Dressuurproeven 2016

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:03

Caesar schreef:
@Janine; dank voor je reactie. Het liefste starten we inderdaad zo snel mogelijk als de pony weer op conditie is. Alleen ik had verwacht dat we gewoon op ons eigen tempo dan naar L niveau door konden werken. Nu hebben we wel een tussenstap van AB > B > L en dat is wellicht ook wel iets fijner. We gaan het maar zien, sowieso merkte ik al dat AB ponies weinig voorkomt heb ik het idee nu.

Ik weet niet waar je zit. Maar regio Groningen (waar ik zit) heeft sowieso maar heel erg weinig pony's. Zeker A/B zie je maar heel erg weinig. Betekent niet dat de categorie niet wordt uitgeschreven hoor :)

Janine1990

Re: Dressuurproeven 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:54

https://www.knhs.nl/nieuws/2016/nieuwe- ... e-bb-en-b/

Nog meer nieuws over BB en B en de A/B pony's...

Geen middenstap en draf meer in de B en L1, maar slecht verruimingen laten zien... Interessant... Want van middenstap in het L2 naar uitgestrekte stap in het M1?? Wordt dan de overgang L2/M1 te groot?

BB naar B lijkt wel echt een passende overgang.

En volgens mij hoe meer discussies op Bokt, hoe meer de KNHS naar buiten brengt... :P

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:05

In de B en de L1 hoef je nu ook maar enkele passen te laten zien. En pas vanaf de L2 de hele lijn. Dus daar zie ik niet zoveel verschil in. Want als je verruimt, dan laat je in mijn ogen ook een midden stap en midden draf zien. Het wordt straks alleen anders genoemd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:13

FriesWytske schreef:
In de B en de L1 hoef je nu ook maar enkele passen te laten zien. En pas vanaf de L2 de hele lijn. Dus daar zie ik niet zoveel verschil in. Want als je verruimt, dan laat je in mijn ogen ook een midden stap en midden draf zien. Het wordt straks alleen anders genoemd.

Middenstap en middendraf zitten volgens mij wel bepaalde regels aan. Minimaal in de afdruk van de voorhoef? En uitgestrekt is minimaal een hoefafdruk over.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:01

Janine1990 schreef:
https://www.knhs.nl/nieuws/2016/nieuwe- ... e-bb-en-b/

Nog meer nieuws over BB en B en de A/B pony's...

Geen middenstap en draf meer in de B en L1, maar slecht verruimingen laten zien... Interessant... Want van middenstap in het L2 naar uitgestrekte stap in het M1?? Wordt dan de overgang L2/M1 te groot?

BB naar B lijkt wel echt een passende overgang.

En volgens mij hoe meer discussies op Bokt, hoe meer de KNHS naar buiten brengt... :P

Ja en dus is het niet interessant om nu al B/AB te gaan starten als je je punten kwijt bent na 1 april..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:06

Nee dan ben je gewoon B+1 toch? En dan start je verder in BB proeven?
Zo lees ik het iig...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:10

Janine1990 schreef:
Zo lees ik het iig...

Als je nu B/AB start en je bent dat op 1 april nog. Dan ga je terug maar B+1 en ben je je winstpunten kwijt. En als je L1 start ga je naar B+aantal winstpunten wat je hebt. Feitelijk kun je dus nutteloos starten nu (want je winstpunten ben je kwijt per 1 april) of wachten. Heb je dus een kwartaal niets aan je startkaart.

Ik had verwacht dat ze dat gewoon zo door zouden trekken. Winstpunten heb je toch behaald én betaald lijkt me. Dat ze die niveaus gaan wisselen prima, maar je gaat van L gewoon terug naar B. Staat toch anders.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 21-01-16 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:14

Maar als jemet je AB pony L1 start dan rijd je toch nu ook B proefjes.... Dat L1 klinkt wel mooi maar dat is het gewoon niet.... En als je als AB ponyruitertje winstpunten en de klasse waarin je rijdt het belangrijkst vind .... dan zou je samen met je ouders een goed gesprek moeten hebben...
Ik mag toch hopen dat die ponyruitertjes (net als ik hoop alle ander ruiters) vooral voor hun plezier een proefje gaan rijden en het niet zo benaderen als jij nu doet Caesar -O-
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 21-01-16 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:15

Janine1990 schreef:

Waar staat dat van de L1? :s

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:16

Evelijn schreef:
Maar als jemet je AB pony L1 start dan rijd je toch nu ook B proefjes.... Dat L1 klinkt wel mooi maar dat is het gewoon niet.... En als je als AB ponyruitertje winstpunten en de klasse waarin je rijdt het belangrijkst vind .... dan zou je samen met je ouders een goed gesprek moeten hebben...

Eens maar dan kunnen ze toch niet zomaar ineens je behaalde punten nietig verklaren? Je begint gewoon weer klasse lager. Doe dat dan voor nieuwe starters.

