Winstpunt bij gemiddeld een 6, zou dat geen 7 moeten zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bij welk gemiddeld cijfer vind jij dat je een winstpunt moet halen?

Bij gemiddeld een 5,5
16 (4%)
Bij gemiddeld een 6
253 (69%)
Bij gemiddeld een 6,5
49 (13%)
Bij gemiddeld een 7
40 (10%)
Bij gemiddeld een 7,5
7 (1%)
Bij gemiddeld een 8
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 366

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:16

leonie87 schreef:
Wat een onzin dat je een spectaculair paard moet hebben voor 2 winstpunten. Dit is overigens 65% geen 70% (weet niet wie dat zei). Mijn paard is echt NIET spectaculair. En ook niet klaar voor het M of zo en toch rijd ik in het L1 in principe vrij constant 65%+ met gewoon een nette proef.
Als je genoeg impuls hebt en een fijne aanleuning dan kan je met een netjes gereden onderdeel makkelijk een 7 rijden. Dat moet echt voor iedereen mogelijk zijn ....

70% is niet een veel voorkomend iets in die zin, het gebeurd wel maar het zijn wel vaak dezelfde ruiters die dit kunnen halen.

In B t/m L2 ben ik het op zich wel met je eens, maar daarna... Krijg het paard dat niet zo handig gebouwd is die 7 dan nog steeds? Als hij zichtbaar moeite heeft met op het achterbeen komen?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:31

germie schreef:
Een 5.5 is voldoende om op school te slagen, dus dan is dat ook genoeg bij een dressuurproef.

Een 5.5 is niet genoeg om te slagen, de enige reden dat het genoeg is, is omdat het word afgerond naar een 6.

Je kan in een proef niet met allemaal 5.5 een winstpunt halen, dan gaat het niveau hard omlaag.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:34

Janine1990 schreef:
leonie87 schreef:
Wat een onzin dat je een spectaculair paard moet hebben voor 2 winstpunten. Dit is overigens 65% geen 70% (weet niet wie dat zei). Mijn paard is echt NIET spectaculair. En ook niet klaar voor het M of zo en toch rijd ik in het L1 in principe vrij constant 65%+ met gewoon een nette proef.
Als je genoeg impuls hebt en een fijne aanleuning dan kan je met een netjes gereden onderdeel makkelijk een 7 rijden. Dat moet echt voor iedereen mogelijk zijn ....

70% is niet een veel voorkomend iets in die zin, het gebeurd wel maar het zijn wel vaak dezelfde ruiters die dit kunnen halen.

In B t/m L2 ben ik het op zich wel met je eens, maar daarna... Krijg het paard dat niet zo handig gebouwd is die 7 dan nog steeds? Als hij zichtbaar moeite heeft met op het achterbeen komen?

Nee vanaf het L2, overigens is dat eigenlijk pas vanaf het Z1, word verwacht dat het paard een stuk meer op achter is, laten we zeggen op z'n minst in horizontaal evenwicht de proef loopt, z'n oefeningen laat zien en overgangen loopt.

Tuurlijk word dat een stuk lastiger met een paard wat zijn bouw daarin tegen heeft.
Zo op mijn eigen ervaring.
Maar dat is allemaal wel trainbaar, maar daar gaat simpelweg meer tijd en energie in zitten, voordat je zover bent.
Daar zullen je cijfers dan ook naar gaan zijn.

En naar mijn mening hoort t ook zo. Je moet jureren wat je ziet en daarin niet rekening houden met de bouw van het paard of andere aspecten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:45

_lotteeee schreef:
Nee vanaf het L2, overigens is dat eigenlijk pas vanaf het Z1, word verwacht dat het paard een stuk meer op achter is, laten we zeggen op z'n minst in horizontaal evenwicht de proef loopt, z'n oefeningen laat zien en overgangen loopt.

Tuurlijk word dat een stuk lastiger met een paard wat zijn bouw daarin tegen heeft.
Zo op mijn eigen ervaring.
Maar dat is allemaal wel trainbaar, maar daar gaat simpelweg meer tijd en energie in zitten, voordat je zover bent.
Daar zullen je cijfers dan ook naar gaan zijn.

En naar mijn mening hoort t ook zo. Je moet jureren wat je ziet en daarin niet rekening houden met de bouw van het paard of andere aspecten.

Citaat:
Belangrijk in de klasse M is dat het paard weer een stukje meer gesloten en bij elkaar gereden wordt dan in de L. Het paard is in de M iets meer gedragen dan horizontaal en dat betekent dat het gewicht verder naar de achterhand wordt verplaatst. Het is niet erg als dat nog niet de hele proef lukt, maar er moet wel verschil zijn met het horizontale evenwicht zoals in de L. Verzameling wordt in de nieuwe proeven pas vanaf de klasse Z gevraagd, en dus niet meer in het M2.

