[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 16:43

@sjolvir: met alle respect, maar jouw paard is qua bouw absoluut niet waar ik op doel mbt slecht gebouwd.
Als jij met dit paard bij mij in de ring komt, hij is zuiver in z'n gangen en je werkt de oefeningen netjes af zonder schop en trekwerk, dan heb je bij mij al snel een winstpunt.

Verder kan ik niet op iedereen afzonderlijk reageren, maar wel even in het algemeen.
Een aantal mensen begrijpen wat ik bedoel met mijn mening of het wel zo leuk is om als combinatie op concours te gaan.
Ik zit in dat juryhokje omdat ik het leuk vind, om mensen hopelijk met opbouwend commentaar een zetje in de rug te kunnen geven, of juist om mensen snel te laten promoveren omdat ze "niks meer te zoeken hebben" in de B of L.
Overigens staat B niet voor Beginner, maar voor Basis.
En dat is waar het helaas vaak aan ontbreekt, een paard dat niet aan het been is, niet nageeflijk (dus NIET in de krul), geen juiste stelling en buiging enz enz.
En echt, ik kan heus wel ergens doorheen kijken wbt onervaren/onzekerheid enz.

Ik word niet blij van "slechte" combinatie's, en ik word zeker niet blij als de proef uiteindelijk rond een verliespunt zit.
Ik vind het niet leuk om mensen met een rotgevoel (door lage punten) naar huis te laten gaan.

En laten we wel wezen, hoeveel mensen nemen echt de moeite om t commentaar te lezen?
Hoeveel mensen gaan niet gelijk gillen wat een k.jury t is omdat er laag gescoord is en mikken de protocol in de vuilnisbak?
Laatst bijgewerkt door different1 op 11-10-15 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:51

Ik vraag me dit af, juist omdat er mensen ongetwijfeld teleurgesteld naar huis gaan na een concours.
Paardrijden is leuk, dat hoort ook zo te blijven.
Nee, het gaat niet om winstpunten rijden, maar een winstpunt is wel een indicatie dat je dus verbeterd/klaar bent voor een hogere klasse en dus je paard correct rijd.

Deze laatste zin dat een winstpunt een indicatie zou zijn dat je verbeterd en dat je dus je paard correct rijdt gaat er bij mij dus echt niet in..Wat heeft correct rijden met een winstpunt te maken?? Kijk es om je heen!!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 16:55

Omdat je bij 10wp over mag naar de volgende klasse.
Als jury weet je niet of t de 1e wp of de 10e wp is die je geeft, en waarbij (ik in ieder geval) je dus in je achterhoofd houd of deze combinatie klaar is voor de volgende klasse.
Laatst bijgewerkt door different1 op 11-10-15 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:57

Waar zijn de instructeurs in dit verhaal? Is het niet verstandig om met je instructeur te overleggen of je wel of niet zal starten en wat dan het doel van het starten is?

Sjolvir, wat een metamorfose heeft jouw paard ondergaan :oo

Waarom moet je eigenlijk 10 winstpunten rijden als je in je proef moet laten zien klaar te zijn voor de volgende klasse? Dan is die ene goede proef toch voldoende om dat te beoordelen? Scheelt een hoop tijd en geld :+

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:27

@Sammyoo Ik denk dat dit komt omdat een proef een moment opname is en jij en je paard een keer een goede dag kunnen hebben, het is dus best logisch dat je 10 wp moet rijden omdat je dan iets constanter rijd.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:37

Het zou fijn zijn als er eens een ander jurysysteem zou komen..En @different 1 t zou misschien juist wel handig zijn om te weten of je voor t eerst start als deelnemer in een bepaalde klasse zodat een jury op een andere manier naar de proef kan kijken..
4 oktober startte ik mijn paard voor het eerst in de M1.. Ik vond het eigenlijk best heel fijn gaan.. ging zeker niet voor de winst maar om eens te kijken waar we staan.. kreeg 179..in dezelfde klasse rijdt een meisje wat al 4jr m1 rijdt en krijgt 180.. in dat kader heb ik het dan weer niet heel slecht gedaan..uiteraard moet het nog beter maar als ik dit dan weer meemaak zou ik het fijn vinden als een jury zou weten dat ik voor het eerst start en me meer zou kunnen meegeven voor een volgende keer.. Deze jury was echter wel mega streng. .Zo bleek in t M2 werd er echt een hele goeie proef gereden en beoordeelt met 181..De rest had niks..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:57

