Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:59

Ik heb ze liever in het land waar een windje kan waaien dan op een vies warme benauwde stal.. Schaduw of wind denk ik altijd. Als er beide niet is, zou ik ze pas niet buiten zetten.
Het is toch altijd even afwachten en ook voelen en bekijken. Het ene paard zal sneller last hebben, maar als er geen wind is en geen schaduw.. Dan zou ik zelf ook kapot gaat.
Geen schaduw met constant een lekker briesje, geen probleem. Geen wind maar wel schaduw, tot op zekere hoogte. Bij 40 graden lijkt me schaduw ook niet koelen. Dan zou ik voor wind kiezen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:00

Vanitas schreef:
Mona81 schreef:
Waarom altijd persé moeten trainen? Laat het lekker gaan die 2 dagen. 5 uur s morgens je paarden gaan rijden noem je dan niet overdrijven? Je kunt mij niet vertellen dat die 2 dagen trainen essentiëel zijn voor een paard.

2 dagen? Het is hier een hele week boven de 30 graden dus dat is inderdaad wel vrij essentieel als je effectief wil trainen. Daarnaast; waarom zou ik niet trainen als het wel kan? Het is toch een hobby, iets wat je graag doet?

Tja dan moet je niet in de zomer willen gaan trainen met een levend wezen.

Er wordt hier genoemd ‘s avonds na 9 uur, ook dan is het nog te warm.
Daarnaast is 20 graden gevoelswarmte nu ook heel anders dan dat het overdag 20 graden is.

Gewoon lekker vrijaf gaan, hooguit een wandelingetje en een sproeibeurtje en dan lekker schaduwplekje voor ze.

Kan dat niet dan ben je in mijn ogen geen paard waard.

TS dikke pluim dat je hebt afgezegd. Zeker als je dertien bent zijn dit beslissingen lastig.

KNHS heb ik geen goed woord voor over dat ze wedstrijden door laten gaan met code oranje door de hoge temperaturen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:04

Er wordt hier ook wel op hoog niveau getraind natuurlijk. Jee wat nemen mensen zich zelf serieus :roll:
Laat die paarden toch met rust met de warmte!

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:06

Goh ik realiseerde mij nooit dat mijn paarden het zo slecht hebben. Ze kunnen binnen, buiten, in de zon, uit de zon, zodra er een zuchtje wind staat in de wind, uit de wind. Er staat de hele zomer een waterbak omdat ze dat lekkerder vinden dan automatische drinkbakken. Zodra het flink warm is staat er een sproeier waar ze onder kunnen en daarmee ook nat zand waar ze in kunnen rollen waar ze gretig gebruik van maken. Ik zal ze zo direct even vertellen dat ze heel zielig zijn omdat ze 3-5 keer in de week 30-45 minuten worden getraind 's ochtends wanneer het krap 20 graden is; dat hadden ze zelf ook nog niet echt door namelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:10

Cioccolato schreef:
Ik heb ze liever in het land waar een windje kan waaien dan op een vies warme benauwde stal.. Schaduw of wind denk ik altijd. Als er beide niet is, zou ik ze pas niet buiten zetten.
Het is toch altijd even afwachten en ook voelen en bekijken. Het ene paard zal sneller last hebben, maar als er geen wind is en geen schaduw.. Dan zou ik zelf ook kapot gaat.
Geen schaduw met constant een lekker briesje, geen probleem. Geen wind maar wel schaduw, tot op zekere hoogte. Bij 40 graden lijkt me schaduw ook niet koelen. Dan zou ik voor wind kiezen.

Helaas zijn we wel afhankelijk van de staleigenaren. Alleen als ze buiten staan kan je die van jou naar binnen halen en bijvoorbeeld afspuiten. Vorige keer met die warmte zijn ze ook overdag naar binnen gegaan. Windje staat dan trouwens ook door de stal heen, alle deuren open. Zal morgen navragen wat het plan is, dan kan ik ook mijn plan aanpassen. Eventueel dus af gaan spuiten overdag.

Ik heb dan nog het geluk dat paard er goed tegen lijkt te kunnen en het hier donderdag ongeveer 34 graden wordt ipv 40...

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:12

ElviraKelan schreef:
Vanitas schreef:
2 dagen? Het is hier een hele week boven de 30 graden dus dat is inderdaad wel vrij essentieel als je effectief wil trainen. Daarnaast; waarom zou ik niet trainen als het wel kan? Het is toch een hobby, iets wat je graag doet?

Tja dan moet je niet in de zomer willen gaan trainen met een levend wezen.

Er wordt hier genoemd ‘s avonds na 9 uur, ook dan is het nog te warm.
Daarnaast is 20 graden gevoelswarmte nu ook heel anders dan dat het overdag 20 graden is.

Gewoon lekker vrijaf gaan, hooguit een wandelingetje en een sproeibeurtje en dan lekker schaduwplekje voor ze.

Kan dat niet dan ben je in mijn ogen geen paard waard.

TS dikke pluim dat je hebt afgezegd. Zeker als je dertien bent zijn dit beslissingen lastig.

