Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:30

Tuurlijk kan je hulp nodig hebben bij het maken van je plan maar ik denk niet dat deze instructeur daar de goede goede persoon voor is.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 11:31

Nee, afgelopen week kon ik ook niets meer. Ben elke dag bijna huilend afgestapt. En durfde niets meer te vragen aan mijn paard, angst om het allemaal te verpesten....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:32

SG1985 schreef:
Nee, afgelopen week kon ik ook niets meer. Ben elke dag bijna huilend afgestapt. En durfde niets meer te vragen aan mijn paard, angst om het allemaal te verpesten....

Dan zou ik op zoek gaan naar een instructeur die je het plezier weer terug laat krijgen. En zolang voor jezelf kiezen. Dan maar tijdelijk geen les.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:33

Heb je een filmpje toevallig? Van het rijden thuis of tijdens een les?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 11:33

@elenaMM77, ik heb geen wedstrijden nodig om mij goed te voelen, maar wel een doel om naar toe te werken.

Althans dan spreek ik voor mijzelf.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:33

FriesWytske schreef:
SG1985 schreef:

Dan zou ik op zoek gaan naar een instructeur die je het plezier weer terug laat krijgen. En zolang voor jezelf kiezen. Dan maar tijdelijk geen les.

Nou dit dus. Eentje die bij je past en de lol kan terugbrengen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:34

SG1985 schreef:
Een meisje op stal zei ook: je zit rechter dan mening M ruiter.... we gaan samen wel proeven oefenen.
Ik barsste in huilen uit.... Los met je knol is nu ver te zoeken.

Ik ging dat gesprek niet aan; ik zette 'm bij het oud vuil. Wegwezen met zo'n deprimerend, negatief en kleinerend persoon!

Hey, jij had toch ook een dikke Volvo voor je trailer? Volgende week komt mijn instructrice weer. Kom een gastles doen; krijg je aansluitend nog een autorijlesje van me :D durf je daarna ook fluitend naar huis te rijden, zonder klotsende oksels.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:35

absoluut SG, en die doelen zijn ook belangrijk..

misschien moet je voor jezelf nog even nagaan of die doelen echt op het wedstrijdterrein liggen (als je het verder een goede instructeur vind), want als dat het geval is, dan kun je beter afscheid van hem nemen en iemand zoeken die je met dat doel wil helpen..

als je proefgericht wilt trainen, maar wedstrijden zijn niet zo belangrijk.. dan kom je er vast wel uit met hem denk ik.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:43

SG1985 schreef:
Ik ben idd groen als gras. Nog nooit gestart, en zeker niet met een eigen paard. Mijn paard heeft veel potentie en mijn instructeur heeft zeker vertrouwen in een wedstrijdcarriere. Hij wilt denk ik alleen voorkomen dat ik een tegenslag niet kan verwerken denk ik... zijn idee is daarom nog 2-3 jaar doortrainen.. en dan starten en vloeiend door alle klasses...

helaas ben ik dus een andere mening toegedaan en wil weten waar ik sta. Ik weet dat mijn paard het moeilijk vindt te sluiten, over de rug te lopen in galop. Maar zijn we al wat waard in de B?

Ik ben absoluut groen als gras.... heb altijd FNRS gereden tm F11 oid.... manegeknollen.. en kocht een 4 jarige - grote KWPN-merrie :) die nog geen rechte lijn kon lopen.
We zijn enorm gegroeid, en ze wordt bereden door een Z ruiter die mij ondersteund en haar dingen aanleerd (schouder-binnenwaarts, schouder voor, wijken, etc).

De focus van mijn instructeur is met name op mij: zit houding balans.
Ik mag ook amper aan de voorkant plukken. Enkel verbinding en niet te veel vragen. Dit werkt.... Maar ik wel WEDSTRIJDEN :)

Meid.. maak je niet druk.. gewoon gaan starten.. waarom?
Nou.. jij bent onervaren en wilt het graag goed voor elkaar hebben.. logisch..
Maar bedenk dat je paard óók onervaren is en dat jij hem moet helpen.. dát is belangrijk.. al het andere niet.. :+

Je paard zal waarschijnlijk heel anders zijn dan thuis, en daar moet jij het in goeie banen leiden.
Zijn je voltes niet rond, jammer dan.. is je paard niet 100% nageeflijk, jammer dan.. rij je geen punten, jammer dan..
Zorg dat je paard in de ring durft te ontspannen.. dát is belangrijk de eerste paar keren.
En ondertussen train je gewoon verder..

