Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ingedebruijn schreef:Maar is het überhaupt ok om mensen met onvoldoende kunde, met dieren te laten springen die daarbij gewoon afgeranseld worden en regelmatig hun nek breken? We hebben het hier wel over levende dieren hé met gevoel. Kan er echt met m'n verstand niet bij.
xxCYNNxx schreef:Nee natuurlijk is dat niet oke...het is van de zotte dat mensen met paarden over 120/130 moeten terwijl hun enige rijervaring bestaat uit 2 keer per maand op een manegepaard rondhobbelen.
Dit onderdeel zoals die nu is, is gewoon schreeuwen om ongelukken, waarbij de paarden sowieso gewoon zwaar de banketstaaf zijn, of er nu wel of niet ongelukken gebeuren; dat tonen de video's wel die gelinkt zijn in dit topic; geen 1 was ervaren genoeg om een paard rond te sturen over een springparcours, laat staan over een parcours van 120-130
cobiie schreef:ingedebruijn schreef:Maar is het überhaupt ok om mensen met onvoldoende kunde, met dieren te laten springen die daarbij gewoon afgeranseld worden en regelmatig hun nek breken? We hebben het hier wel over levende dieren hé met gevoel. Kan er echt met m'n verstand niet bij.
Het afgeranseld kan verbannen worden uit de "sport" (iig wanneer het zo op het voor terrein/hoofdterrein gebeurd). Gelijk uitsluiting bij te heftig gedrag van de ruiter.
Als mensen met onvoldoende kunde niet mogen springen, stopt de springsport dus bij de huidige ruiters. Iedere beginnende ruiter heeft onvoldoende kunde.
cobiie schreef:ingedebruijn schreef:Maar is het überhaupt ok om mensen met onvoldoende kunde, met dieren te laten springen die daarbij gewoon afgeranseld worden en regelmatig hun nek breken? We hebben het hier wel over levende dieren hé met gevoel. Kan er echt met m'n verstand niet bij.
Het afgeranseld kan verbannen worden uit de "sport" (iig wanneer het zo op het voor terrein/hoofdterrein gebeurd). Gelijk uitsluiting bij te heftig gedrag van de ruiter.
Als mensen met onvoldoende kunde niet mogen springen, stopt de springsport dus bij de huidige ruiters. Iedere beginnende ruiter heeft onvoldoende kunde.
xxCYNNxx schreef:Dat is ook duidelijk niet wat ik zeg. Ik zei; wil je meedoen aan de moderne 5 kamp ( op hoog niveau, dus echt wereld en olympisch niveau) dan zou er de eis moeten zijn dat je ervaring hebt met springparcoursen op een niveau die in elk geval op de hoogte ligt die gesprongen moet worden op dat soort toernooien. En dat is nu eenmaal het makkelijkst aan te tonen via wedstrijduitslagen.
We hebben het hier over een parcours van 120-130, niet over het allereerste sprongetje over een cavaletti; daar zouden dus eisen aan verbonden moeten worden.
Die zitten er, om duidelijke redenen, ook niet voor niets bij de reguliere paardensport op de OS.........hoewel ook daar iedere editie weer een paar kamikaze ruiters voorbij komen die 0,0 op de OS te zoeken hebben
Plus_en_Min schreef:https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml
Hier wordt uitgelegd (in het Duits) waarom ze niet met een reservepaard mocht starten.
Wat ik ervan begrijp is dat als het paard bij de vorige ruiter 4 keer had geweigerd, ze recht zou hebben om van paard te wisselen.
De ruiter voor haar, had echter 3 weigeringen en bij het opnieuw aanrijden van een sprong ging het paard staken/achteruit en is ze dus nooit meer in de buurt van de hindernis gekomen en uiteindelijk uitgebeld ivm de maximale tijd.
Hier is de rit van de andere ruiter op Saint Boy te zien.
https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml
Apple schreef:Plus_en_Min schreef:https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml
Hier wordt uitgelegd (in het Duits) waarom ze niet met een reservepaard mocht starten.
Wat ik ervan begrijp is dat als het paard bij de vorige ruiter 4 keer had geweigerd, ze recht zou hebben om van paard te wisselen.
De ruiter voor haar, had echter 3 weigeringen en bij het opnieuw aanrijden van een sprong ging het paard staken/achteruit en is ze dus nooit meer in de buurt van de hindernis gekomen en uiteindelijk uitgebeld ivm de maximale tijd.
Hier is de rit van de andere ruiter op Saint Boy te zien.
https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml
Wat ik hier zie is dat Saint Boy eigenlijk heel braaf springt. Reeds op de eerste sprong krijgt hij een ruk in zijn mond. Vervolgens wat raar aangereden lijnen. Hij springt vrij groot, dus de amazone heeft daar wellicht ook een probleem mee.
Met als gevolg dat tegen het einde van het parcours Saint Boy er genoeg van heeft en de handdoek in de ring gooit (logisch).
Annika Schleu wordt vervolgens met een probleem geconfronteerd. Zij krijgt een paard dat al in de staak gereden is door de vorige deelneemster.
Wellicht als de startvolgorde anders was geweest dat dan de hele situatie anders was afgelopen.
Sneu voor het paard en de eigenaar is waarschijnlijk maanden bezig om hem weer vertrouwen in het parcours te geven.
Cherdenise schreef:Feit blijft dan nog steeds dat er een ruiter opkomt die dit paard niet kan rijden, dan zeg ik het nog netjes.
Dus het paard heeft niks aan een andere startvolgorde en dat is het probleem. Men moet aan het dier denken, niet aan eigen prestaties!
Scum schreef:Het was net uitgebreid op het Duitse RTL nieuws. Er werd daar een oproep naar het OC gedaan om de sport aan te passen. Het voorstel was om de hindernissen lager te maken en de ruiter langer kennis te laten maken met het paard.
Wat mij betreft mag er nog wel meer gebeuren, ik zie het onderdeel graag verdwijnen, of laat ze met hun eigen paard komen.
Maflinger_S schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat Annika's rijden op dat filmpje eigenlijk nog niet eens zo slecht is, in aanmerking genomen dat ze al huilend op dat paard zit nog voordat ze begonnen is. Vervolgens springt ze een paar aardige sprongen maar gaat het goed mis als het paard sprongen gaat weigeren. Daarna duurt het allemachtig lang voordat ze er mee ophoudt maar ook daar kan ik me "iets" bij voorstellen. Ze heeft hier (de OS, niet persé het rijden) jarenlang voor getraind, staat ruim eerste en dan dit.
Het zou me niets verbazen als ze haar achternaam gaat veranderen. Van Schleu naar Sneu.
FiveSports schreef:Ik keur het zeker niet goed, maar...
Ben benieuwd hoe de meeste zouden reageren als ze op het meest belangrijke moment van hun leven dit zouden mee maken. Ik denk dat de meeste (inclusief ikzelf) überhaupt niet iets in hun leven hebben waar ze zo veel liefde voor hebben en zo veel effort in stoppen. Het zijn niet voor niets de Olympische spelen en maar weinigen hebben het talent en het doorzettingsvermogen om er aan mee te doen. Ik heb nog steeds enorm veel respect voor haar en eigenlijk voor iedereen die daar deelneemt.
Het verwijderen van het onderdeel is het verwijderen van de sport (vind ik). Om eerlijk te zijn hebben de mensen die tegen het paardrijden in zijn geheel zijn, vanuit hun perspectief, ook een punt.
Het blijft lastig voor veel mensen om je in iemand anders te verplaatsen.