ik vind 18 wel erg overschat hier. En niet iedereen is hetzelfde. Je mag net de kroeg in en als je daar interesse in hebt, begint er net een leven van stappen bijvoorbeeld.
Ook vaak genoeg vriendinnetjes/kennisjes gehad die stopten rond die leeftijd omdat het stappen en vriendjes de hoek om kwamen kijken.

Natuurlijk zijn het dromen en is TS niet geheel realistisch, dat merk je ook wel aan de reacties. Maar altijd horen dat iets niet kan is ook echt niet goed.
Ze mag leren wat realistisch is, maar ook leren dat als je echt iets wilt, dat je daar hard voor moet werken. En ook gaande weg zelf je wensen moet aanpassen.

Ik kom uit een tijd dat men snel riep; daar valt niks mee te verdienen. Dat zijn geen serieuze banen. Je kan goed leren, dus je moet iets serieus.
Gevolg; Motivatie weg, school flink verknald en een tijd in de knoop gezeten met de situatie, keuzes etc.

Het is ook fijn als mensen je soms even bij de hand nemen en zeggen; we gaan eens kijken. Wat wil je, wat doe je, wat kan er allemaal.
Misschien moet TS inderdaad gaan starten en over 5jr er zelf achter komen dat ze OF haar paard verkoopt OF haar wensen gaat bijstellen. Maar ook dat is deel van een leerproces.
Ze kan gaande weg ook al zien; dit moet anders.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:28

Dilan93 schreef:
sevke schreef:
@Janneke2 PRE zou niet mijn eerste keuze zijn moest ik een topsportpaard zoeken…
Qua gangen zijn ze toch veel minder voordelig gebouwd dan zo’n echte dressuurgefokte KWPNer.
Is hetzelfde in de western. Er is wel ooit eens een haflinger geweest die op hoog niveau reining liep. En de basis lukt ook nog wel, maar mensen die echt verder in de sport willen gaan uiteindelijk toch over naar een quarter.

Dat dus. Uitzonderingen zijn er altijd qua ras. Maar het ene ras presteert nu eenmaal beter in bepaalde discipline dan de ander.

Zo zie je in de endurance op hoog niveau voornamelijk Arabisch en Engels Volbloed meelopen.
Natuurlijk is er vast wel eens een KWPN of Haflinger die het ver schopt, maar dat zie je niet zo veel.

Klopt.
Zij het: PRE's zijn gefokt voor stierevechten, oorlog |( en klassieke dressuur.
Mits juist gereden hebben ze sterke ruggen en leuke uitgestrekte gangen.
Het verzamelde werk spelen ze mee, mits correct voorbereid.

Eveque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 14:29

superpony schreef:
DuoPenotti schreef:
SP
Maar niet met een net bevallen 4 jarige Pre, nog nooit wedstrijden gereden, geen vervoer, niet het doel kader enz.
Is het doel ik wil met mijn pre Z worden en dan daarna kijken of ik nog hoger kan komen, dan zeg ik, mooi realistisch doel :j
En dan is het inderdaad bij vele nog steeds een droom die in de L van levenslang stopt....

En dit topic is geen topic van wat zijn jou dromen, ze hoeven niet realistisch te zijn, maar als alles kon, wat is dan je droom.... dan krijg je andere antwoorden denk ik :D

Nee, maar ik vind 18 wel erg overschat hier. En niet iedereen is hetzelfde. Je mag net de kroeg in en als je daar interesse in hebt, begint er net een leven van stappen bijvoorbeeld.
Ook vaak genoeg vriendinnetjes/kennisjes gehad die stopten rond die leeftijd omdat het stappen en vriendjes de hoek om kwamen kijken.

Natuurlijk zijn het dromen en is TS niet geheel realistisch, dat merk je ook wel aan de reacties. Maar altijd horen dat iets niet kan is ook echt niet goed.
Ze mag leren wat realistisch is, maar ook leren dat als je echt iets wilt, dat je daar hard voor moet werken. En ook gaande weg zelf je wensen moet aanpassen.

Ik kom uit een tijd dat men snel riep; daar valt niks mee te verdienen. Dat zijn geen serieuze banen. Je kan goed leren, dus je moet iets serieus.
Gevolg; Motivatie weg, school flink verknald en een tijd in de knoop gezeten met de situatie, keuzes etc.