Meer gedragen dan horizontaal in de klasse M...

En zeker met je eens dat het trainbaar is, maar bij sommige paarden houdt het ook een keer op. Denk bijvoorbeeld aan Scandic met een zeer neerwaartse romprichting. Als hij niet was ggk en bij de gemiddelde ruiter was gekomen, betwijfel ik of hij de GP had gehaald. Maar dat is natuurlijk een ander verhaal ;)

Leonie schrijf dat je bij voldoende impuls en een fijne aanleuning met netjes gereden onderdelen prima een 7 kan rijden. Ik ben het geheel met haar eens voor de klasse B t/m L2, maar vanaf het M1 ben ik van mening dat enkel een goede aanleuning en impuls niet meer voldoende zijn. De KNHS schrijft het weliswaar niet voor, maar je zult in de training toch zeker richting een zekere mate van verzameling en geslotenheid moeten werken, wil je die 7 ook in het M1 kunnen halen.

Jester_

Re: Winstpunt bij gemiddeld een 6, zou dat geen 7 moeten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:15

Anders kom je de proef ook nieteens door :D

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:55

Ik denk dat dat grotendeels ook aan de jury's ligt.

Deze discussie had ik onlangs met een zware tour jury.

Tot het M2, zijn progressieve overgangen simpelweg toegestaan, mits deze juist worden uitgevoerd.

Zo zit de galop - stap overgang in het M2, hierbij zijn "enkele" drafpassen toegestaan, maar zoals ik eerder noemde, correct uitgevoerd. Dus in balans en evenwicht etc.

Toch straffen veel jury's tegenwoordig een correcte overgang af, omdat er een "enkele drafpas" in zit.

Maar dit is 1 van de vele punten.

En ik denk dat we hier altijd over kunnen blijven discussiëren, we zijn immers allemaal mensen, de een weet het beter dan de ander en we zijn daarbij nooit uitgeleerd.
Maar lastig is het soms wel!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:59

Maar bijvoorbeeld die galop stap, er zijn best veel mensen die hem wel in een keer netjes kunnen doen.
En die krijgen dan logischerwijs een hoger punt. Dan lijkt het misschien ook of de mensen met een pasje draf gestraft worden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:07

bruintje123 schreef:
Maar bijvoorbeeld die galop stap, er zijn best veel mensen die hem wel in een keer netjes kunnen doen.
En die krijgen dan logischerwijs een hoger punt. Dan lijkt het misschien ook of de mensen met een pasje draf gestraft worden.

Maar krijg die dan een 7 en degene met de draf pas een 5/6?
Als de overgang verder keurig is, slechts met de draf pas zou ik zeggen dat je gewoon een 7 zou moeten krijgen en degene zonder de draf pas dan een 8.
Het lijkt anders alsof de norm bepaald wordt door de betere ruiters ipv door wat er reglementair correct is

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:12

Een 6 is toch voldoende. Wat zou daar mis mee zijn als dat gegeven wordt bij een drafpas erbij.
Die 8 gaat er sowieso niet zo snel uit.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:15

Jester_ schreef:
Ik vind de L vooral de L2 erg pittig hoor op moment. Telkens na het wijken direct wat doen, als je je paard niet voor elkaar hebt ben je de sjaak. Prima, maar zeker niet makkelijker als eerst. Ij de L1 zitten ook voltes 10 meter 2 na elkaar, dat was eerder pas vanaf l2/m1

Ben ik met je eens.. Ik vind momenteel het verschil van L1 naar L2 ook best groot. Je moet je paard echt goed voor elkaar hebben al in het L2.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:43

Gelukkig zit de galop-stap al een jaar niet meer in de M2.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:45

Jammer, dat vond ik dus altijd een fijne oefening.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:45

Niet? Never known, ik maar oefenen :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:05

Janine1990 schreef:
germie schreef:
In de B was 188 het hoogste bij mijn paard. In de L1 185, en in de L2 heb ik 2 keer 195 gescoord. In de M1 en M2 ook een paar keer 193. En daar begon ik wat vaker in de prijzen te rijden. Maar ik was dus nooit de B uitgekomen als je pas bij een 7 gemiddeld winst rijdt. Ik ben wegens een drachtig paard met 17 punten pas overgegaan. 18 dagen voor de bevalling L1 gestart en meteen 177 punten en een 2e prijs.
L2 ging eerst niet, ineens als een trein en was toen zo de L2 uit, M1 had ik zoiets van echt niet meer dan 10 winstpunten, dus vrijdags 10e gehaald, zondags M2 gestart. Week later eerste keer winst.
Dus we waren er echt wel klaar voor. En dit ondanks monsterscores. Ik vind een 7 gemiddeld een monsterscore. Dat is niet haalbaar met een gemiddeld paard helaas. Ik ben met 182 punten ook wel eens eerste geweest. En met 193 in de M2 ook wel eens tweede.

