Annika Schleu

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: Annika Schleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:54

Maar is het überhaupt ok om mensen met onvoldoende kunde, met dieren te laten springen die daarbij gewoon afgeranseld worden en regelmatig hun nek breken? We hebben het hier wel over levende dieren hé met gevoel. Kan er echt met m'n verstand niet bij.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:00

Nee natuurlijk is dat niet oke...het is van de zotte dat mensen met paarden over 120/130 moeten terwijl hun enige rijervaring bestaat uit 2 keer per maand op een manegepaard rondhobbelen.
Dit onderdeel zoals die nu is, is gewoon schreeuwen om ongelukken, waarbij de paarden sowieso gewoon zwaar de banketstaaf zijn, of er nu wel of niet ongelukken gebeuren; dat tonen de video's wel die gelinkt zijn in dit topic; geen 1 was ervaren genoeg om een paard rond te sturen over een springparcours, laat staan over een parcours van 120-130

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:02

ingedebruijn schreef:
Maar is het überhaupt ok om mensen met onvoldoende kunde, met dieren te laten springen die daarbij gewoon afgeranseld worden en regelmatig hun nek breken? We hebben het hier wel over levende dieren hé met gevoel. Kan er echt met m'n verstand niet bij.

Het afgeranseld kan verbannen worden uit de "sport" (iig wanneer het zo op het voor terrein/hoofdterrein gebeurd). Gelijk uitsluiting bij te heftig gedrag van de ruiter.

Als mensen met onvoldoende kunde niet mogen springen, stopt de springsport dus bij de huidige ruiters. Iedere beginnende ruiter heeft onvoldoende kunde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:04

Ik denk dat ze wel meer ervaring hebben dan een manegepaard springen.
Want hier rondrijden zie ik 90% van de manegeruiters niet doen :)

Maar ik denk wel dat als ze het lager zetten deze paarden zich beter kunnen redden op de sprong en ze minder snel onzeker worden.
En misschien elk paard maar toewijzen aan 1 deelnemer en niet 2.
Dan heeft de ruiter ook geen last van het gepruts va de voorganger.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:06

xxCYNNxx schreef:
Nee natuurlijk is dat niet oke...het is van de zotte dat mensen met paarden over 120/130 moeten terwijl hun enige rijervaring bestaat uit 2 keer per maand op een manegepaard rondhobbelen.
Dit onderdeel zoals die nu is, is gewoon schreeuwen om ongelukken, waarbij de paarden sowieso gewoon zwaar de banketstaaf zijn, of er nu wel of niet ongelukken gebeuren; dat tonen de video's wel die gelinkt zijn in dit topic; geen 1 was ervaren genoeg om een paard rond te sturen over een springparcours, laat staan over een parcours van 120-130

De filmpjes waar het wel netjes/redelijk gaat worden hier natuurlijk niet getoond. De excessen worden gebruikt om de problemen in een sport aan te tonen.

Wat is het verschil met deze ruiters die tussentijds op manegepaarden zitten en de ruiters van studentenverenigingen die tussen de wedstrijden door op manegepaarden rijden?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:07

cobiie schreef:
ingedebruijn schreef:

Het afgeranseld kan verbannen worden uit de "sport" (iig wanneer het zo op het voor terrein/hoofdterrein gebeurd). Gelijk uitsluiting bij te heftig gedrag van de ruiter.

Als mensen met onvoldoende kunde niet mogen springen, stopt de springsport dus bij de huidige ruiters. Iedere beginnende ruiter heeft onvoldoende kunde.

Compleet eens. Maar blijkbaar is er daar helemaal niemand die hier een zier om geeft. Anders had dit nooit kunnen en mogen gebeuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:10

Ik weet niet hoe jullie hebben leren springen. Maar mij werd het aangeleerd door eerst zo de verlichte zit te leren, daarna over cavaletti's, balans opbouwen en dan lage sprongen zodat het paard niet in problemen kon komen door mij. := Bij die cavaletti's werd er al uitleg gegeven over afstanden rijden en als het met een cavaletti mis ging had de knol er niet koud of warm van.
Als je een beginner over 90cm jaagt zal het idd niet zo mooi uitzien. :+

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:13

cobiie schreef:
ingedebruijn schreef:

Dat is ook duidelijk niet wat ik zeg. Ik zei; wil je meedoen aan de moderne 5 kamp ( op hoog niveau, dus echt wereld en olympisch niveau) dan zou er de eis moeten zijn dat je ervaring hebt met springparcoursen op een niveau die in elk geval op de hoogte ligt die gesprongen moet worden op dat soort toernooien. En dat is nu eenmaal het makkelijkst aan te tonen via wedstrijduitslagen.