Het is ook fijn als mensen je soms even bij de hand nemen en zeggen; we gaan eens kijken. Wat wil je, wat doe je, wat kan er allemaal.
Misschien moet TS inderdaad gaan starten en over 5jr er zelf achter komen dat ze OF haar paard verkoopt OF haar wensen gaat bijstellen. Maar ook dat is deel van een leerproces.

Persoonlijk heb ik het uitgaans leven al wel een beetje gezien (vaak uit gegaan en nooit echt wat mee gehad). Ik merk zelf dat ik wel wat anders ben dan mijn leeftijdsgenoten met het feesten etc en opzoek ben naar leeftijdsgenoten die dezelfde richting op willen ongeacht welke sport. Ik heb al bijna 3 jaar een vriend waardoor ik een goed ritme in mijn leven heb. Mijn ouders financieren en ondersteunen mij enorm waar ik heel dankbaar voor ben. Ik ga dus inderdaad starten en gaande weg erachter komen wat wel en niet lukt. Ik lees ook zeker alle berichten, maar ik ben niet snel weg te schoppen van een droom dus vandaar de vraag naar vooral ervaringen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:32

Vanillia schreef:
Amiigo schreef:
Ik denk dat heel veel bokkers hier al 10 stappen te ver rekenen. Voordat het paard van ts Z mag lopen moet die 6 zijn en is ts 20. Dan heeft ze nog een jaar om zz licht te gaan rijden en zich in het kader te rijden bij de youngriders. Dan wordt ts 21 en moet ze U25 gaan rijden waarvoor het paard ook weer 8 (of 7?) moet zijn. Voordat ze zich in het U25 kan kwalificeren voor het kader is ze 23 en een 8 jarige gecombineerd met een ruiter zonder ervaring op dit niveau is nou niet echt een succesverhaal :D daarna komt de senioren en dat is helemaal lastig om je daarin omhoog te werken.

Maar niks is onmogelijk. Als je een kans wil maken zou je nu een paard moeten kopen die op zz licht niveau loopt waar je binnen no time de klasses door kunt lopen en een kan stoeien voor een plekje in het kader bij de young riders!

Het is jammer dat je over dit bericht heen leest TS, want ik denk dat Amiigo hier een heel realistisch beeld schetst. Je blijft herhalen dat je niet zo snel mogelijk de topsport in wil, maar als je echt van topsport je carriere wil maken zul je wel moeten. Hoe ouder je wordt, hoe lastiger het wordt.

Dit is ook het eerste waar ik aan dacht. Als je echt mee wil in de topsport zijn de children/junioren/u25 de essentiële klasses om te doorlopen. Daar zit de toekomst namelijk. Als je op je 18e nog met een 4 jarige in de B moet starten ga je dat nooit redden natuurlijk.

Bij gerenommeerde stallen gaan werken is trouwens wel een goede manier om in die wereld te komen. Als je daar opvalt en talent hebt dan hebben zij veel connecties op jou op de goede plek te krijgen.

Overigens ben ik met 2 paarden ZZ-L en ben ik echt verre van een topsporter. :') Dus dat je Z-niveau rijdt zet niet zo heel veel zoden aan de dijk.

Eveque

Re: Hoe kom je in de (top)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 14:34

Ik lees ook wat over het rijden op een handelsstal en plekken waar ze opzoek waren naar ruiters. Weet iemand welke stallen dit zijn en/of hoe ik met dit soort stallen in contact kom?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:36

Zoeken, netwerken. Ga naar wedstrijden, kijk wie er rijden, vraag rond.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:39