Allereerst een reactie op de openingspost:
Ik ga op dressuur concours met een paard die dit verschrikkelijk vind. Dit is gedeeltelijk mijn eigen schuld: doordat ik voorheen zo'n extreme prestatiedrang had maakte ik mijzelf ziek van de zenuwen en mijn sensibele pony nam deze zenuwen extreem over.
Maar het zit ook een stukje in het karakter van de pony: de pony wordt ontzettend nerveus en heel heet op vreemd terrein.
Waarom ging ik voorheen nog op concours? Omdat het dier thuis heel leuk kon lopen en omdat vreemd terrein een leerproces was voor ons.
Waarom ga ik nu nog op concours? Om mijn eigen zenuwen onder contreien te krijgen (dit is al met 100% verbeterd ten opzichte van vroeger) en om mijn pony aan te leren dat vreemd terrein geen reden is voor paniek.

Kan ik dit ook doen in de training? Uiteraard... maar, dan heb ik geen zenuwen, dus is het al voor 50% makkelijker...
Daarnaast heeft de pony geleerd dat voorlezen een teken is voor paniek... Dit heeft hij thuis tijdens training, dit heeft hij op ander terrein tijdens training... Dit heeft hij als iemand anders wordt voorgelezen... voorlezen (of harde stemmen) leveren gewoon paniek op... Door te doen kun je dit aanpakken!

Is het leuk om altijd maar slechte punten te rijden? Nee niet altijd, wij werken en trainen keihard, maar paniek is in ons geval niet thuis te trainen en natuurlijk baal ik als ons harde werk niet beloond wordt. Leer ik hiervan? Ja uiteraard... en sterker nog, ik zie ook aan de punten Hoe wij ons verbeteren. Sterker nog, tegenwoordig boeien die punten mij al helemaal niet meer :).

Waarom wil je dan toch percee dressuur rijden? Nou, de pony en ik rijden eigenlijk voornamelijk spring wedstrijden en sgw... maar dressuur hoort er gewoon bij. Ook als is een concours geen echte graadmeter voor ons vanwege de panieksituatie die wij kunnen krijgen, toch is het heel fijn om te zien waar je nog aan moet werken etc.

Concours is voor mij tegenwoordig niks anders meer dan een realitycheck van waar we nog mee aan het werk moeten.
Als ik prijzen wil rijden, dan ga ik wel springen of naar de sgw of start ik een losse cross...
different1 schreef:
@sjolvir: met alle respect, maar jouw paard is qua bouw absoluut niet waar ik op doel mbt slecht gebouwd.
Als jij met dit paard bij mij in de ring komt, hij is zuiver in z'n gangen en je werkt de oefeningen netjes af zonder schop en trekwerk, dan heb je bij mij al snel een winstpunt.

Verder kan ik niet op iedereen afzonderlijk reageren, maar wel even in het algemeen.
Een aantal mensen begrijpen wat ik bedoel met mijn mening of het wel zo leuk is om als combinatie op concours te gaan.
Ik zit in dat juryhokje omdat ik het leuk vind, om mensen hopelijk met opbouwend commentaar een zetje in de rug te kunnen geven, of juist om mensen snel te laten promoveren omdat ze "niks meer te zoeken hebben" in de B of L.
En dat is waar het helaas vaak aan ontbreekt, een paard dat niet aan het been is, niet nageeflijk (dus NIET in de krul), geen juiste stelling en buiging enz enz.

Ik word niet blij van "slechte" combinatie's, en ik word zeker niet blij als de proef uiteindelijk rond een verliespunt zit.
Ik vind het niet leuk om mensen met een rotgevoel (door lage punten) naar huis te laten gaan.

En laten we wel wezen, hoeveel mensen nemen echt de moeite om t commentaar te lezen?
Hoeveel mensen gaan niet gelijk gillen wat een k.jury t is omdat er laag gescoord is en mikken de protocol in de vuilnisbak?

Onderstaande allinea wil ik op in springen. Van alle proeven die ik ooit heb gereden, met deze pony maar ook met de andere paarden, heb ik de protocollen nog. Waarom? Om te zien hoe ik gegroeid ben als ruiter, om te zien hoe wij gegroeid zijn als combinatie, om te zien hoe mijn paard gegroeid is en om te zien waar wij nog aan moeten werken...