Hoe zou jij het vinden als je M1 of M2 rijdt en je wordt teruggeplaatst naar het L1/L2 en daar weer verder kunt?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:31

Iris965 schreef:
Janine1990 schreef:

Waar staat dat van de L1? :s

In de klasse BB worden alleen basisgangen gevraagd (dus stap, draf en galop). In de klasse B komt het verruimen aan bod. Dit is een voorbereiding op de middenstap en middendraf, die na 1 april 2016 pas vanaf de klasse L2 wordt gevraagd.

Dus verruimingen in B en L1, niets in BB en vanaf L2 middengangen.

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:33

Bedankt Janine!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:35

Evelijn schreef:
Ik mag toch hopen dat die ponyruitertjes (net als ik hoop alle ander ruiters) vooral voor hun plezier een proefje gaan rijden en het niet zo benaderen als jij nu doet Caesar -O-

Nouja, ik kan me voorstellen dat ponyruitertjes daar wel door teleurgesteld kunnen worden...

Aan de andere kant hoop ik ook dat die het gewoon voor hun plezier doen en het misschien toch gewoon aan ze uit te leggen is. Bovendien als je voor het eerst begint met AB proeven, wie zegt dat je dan in april de punten voor het L bijna hebt... Of dat je überhaupt punten hebt...

Zoals ik het lees ga je dan gewoon weer verder met de BB proeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:48

Caesar schreef:
Evelijn schreef:

Eens maar dan kunnen ze toch niet zomaar ineens je behaalde punten nietig verklaren? Je begint gewoon weer klasse lager. Doe dat dan voor nieuwe starters.

Hoe zou jij het vinden als je M1 of M2 rijdt en je wordt teruggeplaatst naar het L1/L2 en daar weer verder kunt?

Volgensmij begrijp jij het niet... Je wordt geplaatst in de klasse waarin je hoort. Dus nee je Wp´s worden niet nietig verklaard.

Start jij A/B klasse B dan is dan een klasse onder de B wat dus vergelijkbaar wordt met de nieuwe BB als jij daar dan 15 wp´s in haalt is dat heel mooi maar dat kan natuurlijk niet omgezet wordt naar de normale B want dat niveau heb je immers nooit gereden.

Startt je A/B klasse L1 dan rij je een B proef dus in de nieuwe situatie ben je dan geen L1 + 5 maar B + 5 verandert dat het niveau? Nee! Want het is precies dezelfde proef niveau is hetzelfde.

Als je M1 rijdt en je wordt terug geplaatst naar de L2 ga je een niveau terug maar dat ga je nu niet het heet alleen anders maar de proef is gelijk.

Zoals jij het stelt wil je dus geplaats worden in een klasse waarin je helemaal niet startgerechtig bent.. Dus als je als A/B ruiter met 6 wp de huidige A/b proefjes L1 start dan zeg jij dus dat ze je in de nieuwe situatie ook L1 + 6 moeten laten zijn. Dat kan toch niet? Dan heb je 6 winstpunten in een proef die je nog nóóit gereden hebt met oefeningen die je nog nooit getoond hebt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:53

Daar zouden ze dan een oplossing voor moeten vinden. Bijvoorbeeld dus niet je een klasse naar beneden zetten maar dezelfde klasse zonder winstpunten.

Dat is ook lekker als je jaren geleden je Mavo diploma hebt behaald en door een nieuw stelsel de niveaus aangepast worden en dat ze dan ineens zeggen: zo, nu is je niveau in die klasse dus je krijgt een nieuw diploma.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:56

Ik snap niet zo goed dat je dit voor die AB ponyruiters een probleem vind Ceasar. Wat is er nou oneerlijk? Eigenlijk is de huidige situatie oneerlijker namelijk dat je L1 bent als je met je AB pony een B proefje kan rijden.... Maar als je een C pony hebt moet je wel kunnen wijken etc. om een winstpunt in de L1 te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:57

Ik heb de indruk dat jij het niet begrijpt.. Je wordt geen klasse naar beneden gezet :n het heet alleen anders. Ze hadden het ook klasse H kunnen noemen of I de naam wordt anders de proef verandert niet.

Als je een mavo diploma hebt en het nieuwe stelsel wordt het ineens een ander dan verandert ook je niveau niet maar alleen de naam.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:00

Yvank_ schreef:
Ik heb de indruk dat jij het niet begrijpt.. Je wordt geen klasse naar beneden gezet :n het heet alleen anders. Ze hadden het ook klasse H kunnen noemen of I de naam wordt anders de proef verandert niet.

Als je een mavo diploma hebt en het nieuwe stelsel wordt het ineens een ander dan verandert ook je niveau niet maar alleen de naam.