Het is nooit goed van iemands dromen te fnuiken.
In het zesde middelbaar (ben van België, dus is het laatste jaar voor de uni), vroeg een studiebegeleider mij: wat wil je later gaan doen? Ik zei: dat weet ik nog niet, maar ik wil een groot huis met veel land, en paardenstallen en een rijbak en fokmerries en paarden die internationaal in de sport lopen! Dat is wat ik het allerliefste wil!
Toen zei hij : meisje, wees realistisch en zet dit uit je hoofd. Dit ga je toch nooit bereiken. Daarvoor heb je een heel groot kapitaal nodig en je ouders zijn maar gewone mensen.
Toen ik 23 jaar was kocht ik met mijn toenmalige vriendje een heel oud, ingevallen boerderijtje op een openbare verkoop. Ik had toen al een heel plan uitgetekend over hoe het er ging moeten uitzien, met paardengedeelte en al. Mijn ouders en tante lachten mij toen uit en zeiden: ja, ik had eigenlijk ook een kasteel gewild, maar ja, het is nu anders :D :D
Nu lacht er niemand meer, en heb ik spijt dat ik mijn voormalige studiebegeleider niet thuis kan uitnodigen, tussen de fokmerries en de sportpaarden. De brave man is ondertussen al overleden, helaas. En mijn toenmalige vriendje is ook niet meer in mijn leven, tenzij als vader van mijn kinderen, maar het huis met de landen en stallen heb ik wel overgenomen uit de scheiding, en met mijn huidige man nog heel wat uitgebreid.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn universitaire studies heb afgemaakt, en dat de paarden ons bijberoep zijn, wat we maar kunnen doen omdat we goed ons brood verdienen met onze job.
En dat ik ondertussen 50 jaar oud ben en deze weg niet op 5 jaar heb afgelegd :Y)
Maar lach nooit iemands dromen zomaar weg. Je weet immers nooit wat er op je pad komt, en als je iets echt graag wil, en je hebt er alles voor over, kom je al een heel eind.

Dus TS: ga naar wedstrijden, spreek mensen aan, bied jezelf aan als ruiter, ga paarden bijrijden, contacteer handelsstallen en zie waar het schip strandt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:40

http://www.stal-sans-souci.nl/web/

Deze handelstal zoekt ruiters op vrijwillige basis. De vacatures van de prof stallen staan vaak op hun facebook pagina's.
Hier vind je werk in de paarden: https://www.paardenwerk.nl/

Let wel op jezelf, ga geen gevaarlijke situaties op zoeken of gevaarlijke paarden rijden.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 17-05-22 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:41

YaraMaria schreef:
Ik lees ook wat over het rijden op een handelsstal en plekken waar ze opzoek waren naar ruiters. Weet iemand welke stallen dit zijn en/of hoe ik met dit soort stallen in contact kom?

Je moet je wel realiseren dat zulke stallen opzoek zijn naar ruiters met wedstrijd ervaring en meestal vele jaren rij ervaring. Ik wil je niet ontmoedigen en wanneer dit je droom is, ga er dan voor. Maar vergeet niet dat ervaring key is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:41

rien10 schreef:
YaraMaria schreef:
Ik zie veel voorbij komen over dat de Z oefeningen aanleren anders is dan op wedstrijd. Dat weet ik. Toch voor verduidelijking: er is een aantal keer een jury langs gekomen als instructrice die mij cijfers ging geven waarna we verder voor verbetering gingen oefenen.

Ga eerst eens 10 winstpunten rijden in de B.

Dit dus. En werk dat dan verder uit, en kom hier nog eens terug bij Z2 +10.

Dan gaan we het hebben over het verschil tussen leuk Z2 en goed Z2 rijden.
De route van Z2 naar Lichte Tour
Van Lichte Tour naar Zware Tour
Van Zware Tour naar kader

Z-rijden is leuk, maar het is pas de eerste, en de eenvoudigste helft van je slingerende kronkelende weg van achtertuinruiter naar de Olympische Spelen. En er is geen routekaart, je zult regelmatig verdwalen onderweg. Velen gingen je voor en raakten definitief het spoor bijster.

Realitycheck: de KNHS heeft ca. 50.000 wedstrijdrijdende leden, daarvan zitter er ca. 5 in het A-kader.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:43

YaraMaria schreef:

Facebookgroepen, website Paard & Werk, Instagram, paardentijdschriften (als daar nog vacatures in geplaatst worden) of via via

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:43

TS, weet wat misschien een goed idee is? Samen met je paard een trainingsweek volgen bij Academy Bartels. Je leert er veel, het is ook erg leuk en gezellig plus dat zij jou meer kunnen vertellen over je huidige niveau, de mogelijkheden van jouw paard en wat er allemaal bij topsport komt kijken. Mijn dochter heeft dit ook gedaan en het was een prachtige ervaring waarvan ze veel leerde.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:53

Hallo TS, op foto's van je merrie die je op bokt hebt geplaatst herken in de stal waar je met haar stond voordat het veulen geboren werd. Heb je je ambities al eens besproken met de eigenaresse van die stal? Volgens mij heeft zij ruime ervaring in de sport en is ze ook niet te beroerd om jonge meiden kansen te bieden waardoor ze zich verder kunnen ontwikkelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:01

Maar sevke
Een droom van een huis met grond vind ik anders dan het doel kader als je nog geen winstpunt in de B hebt gehaald.

