NIET meer voorlezen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen voorlezer?

Wel
132 (51%)
Geen
72 (27%)
Hangt er van af
54 (20%)

Totaal aantal stemmen: 258

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:02

Yvank_ schreef:
Nee dat mag niet dan wordt je uitgesloten. Je rijdt of uit je hoofd of met een duidelijke hoorbare lezer maar niet half half. Staat keurig in de reglementen.

hm, dat haal ik er zo niet uit:

Citaat:
2. Voorlezen:
a. De proeven tot en met de klasse ZZ-Licht en bepaalde ZZ-Zwaar- proeven, mogen worden voorgelezen. In het vraagprogramma kan desgewenst worden bepaald dat op regionale en KNHS- kampioenschappen de proeven vanaf de klasse Z1 uit het hoofd gereden dienen te worden. De voorlezer neemt plaats bij B of bij E, tenzij door de jury anders is bepaald. Indien de voorlezer een verkeerde opdracht geeft, waardoor een vergissing in het programma wordt gemaakt, is de deelnemer hiervoor zelf verantwoordelijk. De deelnemer wordt geacht de proef te kennen. De (voorzitter van de) jury gaat in dat geval te werk als zijnde er een fout in het programma is gemaakt.

Citaat:
3. Uit het hoofd rijden:
a. Het uit het hoofd rijden van een proef waarvoor het niet is voorgeschreven is toegestaan. Wanneer een deelnemer het besluit heeft genomen om het programma uit het hoofd te rijden, moet deze daarbij blijven.
b. Het is - op straffe van uitsluiting - niet toegestaan dat de deelnemer vanaf een bepaald onderdeel het programma alsnog verder laat voorlezen.

Er staat nergens iets over het volume, alleen dat je moet kiezen tussen wel of niet voorlezen. Nu zou ik het niet gaan fluisteren als voorlezer, als je het op normaal spreekvolume doet, en daarna wat harder, kun je daar IMO niets tegenin brengen op basis van de reglementen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:04

Ja, die had ik er natuurlijk ook even bij kunnen pakken ;)

Maar dan 'luister' je dus gewoon niet naar je voorlezer en rij je de proef uit je hoofd? Oe, ik denk niet dat ik dat kan. Ik ben nogal gevoelig voor 'ruis' :D

Dan liever zonder voorlezer. Ik ben tot nu toe 1x verkeerd gereden waarna de jury mij weer even op weg hielp. De minpunten voor het verkeerd rijden wegen niet op tegen de hogere punten die ik scoor omdat ik beter rij zonder voorlezer...

Urielle

Re: NIET meer voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:07

Het wegnemen van artikel 3b zou wel enorm de drempel verlagen om het te proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:09

Lielle schreef:
Yvank_ schreef:
Nee dat mag niet dan wordt je uitgesloten. Je rijdt of uit je hoofd of met een duidelijke hoorbare lezer maar niet half half. Staat keurig in de reglementen.

hm, dat haal ik er zo niet uit:

Citaat:
2. Voorlezen:
a. De proeven tot en met de klasse ZZ-Licht en bepaalde ZZ-Zwaar- proeven, mogen worden voorgelezen. In het vraagprogramma kan desgewenst worden bepaald dat op regionale en KNHS- kampioenschappen de proeven vanaf de klasse Z1 uit het hoofd gereden dienen te worden. De voorlezer neemt plaats bij B of bij E, tenzij door de jury anders is bepaald. Indien de voorlezer een verkeerde opdracht geeft, waardoor een vergissing in het programma wordt gemaakt, is de deelnemer hiervoor zelf verantwoordelijk. De deelnemer wordt geacht de proef te kennen. De (voorzitter van de) jury gaat in dat geval te werk als zijnde er een fout in het programma is gemaakt.

Citaat:
3. Uit het hoofd rijden:
a. Het uit het hoofd rijden van een proef waarvoor het niet is voorgeschreven is toegestaan. Wanneer een deelnemer het besluit heeft genomen om het programma uit het hoofd te rijden, moet deze daarbij blijven.
b. Het is - op straffe van uitsluiting - niet toegestaan dat de deelnemer vanaf een bepaald onderdeel het programma alsnog verder laat voorlezen.

Er staat nergens iets over het volume, alleen dat je moet kiezen tussen wel of niet voorlezen. Nu zou ik het niet gaan fluisteren als voorlezer, als je het op normaal spreekvolume doet, en daarna wat harder, kun je daar IMO niets tegenin brengen op basis van de reglementen.

