Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

JudithGigi

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:13

De eigenaar van de pony die ik uitgebracht heb zei ook altijd 'rij maar even netjes door die B, dan kun je daarna je ding doen.'
Dat is dus wel de instelling die je daardoor kweekt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:35

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist een aantal offtopic reacties verwijderd. Hierbij het verzoek om inhoudelijk op het onderwerp te blijven reageren :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:18

Er zijn best wat ruiters die zorgen dat ze wel officieel in de B mogen starten om zo een beetje prijzen te rijden.

Ik vind het prima dat er gelet wordt op netjes rijden maar in principe was dat in de B altijd al zo. Dat ze de lat wat hoger leggen is ook prima maar nu ligt die lat zo hoog dat het voor iemand met een relatief onervaren paard gewoon geen doen meer is.

Je moet de sport toch ook een beetje leuk houden? Dit werkt heel erg demotiverend.

En inderdaad, hoe moet je jezelf verbeteren als je niet weet waarom je niet aan je punten komt?

Toen mijn dochter nog met haar pony reed werd de toen nieuwe regeling ingesteld en kreeg je wel het protocol maar daar stond nooit iets op. Ja, het cijfer maar geen onderbouwing. Na een tweetal maanden werden die protocollen helemaal niet meer uitgegeven. Korte tijd later werd de regeling terug gedraaid en nu zijn we, volgens mij, weer terug bij af.

Natuurlijk moet het welzijn van het paard altijd bovenaan staan. Daar ben ik het 100% mee eens en ik zie ook niet graag trekkende en plukkende ruiters maar de ruiters die nu te lage stijlpunten krijgen zijn 9 van de 10 keer juist niet die trekkende en plukkende ruiters.

Volgens mij wordt er keihard afgerekend op eens een keer een verkeerde afstand of het niet in de goede galop landen en dat zijn nu juist de dingen die zo moeilijk zijn met een jonkie. Helaas moet ik er wel naar gissen want, tja, geen protocol.

In de dressuur zie ik trouwens regelmatig mensen rijden waarbij ik plaatsvervangende pijn in mijn mond krijg als ik naar het paard kijk en dan zie je wat die voor punten krijgen :o?

De B SGW is inderdaad wel een stuk eerlijker en correcter. Daar wordt gekeken naar twee hindernissen maar ook daar blijft het de vraag wat de jury graag ziet. Ik zie best verschil.

Daarnaast kan je B SGW gemakkelijk omzeilen door L springen te zijn (nu dus wat moeilijker) maar dan nog, je hebt maar vier winstpunten nodig en die haal je in principe echt met gemak.

Stijlpunten in de B SGW tellen gewoonweg minder hard mee dan in het springen en zijn veel makkelijker te bereiken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:16

Mijn reactie over het laatste punt algemene beeld en het vlechten is verwijderd. Was schijnbaar niet ontopic?

Ik vind dat er gepund wordt een goed iets, maar het wordt dan wel een jurysport net als bij dressuur. Niet iedereen wil hetzelfde zien, en vind alles even belangrijk.. ik vind persoonlijk eeh 8-8 en een 6 nog steeds raar. En om als reden dan knotten te krijgen ook... alsof dat dan 2 punten scheelt? Vind dat ze dan hun doel voorbij schieten,

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:16

Percy ik heb op concours ook veel het omgekeerde gezien. Ruiters die meerdere keren echt hele slechte afstanden reden en dan toch hoge stijlpunten kregen. Daar plaats ik dan ook mijn kanttekeningen bij. Tuurlijk is het lastig met een jonkie alles perfect te doen, maar volgens mij hoor je met misse afstanden niet te eindigen boven iemand die het allemaal netjes voorelkaar heeft.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 07:54

Ik vind het wel een goed systeem, maar misschien kan het idd naar de 70 ipv 75.

Het is inderdaad jammer dat het nu net zoals bij de dressuur een Jurysport is. Maar dit geld alleen voor de B.... Waarom is het zo erg om wat langer B te rijden?
Alleen voor je eigen ontwikkeling goed, dus ik snap het probleem zelf niet zo goed.
Hier in de regio word er bijna elke wedstrijd wel boven de 75 gereden. Maar ook geen wp, iets wat dan ook vaak terecht is.
Het is denk ik wel een idee om op de protocollen iets te zetten zodat je er als ruiter meer aan hebt.
Ik ben zelf niet voor terug naar het oude want de sport word op die manier niet beter, niet voor niks willen ze iets anders. :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 08:59

Sannnn schreef:
Waarom is het zo erg om wat langer B te rijden?
Alleen voor je eigen ontwikkeling goed, dus ik snap het probleem zelf niet zo goed.