Dat doel een huis met grond hebben er best veel waargemaakt, kader rijden weer niet :D

Dat doel had ik als 9 jarige ook, toen vroeg ik wat een hectare grond koste want daar wilde ik een paard op zetten.
Toen ik 22 was had ik ongeveer die hectare grond op de bank staan....
Maar we kochten toen samen een huis en geen hectare grond :D
8 jaar later kochten we er 3 :P

Maar de droom met de top meerijden is toch voor de meeste altijd een droom en niet realistisch, zeker als nog geen stappen zijn gezet.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-05-22 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:04

Dilan93 schreef:
Facebookgroepen, website Paard & Werk, Instagram, paardentijdschriften (als daar nog vacatures in geplaatst worden) of via via

En wat meer internationaal georiënteerd: yardandgroom.com of Eurodressage job market

Staan ook wel eens NL vacatures if net over de grens.

Vraag referenties en naar mogelijkheden om zelf te leren en groeien en/of je paard mee te brengen. Er zijn veel verschillen!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:56

TS,
Ik heb niet alles doorgelezen, maar, is het geen optie om mee te draaien op een wedstrijdstal?
Zo kan je eventueel al wel op hoger niveau gaan meedraaien zonder daar zelf al teveel kosten aan te hebben. Kan je zien hoe het wereldje draait, wat er precies nodig is, .......

Geniet voorlopig gewoon van je paard, pak elke wedstrijd mee die je kan en probeer gewoon!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:23

YaraMaria schreef:
Allereerst wil ik even melden dat ik momenteel 18 jaar oud ben en zeker op Z niveau rij. Echter heb ik nooit de gelegenheid gehad om dit te laten zien op wedstrijd.

- Geen beschikking over een trailer en trekhaak.
- Nova (het paard) rijdt nu op B niveau, maar wil ik graag doortrainen naar een hoger niveau met de juiste instructeur. Een echte bijpassende instructeur met een niet al te gek bedrag kan ik alleen helaas niet vinden.
- Wedstrijden zijn erg duur.

Financieel gezien is het zeker mogelijk, maar mijn ouders twijfelen of het wel slim is om dit avontuur aan te gaan. Dit is mijn droom en hier wil ik mijn baan van maken. Er zijn veel universiteiten/hbo's die rekening houden met de (top)sport dus dat zal ook geen probleem zijn.

Begin eerst maar eens met je paard uit te brengen op wedstrijden voor dat je allerlei scholen gaat uitzoeken.
Zoek een goede instructeur want je rijdt Z, heb je dat jezelf aangeleerd?

Vervoer is geen probleem begrijp ik dus koop ( of leen/huur) een trailer en ga die ring in op B niveau want je kan wel zeggen dat je Z waardig rijdt maar je zal toch onderaan moeten beginnen.

Je dromen zijn geweldig en goed dat je een doel voor ogen hebt maar je zal ergens moeten beginnen en dat kan al vandaag door je in te schrijven voor een wedstrijd en te leren van je proeven.
Stoppen met denken en gewoon gaan doen.

Een stal vinden waar je zou kunnen werken en leren is toch sneller geinteresseerd als je ook daadwerkelijk resultaten hebt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:28

Misschien eens een idee om jezelf te filmen tijdens het rijden.
Dit op bokt plaatsen en kijken of er leerzaam advies tussen zit.Maar dan moet je wel tegen scherpe kritiek kunnen en het advies eruit filteren waar je echt wat aan hebt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:39

DuoPenotti schreef:
Maar sevke
Een droom van een huis met grond vind ik anders dan het doel kader als je nog geen winstpunt in de B hebt gehaald.