En ja, ook ik heb we eens gedacht om mijn proeven weg te gooien en te verbranden als ik weer eens een onredelijke jury had (want deze zijn er echt) maar ik heb het nooit gedaan omdat ook die onredelijke jury's altijd wel een puntje goed hebben waar je weer je lering uit kan trekken...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:59

Ik denk ook omdat er vaak proef commentaar wordt gebruikt om stof op les te hebben....daar kunnen we aan werken...maar dat komt vindt ik omdat de persoon die les geeft niet volstaat in zijn les methode.
vaak hoorde ik om me heen maar die rijdt m of z die kan mij wel begeleiden tot nivo x en is goedkoper dan...
Ik leste bij iemand die daar echt voor gediplomeerd was en zelf ook echt zz+ reed, echter ik deed geen officiele wedstrijden en hoorde vaak om me heen dat ik mijn geld verspilde!
Maar deed ik dan wel een keer mee in de b dan stond ik vaak als eerste met een niet zo talent vol paard en dat ging echt zo door tot nivo L2 en dat vond ik altijd zo tekenend met slechts 1x per maand les! :D

meisje2000

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:09

Ik heb ook al mijn protocollen nog en lees ze na de wedstrijd ook altijd door zodat ik weet waar ik thuis op trainen kan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:16

different1 schreef:

Hier sla je toch echt de plank volledig mis.
De B staat wel degelijk voor Beginner.
https://www.knhs.nl/disciplines/dressuu ... -dressuur/

Weet zo uit mijn hoofd niet of het nu nog voor in het proevenboekje staat maar vroeger iig wel.

Verder vind ik je post ook wel redelijk aanmatigend. Natuurlijk gaat die gedachte als ik zelf zit te jureren ook wel eens door mijn hoofd, maar kom op zeg, er zijn altijd nog mensen die voor de lol op wedstrijd gaan. En als zij het niet erg vinden om met in de 160 terug naar huis te gaan, wie zijn wij als juryleden nou om dat te veroordelen.
Lekker laten rijden hoor, ze betalen net zo goed inschrijfgeld.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:29

Paardrijden is een hobby, net als jureren.
En dat gaat de een nu eenmaal beter af dan de ander. :P
(En de ene dag beter dan de ander)
Als we de mooie dingen van elkaar zien, wordt ook het wedstrijd terrein een stuk gezelliger.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:39

kwita schreef:
Ik denk ook omdat er vaak proef commentaar wordt gebruikt om stof op les te hebben....daar kunnen we aan werken...maar dat komt vindt ik omdat de persoon die les geeft niet volstaat in zijn les methode.
vaak hoorde ik om me heen maar die rijdt m of z die kan mij wel begeleiden tot nivo x en is goedkoper dan...
Ik leste bij iemand die daar echt voor gediplomeerd was en zelf ook echt zz+ reed, echter ik deed geen officiele wedstrijden en hoorde vaak om me heen dat ik mijn geld verspilde!
Maar deed ik dan wel een keer mee in de b dan stond ik vaak als eerste met een niet zo talent vol paard en dat ging echt zo door tot nivo L2 en dat vond ik altijd zo tekenend met slechts 1x per maand les! :D

Wie zegt dat een gediplomeerd iemand beter les geeft?? Ik zie hier zat gediplomeerde instructeurs ( die overigens zelf thuis met slof rijden, en hun paarden letterlijk in de krul trekken..desbetreffende persoon is nog jury ook) schreeuwt een uur lang dr les bij elkaar ( paard krimpt spontaan in 1 maar dat wordt niet eens gezien) en zo iemand moet ons dan leren hoe het wel moet??? Onzin dr zijn zat ongediplomeerde instructeurs die verstand van rijden hebben..Dat heeft echt helemaal niks met nivo te maken..Zie toch echt teveel instructeurs die uiteindelijk wel in t zz belanden maar t ruk/pluk en schopgedraf aan hun leerlingen overbrengen..daarom wedstrijden moet je echt voor jezelf rijden en hopen dat je een redelijke jury treft.. Het hele systeem zou moeten veranderen!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:44

Ach ja, het is en blijft een juryysport met veel eigen-wijze (paarden) mensen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:47

biscaya schreef:
kwita schreef:

Wie zegt dat een gediplomeerd iemand beter les geeft?? Ik zie hier zat gediplomeerde instructeurs ( die overigens zelf thuis met slof rijden, en hun paarden letterlijk in de krul trekken..desbetreffende persoon is nog jury ook) schreeuwt een uur lang dr les bij elkaar ( paard krimpt spontaan in 1 maar dat wordt niet eens gezien) en zo iemand moet ons dan leren hoe het wel moet??? Onzin dr zijn zat ongediplomeerde instructeurs die verstand van rijden hebben..Dat heeft echt helemaal niks met nivo te maken..Zie toch echt teveel instructeurs die uiteindelijk wel in t zz belanden maar t ruk/pluk en schopgedraf aan hun leerlingen overbrengen..daarom wedstrijden moet je echt voor jezelf rijden en hopen dat je een redelijke jury treft.. Het hele systeem zou moeten veranderen!!

Kijk daar ben je zelf bij, ik ben echt eerst gaan kijken naar haar zelf in de ring en het zag er echt goed en vriendelijk uit.(anders had ik haar nooit gevraagd).
En heb ook echt die persoon gezocht die bij mij paste, in haar eigen rijstijl en in haar lesgeven maar ook diverse leerlingen van haar gesproken en zij was echt enorm betrokken en vroeg ook vooraf wat je ambities waren en wat je echt wilde bereiken...

Dit is vanuit mijn visie geschreven en ik vind je best fel reageren, maar ik zie genoeg beunhazen die goedkoper zijn maar duurkoop en dat is zonde van de tijd en het geld! ;)
Laatst bijgewerkt door kwita op 11-10-15 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:55

Ik heb niks gelezen maar paardrijden gaat om plezier maken, dus iedereen die het leuk vind kan en mag mee doen. Of je paard nou wel of niet goed loopt en of je als ruiter nou wel of niet vaardig genoeg bent, iedereen moet ergens beginnen en omdat het niet bij iedereen om winnen of hoge punten rijden gaat blijft de sport ook leuk (vind ik dan).

En jonge kinderen dan? Die zo graag wedstrijdjes willen rijden? Waarom niet? Ze leren er alleen maar heel veel van en het is heerlijk om te zien hoe ze genieten.

Nogmaals : paardrijden gaat niet alleen maar om presteren maar ook om plezier. En ja, sommige mensen hebben ook plezier als de punten tegen vallen. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:00

*\o/* Daar heb je het voornaamste punt Cange3x !!!!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:09

Ondanks dat ik de openingspost wat vervelend/aanmatigend gesteld vind wil ik toch even reageren. Ik ben het van de ene kant met de TS eens, ik vraag me hetzelfde met regelmaat af. Zag bijvoorbeeld gisteren op concours weer een dame die na een heel gestuntel met losrijden (hijg puf mopper) al zowat huilend de ring in ging "op hoop van zegen" voor een L1-proefje met een niet bepaald jofel lopend paard. Dan vraag ik me oprecht af voor wie of wat ze meedoet, en gezien het resultaat qua punten deelde de jury die mening. Ik snap dat soort dingen dan niet, en kan me indenken dat als diegene vaker starten bij dezelfde jury dat de jury zich dat ook afvraagt.

Maar van de andere kant....ben ik denk ik zelf ook iemand zoals TS in haar openingspost schetst. Niet bijzonder getalenteerd, wél een goed paard wat me dressuurmatig gezien helaas eigenlijk een maatje te groot is en met beiden een behoorlijke overgevoeligheid voor spanning. En dus zijn we een Z-paard met een (studentencompetitie-) M-ruiter die samen op een slechte dag nog geen fatsoenlijk L1-proefje kunnen neerzetten...
Zitten we lekker tussen de oren dan gaat het prima en komen we bovenin mee, zit het echter minder lekker tussen de oren -wat meestal het geval is ivm wedstrijdspanning- dan gaat het werkelijk waar nergens over :') Terwijl dat in de training helemaal niet meer aan de orde is, paard loopt als een zonnetje.