We hebben het hier over een parcours van 120-130, niet over het allereerste sprongetje over een cavaletti; daar zouden dus eisen aan verbonden moeten worden.
Die zitten er, om duidelijke redenen, ook niet voor niets bij de reguliere paardensport op de OS.........hoewel ook daar iedere editie weer een paar kamikaze ruiters voorbij komen die 0,0 op de OS te zoeken hebben

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:46

Wow, triest dit. Alleen maar verliezers.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:23

xxCYNNxx schreef:
Dat is ook duidelijk niet wat ik zeg. Ik zei; wil je meedoen aan de moderne 5 kamp ( op hoog niveau, dus echt wereld en olympisch niveau) dan zou er de eis moeten zijn dat je ervaring hebt met springparcoursen op een niveau die in elk geval op de hoogte ligt die gesprongen moet worden op dat soort toernooien. En dat is nu eenmaal het makkelijkst aan te tonen via wedstrijduitslagen.

We hebben het hier over een parcours van 120-130, niet over het allereerste sprongetje over een cavaletti; daar zouden dus eisen aan verbonden moeten worden.
Die zitten er, om duidelijke redenen, ook niet voor niets bij de reguliere paardensport op de OS.........hoewel ook daar iedere editie weer een paar kamikaze ruiters voorbij komen die 0,0 op de OS te zoeken hebben

Een snelle zoektocht leert mij dat sinds 2007 dit (een deel van) de regels mbt springen zijn in Nederland voor de 5kamp. Waarbij je (afhankelijk van het niveau van 5kamp je wilt deelnemen) ook B, L of M springen moet zijn bij de knhs of voldoende promotiepunten hebben gehaald in de lagere knsa klasse.

https://www.sportonderscheidingen.nl/be ... jfkamp.pdf

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:38

Ik heb net het filmpje gezien na al veel discussie te hebben gelezen, maar inderdaad echt afschuwelijk. Geeft ook veel munitie tegen de hele paardensport en niet onterecht denk ik. Dit soort zaken moet gewoon niet kunnen, de paardensport moet van het conservatieve af en het welzijn moet op de eerste plek komen te staan en daarna de rest anders is er over een tijdje helemaal geen paardensport meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:50

Dit is zo te zien de eerste ruiter: https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml
Mijn indruk: paard kan prima springen maar de hindernissen zijn fors, en het paard vertrouwt zijn ruiter (terecht) niet en springt niet als het niet klopt. Dat levert frustratie op, daarna een totaal onterechte uitval van de eerste ruiter, en daarna een paard dat bedenkt 'hier doe ik niet meer aan mee.' (Wat ik helemaal terecht vind.)

Ik heb het idee dat je dit ook op andere manieren zou kunnen doen, met minder uitdagende hindernissen maar moeilijkere lijnen zodat de frustratie niet zo groot is maar het verschil tussen goed rijden en minder goed rijden wel duidelijk wordt (goed rijden = korte lijnen, minder goed rijden = langere lijnen dus meer tijd.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 14:52

Ik zie inderdaad ook veel meer in caprilli.
Dat waren uitstekende proeven voor rijvaardigheid.
Eventueel nog gevombineerd met een hek openen en over een brug rijden bijv.
Dat laat tenminste zien dat de ruiter meer kan dan enkel vasthouden en hopen dat ze blijven zitten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:49

Plus_en_Min schreef:
https://www.eurosport.de/moderner-funfk ... ideo.shtml

Hier wordt uitgelegd (in het Duits) waarom ze niet met een reservepaard mocht starten.

Wat ik ervan begrijp is dat als het paard bij de vorige ruiter 4 keer had geweigerd, ze recht zou hebben om van paard te wisselen.
De ruiter voor haar, had echter 3 weigeringen en bij het opnieuw aanrijden van een sprong ging het paard staken/achteruit en is ze dus nooit meer in de buurt van de hindernis gekomen en uiteindelijk uitgebeld ivm de maximale tijd.

Hier is de rit van de andere ruiter op Saint Boy te zien.

Wat ik hier zie is dat Saint Boy eigenlijk heel braaf springt. Reeds op de eerste sprong krijgt hij een ruk in zijn mond. Vervolgens wat raar aangereden lijnen. Hij springt vrij groot, dus de amazone heeft daar wellicht ook een probleem mee.
Met als gevolg dat tegen het einde van het parcours Saint Boy er genoeg van heeft en de handdoek in de ring gooit (logisch).

Annika Schleu wordt vervolgens met een probleem geconfronteerd. Zij krijgt een paard dat al in de staak gereden is door de vorige deelneemster.