Feitelijk worden er inderdaad alleen andere niveaus toegekend, waar er eerder speciale AB proeven waren. Zie ook de te rijden proeven nu. Proef 7-8 voor L2, dat is L1 paarden...
Dus geen HAVO diploma met MAVO waarde ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:04

Evelijn schreef:
Ik snap niet zo goed dat je dit voor die AB ponyruiters een probleem vind Ceasar. Wat is er nou oneerlijk? Eigenlijk is de huidige situatie oneerlijker namelijk dat je L1 bent als je met je AB pony een B proefje kan rijden.... Maar als je een C pony hebt moet je wel kunnen wijken etc. om een winstpunt in de L1 te rijden.

Mijn probleem is dat ik een startkaart heb voor een AB pony waarmee ik dus niets kan tot 1 april. Omdat alles wat ik nu rijd per 1 april allemaal wegvalt.

Bijvoorbeeld:
Dat met een handelspony die relatief kort gereden kunnen worden, dan van L1+5 naar B+5 gaat als pony zijnde dat daar ook een waarde daling inzit. Want niemand kijkt naar de inhoud alleen naar de klasse. Daarbij kunnen de kinderen van 6-8 rijtechnisch een pony op L niveau niet vergelijkbaar aan een DE pony rijden waar kinderen van 10+ op rijden. Er is niet voor niets een verdeling in niveau gekomen. Alleen dat staat er voor mij even los van.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 21-01-16 18:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:06

Verwacht je dan in 2 maanden van niks naar L1 + 5 te rijden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:21

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:19

Caesar schreef:
Janine1990 schreef:
Zo lees ik het iig...

Als je nu B/AB start en je bent dat op 1 april nog. Dan ga je terug maar B+1 en ben je je winstpunten kwijt. En als je L1 start ga je naar B+aantal winstpunten wat je hebt. Feitelijk kun je dus nutteloos starten nu (want je winstpunten ben je kwijt per 1 april) of wachten. Heb je dus een kwartaal niets aan je startkaart.

Ik had verwacht dat ze dat gewoon zo door zouden trekken. Winstpunten heb je toch behaald én betaald lijkt me. Dat ze die niveaus gaan wisselen prima, maar je gaat van L gewoon terug naar B. Staat toch anders.

Het kan juist heeeel interessant zijn om nu al B/AB te starten. Je rijdt dan nu eenvoudigere proeven in de B. Stel, je haalt voor 1 april 3 winstpunten. Per 1 april wordt dit omgezet naar B+1. Maar de “nieuwe” B/AB is qua niveau vergelijkbaar met de huidige L1/AB. Je krijgt in dit voorbeeld dan 8 winstpunten cadeau (van huidige B+3 naar huidige L1+1; huidige L1+1 wordt per 1 april B+1) terwijl je huidige klassering niet echt verandert (van B met winst naar B met winst).
Ik zeg: starten die pony.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:10

Roodvos ik snap je uitleg alleen is dat feitelijk natuurlijk voor veel mensen gewoon B. Maar we hebben contact gehad met de KNHS en mijn verzoek is geaccepteerd. We rijden tot 1 april dus gewoon Bixie B en na 1 april starten we gewoon in de nieuwe B.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:57

Ik mag dus dan Z1 starten, want ik ben nu M2+6 en dus moet ik nu verzameling laten zien en heb al bewezen dat ik het kan. ;) Dat klinkt wel beter, Z1+6, LOL

Conclusie wat ik al vaker riep: tijd voor nieuwe paardensportbond.

Het niveau gaat gewoon omlaag en ik vind dat je dan als ruiter best gecompenseerd mag worden. Dus iedereen zou eigenlijk een klasse hoger mogen gaan starten omdat het niveau gewoon een klasse omlaag gaat. Dus dit lijkt me een perfecte deal. :+ :D ;) }> :Y)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:10

germie schreef:
Ik mag dus dan Z1 starten, want ik ben nu M2+6 en dus moet ik nu verzameling laten zien en heb al bewezen dat ik het kan. ;) Dat klinkt wel beter, Z1+6, LOL

Conclusie wat ik al vaker riep: tijd voor nieuwe paardensportbond.

Het niveau gaat gewoon omlaag en ik vind dat je dan als ruiter best gecompenseerd mag worden. Dus iedereen zou eigenlijk een klasse hoger mogen gaan starten omdat het niveau gewoon een klasse omlaag gaat. Dus dit lijkt me een perfecte deal. :+ :D ;) }> :Y)

Huh? Je rijd nu m2 en dus heb je bewezen dat je kan verzamelen dus mag je een klasse hoger? :o?

Ik weet niet of je je eigen proeven hebt gelezen maar in de m2 vragen ze enkel verzamelde stap. Dat is niet hetzelfde als alle oefeningen in verzameling te tonen. Daarbij is het stukje stap erg klein. Dus heb je niet bewezen dat je 5 minuten kan verzamelen, dat wordt immers niet gevraagd.