Dat laatste, die wedstrijdspanning, is dus precies wat we op concours komen doen. En ja, we komen vaak dezelfde jury's tegen. Er zitten er dus ook vast tussen die denken "Hoe vaak heb ik dat mens nou al niet gezegd dat ze niet zo moet vliegen?? Leert die het nou nooit?" }:0 Kan me indenken dat dat frustrerend is. Wedstrijdgenootje vindt het verbazingwekkend dat ik nog steeds start met paard. Maar ja, de enige plek waar ik het kan gaan leren af te vloeien en corrigeren is in de ring zelf, omdat dat de enige plek is waar dit probleem opduikt. Instructrice staat er dus ook pal achter dat wij starten, en helpt met haalbare doelen stellen wbt spanning. De punten zijn geheel niet belangrijk, wel dat we samen tevreden zonder stress lekker proefjes kunnen gaan leren rijden. En dat gaat in stapjes vooruit en houdt mij gemotiveerd :)

En dan weer terug naar de dame van gisteren die ik beschreef: als ik haar dan "naast mij leg" nadat ik me afgevraagd heb wat zij daar in vredesnaam komt doen, bedenk ik me opeens dat de kans groot is dat zij daar ook hard aan haar eigen wedstrijdspanning komt werken... En snap ik haar opeens een pak beter.

Zolang het paardenwelzijn niet in het gedrang komt: leven en laten leven, en vooral iedereen in zijn waarde laten leven :)

xnatascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:17

Ik rijd nu ongeveer 6 jaar paard maar ik ga binnenkort pas beginnen met wedstrijden. Mijn ouders wouden niet dat ik onervaren met wedstrijden mee zou doen. Dat is niet goed voor mezelf en niet goed voor de pony. Ook had ik er helemaal geen zin in. Ik rijd nu ongeveer 1,5 jaar een paard bij mensen uit het dorp en het gaat nu zo goed dat ik wedstrijden met hem mag rijden. Dit lijkt mij heel leuk ook omdat ik dit paard heel goed ken en hem volledig vertrouw. Dit had ik niet bij manege pony's en dat was één van de redenen waarom ik geen wedstrijden reed. We springen nu 1,30 en de dressuur gaat ook goed. Ik zie dat dit paard veel plezier heeft in het springen en volgens de eigenaar is het ook goed en leuk om dan met wedstrijden te beginnen. Ik denk dat het heel verstandig is om eerst voldoende ervaring op te doen en dan pas mee te doen aan wedstrijden. Ik weet dat de meningen hier er over verschillen. Ook is het belangrijk dat iemand weet wat het beste voor hem/haar is op een bepaald niveau en dat dit tegen hem/haar verteld word als tip. Maar aan de andere kant gaat het paardrijden ook om plezier. Als iemand veel plezier heeft in de wedstrijden ook al gaat het wat minder, wie ben ik dan om te zeggen dat hij/zij beter niet mee kan doen. Zo vind ik het dus een eigen keuze om mee te doen. Als je er zelf geen plezier in hebt en je pony/paard evenmin is het beter om eerst samen het goed op te pakken maar als jij en je paard/pony er veel plezier in hebben ook al gaat het niet goed en irriteren mensen zich aan je. Vooral doorgaan. Want als je van vele kanten hoort dat je het niet kan krijg je zelf ook veel minder plezier in het paardrijden. Tjah twee kanten dus. Ik snap de irritatie van TS maar probeer het ook vanuit de kant van de ruiter te zien.

:)

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:48

different1 schreef:

?

Maar jij wilt niet weten hoe we soms door de baan strompelen, denk dat menig jury zich dan afvraagt wat we in vredesnaam komen doen. Maar met thuis houden komen we er ook niet, heb ik heel ander paard.

Sammyoo schreef:
Sjolvir, wat een metamorfose heeft jouw paard ondergaan :oo

:+

5 jarige zadelmak tot 10 jarige nu :D. Krielkip was het !! Maar is laat rijp ras.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:51

Het moet ook gaan om plezier...maar ik heb ooit iemand op onze stal gehad, paard was stijf thuis, paard liet ook niet los thuis, dat werdt opgelost met een dunner (scherper) bit, grotere spoortjes met wieltje, want het moest en het zou gaan om van de l naar het m te komen, en wel dat jaar want dat was de planning.
En daar gaat het dan mis denk ik, wat je zeker op een wedstrijd terug ziet...en dan kan de wereld daar iets van vinden , maar zolang de ruiter in kwestie vind dat ze het kan, en moet...tja...

Maar we hebben het een beetje over de uitzonderingen hoop ik, het gros gaat voor het plezier of de ervaring, wil graag zo correct mogelijk een proef en zijn of haar paard rijden, en zal ook niet gaan gillen naar een jury..

