Bitloos starten in de M1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Re: Bitloos starten in de M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:07

Ik lees stil mee, interessante discussie.

Maar offtopic: Hihi... Pitloos.
Leuke typfout Daan_Ordeal!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:48

Haha autocorrectie swartbeessie :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:37

Vind het wel grappig dat van alle bitloze topics, dit het eerste is dat nog niet is ontspoord voor pagina 6.
Top dat het zo respectvol blijft!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 03:08

Ik denk dat dat komt omdat het hier niet echt gaat om het wel of niet bitloos rijden maar het toestaan van Bitloze optomingen in de wedstrijdsport. Ik ben ook absoluut niet tegen het rijden met bit, mijn paard loopt nou eenmaal beter bitloos vandaar dat ik nieuwschierif werd.

Ik ga maandag nogmaals met de KNHS bellen, ik ben namelijk erg benieuwd naar het antwoord op mijn vraag. En inderdaad wat vele al zeggen: als het niet zou kunnen qua verzameling o.i.d. dan wordt dat toch vanzelf duidelijk uit de punten lijkt me? Mocht het dan blijken dat je inderdaad niet mee kunt komen (wat nu volgens mij nu de reden is) dan gaan die ruiters zelf toch wel nadenken?

mijn doel was altijd M1+1 als dit met bit moet dan wil ik dit een keer proberen maar daarna geef ik het helaas op. Ik ga mijn paard niet rijden met een bit omdat ik zo graag hoger wil komen in de dressuur. Paardrijden is in mijn oge nog steeds een teamsport met het paard, beide moeten zich prettig voelen.

Ik ben na mijn overstap (nu ongeveer een half jaar geleden) ook niet meer terug met bit gaan rijden. Ik weet dus ook niet hoe hij nu op een bit zou reageren, misschien valt het reuze mee.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:06

Keezie ik ben benieuwd naar de reactie bij de KNHS, laat je het even weten? Het zou echt ontzettend jammer zijn als je de keuze moet maken om of met bit verder te gaan of te stoppen met de wedstrijdsport...

Tendance het kan dus toch! :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:46

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:05

Maartje1990 schreef:
Ik kwam onlangs dit filmpje op facebook tegen, erg interessant

https://www.facebook.com/video.php?v=724894504270975

Ik vind het niet zo'n interessant filmpje.
Als je iets wilt onderbouwen, doe dat dan wetenschappelijk en op basis van feiten. Wat hier gebeurt is noch wetenschappelijk, noch op basis van feiten, noch de realiteit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:08

en hoe weet je dat het niet de realiteit is? oke, eens dat je dat je dat niet kunt zeggen dat dat wél zo is n.a.v. dat filmpje. Maar dat betekend evenmin dat het niet de realiteit is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:10

Maartje1990 schreef:
en hoe weet je dat het niet de realiteit is? oke, eens dat je dat je dat niet kunt zeggen dat dat wél zo is n.a.v. dat filmpje. Maar dat betekend evenmin dat het niet de realiteit is.

We weten jouw mening nu wel. Heb dan ook getemd op jouw berichten. Houd aub op met doordrammen. Want daar ben je hier en in andere topics mee bezig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:12

Waarom heb je getemd op mijn berichten? Ze zijn allemaal on-topic en ik dacht misschien vindt TS dit filmpje ook wel interssant. Ik zit ook nergens over door te drammen want TS rijdt immers al bitloos :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:13

Je hebt in dit topic al meerdere keren hetzelfde bericht over bitloos. Dus ja, ik heb daarop getemd. 1 Keer je mening geven is genoeg.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:23

Maartje1990 schreef:

Op basis van 1 ding hecht ik al geen waarde aan de waarheid van dit filmpje.
Als je wetenschappelijk iets wilt bewijzen, dan moet je prototype paardenhoofden gebruiken, die anatomisch gelijk staan aan het echte paardenhoofd.
Zowel het witte hoofd als het hoofd waarvan ze de kin breken komt anatomisch gezien niet overeen met de daadwerkelijke schedel van een paard.

Verder zit het bit vast aan het hoofdstel en heeft niet de beweging, die in 1 van de stukjes getoond wordt.

Ik ben pas geïnteresseerd in dit soort filmpjes als ze wetenschappelijk correct zijn. Niet als ze bij elkaar geraapt zijn en gedropt worden als de realiteit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:39

Maartje1990 schreef:
Waarom heb je getemd op mijn berichten? Ze zijn allemaal on-topic en ik dacht misschien vindt TS dit filmpje ook wel interssant. Ik zit ook nergens over door te drammen want TS rijdt immers al bitloos :)

In principe gaat dit topic over het waarom van de maximum tot L2 als je bitloos rijdt.
Het gaat dus niet om het waarom van bitloos rijden.
Dit filmpje is dus niet ontopic.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 12:59

Ik ben ook niet zo van die filmpjes, vind ze altijd net wat te overdreven.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:00

Wat ik me wel afvraag hè..
Stel dat bitloos rijden op alle niveaus is toegestaan.. maar al snel blijkt dat zonder bit de verzameling etc niet voldoende bereikt kan worden en punten dus ook lager zullen zijn.
Hoeveel ruiters zullen dan hand in eigen boezem steken en hoeveel zouden het wijten aan de partijdigheid van de jury's?
Ik zie dat op bokt ook gebeuren wanneer ruiters een haflinger rijden bv..
Commentaar op de jury terwijl eigenlijk het paard niet goed voor elkaar is.. Dus als bekend is dat vanaf m1 bitloos niet meer gaat snap ik ook dat ze t niet toestaan om bitloos te starten om gezeur achter af te voorkomen

Ik wil hier overigens niet mee zeggen dat TS dat zou doen en doel ook niet op andere specifieke personen, maar gewoon in het algemeen

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:09

Zolang paardensport en daarin met name de dressuursport een jurysport is, houd je altijd mensen, die de hand niet in eigen boezem steken.
Bij hun ligt het (bijna) altijd aan de jury en hebben ze het zelf nooit gedaan. Dit zal bij geen verschil maken tussen ruiters met bit en bitloos en het zal altijd wel zo blijven.

