Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Regendans

Re: Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 18:57

Losser in kleding keuze? Hoe? Z'n beetje alles is vrijgegeven. Maar het is geen mierenneuken, het is gewoon de regelementen volgen.
Maar goed, dit word erg of topic.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:05

Hoewel ik geen wedstrijden rijd en alleen invlecht voor keuringen wil ik hier toch even op reageren.

Bij de beslissing of ik de voorpluk wel of niet vlecht kijk ik naar de vorm van het hoofd en de aftekening. Een bles laat het hoofd langer lijken, door de voorpluk los te laten voorkom je dat effect. Een mooie brede neusriem helpt ook.
Een paard met een van nature mooi hoofd en geen grote aftekeningen is vaak mooier met ingevlochten voorpluk. En een mooi fijn hoofdstel met dunne neusriem (of op keuringen zonder neusriem) past hier ook weer beter bij.

Waar je in de dressuur ook een mooi plaatje wilt presenteren, bovenop het goede rijden, zou ik zeggen kijk naar je paard en beslis dan wat het hoofd het meeste ten goede komt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:09

Op de cursus dit jaar werd gezegd, dat zwarte of witte strikjes prima zijn. Zolang het maar geen roze groene paarse enz. zijn.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 22:50

Tendance schreef:
Wildrose: voorpluk in een knot!
Los is zo ponyachtig ......

Maar....maar...

Ehh...

Ik start ook met een pony..
Met ook nog eens een heel schattig pony hoofd..

Mag het dan wél? :D ;) :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:13

Ik vind dat juryleden soms wel wat strenger daarin mogen zijn hoor, de reglementen zijn al enorm vrij erin geworden....

Maar goed de KNHS is er zelf ook niet consequent in, het ene moment zeggen ze dat versieringen niet zijn toegestaan (zie reglementen) maar later word er blijkbaar wel gezegd dat het wel prima is... (zie reactie Tendance) :? Zet dan in het reglement MITS deze zwart of wit zijn.... Maar goed, dat is de KNHS. :P

Mijn inziens gaat hem om wat je in de ring laat zien en is het geen modeshow. Je moet er uiteraard netjes verzorgd uitzien, maar bij netjes verzorgd denk ik aan een paard zonder vlekken, een uitgeplozen staart zonder vuiligheid en strootjes, eventueel de manen netjes in de knot, schoon tuig en dekje en een ruiter met een net kapsel en nette kleding. Ik ga mijn paard echt niet kortwieken omdat dat 'hoort'. Die snorharen en beenharen hebben ze niets voor niets, daar kom ik dan ook niet aan. Daarnaast vind ik een natuurlijke staart 100x mooier dan een staart die bijgeschoren of geknipt is. En als de jury daar anders over denkt helemaal prima, dan maar een lager cijfer. Daar zal ik dan ook totaal niet moeilijk over doen.[/quote]

Juist.. En daarom zijn de reglementen opgesteld zodat het voor iedereen duidelijk is hoe de KNHS het graag wil zien. Want wat jij netjes en verzorgd vind, hoeft pietje dat weer niet te vinden.

Ik heb het daarom ook bewust over: "vind ik" en niet "het is". Het is mijn mening, ik vind het lelijk en onverzorgd. Jij hebt daar een andere mening over, helemaal prima toch? :) De vraag van TS is ook hoe anderen er over denken en iedereen is vrij om zijn mening te geven. ;)

Overigens is het absoluut mijn probleem niet wat voor punt iemand op de verzorging ervoor krijgt, of deze hoger of lager is, en of diegene nou net wel of niet een winstpunt heeft door dat onderdeel. Dat maakt mij ook allemaal echt niets uit hoor. Je rijd toch voor jezelf? Daarnaast beoordeelt een jury je per onderdeel, hoe je gereden hebt. En de meeste juryleden hebben toch een standaard cijfer op dat onderdeel die iedereen van die rubriek krijgt. Meestal een 7 of 8. ;) En v.a. het M is dat cijfer voor verzorging helemaal weg gelaten, dat betekend ook niet dat je v.a. het M maar niks meer eraan hoeft te doen. Toch? :P

FriesWytske schreef:
Baardharen mag je niet eens meer kortwieken. Die zijn er niet voor niks. Beenharen houd ik netjes bij tot de sokken. Staart knip ik alleen de onderkant bij. De rest borstel ik gewoon netjes, zodat er geen vuil in zit.