KNHS heb ik geen goed woord voor over dat ze wedstrijden door laten gaan met code oranje door de hoge temperaturen.

Dit!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:24

Vanitas schreef:
Goh ik realiseerde mij nooit dat mijn paarden het zo slecht hebben. Ze kunnen binnen, buiten, in de zon, uit de zon, zodra er een zuchtje wind staat in de wind, uit de wind. Er staat de hele zomer een waterbak omdat ze dat lekkerder vinden dan automatische drinkbakken. Zodra het flink warm is staat er een sproeier waar ze onder kunnen en daarmee ook nat zand waar ze in kunnen rollen waar ze gretig gebruik van maken. Ik zal ze zo direct even vertellen dat ze heel zielig zijn omdat ze 3-5 keer in de week 30-45 minuten worden getraind 's ochtends wanneer het krap 20 graden is; dat hadden ze zelf ook nog niet echt door namelijk.

Dit klinkt prima. Sproeier is ook wel een goed idee trouwens!

Als paarden in een goede conditie zijn en het hele management eromheen in orde is, zie ik geen probleem in 's ochtends vroeg (aangepast) trainen. Vervoeren en wedstrijden rijden vind ik heel iets anders, dat is echt not done met de verwachte temperaturen.

maralyn

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:56

Hier ook gewoon vakantie. Lekker quality time. Extra knuffelen, kraan er over. Borstelen. Eventueel wandelen. Beetje grondwerk na negen uur.

Heeft niks met de gezondheid van m'n paard te maken. Maar voor mij hoeft het allemaal niet.
Ik zal hen waarschijnlijk geen plezier doen. Maar mezelf ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:15

Ronduit belachelijk dat Vanitas hier nou aangevallen word omdat ze haar paarden om 5 uur 's ochtends gaat rijden. Liever om 5 uur rijden en dan lekker doen wat ze willen, dan de hele dag in de zon of op een benauwde stal en geen keus tot wat anders.
Kom op zeg. Dat jullie je paarden 2 weken stil laten staan, prima. Het is dat ik zelf niet mag rijden, maar anders ging ik ook zo vroeg of laat mogelijk rijden hoor. Mijn paard word er niet leuker van als ik er 2 week niet op ga zitten.

Mensen die op concours gaan met dit weer moeten zichzelf even achter de oren krabben, mensen die om 5 uur op stap zijn om te rijden zodat het niet te warm word, kunnen veel van ons nog wat van leren.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:39

Ik zou ook niet gaan. Deze temperaturen zijn te extreem (voor zowel mens als dier). Mocht je toch willen gaan. Water meenemen, niet te lang inrijden en paard tussen de proefjes in de schaduw houden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:46

Zo word er donderdag tot en met zaterdag in driezum de paarden dagen gehouden, met marathon. snap niet dat niet afgelast word. Vorig jaar was het er ook zo heet

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:55

Vanitas schreef:

_/-\o_ '

Ik stap ook gerust 's ochtends vroeg op nu. Ik merk niks anders aan mijn paarden, hoewel de ene altijd een stuk vrolijker en frisser is als ik zo vroeg opstap! :D

Ik vind wel dat op concoursen met temperaturen boven de 25+ graden, er ook een stuk verantwoordelijkheid vanuit de organisatie komt wat vaak mist. Zo ging ik afgelopen jaar op een klein dressuurconcours in de buurt waar ik om half 12 moest starten. Werd al warm maar opzich nog prima te doen. Ware het niet dat er geen schaduw te vinden was op het terrein, en ze nog even gingen wachten met de uitslag vrijgeven tot het eind van de rubriek+ een clinic van 45min! Tot mijn grote verontwaardiging gooiden ze gewoon het hele secretariaat dicht en toen ik heen ben gegaan om te klagen werden ze nog boos ook. Het is niet zo moeilijk te begrijpen dat ik alles heb ingepakt en direct naar huis ben vertrokken. In zo'n trailer warmt het ontzettend snel op, ook in de schaduw met hoge temperaturen.

Nu heb ik een vrachtwagen met 'airco', en wat een verademing is dat zeg! Ik kan ze haast beter op de vrachtwagen zetten dan in de stallen met zulk weer als dat we morgen krijgen! Gelukkig aankomende weekenden geen concoursen ivm de ingelaste zomerstop.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:12

Waar zijn die weersvoorspellingen die aangeven dat we 2 weken lang 38 graden moeten trotseren?

Het gaat helemaal niet om 2 weken, hooguit om een dag of 4.
Een dag of 4 even geen vermijdbare lichamelijke inspanning vragen van mens en dier.

Ook om 5 uur kan je paard zich minder fit voelen als gevolg van de extreme temperatuur overdag gedurende meerdere dagen. Het zijn geen machines. Ook hun lichamen moeten harder werken bij zowat 40 graden.

Het dier kan zich niet uiten. Kan niet laten merken wat de hitte eventueel met hem doet. Daarom moet je soms het zekere voor het onzekere nemen.

4 daagjes maar....

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:24

Boras schreef:
Het dier kan zich niet uiten. Kan niet laten merken wat de hitte eventueel met hem doet. Daarom moet je soms het zekere voor het onzekere nemen.