Ik heb het nog maar een paar keer meegemaakt, dat alle deelnemers tevreden waren.
Meestal zitten er wel 1 of 2 ruiters bij, die het niet met me eens zijn.
Gelukkig heb ik er ook altijd wel 1 of 2, die positief verrast zijn.

Als jury laat ik mijn schrijfster zich een rsi pols schrijven, zo veel commentaar laat ik erbij schrijven.
Hierdoor ben ik nog nooit in discussie geweest met de ruiters uit mijn ring, want waarschijnlijk geeft dat gewoon duidelijkheid.
Commentaar geef ik trouwens bij bijna alle onderdelen. Of dit nu een 1,2,3,4,5,6,7,8 of 9 als cijfer heeft. Zowel positief als opbouwend commentaar.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:10

Dat staat volledig los van het wel of niet toestaan om ook na de L2 bitloos te starten. Zeuren en de schuld op anderen afschuiven doen sommige ruiters toch wel :+ En er zullen ongetwijfeld ook zat ruiters met een "gewone" KWPN'er zijn die de jury niet goed vinden om het moment dat ze niet de gewenste punten krijgen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:11

Tendance was me voor :) En veel uitleg bij het cijfer (ongeacht of het goed of slecht is) is zeker fijn!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 15:19

horsie5: Ik moet toegeven dat toen ik net wedstrijden reed ook vaak de jury te schuld gaf. Echter bleek toen mijn Fjord gewoon niet lekker te lopen. Dressuur is en blijft een jurysport en ik heb me daarbij neergelegd. Nu ik mijn Fjord weer beter aan het lopen heb ik dit ook te merken aan de resultaten. Toen hij niet lekker liep scoorde ik bij geen enkele jury, nu scoor ik bij alle jury's goed. Dat zegt voldoende ;)

Mocht ik nu zelf ervaren dat ik de verzameling of bepaalde oefeningen niet bitloos voor elkaar krijg dan zijn er voor mij twee opties
1. Ik stop met wedstrijden en ga gewoon lekker genieten van de buitenritten of
2. Ik probeer het toch nog een keer met bit om te kijken of ik de oefening dan wel voor elkaar krijg.

Als ik kijk naar de gangen van mijn Fjord denk ik toch niet veel hoger te komen dan de M1, ik denk dat de M1 zelf al een hele opgave gaat worden :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:26

Ik vind jouw zelfreflectie erg mooi om te lezen. Hier zouden velen een voorbeeld aan kunnen/moeten nemen.

Er blijven nog steeds heel veel mensen, die geen goed beeld van hun eigen rijden hebben.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:41

Ik snap dat dat gezeur er altijd zal zijn..
Wat ik meer bedoelde is dat wanneer je zonder bit in de m1 nooit winst zal kunnen rijden om welke reden dan ook (verzameling etc).. het logisch zou kunnen zijn om het ook niet toe te staan ivm 'gezeur' achteraf

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:43

Dan zal het eerst toegestaan moeten worden, om te weten of er winst gereden gaat worden...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:48

horsies5 schreef:
Ik snap dat dat gezeur er altijd zal zijn..
Wat ik meer bedoelde is dat wanneer je zonder bit in de m1 nooit winst zal kunnen rijden om welke reden dan ook (verzameling etc).. het logisch zou kunnen zijn om het ook niet toe te staan ivm 'gezeur' achteraf

Ik geloof absoluut niet, dat dit een reden is om het niet toe te staan. De KNHS houdt echt niet bewust rekening met de "zeikerds".
Ik denk dat dit toch echt te maken heeft met de interpretatie van het Skala en de voorschriften van de FEI.
Zodra de noodzaak/ de vraag er ligt om dit aan te passen, zal het op den duur vast gebeuren, maar dan moet wel bekend gemaakt worden, dat er combinaties zijn, die daadwerkelijk het M in mogen en dit ook aankaarten bij de KNHS.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:08

keeyzie schreef:
Ik ga maandag nogmaals met de KNHS bellen, ik ben namelijk erg benieuwd naar het antwoord op mijn vraag. En inderdaad wat vele al zeggen: als het niet zou kunnen qua verzameling o.i.d. dan wordt dat toch vanzelf duidelijk uit de punten lijkt me? Mocht het dan blijken dat je inderdaad niet mee kunt komen (wat nu volgens mij nu de reden is) dan gaan die ruiters zelf toch wel nadenken?

Ik ben super schierig wat hier uit komt. Had je toevallig al gebeld? Of heb ik dat gemist?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 16:10

Ondertussen maar even een reminder gestuurd naar de KNHS, nog steeds geen reactie op mijn e-mail.