En ik vind een losse voorpluk meer uitstraling geven bij een paard dan een dik knotje, wat steeds op het voorhoofd heen en weer stuitert. En daardoor gaan irriteren.

En als je je winstpunt moet halen op het punt van verzorging, klopt er in mijn ogen iets niet. Ik haal mijn winstpunten liever op hoe ik rijd.
Bovendien mag het dus allemaal los, als je een bepaald ras rijdt.

Heb je hier een linkje van??
Ik weet dat je de tastharen niet meer mag weg scheren, die moeten minimaal 1cm zijn. En de oren mogen ook niet meer volledig uitgeschoren worden. Maar de baardharen niet meer mogen bij knippen? Waar staat dat? :+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 23:13

Ik vind dat juryleden soms wel wat strenger daarin mogen zijn hoor, de reglementen zijn al enorm vrij erin geworden....

Maar goed de KNHS is er zelf ook niet consequent in, het ene moment zeggen ze dat versieringen niet zijn toegestaan (zie reglementen) maar later word er blijkbaar wel gezegd dat het wel prima is... (zie reactie Tendance) :? Zet dan in het reglement MITS deze zwart of wit zijn.... Maar goed, dat is de KNHS. :P

capopjekop schreef:
Mijn inziens gaat hem om wat je in de ring laat zien en is het geen modeshow. Je moet er uiteraard netjes verzorgd uitzien, maar bij netjes verzorgd denk ik aan een paard zonder vlekken, een uitgeplozen staart zonder vuiligheid en strootjes, eventueel de manen netjes in de knot, schoon tuig en dekje en een ruiter met een net kapsel en nette kleding. Ik ga mijn paard echt niet kortwieken omdat dat 'hoort'. Die snorharen en beenharen hebben ze niets voor niets, daar kom ik dan ook niet aan. Daarnaast vind ik een natuurlijke staart 100x mooier dan een staart die bijgeschoren of geknipt is. En als de jury daar anders over denkt helemaal prima, dan maar een lager cijfer. Daar zal ik dan ook totaal niet moeilijk over doen.

En daarom zijn de reglementen opgesteld zodat het voor iedereen duidelijk is hoe de KNHS het graag wil zien. Als het goed is... Immers wat jij verstaat onder er verzorgd uit zien, hoeft pietje dat weer niet te vinden. ;)

Ik heb het daarom ook bewust over: "vind ik" en niet "het is". Het is mijn mening, ik vind het lelijk en onverzorgd. Jij hebt daar een andere mening over, helemaal prima toch? :) De vraag van TS is ook hoe anderen er over denken en iedereen is vrij om zijn mening te geven. ;)

Overigens is het absoluut mijn probleem niet wat voor punt iemand op de verzorging ervoor krijgt, of deze hoger of lager is, en of diegene nou net wel of niet een winstpunt heeft door dat onderdeel. Dat maakt mij ook allemaal echt niets uit hoor. Je rijd toch voor jezelf? Daarnaast beoordeelt een jury je per onderdeel, hoe je gereden hebt. En de meeste juryleden hebben toch een standaard cijfer op dat onderdeel die iedereen van die rubriek krijgt. Meestal een 7 of 8. ;) En v.a. het M is dat cijfer voor verzorging helemaal weg gelaten, dat betekend ook niet dat je v.a. het M maar niks meer eraan hoeft te doen. Toch? :P

FriesWytske schreef:
Baardharen mag je niet eens meer kortwieken. Die zijn er niet voor niks. Beenharen houd ik netjes bij tot de sokken. Staart knip ik alleen de onderkant bij. De rest borstel ik gewoon netjes, zodat er geen vuil in zit.

