[HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siepi

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:52

Weer thuis. Van concours super fijn gereden vooral tweede proef maar hele lage punten gelukkig had iedereen daar last van maar ik stoor me er niet aan oefenen gewoon lekker verder zo blij met me lieve paardje

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:02

Kabayo schreef:
Saar88 schreef:
Roze jasje is super gaaf inderdaad! Foto's Hananass :D

Het klinkt alsof de meesten van jullie al een stukje verder zijn dan ik. Heb geen haast, maar het begint wel te kriebelen. Voorlopig eerst eens wat meer op twee teugels lopen, een keer op ander terrein oefenen..

Grappig trouwens dat vrijwel iedereen met jonge paarden wijken, schouder binnen/buiten etc. al meepakt. Staat hier ook op de planning ivm rechtrichten en eenzijdige beenhulpen aanleren :).

Nee hoor :D ik moet nog beleren _O-
idem hier.
Denk dat ik mijn paardje eerst ga laten beleren. Dan ben ik zeker dat hij de juiste basis meekrijgt aangezien ik eigenlijk niet op een bepaald niveau zit. (Nooit wedstrijden gedaan of ervoor getraind)'

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:10

Ik ben inmiddels een jaar bezig de basis erin te krijgen, wat tegenslagen gehad, paar periodes rust ertussendoor. Pas nu hij bijna 5 is, ben ik bezig met af en toe een pasje opzij, maar ook dat is nog heel klein. Springen heeft ook erg lang geduurd voor we zover waren om te beginnen. De eerste maanden is ook heel veel stapwerk geweest, om het stuur erop te krijgen.

Het klinkt wel of hij traag van begrip is, dat is absoluut niet zo. Hij is vooral erg kijkerig en redelijk sensibel, dus dat is af en toe wat lastig, ook voor mij

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:51

yfkelover schreef:
Weer thuis. Van concours super fijn gereden vooral tweede proef maar hele lage punten gelukkig had iedereen daar last van maar ik stoor me er niet aan oefenen gewoon lekker verder zo blij met me lieve paardje

Balen! Wat waren je punten en welk commentaar stond er bij?

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:53

169,5 en 174 paard was niet soepel genoeg en ze liep soms niet aan de teugel en niet nageeflijk genoeg
Dat eerste kan in inkomen Canto is eigenlijk een spring paard en daar wordt ze los van en soepel maar omdat ze dragend is springen we niet meer en doet ze iets minder dus dat commentaar kan ik inkomen maar de rest kom op zeg ik rij nog maar B meerdere mensen waren het ook niet eens met het commentaar op hun protocol en kan hier ook niet mee maar wat ik ook zeg ga gewoon lekker verder rijden en we zien het wel de volgende keer

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:00

Balen van je punten! Komt vanzelf goed ;)

Die van mij is gewassen, straks nog ff toiletteren en morgen vlechten. Hij staat wel helemaal te shaken en te stuiteren, veel te veel energie over. Helaas kan hij niet echt spelen in de bak, dat doet ie niet omdat het te nat is. Ik bereid me voor op een dollemansrit morgenvroeg. De laatste tijd heeft hij dat heel vaak, wss omdat hij dus zn energie niet kwijt kan.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:40

Balen van de punten, yfkelover.

Wiskey1, succes morgen!

Ik heb vandaag gelest. Weer eens in de buitenbak, dus hij was heter dan normaal maar wel goed er doorheen kunnen rijden. Verder niet echt iets bijzonders gedaan omdat het dan toch wel even duurt voordat we een mooie uitgangspositie hebben. Hoeft ook niet, van de week hebben we een hoop geoefend op complexere dingen.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:12

Wat vervelend Yfkelover. Wel fijn dat je zelf een fijn gevoel had met rijden.
Ik heb zelf altijd gehoord/geleerd gekregen dat in het B nageeflijk niet eens verplicht is. Als het er is, is het goed natuurlijk, maar als het er niet is zou je er niet op afgestraft moeten worden. Mits het paard verder niet er door belemmerd wordt in z'n lopen, in de houding waar dat ie dan wel in loopt.