Een jury houd echt wel rekening met de graad van africhting.. en ziet het ook als jij het in goeie banen probeert te krijgen..
Ga niet mee liften, maar rij gewoon zoals je thuis ook doet.
Ook is het bv niet erg om een kleine tempowisseling te maken tussen de oefeningen door.. daar ben ik iig nog nooit op afgestraft..

Dus.. gewoon gaan, en gewoon lekker rijden.. niet meer en niet minder.. ;)
Gewoon om te leren op elkaar te vertrouwen.. op ander terrein en met andere omstandigheden..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 11:59

SG1985 schreef:

En dan loop je vast, op den duur durf je alleen maar te rijden in de les. Maar kennelijk krijg je in de les ook geen positieve bevestigingen op wat je doet, anders zou je nu ook niet zo reageren als je alleen rijdt.

Wil je zo rijden? Als je ook maar een half idee had van het belang van de mensen om je heen in de paardenwereld, was je allang bij hem weggegaan :P En dan heb ik het nog niet eens over alleen de instructeur.

Hou op jezelf ongelukkig te laten maken. Neem eigen initiatief en zeg tegen hem dat je het plezier in het rijden kwijt bent, en geen les meer van hem wilt.

Gevoelsmatig heb ik in eenzelfde soort situatie gezeten. Echter lag het in mijn situatie niet aan de instructeur hoor, want dat was gewoon prima in orde. Daar had ik wel een klik mee, ook al was het niet de beste instructeur. De eigenaren waar ik toen voor reed achtten mij nooit ergens goed genoeg voor. Ellendig lang verhaal, wil ik je besparen. Maar na jaren ellende ben ik er met ruzie weggegaan. Ik wilde niet meer paardrijden, was er helemaal klaar mee. Tot ik drie maanden later door een vriendin werd geattendeerd op een advertentie op Bokt. Binnen twee weken was ik drie paarden rijker. Twee paarden bij één eigenaar en eentje bij een andere eigenaar. De twee paarden reed ik voor mijn plezier, wedstrijden gingen in het begin moeizaam door veel spanning. Maar de eigenaresse liet me vrij in alles wat ik deed en wilde. In overleg was praktisch alles mogelijk. Ik ben zo ontiegelijk veranderd in dat jaar! Ook als persoon. Mijn zelfvertrouwen kwam terug. Ergens ver weg wist ik heus wel dat ik goed kon rijden, maar dat zelfvertrouwen was weg en mijn geloof in mijn eigen rijden ook.
Daarnaast kreeg ik ook nog een paard te rijden tegen betaling, jawel, ik werd betaald voor mijn rijkunsten! En in totaal heb ik daar drie verschillende paarden tegen betaling gereden, gedurende bijna twee jaar. Fantastisch vond ik dat!
Inmiddels rij ik alweer ergens anders, heb met de eigenaren van vorige paarden nog goed contact, wat erg leuk is! Huidige paard is van een man die het ook allemaal wel prima vindt, die alles aanmoedigt. En dat levert erg mooie resultaten op! En heeft mij laten merken hoe belangrijk het is dat degenen om je heen je helpen en aanmoedigen in plaats van afremmen!

Want met onzekerheid kom je geen stap verder. Sterker nog, je gaat je paard straks onzeker maken en dan ben je nog verder van huis :(

Hoe slecht je ook rijdt, je hebt gewoon mensen om je heen nodig die je aanmoedigen jezelf en je paard beter te maken. Want eerlijk is eerlijk, de manier waarop jij over jezelf praat en je instructeur je afremt, doet een aantal van ons een beetje vermoeden dat jij (bijvoorbeeld) als een houten klaas scheef op je paard zit en je paard met z'n hoofd bij onze lieve heer op schoot zit. Terwijl het werkelijke beeld wel eens heel erg anders kan zijn!
Wat je zelf waarschijnlijk niet ziet door invloeden van buitenaf die jou zo onzeker hebben gemaakt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:00

SG1985 schreef:

Heel snel stoppen met deze instructeur! Dit maakt je hartstikke onzeker en daar gaat niemand beter op rijden.

Ik heb zelf ook altijd iemand nodig de me motiveert in het rijden, die de goede punten benoemd en de mindere puntjes als werkpunten ziet, maar alles met een positieve/ motiverende toon.. Dit maakt mij enthousiast !