Dan moet er wel bekend worden gemaakt waar je aan dient te werken om hogere punten te halen. Dat is waar het op dit moment wel aan schort.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:40

Ik zou inderdaad heel graag protocollen zien met commentaar zodat je jezelf ook daadwerkelijk mede aan de hand van het jurycommentaar kan verbeteren (mijn dressuurprotocollen lever ik ook altijd in bij mijn instructeur zodat hij ziet waar ik qua wedstrijdgerichtheid aan moet werken)

De grens van 75 naar 70 en dan kan ik met deze twee verbeteringen het systeem echt wel begrijpen als scholing voor de b ruiters

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:16

Lithya schreef:
Sannnn schreef:
Waarom is het zo erg om wat langer B te rijden?

Dan moet er wel bekend worden gemaakt waar je aan dient te werken om hogere punten te halen. Dat is waar het op dit moment wel aan schort.

Dat noem ik verder op in hetgeen wat ik zeg toch ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:04

Het is ook niet fijn voor bijvoorbeeld mensen die gewoon een puntje willen voor SGW of een kwalificatie voor opleidingen zoals de ORUN.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:16

Urielle schreef:
Het is ook niet fijn voor bijvoorbeeld mensen die gewoon een puntje willen voor SGW of een kwalificatie voor opleidingen zoals de ORUN.

Dat ook ja! Als vorig jaar al die regeling was ingegaan had ik dit jaar pas mijn SGW-debuut kunnen maken in plaats van een jaar geleden.. In die eerste officiële springwedstrijd heeft ze toen ook een balk afgetikt maar in de drie crossen daarna heeft ze alles laten liggen.. Gelukkig had ik dus toen wel een winstpunt binnen anders hadden we niet eens mogen gaan crossen -O-

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:27

Urielle schreef:

Dit is inderdaad mijn probleem.. Ik wil volgend jaar gaan crossen maar met mn pony tussen de paarden ga ik denk ik geen wp halen.. Ik gok dat ik geen foutloos parcour ga rijden vanwege de afstanden en boven de 75 haal ik nooit :') terwijl ze dus cross onwijs goed doet en die hoogte etc prima aan kan :)
Ik hoop dat dus het gaat lukken om er iets aan te veranderen of duimen dat ik 1 wedstrijd geluk heb :=

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:45

Urielle schreef:

Maar zou je een B SGW wedstrijd moeten willen rijden als je geen winstpunt in het B springen op deze manier zou kunnen halen?
Het niveau op de B SGW wedstrijden mag ook omhoog en deze winstpunt regeling in het springen zou daarbij kunnen helpen.
Voor kwalificatie van ORUN Dressuur o.i.d. kan ik het me voorstellen, helemaal als je zelf geen held bent met springen. Maar als je toch iets in de richting van springen ORUN wilt doen zou je toch die punt in het B springen moeten kunnen halen. :)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:01

Sannnn schreef:
Urielle schreef:

Maar zou je een B SGW wedstrijd moeten willen rijden als je geen winstpunt in het B springen op deze manier zou kunnen halen?
Het niveau op de B SGW wedstrijden mag ook omhoog en deze winstpunt regeling in het springen zou daarbij kunnen helpen.
Voor kwalificatie van ORUN Dressuur o.i.d. kan ik het me voorstellen, helemaal als je zelf geen held bent met springen. Maar als je toch iets in de richting van springen ORUN wilt doen zou je toch die punt in het B springen moeten kunnen halen. :)

Waarom niet? Dat je in het springen een pechbalkje hebt en geen 75 stijlpunten hebt wil niet zeggen dat je niet een fijne cross kan rijden. Wat mij opviel in het B crossen is dat deze hindernissen in het springparcours ook best laag liggen, lager dan B springen. Of dat heb ik verkeerd gezien :)
Overigens zeg je dat het niveau van de B SGW omhoog mag, bedoel je dan qua moeilijkheid of qua niveau van de ruiters, hoe stijlvol ze door het parcours gaan?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:55

Sannnn schreef:
Lithya schreef:

Dat noem ik verder op in hetgeen wat ik zeg toch ook.