Ik heb er meerdere mensen om uitgesloten zien worden :)

Jury beroept zich op het feit dat ruiter een teken gaf aan de lezer en dat is verboden want je mag niet communiceren. Dus als een ruiter eerst met een voorlezer op fluitertoon rijdt vervolgens een gebaar maakt, praat of knikje naar voorlezer geeft en die gaat harder lezen dan is dat een overtreding.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:10

Ik kan al de proeven die ik ooit gereden heb zo uit mijn hoofd op drammen op elk moment... En toch vind ik het fijner als er een voorlezer is. :)

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:10

Ik leer mijn proeven altijd uit mijn hoofd, puur omdat ik dan in m'n proef weet wat er gaat komen en goed voorbereid m'n oefeningen kan rijden. Wel heb ik altijd een lezer. Tijdens het rijden ben ik meestal zo gefocussed, dat ik de lezer niet eens hoor, maar vind het wel fijn als ik het even kwijt ben, dat ik dan kan luisteren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:16

dat signaal heb je idd wel een punt in. Maar alleen omdat een voorlezer ineens harder gaat praten, iemand uitsluiten, dat mag niet. En dan moet je wel echt hard maken dat er een signaal gegeven is. Ook een jury moet zich aan het reglement houden. Overigens zou ik het zo nooit doen, ik heb in verleden vaker uit het hoofd gereden en ben nog steeds van plan om dat weer op te pakken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:18

gewoon hardop aan het denken. Met oordopjes rijden, en die er halverwege uithalen? wel erg gekunsteld, en het verstoort je proef, maar ik zou zo even geen regel bedenken die dat verbiedt.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:32

Met oordopjes rijden mag niet, die kunnen in contact staan met je instructeur.
Of bedoel je oordopjes om het geluid te blokkeren zodat je je beter kunt concentreren?

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:32

Als je een vaste voorlezer hebt dan kan je daar hele fijne afspraken over maken denk ik. Als je goed op elkaar ingespeeld bent kan ik mij voorstellen dat een oogcontactmomentje dan al voldoende is om een signaal af te geven die je beide meteen begrijpt.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:48

Lielle schreef:
gewoon hardop aan het denken. Met oordopjes rijden, en die er halverwege uithalen? wel erg gekunsteld, en het verstoort je proef, maar ik zou zo even geen regel bedenken die dat verbiedt.

En wat als je wordt uitgebeld en je hoort het niet? :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:55

Sjira schreef:
Als je een vaste voorlezer hebt dan kan je daar hele fijne afspraken over maken denk ik. Als je goed op elkaar ingespeeld bent kan ik mij voorstellen dat een oogcontactmomentje dan al voldoende is om een signaal af te geven die je beide meteen begrijpt.

Dat is nog steeds communiceren met je lezer. :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:02

In de B reed ik de proeven uit mijn hoofd, juist omdat ik erg veel last van wedstrijdspanning had en zo wel gedwongen werd om goed voor te bereiden en te blijven focussen op het rijden van de proef (neiging om dicht te klappen). Door de proeven uit het hoofd te rijden moest ik mijn aandacht gewoon bij de proef houden.. Vind het wel erg fijn overigens!

Toen ik naar de L1 ging en het wat drukker kreeg en minder tijd had om de proeven te gaan leren is mijn vriend gaan voorlezen maar merk dat ik daar een heel stuk luier van ben geworden (minder consequente voorbereiding), oefen thuis wel onderdelen van de proef maar als ik de proef niet 100% zeker uit mijn hoofd weet denk ik ach, word toch voorgelezen. := Heel erg eigenlijk, maar zo ben ik dus...

Daarom nu wel de focus weer gaan leggen op uit het hoofd rijden. Geeft toch meer rust, concentratie en focus. Plus dat als je je paard thuis gewoon voor elkaar hebt en je paard kent kun je de proeven ook zo leren qua rijden geen rijtjes opdreunen van M-X-K van hand veranderen in middendraf, A afwenden en D wijken voor het linkerbeen. Maar; van hand veranderen in middendraf, terug rijden en iets een ophouding. Goed de hoek in rijden, binnenbeen en buitenteugel paard netjes op achterbeen zetten. Doordraaien om af te wenden op korte zijde, recht stellen en wijken inzetten. Dat zorgt ervoor dat de proef technischer gereden word en geen onderdelen meer gereden worden.