Wellicht als de startvolgorde anders was geweest dat dan de hele situatie anders was afgelopen.

Sneu voor het paard en de eigenaar is waarschijnlijk maanden bezig om hem weer vertrouwen in het parcours te geven.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 17:04

Apple schreef:
Plus_en_Min schreef:

Hier wordt uitgelegd (in het Duits) waarom ze niet met een reservepaard mocht starten.

Wat ik ervan begrijp is dat als het paard bij de vorige ruiter 4 keer had geweigerd, ze recht zou hebben om van paard te wisselen.
De ruiter voor haar, had echter 3 weigeringen en bij het opnieuw aanrijden van een sprong ging het paard staken/achteruit en is ze dus nooit meer in de buurt van de hindernis gekomen en uiteindelijk uitgebeld ivm de maximale tijd.

Hier is de rit van de andere ruiter op Saint Boy te zien.

Wat ik hier zie is dat Saint Boy eigenlijk heel braaf springt. Reeds op de eerste sprong krijgt hij een ruk in zijn mond. Vervolgens wat raar aangereden lijnen. Hij springt vrij groot, dus de amazone heeft daar wellicht ook een probleem mee.
Met als gevolg dat tegen het einde van het parcours Saint Boy er genoeg van heeft en de handdoek in de ring gooit (logisch).

Annika Schleu wordt vervolgens met een probleem geconfronteerd. Zij krijgt een paard dat al in de staak gereden is door de vorige deelneemster.

Wellicht als de startvolgorde anders was geweest dat dan de hele situatie anders was afgelopen.

Sneu voor het paard en de eigenaar is waarschijnlijk maanden bezig om hem weer vertrouwen in het parcours te geven.

Feit blijft dan nog steeds dat er een ruiter opkomt die dit paard niet kan rijden, dan zeg ik het nog netjes.
Dus het paard heeft niks aan een andere startvolgorde en dat is het probleem. Men moet aan het dier denken, niet aan eigen prestaties!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:07

Het was net uitgebreid op het Duitse RTL nieuws. Er werd daar een oproep naar het OC gedaan om de sport aan te passen. Het voorstel was om de hindernissen lager te maken en de ruiter langer kennis te laten maken met het paard.
Wat mij betreft mag er nog wel meer gebeuren, ik zie het onderdeel graag verdwijnen, of laat ze met hun eigen paard komen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:34

Cherdenise schreef:
Feit blijft dan nog steeds dat er een ruiter opkomt die dit paard niet kan rijden, dan zeg ik het nog netjes.
Dus het paard heeft niks aan een andere startvolgorde en dat is het probleem. Men moet aan het dier denken, niet aan eigen prestaties!

Natuurlijk denken deze mensen eerst aan eigen prestaties...het paardrijden is een 5e deel van de wedstrijd, met een geleend paard waar ze 20 minuten op zitten. Is een verschil met de 'echte' paardenwedstrijden, waar de ruiters meer doelen met hetzelfde paard hopen te bereiken.
Het was triest, voor paard én ruiter... Hoe verschrikkelijk om al totaal in paniek te huilen nog voordat de bel gaat, op een paard dat al totaal over de flos is. :(:) Zij had geen schijn van kans al voordat ze opstapte, terwijl ze op dat moment een grote voorsprong had.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:56

Scum schreef:
Het was net uitgebreid op het Duitse RTL nieuws. Er werd daar een oproep naar het OC gedaan om de sport aan te passen. Het voorstel was om de hindernissen lager te maken en de ruiter langer kennis te laten maken met het paard.
Wat mij betreft mag er nog wel meer gebeuren, ik zie het onderdeel graag verdwijnen, of laat ze met hun eigen paard komen.

Ik vraag me af of ze zelf wel een paard hebben. Gezien hun rijden kan ik me niet voorstellen dat ze al 4 jaar hard en goed aan het trainen zijn op het rijden. Zeker niet als je dus bedenkt dat dit dus de beste van het land zijn. Geen idee hoe het precies in z'n werk gaat maar op dat niveau zou je toch meer mogen verwachten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:57

Als het paardrijden symbool moet staan voor het kunnen vluchten van de vijand dan zou ik voor een moderne vervanger eerder denken richting een moderner 'voertuig'. Want even serieus... hoeveel soldaten rijden er anno 2021 nog paard, en hoe groot is de kans dat je als gevangene in oorlogsgebied een kant en klaar opgezadeld paard tegen komt tijdens je ontsnappingspoging welke ook getraind is om dit soort sprongen te maken? nihil? Ik zou dan zeggen laat ze niet loten welk paard ze krijgen, maar breng meerdere voertuigen mee en laat ze loten of ze zogenaamd een motor, personenauto of terreinwagen 'vinden' om mee te ontsnappen van een vijand, laat ze daarmee een parcours rijden.
Maar dan denk ik vast te simpel, want als het simpel zou zijn dan zouden ze het denk ik al hebben veranderd :+