Succes morgen, Wiskey1!

Hier is die van mij gisteren en woensdag door stalgenootje gereden. Vandaag is mijn passoa-hulpteugel binnen gekomen, maar kan em morgen pas testen op z'n vroegst. Was al donker voor ik vanuit het werk op stal kwam en geen verlichting bij of in de paddock waar we in mogen longeren. Dus zo even appen met het stalgenootje of ze heel graag wilt rijden, of dat ik morgen even doe longeren. Ze voorspellen vanaf volgend weekend weer kei veel regen, dus ik baal nu alweer dat straks alles weer te nat is om qua training nog wat te kunnen doen :Y)

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:44

Ach trainen gewoon verder vind het wel vervelend dat je bij sommige jury’s al zowat je paard M klaar moet hebben lijkt het wel , waar is die B van basis dan voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 20:50

Ja dat herken ik heel erg.. Ik vind sommige heel leuk jureren voor de B en sommige totaal niet.. Alsof je al M/Z rijd ipv een B proefje..

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:09

Ik ben nooit eerder officieel gestart, maar ook ik heb (via meegaan met vriendinnen) erg wisselende ervaringen met de B jury's. Voor mij draait het in de B om gehoorzaamheid, reactie op de hulpen, ontspanning en vertrouwen in de ruiter. Ik vind het persoonlijk niet zo'n ramp als een paard nog niet helemaal bevestigd is in de aanleuning bijvoorbeeld, en dus af en toe iets te diep komt, of het neusje er een moment uitdrukt. Maar er zijn jury's die jureren alsof ze naar de grandprix zitten te kijken, sjongejonge. Overigens ook meegemaakt: vriendinnetje startte met een jong paard (op dat moment 4,5) in de B, paard was netjes voor elkaar en liep een fijne, brave proef. Bizar lage punten. Dus met de jury gaan praten. Het commentaar: op deze leeftijd horen ze toch wel L/M klaar te zijn en dat zag ze niet terug 8)7
Daar zakt je broek toch van af!

Overigens super fijn te lezen dat jullie het allemaal rustig aan doen! Geeft me toch weer wat meer zelfvertrouwen :).

Wiskey1: succes morgen!! Foto's maken he :D! Kan niet wachten om die van mij een keer strak in het sportpak te zien :)

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:17

Ik herken dag niet zo eigenlijk. Ja op t moment dat ik B startte wel, maar nu voel en zie ik toch wel degelijk verschil en weet ik dat de jurys wel echt een punt hadden toen ik B/L startte. Moet ik wel zeggen dat ik vrij vlug door de klassen ben gegaan, maar met mijn pony toendertijd niet. Vond de jury toen ook streng en dacht dat ze al veel verwachtte voor een B proef. Nu weet ik dat ik haar ook echt niet goed voor elkaar had.

Overigens kan ik me meestal wel vinden in het commentaar van de jury en vind ik dat de meeste ook wel punten durven te geven voor de dingen die wel goed gaan.

Vind het op wedstrijd gaan leuk om te doen en gezellig. Daarnaast krijg je toch net wat andere feedback waar je soms wel, soms niets mee doet :)

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:23

Dank allemaal voor de succeswensen! Ik hoop indd dat er foto's gemaakt worden, mn ouders kunnen dat niet echt goed haha. Wel filmt mn vader eigenlijk altijd, dus probeer daar wel wat uit te knippen als t niet lukt.

Dit was vorig jaar:
Afbeelding
Afbeelding
Hij was ontzettend gespannen en druk.

Spoiler:
en dat zadel ligt niet heel briljant, heb inmiddels een andere

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:38

Wat een leuk dier Wiskey! Ik ben dol op vossen!