En wat betreft het verkeerd rijden, zoveel ruiters die luisteren naar hun voorlezer als die een keer verkeerd leest rijden ze ook verkeerd. Ze zijn niet zeker van hun eigen kennen van de proef. Zo ben ik bij uit het hoofd rijden wel een keer verkeerd gereden met daarna een black-out. Oeps.. Gevolgd door een -2 tja.. en met voorlezer ook bijna, die vergat een volte 15m te lezen. Ik dacht nog; "Huh? Hier moet ik toch nog een volte 15m rijden? :? " Gewoon ingezet en was dus goed, anders had ik mooi verkeerd gereden met voorlezer. Toch wel even twijfel en snap dat mensen dan kiezen voor wat de lezer zegt (die heeft immers het boekje voor de neus :+ ).

Nee ik ga toch liever voor zonder lezer, al kost het even wat meer moeite en voorbereiding het is wel een heel stuk fijner en beter. :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:07

Ayasha schreef:
Sjira schreef:

Dat is nog steeds communiceren met je lezer. :)

Of gewoon afspreken, eerste 10/12/15 onderdelen uit het hoofd (is zachtere toon voorlezen) vanaf onderdeel zoveel harder gaan lezen. Dat maakt de drempel voor ruiter lager doordat je langzaam kunt opbouwen in de hoeveelheid ruiter uit het hoofd moet gaan leren. En het is geen communicatie tussen ruiter en lezer tijdens de proef. ;)

Ik vond het ook wel fijn om af te spreken dat wanneer de proeven net gewisseld waren ik de 1e proef uit het hoofd deed en 2e proef voorgelezen werd.

Heb nu beide gedaan, maar zonder voorlezer toch fijner en kan het anderen ook echt aanraden! :j
Tegelijk snap ik ook heel goed dat je om wat voor reden dan ook toch liever voor een lezer kiest, maar gevaar is dan wel dat je snel wat makkelijk word en minder goed voorbereid, het is dan namelijk geen ramp als je de proef niet volledig van binnen en buiten kent immers heb je er toch een lezer staan.

Dus nog beter gezegd: voor laten lezen omdat je zelf te makkelijk/lui bent ben ik absoluut niet voor, voor laten lezen puur voor je eigen gemoedsrust prima. Maar dan moet je ook rustig door kunnen blijven rijden als lezer halverwege de proef ontvoerd word ofzo.. :P :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:12

Dat begrijp ik dan weer niet, dat is jouw zaak/probleem toch niet? Dat is het risico en de keuze van die "makkelijke" ruiter. Want leest je voorlezer dan fout heb je een fout in je proef, als je hem vanbuiten kent kan je zelf wel juist rijden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:13

Het is en blijft ieders eigen keuze. Je kan niet iets over een ander zeggen, je kan een ander niet met 'lui' bestempelen omdat die graag wordt voorgelezen.
Hou het bij jezelf.

debbiew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:18

Ik geef voorkeur aan een voorlezer, al zou ik het liever zonder willen kunnen.
Probleem bij mij is dat ik zoveel last heb van wedstrijdspanning dat ik in mijn hoofd meer bezig ben met de zenuwen dan met het rijden. Als ik een proef uit het hoofd moet rijden ben ik zó bang dat ik het vergeet dat ik door al die extra spanning die het oplevert sowieso verkeerd ga rijden :')
Moet wel zeggen dat als het 1 proef per wedstrijd is ik het veel sneller zou aandurven, maar ik rij er standaard 2 en dan wordt het toch wel heel verwarrend. Misschien dat ik na aanleiding van dit topic het toch eens ga proberen met 1 proef (en de andere proef wel laten voorlezen) om te kijken hoe dat uitpakt.

Met voorlezer kan het trouwens ook een nadeel hebben. Mijn vader, die me normaal voorleest, was tijdens de proef een keer de draad helemaal kwijt, en daardoor raakte ik ook in de war en reed ik verkeerd :+ Zure was dat het een selectiewedstrijd was, maar ach, eigen schuld. Als ik leer mijn zenuwen onder controle te hebben merk ik dat ik in mijn hoofd veel meer ruimte heb om na te denken over zowel mijn rijden als de proef, dus dat is een punt voor mij waar ik aan moet werken :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:22

Dat is mijn probleem inderdaad ook niet, maar het is wel mijn standpunt.
En volgens mij houd ik het prima bij mezelf? Ik veroordeel niemand! Spreek uit eigen ervaring.