Ik startte vorig jaar na zeer succesvol M1 (regelmatig rond de 200 punten, terwijl paard niet optimaal liep), in het M2. Meteen een winstpunt, terwijl paard daags daarvoor zeer drukke kampioenschappen had gelopen (eerst zelf al in het M1 geplaatst, dat om half 9, vervolgens om 10.30 een teamproef op ZZ niveau (ja dat is nieuw sinds vorig jaar), om 11.30 ereronde want kampioen, om 15.30 kür op muziek teamproef en vervolgens een uur of 2 later nog een ereronde want reservekampioen). Helemaal in mijn nopjes... Daarna wat meer tijd voor mijn paard zelf, in plaats van alle teamzaken... Dan denk je dat je wel die lijn door kan zetten. Niets was minder waar...
Want wat ik zelf eigenlijk wel wist (echt niet klaar voor M2) werd daarna wél bevestigd.

Ik ben van mening dat je niet op één of twee proeven kan baseren dat je ergens klaar voor bent/was.
Sowieso vind ik niet dat je dat kan zeggen op basis van wat je in een voorgaande klasse hebt gereden. Dat is enkel bevestiging dat je de zaken in die klasse goed hebt uitgevoerd. Niet dat je het in een andere klasse ook kan doen.

Ik werd onlangs nog 2e met 178 punten, nummer 1 had 178,5 :') Dat was zwaar hilarisch trouwens, niet dat mijn punten onterecht waren, zeker niet. Maar het geeft gewoon weer dat jureren niet objectief kan. En dat je uit moet gaan van je eigen gevoel of je iets aankan of niet. Maar realiteitszin heeft niet iedereen heb ik op concours wel gezien.

Eh en 5 winstpunten uit 6 wedstrijden is ook niet klaar? Want dat washet vervolg. Daarna had ik geen zin meer, na 6 maanden nog een keer gestart, weer winst en toen had ik zoiets van duiken is leuker, dus startkaart al dan niet tijdelijk opgezegd. Tweede paard verkocht om financiele redenen.

Maar er zit soms enorm veel verschil met hoe iemand tegen jouw proef aankijkt, absoluut waar. Somsklopt de jurering niet met jegevoel en als er dan een goede proef op video staat en geen winst weetje wie fout zit. Andersom kan natuurlijk ook.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:08

germie schreef:
Eh en 5 winstpunten uit 6 wedstrijden is ook niet klaar? Want dat washet vervolg. Daarna had ik geen zin meer, na 6 maanden nog een keer gestart, weer winst en toen had ik zoiets van duiken is leuker, dus startkaart al dan niet tijdelijk opgezegd. Tweede paard verkocht om financiele redenen.

Maar er zit soms enorm veel verschil met hoe iemand tegen jouw proef aankijkt, absoluut waar. Somsklopt de jurering niet met jegevoel en als er dan een goede proef op video staat en geen winst weetje wie fout zit. Andersom kan natuurlijk ook.

Dat zei je er verder niet bij. Maar je gaf wel een mooi voorbeeld met wat je zei... Veel mensen trekken de verkeerde conclusies na een gelukje. Ik ben van mening dat je pas een conclusie kan trekken als je structureel het goede resultaat haalt en dit resultaat strookt met je eigen gevoel. Mits je enige vorm van realiteitszin hebt natuurlijk, want dat ontbreekt er in de paardensport ook nog wel eens aan helaas.

Ik heb gelukkig nog nooit het idee gehad dat de jury er over het geheel gezien helemaal naast zat. Wel eens dat ik bepaalde punten opmerkelijk vond. Maar misschien ben ik ook wel zo vreselijk kritisch dat ik regelmatig vind dat een jury te coulant is geweest voor me. Wel eens gek staan te kijken toen ik met twee redelijk gelijke proeven in de B 188 en 167 reed... :') Maar die laagste jury had het meest heldere commentaar en dat telde voor mij hoger dan de punten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:09

bruintje123 schreef:
Jammer, dat vond ik dus altijd een fijne oefening.