Nu woon je totaal niet in mijn regio, dus een instructeur aanraden heeft geen zin.

Ik zou het oefenwedstrijdje met hem als jury ook niet rijden, hij zal nu sowieso niet eerlijk kunnen beoordelen. Dus ik zou lekker een ander (oefen)wedstrijdje uitzoeken, gewoon eens om te kijken waar jij en je paard staan :). En van je protocol kun je mooi zien waar je aan kunt werken voor je volgende wedstrijd.

Maar echt ga een instructeur zoeken die in jou en je paard gelooft! Daar worden jullie samen vee blijer van, en ook bij wedstrijden staat lol met je knol nog steeds voorop :).

Apple

Re: Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:08

Jeetje, wat voor instructeur is dat! Met een dergelijke instelling kom je nooit op wedstrijd!

En bedenk, voor jou wordt wedstrijd de eerste keer, voor je paard wordt het de eerste keer. Dan kun je in mijn beleving lekker nu beginnen in de B, dan kun je het eerste jaar alle fouten maken die iedereen in het begin maakt (planning niet goed dus te lang losgereden/te kort losgereden, verkeerd rijden tijdens proef, verkeerde proef rijden := , voorlezer niet kunnen verstaan en zelf de proef niet uit je hoofd kennen, halverwege de proef je plastron verliezen, stiften niet bij je hebben terwijl het op gras is, paspoort paard vergeten etc.etc.etc.etc.).
Je paard kan dan in de tussentijd lekker wennen aan het 'op wedstrijd gaan'.

Tegen de tijd dat jullie allebei als een goed lopend team een proefje kunnen rijden ben je een jaar verder en vlieg je door de klassen heen :-)

En, die onderlinge wedstrijd, ik zou niet starten als ik zou weten dat die instructeur de jury is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:10

Amen.. stop met die instructeur en zoek iemand die je zelfvertrouwen kan geven.
Ookal ging de les zo ontzettend klote, jij moet met een goed gevoel afstappen..

Heb je een filmpje van je rijden? Mag evt per pb hoor.. :o

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 12:23

Nee!! Ik ga mijn vriend dus ook vragen of hij mij wilt gaan filmen... heb ik in geen jaar laten doen.... suf eh, dus in mijn beleving ziet het er nu ook VRESELIJK uit hahaha...

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:26

In de B kun je geen verliespunten rijden. Kijk maar in het dressuurboekje hier staat het precies in wanneer je een verliespunt rijdt.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:26

Ik heb niet alles tot de letter gelezen, hier en daar flarden en mijn mond viel open.
Wat heb jij voor instructeur??? buiten lazeren die persoon.
Een intructeur moet bij je passen!! deze past jouw niet, je rijdt nu op M oefeningen? en je zou nog 2-3 jr door moeten trainen om in B te starten??? Die man is niet goed! En dat jij in huilen uitbarst ( vanwege een uitspraak van dezelfde man) ook niet!! het is je hobby ( een dure! en dit klopt niet)

Wat erg.
Ik heb ook een instructrice , gaf aan mij en nog 2 anderen les. 3 verschillende niveaus en 3 verschillende doelen ( M springer, die paard beter voorelkaar wilde rijden dressuurmatig, een M2 ruiter, en ik die nog B moet gaan starten) dan heb je gewoon 3 heeeeel verschillende lessen, en puntjes per paard, maar ook voor de ruiter natuurlijk. Mijn stalgenootje die M2 (bestaat geloof ik niet meer) die doet het heel goed op positieve kritiek, dus vanuit het positieve gezien. Moet je bij mij niet doen, bij mij moet ze doorpakken. Dat moet een instructeur zelf! kunnen zien, en op kunnen en moeten lesgeven ( das mijn mening) Dat zag ze ook, en vroeg me er ook naar. "Vind je het zelf oke als ik bij jou iets strenger ben" ( ik ben bijna 40, heb voldoende zelfkennis om te weten dat ik het nodig heb.)
Das dus een fijnere combinatie van alles: ze kijkt naar hoe ver is het paard- de ruiter, en welke manier past bij beide, wat zijn de doelen, een beetje instructeur die zijn/haar geld waard is, kan dat.

Ik denk echt als je de mogelijkheid hebt om van iemand anders les te krijgen je dat echt lekker moet doen, iemand die jouw persoon ook beter past.
En lekker je wedstrijdjes pakken, als jij daar zin in hebt, mag je dat gewoon lekker doen.