Voorlezen prima, voor sommige ruiters ook geruststellende (= minder spanning), maar vind het kwalijk als je je laat voorlezen omdat je de proef niet van binnen en buiten kent en als ruiter dus te makkelijk word. Dat komt het rijden van je proeven niet ten goede. En daarom kan ik dus iedereen aanraden om de proeven uit je hoofd te rijden! Mij heeft het ook heel erg geholpen met wedstrijdspanning, juist als ik veel wedstrijdspanning heb ga ik de proeven uit mijn hoofd rijden.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:27

Ben het ook niet helemaal eens met dat ik 'makkelijk' of niet goed voorbereid ben als ik voorgelezen word. In de training thuis rij ik hem namelijk wel gewoon uit mijn hoofd, een paar keer, en als ik dan op wedstrijd ga ken ik hem ook uit mijn hoofd. Ik 'wacht' ook niet op de voorlezer die iets moet zeggen, ik weet in mijn proef 9 van de 10 keer gewoon waar ik heen moet maar ik vind het erg fijn om een bevestiging van een voorlezer te krijgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:29

ik bedoelde idd geluiddempende dopjes.

@ayasha, klopt. Maar de vraag is of de jury dat herkent, en kan aantonen. Overigens vind ik dit niet de juiste weg om in te slaan maar ik denk wel dat je het zo kan inregelen dat er geen speld tussen te krijgen valt.

IK laat me idd ook meestal voorlezen, maar als er iets fout gaat, blijf ik ook gewoon stug doorrijden en merk ik het wel als mijn voorlezer het weer oppikt. Heeft al tot hilarische situaties geleid.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:30

Cioccolato schreef:
Het is en blijft ieders eigen keuze. Je kan niet iets over een ander zeggen, je kan een ander niet met 'lui' bestempelen omdat die graag wordt voorgelezen.
Hou het bij jezelf.

Tenzij 'die ander' zelf aangeeft lui te zijn, zoals ik :D en een aantal anderen in dit topic.

Ja, vanavond ga ik weer even 'blokken' op de proeven :D

In de B had ik vaak wel een vaste voorlezer. Met haar had ik heel fijn afgesproken welke onderdelen ze iets harder en twee of zelfs driemaal voorlas. De rest kon kort, zacht en eenmalig opgelezen worden.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:34

ik rij hem eigenlijk altijd wel uit het hoofd. Heb dan zelf veel meer rust.
NU toevallig afgelopen week voor het eerst de M1 proef gereden met de nieuwe troef en hem wel laten voorlezen, kende hem niet goed genoeg :+ Maar de volgende keer zal ik hem wel weer uit het hoofd rijden.

De Z1 proeven rij ik ook altijd uit het hoofd, vind het leuker dat mama naar de proef kan kijken dan moet lezen.
Al weet ik niet of ik dat durf in september Z2 debuut :p

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:38

Lielle schreef:
ik bedoelde idd geluiddempende dopjes.

@ayasha, klopt. Maar de vraag is of de jury dat herkent, en kan aantonen. Overigens vind ik dit niet de juiste weg om in te slaan maar ik denk wel dat je het zo kan inregelen dat er geen speld tussen te krijgen valt.

IK laat me idd ook meestal voorlezen, maar als er iets fout gaat, blijf ik ook gewoon stug doorrijden en merk ik het wel als mijn voorlezer het weer oppikt. Heeft al tot hilarische situaties geleid.

Hier ook. _O- Mijn lezer zat wanhopig te zoeken welk onderdeel ik zat maar elke keer als ze'm bijna had zat ik alweer verder natuurlijk... Zelfs de jury snapte er niks meer van. _O-

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:44

Ik rijd niet met een zachte voorlezer. Dat bedoelde ik niet, deze is gewoon duidelijk hoorbaar. maar omdat ik in mijn concentratie zit voelt ze voor mij als achtergrond muziek haha.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:48

Wat een interessante discussie!

Ik ben een KNHS ruiter en vooral allround gericht.
Daarnaast ben ik een ADHDer... Rijden zonder voorlezer is voor mij echt een ramp! Door mijn ADHD heb ik een heel slecht geheugen en als ik gespannen ben (wat je toch al vaak een beetje bent) of afgeleid raak komt het slechte geheugen als eerste tot uiting.
Door de vele andere voorlezers die lezen (of keihard schreeuwen zodat je je eigen voorlezer niet meer kunt verstaan >;) ) raak ik erg snel afgeleid. Als ik een voorlezer heb kan ik mij daar op richten en ja, de proef is heel anders dan wanneer ik alleen rijd omdat ik dan meer afwacht en wanneer ik alleen rijd juist meer er tegen aan ga rijden.
Maar voor mij is het helaas niet anders. Als de voorlezer afgeschaft zou worden zou het dressuur voor mij ook afgelopen zijn.

Overigens, met springen rij ik ook vaak de verkeerde lijnen :+ en moet ik dan halverwege de lijn in eens gaan corrigeren :') maar daar ben ik toch minder snel afgeleid dus dat gaat beter.
En cross is altijd zo logisch opgesteld dat ik dat gewoon eigenlijk niet fout kan rijden al zou ik dat willen. :+