En uitzonderingen blijf je altijd houden. Waar ik dan nu inmiddels wel een beetje nieuwschierig naar ben, ik kan me voorstellen dat je ergens begint, dat is de b, prima, iedereen moet leren. Maar hoe kan het dan dat je in de l en m, nog steeds die ruiters tegenkomt. Als je nou zo' n combinatie in je ring krijgt, wat doe je dan als een jury...ik ga er vanuit dat zolang ze geen winst krijgen in de b blijven...dat vind ik dan soms wel heel vreemd. Dat het er echt niet prettig uit ziet, maar toch rijden ze een M proef...

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:05

different1 schreef:
Als jury weet je niet of t de 1e wp of de 10e wp is die je geeft, en waarbij (ik in ieder geval) je dus in je achterhoofd houd of deze combinatie klaar is voor de volgende klasse.

Maar dit is toch heel krom? Als ik nu een wedstrijd start en dit is mijn 1ste (BV in de b waar je al spanning hebt omdat het meestal echt je eerste is) kijk jij dus al alsof dit mijn laatste wedstrijd in de b zou kunnen zijn.
Zo moet je toch niet kijken?
Je kijkt toch per onderdeel en geeft daar cijfers voor?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:06

Als ik dit allemaal zo lees krijg ik bijna medelijden met de jury's die mij in de baan gaan krijgen als ik voor het eerst met mijn jonkie ga starten. :') .
Doel: ontspannen zonder stres de baan door komen terwijl ruiter op het paard blijft.
Natuurlijk heb ik graag dat hij gewoon gelijk netjes blijft lopen, maar ik kan mij zeker al voorstellen dat onder de spanning (van zowel paard als ruiter) ik dus inderdaad al blij mag zijn als ik de baan een beetje rond ga komen, ook al is het misschien op de 3de hoefslag en op giraf stijl.

Ik vind km's maken in het begin belangrijker dan de punten, zeker met een jong paard. En alles dat beter uit pakt dan verwacht is dan gewoon een meevaller en mazzel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:09

miss_lizje schreef:
Als ik dit allemaal zo lees krijg ik bijna medelijden met de jury's die mij in de baan gaan krijgen als ik voor het eerst met mijn jonkie ga starten. :') .
Doel: ontspannen zonder stres de baan door komen terwijl ruiter op het paard blijft.
Natuurlijk heb ik graag dat hij gewoon gelijk netjes blijft lopen, maar ik kan mij zeker al voorstellen dat onder de spanning (van zowel paard als ruiter) ik dus inderdaad al blij mag zijn als ik de baan een beetje rond ga komen, ook al is het misschien op de 3de hoefslag en op giraf stijl.

Ik vind km's maken in het begin belangrijker dan de punten, zeker met een jong paard. En alles dat beter uit pakt dan verwacht is dan gewoon een meevaller en mazzel.

JIj zit bij mij in de regio, helpen we ze volgend jaar samen naar de wanhoop, want heb ook nog een jonkie staan, waar ik gewoon op wedstrijd mijn km's mee ga rijden (is volgend jaar wel 5, maar is wegens omstandigheden vorig jaar wel zadelmak gemaakt, maar dit jaar niet door kunnen rijden,
dus moet nog hoop leren en even heel eerlijk.. ben van plan de B over te slaan, vind dat zulke vreselijke proeven..., dan ergeren ze zich maar aan ons in de L)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:12

different1 schreef:

Het is helemaal niet aan de jury om te bepalen of iets leuk is!!

Het is jouw taak om te beoordelen of datgene wat wordt getoond in overeenstemming is met het vastgestelde protocol. De rest is voor de deelnemer om te bepalen, niet aan de jury!

Het gros zal er op enigerlei wijze iets positiefs mee doen en die enkeling die dat niet doet; die komt zichzelf wel een keer tegen....

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 20:15

Samy schreef:
different1 schreef:

Maar dit is toch heel krom? Als ik nu een wedstrijd start en dit is mijn 1ste (BV in de b waar je al spanning hebt omdat het meestal echt je eerste is) kijk jij dus al alsof dit mijn laatste wedstrijd in de b zou kunnen zijn.
Zo moet je toch niet kijken?
Je kijkt toch per onderdeel en geeft daar cijfers voor?

Je moet ook niet te letterlijk nemen, maar als jij dus een goede winstpunt rijd ben je imo op dat moment klaar voor een klasse hoger.