Echt weg met die huidige instructeur en terug naar je plezier.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:27

SG1985 schreef:
Nee!! Ik ga mijn vriend dus ook vragen of hij mij wilt gaan filmen... heb ik in geen jaar laten doen.... suf eh, dus in mijn beleving ziet het er nu ook VRESELIJK uit hahaha...

Logisch dat het in je eigen beleving vreselijk uitziet. Als je weinig complimenten van je instructeur krijgt, ga je dat op een gegeven moment denken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:29

FriesWytske schreef:
SG1985 schreef:

Logisch dat het in je eigen beleving vreselijk uitziet. Als je weinig complimenten van je instructeur krijgt, ga je dat op een gegeven moment denken.

Maar dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo slecht is.. :n
Daar ben ik dus zo benieuwd naar.. ;)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 12:35

Nee, afgelopen zaterdag hielp een vriendin mij (mijn stalgenootje). En die zei, je reed je paard super netjes op twee teugels, recht, goede aanleuning, nette verbinding... En bij hem voel ik mij net een aap die achterste voren te paard zit :S

Vanavond maar eens heel duidelijk zijn.........

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:35

He bah! Paardrijden moet leuk zijn :j
Op naar een andere instructeur *\o/* die je juist motiveert ipv de grond in trapt.
Van complimentjes ga je groeien, wat er nu gebeurt werkt averechts...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:46

Nibbit schreef:
He bah! Paardrijden moet leuk zijn :j
Op naar een andere instructeur *\o/* die je juist motiveert ipv de grond in trapt.
Van complimentjes ga je groeien, wat er nu gebeurt werkt averechts...

Kan het hier alleen maar mee eens zijn.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:58

Ik vind dat een lesgever je ook vertrouwen moet kunnen geven en moet kunnen luisteren naar zijn leerlingen. Tuurlijk moet er soms eens doorgepakt worden en als het niet goed is mag het ook gezegd worden, maar met zo een gevoel afstappen kan echt niet. Zonde van de tijd en het geld.

Andere lesgever en starten maar :)F

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:03

SG1985 schreef:
Nee, afgelopen zaterdag hielp een vriendin mij (mijn stalgenootje). En die zei, je reed je paard super netjes op twee teugels, recht, goede aanleuning, nette verbinding... En bij hem voel ik mij net een aap die achterste voren te paard zit :S

Voor het geval het nog niet duidelijk is, zal ik het dan maar zonder omhaal hier neer zetten: Die man staat les te geven voor z'n eigen ego. Om op wedstrijden te kunnen zeggen "mijn leerling" en wee je gebeente als je het presteert om NIET met een oranje of rode strik thuis te komen!

Zo'n kerel die als ie voor m'n auto springt, ik heel hard op de rem ga staan; zo zonde van de deuk in m'n auto........

DAT is wat je 'm moet zeggen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:06

ikke schreef:
SG1985 schreef:

Voor het geval het nog niet duidelijk is, zal ik het dan maar zonder omhaal hier neer zetten: Die man staat les te geven voor z'n eigen ego. Om op wedstrijden te kunnen zeggen "mijn leerling" en wee je gebeente als je het presteert om NIET met een oranje of rode strik thuis te komen!

Zo'n kerel die als ie voor m'n auto springt, ik heel hard op de rem ga staan; zo zonde van de deuk in m'n auto........

DAT is wat je 'm moet zeggen.

Dit gevoel had ik aan het begin van het topic al en nu al helemaal.

Mee eens +:)+

Janine1990 schreef:
Ik ga mijn paard ook L2 starten omdat L1 gewoon ruk is als je thuis al verder bent. Dus zoals iemand eerder ook al opmerkte is het niet echt handig om klaar te zijn voor een te hoge klasse.

Ik geloof namelijk ook niet meer dat hij dit alleen maar wil omdat je verder klaar moet zijn. Dat gehamer....

Oh en dit..

B-proefjes zijn best saai voor een paard, als je dat niveau al lang en breed ontstegen bent dan is het voor jou lastiger om die proef te rijden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:14

Ts: Doe je zelf een lol, en doe wat voor jouw gevoel nu het meest enge is:
Laat je filmen, en plaats het filmpje hier..

Dan beloven wij dat wij het je heel eerlijk zullen zeggen als we vinden dat je instructeur gelijk heeft...Maar ik heb zo maar het vermoeden dat dat nog wel eens mee kon vallen........