Zulke paarden vind je toch niet meer in oorlogsgebied

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 19:59

Het onderdeel paard moet gewoon vervangen worden door een andere tak van sport. Van vijfkampers kan je blijkbaar niet verwachten dat er enige zorg is voor het dier waarmee ze rijden. Dus kies een onderdeel als roeien, of een behendigheidsbaan (survival) waar ze zelf overheen moeten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 20:06

Ik moet eerlijk zeggen dat Annika's rijden op dat filmpje eigenlijk nog niet eens zo slecht is, in aanmerking genomen dat ze al huilend op dat paard zit nog voordat ze begonnen is. Vervolgens springt ze een paar aardige sprongen maar gaat het goed mis als het paard sprongen gaat weigeren. Daarna duurt het allemachtig lang voordat ze er mee ophoudt maar ook daar kan ik me "iets" bij voorstellen. Ze heeft hier (de OS, niet persé het rijden) jarenlang voor getraind, staat ruim eerste en dan dit.

Het zou me niets verbazen als ze haar achternaam gaat veranderen. Van Schleu naar Sneu.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 20:09

Maflinger_S schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat Annika's rijden op dat filmpje eigenlijk nog niet eens zo slecht is, in aanmerking genomen dat ze al huilend op dat paard zit nog voordat ze begonnen is. Vervolgens springt ze een paar aardige sprongen maar gaat het goed mis als het paard sprongen gaat weigeren. Daarna duurt het allemachtig lang voordat ze er mee ophoudt maar ook daar kan ik me "iets" bij voorstellen. Ze heeft hier (de OS, niet persé het rijden) jarenlang voor getraind, staat ruim eerste en dan dit.

Het zou me niets verbazen als ze haar achternaam gaat veranderen. Van Schleu naar Sneu.

:')
Zit hier al even mee te lezen, moest even op deze reageren :Y)
Ik vind het Hilarisch sorry :') _/-\o_

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 20:55

Ik keur het zeker niet goed, maar...
Ben benieuwd hoe de meeste zouden reageren als ze op het meest belangrijke moment van hun leven dit zouden mee maken. Ik denk dat de meeste (inclusief ikzelf) überhaupt niet iets in hun leven hebben waar ze zo veel liefde voor hebben en zo veel effort in stoppen. Het zijn niet voor niets de Olympische spelen en maar weinigen hebben het talent en het doorzettingsvermogen om er aan mee te doen. Ik heb nog steeds enorm veel respect voor haar en eigenlijk voor iedereen die daar deelneemt.
Het verwijderen van het onderdeel is het verwijderen van de sport (vind ik). Om eerlijk te zijn hebben de mensen die tegen het paardrijden in zijn geheel zijn, vanuit hun perspectief, ook een punt.
Het blijft lastig voor veel mensen om je in iemand anders te verplaatsen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:03

Zo goed waren de ‘goede’ sprongen nou ook weer niet. Ze zit er misschien netjes op, maar het paard komt nergens lekker uit. Kijk eens hoe hij de tweede roze hindernis neemt. Het was wachten op de eerste hindernis waar hij echt in sprong en dat gebeurde ook.

Misschien was dit paard niet geschikt voor een vreemde ruiter, maar ze heeft hem ook niet echt kunnen helpen in het rijden van kloppende afstanden.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:05

FiveSports schreef:
Ik keur het zeker niet goed, maar...
Ben benieuwd hoe de meeste zouden reageren als ze op het meest belangrijke moment van hun leven dit zouden mee maken. Ik denk dat de meeste (inclusief ikzelf) überhaupt niet iets in hun leven hebben waar ze zo veel liefde voor hebben en zo veel effort in stoppen. Het zijn niet voor niets de Olympische spelen en maar weinigen hebben het talent en het doorzettingsvermogen om er aan mee te doen. Ik heb nog steeds enorm veel respect voor haar en eigenlijk voor iedereen die daar deelneemt.
Het verwijderen van het onderdeel is het verwijderen van de sport (vind ik). Om eerlijk te zijn hebben de mensen die tegen het paardrijden in zijn geheel zijn, vanuit hun perspectief, ook een punt.
Het blijft lastig voor veel mensen om je in iemand anders te verplaatsen.

Maar dan nog, je bent wel met een levend wezen bezig. Hoe belangrijk het ook voor je is, het mag nooit belangrijker zijn dan het welzijn van het paard. Dit paard is duidelijk niet happy.