Oh, vaak genoeg dat jury's heel juist commentaar geven hoor! Maar ik merkte dat veel juryleden niet met elkaar op één lijn zitten over wat ze willen zien in de B, ik word daar een beetje onzeker van haha.
Overigens hoor ik vaak genoeg gezeur en gezanik over bepaalde juryleden, terwijl ik denk dat veel ruiters gewoon heel wat zelfkennis missen :D.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:41

Mijn dochter kreeg in de L2 een keer geen winstpunt omdat ze volgens de jury haar niet klaar vond voor de M1 dat is toch van de zotte ten eerste weet hij niet hoeveel winstpunten heeft en of ze überhaupt M wil gaan starten op dat moment , hij zit daar om haar L proef te beoordelen

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:43

Ik ben tot nu toe heel eerlijk gejureerd, pony is in principe B klaar maar heeft vaak nog veel spanning. Het is een sensibel ding en haar manier van spanning uiten is tegen de hand worden en dan lekker de rug wegdrukken, taktfouten maken bij verruimen of prachtig teugelkreupel lopen. Op wedstrijd dus absoluut nog niet winstpunt waardig, terwijl we thuis al heel netjes rondkomen. Kwestie van kilometers maken dus!

Ik heb al een aantal keer toch 6.5 - 7 - 7.5 gereden op losse onderdelen, dus dat bewijst maar weer dat we het best kunnen :)) Alleen de spanning moet wat minder worden zodat we de proef netjes kunnen afmaken.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:53

yfkelover schreef:
Mijn dochter kreeg in de L2 een keer geen winstpunt omdat ze volgens de jury haar niet klaar vond voor de M1 dat is toch van de zotte ten eerste weet hij niet hoeveel winstpunten heeft en of ze überhaupt M wil gaan starten op dat moment , hij zit daar om haar L proef te beoordelen

Hier heb ik ooit wat moeite mee inderdaad..

Ach, we gaan het wel zien als we gaan starten! Uiteindelijk start ik voor mezelf en voor de fun!
Overigens is elke winstpunt na de eerste bonus, want mijn uiteindelijke doel is de cross in.

Dressuur en ik hebben een haat/liefde verhouding :D

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:59

Succes morgen Wiskey!

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:37

Dankjewel saar88! Hij heeft 'vossenstreken', maar stiekem is dat af en toe wel leuk. Alleen t stelt mn geduld erg op de proef soms

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:48

Jammer van de punten.. komt wel goed!
Ook zie ik een leuke vos voorbij komen, spanningen worden vanzelf minder!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:59

Ik wil de pret niet verpesten hoor, maar de kans dat je winstpunten rijdt in de B als je paard niet nageeflijk is, is echt ongelooflijk laag.
In ieder geval in mijn regio en 2 jaar geleden reed ik geen winstpunten als mijn paard niet nageeflijk was. Daar zaten gerust goede stukken tussen, maar niet constant dus dan krijg je op alle niet nageeflijke stukken gewoon een 5 of lager.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 10:33

Canto was op een paar onderdelen niet nageeflijk heb moeite om na halsstrekken haar gelijk weer terug te krijgen daarom zeg ik ook oefenen komt wel goed

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:05

Dan moet dat lukken!

Ik ben net klaar, paard was weer eens heel kijkerig. Wel braaf, maar echt netjes lijnen rijden etc ging niet helemaal lekker nog. Gelukkig is het daar een onderlinge voor. Ook dat komt vanzelf, buitenseizoen wil ik gaan starten, want het is puur kijkerig. Veel weg en dan moet dat goedkomen. Nu wachten op de punten

Edit: 186, met een 4, een aantal 5en en veel 6jes, hoogste een 7.5 punten kloppen wel met het gevoel, dus dat is prima