Jawel, een paard begint te zweten, een hond te hijgen. Niet heel erg moeilijk te herkennen dus.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:33

Vanitas schreef:

Wel mooi hoor, je eigen woorden verdraaien om daarna even in de slachtofferrol te kunnen kruipen.

Vanitas schreef:

Hier indiceer je dat je boven de 30 graden wel gewoon zou trainen, je zegt nergens dat je vroeg in de ochtend of laat in de avond bij 20 graden traint. Kan zijn dat je het dus niet doet, heel mooi. Maar zeg dan zo geen dingen om daarna moord en brand te schreeuwen dat mensen je 'aanvallen'.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:45

Benzz schreef:
Boras schreef:

Jawel, een paard begint te zweten, een hond te hijgen. Niet heel erg moeilijk te herkennen dus.

Jij begrijpt niet wat ik bedoel met minder fit voelen en dat niet aan kunnen geven als paard.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 23:48

Niemand wordt trouwens aangevallen. Er wordt netjes gediscussieerd.

Mensen voelen zich aangevallen en gaan om de een of andere reden sterk in de defensie.

Dat is wat anders.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 00:15

DezeNaam schreef:
Vanitas schreef:

Hier indiceer je dat je boven de 30 graden wel gewoon zou trainen, je zegt nergens dat je vroeg in de ochtend of laat in de avond bij 20 graden traint. Kan zijn dat je het dus niet doet, heel mooi. Maar zeg dan zo geen dingen om daarna moord en brand te schreeuwen dat mensen je 'aanvallen'.

Dat ze er maandag om 24.00 uur af kwam en vandaag om 5.00 uur op gaat zitten staat in haar post voor de post die jij hier aanhaalt.

Bovendien voel je als je je paard kent en een beetje ruitergevoel hebt echt wel of hij fit is en in hoeverre je kunt belasten. Ik heb net om 22.30 uur ook nog even op een van de paarden gezeten, die is aan het revalideren en op dit moment vind ik het belangrijk om het schema aan te houden. Was hartstikke fit en vrolijk en na het werk ook gewoon normale vitale parameters en niet overmatig gezweet. De jonkies hebben deze week wel gewoon lekker vrij, die twee trainingen die we dan missen daar merken we niets van :+

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 04:50

karuna schreef:
Wacht ik hoop dat je dit sarcastisch bedoelt?
Wat denk je zelf?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 05:06

Ik stap er ook zo even op, even een half uurtje bewegen voor het echt warm wordt.
Nu is het nog prima te doen.
Wedstrijd zou ik inderdaad ook net weer niet doen, zou ik zelf ook niet echt prettig vinden.
En om die wedstrijd ging het hier volgens mij...

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 05:09

Volgens mij hebben enkele mensen hier een zonnesteek opgelopen :')

Veel plezier Nouvel, het is heerlijk weer nu!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 05:13

:D
Dank je!
Wilde eigenlijk naar strand, maar het is precies vloed nu, dat is een beetje jammer, moet je dan eind door ‘t zware duin ploeteren voor een zwaar strand... even half uurtje bak dan maar...

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 05:35

prugelpiet schreef:
Ronduit belachelijk dat Vanitas hier nou aangevallen word omdat ze haar paarden om 5 uur 's ochtends gaat rijden. Liever om 5 uur rijden en dan lekker doen wat ze willen, dan de hele dag in de zon of op een benauwde stal en geen keus tot wat anders.
Kom op zeg. Dat jullie je paarden 2 weken stil laten staan, prima. Het is dat ik zelf niet mag rijden, maar anders ging ik ook zo vroeg of laat mogelijk rijden hoor. Mijn paard word er niet leuker van als ik er 2 week niet op ga zitten.
.

Overdrijven is ook een vak... zondag worden de hoge temperaturen al weer afgestraft dus gaat het hooguit om een dag of 4/5.
De hitte mat mens of dier al genoeg af waardoor twee weken (wat dus niet het geval is) even alles een standje minder nu heel anders is dan met normale temperaturen

Het is niet voor niets code oranje

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 06:33

Je kan prima nog even rijden ‘s ochtends vroeg, dan is het nog geen 30 graden. Morgenochtend is er ook nog een turntraining, zal wel aangepast zijn maar in de ochtend kan dat nog wel. Niet te gek doen allemaal, gewoon rustig wat losmaken en op tijd weer stoppen. En dan thuis binnen gaan zitten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 06:37

ElviraKelan schreef:
prugelpiet schreef:
.

Overdrijven is ook een vak... zondag worden de hoge temperaturen al weer afgestraft dus gaat het hooguit om een dag of 4/5.
De hitte mat mens of dier al genoeg af waardoor twee weken (wat dus niet het geval is) even alles een standje minder nu heel anders is dan met normale temperaturen

Het is niet voor niets code oranje

Die code oranje geldt voornamelijk voor de hele hete momenten. Wanneer het in de ochtend 20 graden is, mag ik hopen dat jij zelf ook wel begrijpt dat er op dat moment niks aan de hand is. :+