Daarentegen zitten er nu wat andere zaken in, de wissel door draf zit er o.a. in. Na een krappe hoek (vhv in uitgestrekte (?) galop).
Vond de galop-stap een makkelijke oefening in het M2, omdat het na een volte 10m kwam.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:16

Ja ik vond dat ook een fijne oefening. Precies wat je zegt, in die volte sluit je hem al lekker op een keer zwaarder zitten en je zat in stap.
Mijn laatste gestarte paard had maar een hele simpele draf. Maar wel een hele fijne galop. Dus in het B/L had ik echt steeds maar braaf een winstpuntje. Want ja wat kun je daar nu echt laten zien?
Maar toen er meer galop onderdelen in kwamen kwam mijn paard pas tot zijn recht.
In het Z haalde ik dus gemakkelijker de punten bij elkaar dan in het B :')

Natuurlijk ook wel omdat hij verder in de opleiding was en zijn draf er dan ook beter uitkwam. Door meer verzamelen kon ik wel een uitgestrekte draf gaan rijden omdat dat zijn steile schouder zo compenseerde wat natuurlijk in de lagere klassen nog niet kon.
Maar ook door de galoponderdelen. Slangevolte met wissel, geen probleem.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:21

Ik kom ook even binnenvallen :)
Ik vind het als M2 ruiter ook erg jammer dat de oefening galop-stap er uit is gehaald, met die volte 10 meter vond ik het een prima voorbereiding op de eenvoudige wissels in het z1. Maar niet moet je in het z1 opeens van galop naar stap kunnen en nog een eenvoudige wissel er achteraan. Maar dit terzijde :D

Ik vind een 6 ook gewoon voldoende hoor, in het normale leven is dat soms al een 5,5 dus een 6 is al ruim genomen vind ik. Als het een 7 wordt vind ik dat de juryleden ook wat vaker hogere cijfers mogen geven. De 6 is vaak zo'n standaard cijfer, ik word er soms een beetje moe van. Keurig uitgevoerd; een 6. -O- Ik wil hier zeker niet alle juryleden over een kam scheren hoor, maar ik denk dat je voor deze verandering zoveel moet veranderen, dat je dat niet moet willen. En daarbij vind ik een 7 gewoon een ruim voldoende ipv een voldoende :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:21

Jeetje, dan zou je altijd 210 of meer voor 1 wp moeten rijden. Dan zou ik mijn hele leven lang B proefjes moeten rijden gok ik :') niet echt motiverend. Ik vind 60% prima voor een winstpunt. Het is volgens mij ook regiogebonden hoe er gepunt wordt. Hoger dan 60/65% is alleen weggelegd voor de echte dressuurkanonnen en bewegingswonders. Hier in de buurt wel iig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:23

droversrun schreef:
Ik vind het als M2 ruiter ook erg jammer dat de oefening galop-stap er uit is gehaald, met die volte 10 meter vond ik het een prima voorbereiding op de eenvoudige wissels in het z1. Maar niet moet je in het z1 opeens van galop naar stap kunnen en nog een eenvoudige wissel er achteraan. Maar dit terzijde :D

Ik vind een 6 ook gewoon voldoende hoor, in het normale leven is dat soms al een 5,5 dus een 6 is al ruim genomen vind ik. Als het een 7 wordt vind ik dat de juryleden ook wat vaker hogere cijfers mogen geven. De 6 is vaak zo'n standaard cijfer, ik word er soms een beetje moe van. Keurig uitgevoerd; een 6. -O- Ik wil hier zeker niet alle juryleden over een kam scheren hoor, maar ik denk dat je voor deze verandering zoveel moet veranderen, dat je dat niet moet willen. En daarbij vind ik een 7 gewoon een ruim voldoende ipv een voldoende :j

Ineens? Je kan er thuis gewoon op trainen hoor :P

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:54

Janine1990 schreef:
droversrun schreef:

Ineens? Je kan er thuis gewoon op trainen hoor :P

Haha ja weet ik wel, doe ik ook :+ Maar zoals je vast wel begrijpt bedoel ik dat er in in de opbouw van de proeven daar geen lekkere overgang in zit :9

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:26

Stap-galop en galop-stap zijn zeer eenvoudig. Zeker de stap-galop leer ik een B paard al aan. Terug betekent wat meer op het achterbeen en is lastiger. Maar zeker te leren.
Persoonlijk makkelijker te leren dan wijken. Ok, valt het wijkkwartje, dan is het daarna niet moeilijk meer, maar ben er wel eens lang mee bezig geweest, terwijl galop-stap er allang inzat.