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 00:16

Pffff ik zit even met mijn handen in het haar. Heb mijn paard vanaf eind april en ik kocht haar zonder enige spier en alle botten staken uit. Veel therapeuten en massages gezien en uiteindelijk van stal verandert en mijn paard begon op te knappen. Waren heerlijk aan het rijden, maar ik begon te merken dat het zadel te krap werd. Zadelmaker erbij en ze heeft het zadel iets aangepast, maar met de medeling dat dit een probeersel was. Paard liep niet fijn dus weer zadelmaker teruf laten komen en een ander zadel sinds donderdag. Sinds vorige week ook van blootsvoets naar 4 ijzers gegaan, sinds vrijdag naar de box naast haar eigen box verhuist omdat deze groter is en sinds zaterdag avond ander voer. Zaterdag (gister dus) heb ik echt echt heel fijn gereden en wilde vandaag weer rijden, ik had er echt zin in. Voor mijn verjaardag nieuwe spulletjes mogen kopen bij de EJ dus ik was helemaal in mijn nopjes op stal. Tot ik ging rijden..... soms kon ik haar heel fijn rijden, daarna gooide ze haar hoofd weer als een giraf in de lucht en op de koop toe kreeg ik een rodeo sessie. Ik was zo geschrokken! Bij andere paarden ben ik nooit bang en na deze boksessie was ik helemaal aan het trillen. Het rijden ging daarna ook niet lekker meer en dus even aan de longe gehad en daar ging ze ook nog even goed uit haar plaat. Morgen heeft ze vrij en dinsdag word ze door de stalhoudster gereden, zij pakt haar altijd 1x in de week mee. Maar nu ben ik zo geschrokken. Ik ken mijn paard helemaal niet als een paard dat ineens bokt.

Zou het komen door de vele veranderingen ineens? Of omdat ze eindelijk echt bewegingsvrijheid onder het zadel heeft en zich er geen raad mee weet? Ik kocht haar namelijk met de druk plekken in haar rug van het zadel van de vorige eigenaar en mijn andere zadel heb ik aan laten meten bij country Mill, maar toch het idee dat het misschien al die tijd niet lekker heeft gelegen ondanks dat ik nooit tekenen ervan zag tot paar weken terug.

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 08:12

Lootje1991 schreef:
Pffff ik zit even met mijn handen in het haar. Heb mijn paard vanaf eind april en ik kocht haar zonder enige spier en alle botten staken uit. Veel therapeuten en massages gezien en uiteindelijk van stal verandert en mijn paard begon op te knappen. Waren heerlijk aan het rijden, maar ik begon te merken dat het zadel te krap werd. Zadelmaker erbij en ze heeft het zadel iets aangepast, maar met de medeling dat dit een probeersel was. Paard liep niet fijn dus weer zadelmaker teruf laten komen en een ander zadel sinds donderdag. Sinds vorige week ook van blootsvoets naar 4 ijzers gegaan, sinds vrijdag naar de box naast haar eigen box verhuist omdat deze groter is en sinds zaterdag avond ander voer. Zaterdag (gister dus) heb ik echt echt heel fijn gereden en wilde vandaag weer rijden, ik had er echt zin in. Voor mijn verjaardag nieuwe spulletjes mogen kopen bij de EJ dus ik was helemaal in mijn nopjes op stal. Tot ik ging rijden..... soms kon ik haar heel fijn rijden, daarna gooide ze haar hoofd weer als een giraf in de lucht en op de koop toe kreeg ik een rodeo sessie. Ik was zo geschrokken! Bij andere paarden ben ik nooit bang en na deze boksessie was ik helemaal aan het trillen. Het rijden ging daarna ook niet lekker meer en dus even aan de longe gehad en daar ging ze ook nog even goed uit haar plaat. Morgen heeft ze vrij en dinsdag word ze door de stalhoudster gereden, zij pakt haar altijd 1x in de week mee. Maar nu ben ik zo geschrokken. Ik ken mijn paard helemaal niet als een paard dat ineens bokt.

Zou het komen door de vele veranderingen ineens? Of omdat ze eindelijk echt bewegingsvrijheid onder het zadel heeft en zich er geen raad mee weet? Ik kocht haar namelijk met de druk plekken in haar rug van het zadel van de vorige eigenaar en mijn andere zadel heb ik aan laten meten bij country Mill, maar toch het idee dat het misschien al die tijd niet lekker heeft gelegen ondanks dat ik nooit tekenen ervan zag tot paar weken terug.

Allereerst; gefeliciteerd!

Misschien eens door een derde partij er naar laten kijken en anders kan het ook wennen zijn. Ik zou haar even tijd gunnen om alles te verwerken!