Dat doel een huis met grond hebben er best veel waargemaakt, kader rijden weer niet :D

Dat doel had ik als 9 jarige ook, toen vroeg ik wat een hectare grond koste want daar wilde ik een paard op zetten.
Toen ik 22 was had ik ongeveer die hectare grond op de bank staan....
Maar we kochten toen samen een huis en geen hectare grond :D
8 jaar later kochten we er 3 :P

Maar de droom met de top meerijden is toch voor de meeste altijd een droom en niet realistisch, zeker als nog geen stappen zijn gezet.

weet ik wel, was maar een voorbeeld.
Er zijn er weinig die echt de "top" halen. De meesten halen het Z niet eens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:39

superpony schreef:
DuoPenotti schreef:
SP

Hier ben ik het wel mee eens hoor. Zonder focus kom je er ook niet. Dus ondanks niet geheel realistisch vind ik die focus bij TS wel mooi. En ik geloof dat je daar wel meer mee kunt bereiken dan aanvankelijk gedacht wordt. Dys het is goed om te kijken welke stapjes je kunt zetten naar top sport. Dat is echt wel meer dan alleen in de B beginnen met een PRE. En als je dan in de Z uitkomt ipv kader, heb je alsnog een leuk avontuur gehad toch?

Alleen is het wel goed om te beseffen dat er dus een reeële kans is dat het allemaal moeilijk moeilijk wordt, en dan een backup plan hebben. Maar dan ben je er iig wel voor gegaan. Met een tussenjaar op je 18e is ook niets mis. tijd zat. En TS wil studeren. Dus komt vast goed +:)+

Ik denk dat ze in de omgeving wel genoeg gecorrigeerd wordt over wel/niet realistisch :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:46

Maar dat is toch niet anders dan wat ik zeg?

Behalve dan dat ik vind dat een 18 jarige best wel de realiteit van dromen kan onderscheiden.
En wil ze wel echt die droom najagen zijn de voorbeelden wel al gegeven.
En voor gegaan is ze nu nog nergens... daar zit voor mij dus het stukje in van het dromen.

Nogmaals dromen is prima, maar haar OP was zo niet opgesteld.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:08

DuoPenotti schreef:

Behalve dan dat ik vind dat een 18 jarige best wel de realiteit van dromen kan onderscheiden.
En voor gegaan is ze nu nog nergens... daar zit voor mij dus het stukje in van het dromen.

:D

Op je 18e ambitie te hebben met je PRE van 4 jaar of haar veulen richting de A-Kader te komen.
Beide geen enkele ervaring in de sport niet eens de basis sport
Ondertussen moet je nog aan op je uni storten.

Dat is geen droom -O- dat is een sprookje *\o/*

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:11

Ik ben de paarden niet ingegaan, maar heb een bewuste keuze gemaakt voor een universitaire studie waarmee ik een redelijk goede boterham verdien en mijn hobby goed kan financieren.

Maar mocht ik wel de paarden ingaan, zou ik mij niet richten op de topsport maar mijn missie maken van het zo correct en paardvriendelijk mogelijk rijden/trainen en daar een boterham van maken. Daar is een toenemende markt voor, je draagt bij aan een mooiere wereld en aan het duurzamer maken van de paardenwereld.

Jezelf puur kunnen focussen op de (top)sport is alleen weggelegd voor mensen met heel veel geld. Wat dat betreft is het gewoon niet eerlijk verdeeld in de maatschappij. Maar er zijn echt nog veel andere opties om op een mooie manier je geld te kunnen verdienen in de paardenwereld :)

Eveque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 10:19

tita schreef:
DuoPenotti schreef:

:D

Op je 18e ambitie te hebben met je PRE van 4 jaar of haar veulen richting de A-Kader te komen.
Beide geen enkele ervaring in de sport niet eens de basis sport
Ondertussen moet je nog aan op je uni storten.

Dat is geen droom -O- dat is een sprookje *\o/*

Beetje een rare aanname. Ik heb nergens aangegeven dat ik PERSEE met mijn 4-jarige wil starten. Ik heb aangegeven dat geld het probleem niet is en er veel mogelijk is. Ook ik hoef niet direct te gaan studeren, want ik kan een tussenjaar nemen of eventueel een studie met veel zelfstudie uren. Ik heb overigens wel ervaring in de basis sport. Ik rij nu ongeveer 12 jaar paard, ik heb intussen meer dan 25 paarden ingereden etc. en ik heb meermaals op wedstrijd gestaan (wel inderdaad in de B) en een keer op het NK carrousel. Vaak mee geweest als hulp op wedstrijden subtop niveau. 0 ervaring in de basis sport vind ik dus een beetje onzin.
Laatst bijgewerkt door Eveque op 18-05-22 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:21

Maar wat gaat dat tussenjaar je helpen om richting de topsport te komen?
Oprechte vraag van iemand die zelf na een tussenjaar het enorm tegen vond vallen om weer te gaan studeren.