Klopt, maar denk dat de jury's het er op gooien dat ze dat omwille van de tijd niet gaan redden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:40

In de B sgw mogen ze wel eeb minimun stijlcijfer in het spring parcour invoeren. als je ziet hoe sommige ruiters daar doorheen gaan.. Poeehh

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 07:54

Sannnn schreef:
Urielle schreef:

Voor sommige paarden en ruiters gaan natuurlijke hindernissen veel gemakkelijker dan de gekleurde balken. Het draait natuurlijk niet altijd om hoogte, veel is ook gewoon mentaal.

En voor verschillende opleidingen, verschillende eisen.

Beetje zuur voor iemand die bijvoorbeeld een paard heeft met veel vermogen dat met enorme wappers over de sprong gaat om veel langer in de B te moeten blijven, of een kleine galopsprong die niet mooi past, of een paard wat heet wordt en erg trekt op de sprong. Dat drukt de punten zo. Terwijl ze wel gewoon dat parcours veilig doorkomen maar minder netjes dan een brave broeder met passende galop.
Ik val heel erg over het aspect veiligheid. Imo valt het namelijk enorm mee met ongelukken. Paardvriendelijkheid wat wij hier benoemen gaat het niet eens om (en ach, of je nou thuis trekt, butst en schopt of op wedstrijd maakt voor het paard ook niet uit).

Niet dat het voor mij een probleem is, in België mag je nl zo het L in, hoeft die B niet eens door :')
Dus voor wie het enigszins aan te rijden is, jaartje over de grens je punten in het L rijden en dan het volgende jaar weer knhs starten, dan ben je er ook.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:40

Lielle schreef:
Snorlex schreef:
75 zou prima zijn als juryleden daarnaast goed worden bijgeschoold en er feedback op de coupon komt te staan.
Begin daar inderdaad al mee in het BB of plaats iemand bij de uitgang van de ring voor mondelinge tips.
Nu is die grens van 75 een stap te ver.
Het is onduidelijk hoe je aan die 75 punten komt en juryleden weten ook nog niet precies hoé ze moeten punten heb ik het idee.

exact. Met de regeling is niets mis maar de stijlbeoordeling door de juryleden is weinig doorzichtig en bereikt zijn doel niet. En dat zul je moeten aanpakken. Ik vind de stijlbeoordeling in de sgw behoorlijk goed, wellicht zouden ze daar eens naar moeten kijken.

Maar die zijn dan ook veel redelijker. Redelijker in hoogte van de punten en in de eisen voor een winstpunt. En door het feedbackformulier veeeeeeel constructiever

Als ik hier zo meelees lijkt het meer op politie agentje spelen ipv dat je ruiters iets mee wil geven voor de volgende klasses. En dat is best jammer.

Charmante aan de springsport is voor mij toch dat het juist dat het duidelijk is: kom je foutloos rond, dan heb je iets goed gedaan samen. Er zijn weinig 'omgevingsfactoren' die daar invloed op hebben. Humeur van de jury, soort paard, verzorging van het geheel.......

Overigens vindt ik die caprilli proeven terug halen nog best een goed idee. Dan ben je tenminste wel echt duidelijk wat je wil van een combinatie. Rijstijl en springen

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:44

Maar je hebt toch niet 20x een pechbalkje Free? Ik vind die 75 punten regeling ook vrij hoog, maak daar dan 70 van. :)
De springhindernissen staan inderdaad lager dan een B springparcours, al kom je tegenwoordig vaker tegen dat het hoger staat als 3 jaar geleden. Maar met 4 winstpunten in de B SGW mag je al L, dan is die ene winstpunt in het B springen toch niet teveel gevraagd?
Ik bedoel eigenlijk wel beide, als je in andere landen de cross wedstrijden ziet is het hier in NL wel eens anders. Daarnaast word er soms echt gevaarlijk gereden en gaan mensen soms zonder nadenken een cross parcours door, controle is iets wat soms niet bekend is terwijl dat juist zo belangrijk is. Gelukkig zijn veel paarden handig en zuinig op zichzelf.

Ik snap heel goed dat voor sommige ruiters natuurlijke hindernissen makkelijker gaan dan balken in het springparcours. Maar dit mentale aspect heeft in principe toch niks te maken met de basis? Als jij een cross parcours wil rijden zou je basis toch zo in orde moeten zijn dat je een B springparcours kan springen?

Hier in de regio word wel gekeken naar hoe de ruiter zich aanpast en als ze zien dat je netjes de wendingen rijd, kijkt, je ritme goed is, je er netjes op zit en je paard niet in de weg zit dan heb je al snel rond de 70. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen, dat is het nadeel van een jurysport.
Maar met bijvoorbeeld een paard wat heet word en trekt op de sprong is controle erg belangrijk, deze moet er in een B parcours toch zijn voordat zo'n combinatie de cross in gaat? Dan is het tempo nog hoger dus de basis van controle etc. nog belangrijker. :)
Een paard met een kleinere galop heeft ook een andere manier van rijden nodig en dat is naar mijn idee ook basis, als je dit niet voor elkaar hebt kom je je ook in een cross of op 1.10 niveau tegen.
Het maakt voor een paard idd niet uit of je nu thuis trekt en buts of op een wedstrijd, wel word je er op een wedstrijd op deze manier hopelijk op gewezen en probeer je er wat aan te doen.
Een paard met veel vermogen die enorme wappers maakt springt waarschijnlijk wel foutloos het B springparcours regelmatig dus daarmee zou je dan in principe zo de B uit moeten kunnen. :)
Als combinaties netjes het parcours door komen zullen ze over het algemeen ook foutloos zijn en dus zo de B uit zijn, misschien niet met 8 wedstrijden maar met 15. Die paar extra is toch geen probleem?
Deze regeling treft vooral de ruiters met 'weinig ervaring', anderen kunnen al doorstarten. Voor degene die net beginnen is meer parcours ervaring opdoen op lager niveau juist goed. Daar heb je alleen maar baat bij op hoger niveau.
Naar wat ik hoorde gaan juryleden ook bijgeschoold en anders opgeleid worden.

Tegenwoordig vind vaak het invoeren van resultaten al digitaal plaats in het concoursprogramma, dit doen juryleden hier in de buurt niet zelf. Zit altijd iemand van de vereniging bij. Als er in dat concoursprogramma een hokje opmerkingen komt en hier dan ook gelijk wat in ingevuld word kan de ruiter dit later terug lezen. Dit moet toch te doen zijn? Organisaties kunnen dan de protocollen uitprinten of op mijnknhs bij uitslagen ofzo zetten...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:59

Sannn dan zou het toch logischer zijn om de grens tussen B en L op te trekken in SGW, bijvoorbeeld tien punten?
Alleen is er volgens mij veel minder aanbod in wedstrijden, dat is het grote nadeel.

Met dat mentale aspect bedoelde ik: bijvoorbeeld toevallig gisteren met iemand gesproken die enerzijds crosstrainingen rijdt, paard is ook een ervaren springpaard maar de ruiter krijgt de bibberatie bij gewone hindernissen dus op mijn vraag of wedstrijden SGW in de planning stonden, niet dus, want dan moest er eerst een winstpunt springen gehaald worden. (En het onderdeel springen natuurlijk, maar dat staat al minder aan de maat. )
Er zullen vast ook paarden zijn die zo een boomstam van 1.20 over vlammen en niet opkijken van een picknicktafel maar die ogen op steeltjes krijgen van een vrolijk gekleurde rood witte oxer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:06

Misschien geen pech balkjes, ik heb structureel het kan ook naar beneden balkjes. Op 60cm, 100cm en op 110cm.

In de sgw vinden ze je bij 5 balken nog steeds competent genoeg om de cross is te gaan.......

Maar goed, ik start die van mij niet op springwedstrijden. Daar is hij gewoon echt het paard niet voor. En aan mij valt ook genoeg te sleutelen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:07

pol013 schreef:
Overigens vindt ik die caprilli proeven terug halen nog best een goed idee. Dan ben je tenminste wel echt duidelijk wat je wil van een combinatie. Rijstijl en springen

Meende dat ze hier wel al mee bezig waten onder de noemer bb nieuwe stijl. Heb daar wel een paar keer filmpjes en advertenties van gezien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:17

Dat zou leuk zijn, de Bixie is ook zo opgezet dus waarom bij de volwassenen niet idd.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:42

Ben ik met je eens hoor Urielle, die grens van B naar L SGW omhoog gooien. :j
Snap wat je bedoeld, maar je zou dus ook zonder echt B te springen M SGW kunnen worden.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:01