En ik vind een losse voorpluk meer uitstraling geven bij een paard dan een dik knotje, wat steeds op het voorhoofd heen en weer stuitert. En daardoor gaan irriteren.

En als je je winstpunt moet halen op het punt van verzorging, klopt er in mijn ogen iets niet. Ik haal mijn winstpunten liever op hoe ik rijd.

Heb je hier een linkje van??
Ik weet dat je de tastharen niet meer mag weg scheren, die moeten minimaal 1cm zijn. En de oren mogen ook niet meer volledig uitgeschoren worden. Maar de baardharen niet meer mogen bij knippen? Waar staat dat? :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 06:03

Ik heb het niet over versiering!
De strikjes zijn volgens de cursusleider heel iets anders dan linten, bloemen enz.
Het is een klein strikje aan een elastiekje.
Hij gaf dat en wit band aan als maximum.

Ik maak wel duidelijk onderscheid bij het punt voor verzorging.
Dat varieert over het algemeen van een 6 tot een 9.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:59

Kuggur schreef:
_Marinke_ schreef:

Daar ben ik het dus mee eens. Altijd vreemd gevonden dat dit meeweegt. Alleen al om dit verplichte gepunnik zou ik nooit een dressuurruiter kunnen zijn.

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik lees hier van verschillende mensen dat ze een losse voorpluk geen gezicht vinden, maar wat is er (qua manen) nu mooier om te zien dan dit?
Afbeelding

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:20

Hier ook een tegenstander van een losse voorpluk.

Het lijkt alsof het nog niet af is. Net alsof ze wat waren vergeten of dat ze het niet voor elkaar kregen bij het paard. Ik vind het mooier als je aan alle kanten dat er werk in het paard is gestoken. Dus ook minimaal de bovenkant van de staart in een vlecht zodat er geen sprieten uitsteken.

Waarom? Daarom! Omdat het zo hoort! Dat is nou eenmaal het plaatje. Als een ballerina het zwanenmeer danst heeft ze haar haren ook netjes opgestoken. Niet omdat je niet kan dansen met los haar, maar omdat het een stuk netter en eleganter is.

Bij het racen (tolten met de ijslander hierboven of dravers oid) vind ik het een ander verhaal. Racen heeft te maken met snelheid, niet met elegantie.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:33

Ik vindt dat iedereen dat zelf mag weten. Bij een kwpn vindt ik het netter staan om vast te maken maar met een paard met een dikke voorpluk zou ik zeggen: loslaten.

Want dan krijg je dit:

Afbeelding

Manen van der zijn zo dik dat een knotje in de manen niet lukt, ze ploepen er dan zelf uit.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:36

Ik vlecht de voorpluk bij voorkeur niet. Ik vind het zelf mooi, maar dat is niet de reden. Mijn paard vindt het niet fijn. Het vlechtje erin doen gaat nog net, maar het vlechtje eruit halen is echt een drama, waar ik mijn paard absoluut geen plezier mee doe.
Dat beperk ik dan ook tot een minimum, ik vlecht de voorpluk alleen voor de wedstrijden met het 4tal.
De staart vlechten we nooit. Vind ik zelf erg ouderwets, en vaak is het niet netjes gedaan.
Laatst bijgewerkt door venga op 15-09-14 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:37

ik vlecht mijn Fjord altijd zo:
Afbeelding

dan ziet het er toch nog verzorgd uit maar alles in een knot is zoals je ziet geen optie. Dan heeft hij een tennisbal tussen zijn oren hangen die steeds stuitert ;)

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:42

Mijn merrie heeft een ernstige vorm van SME. Haar oren zijn vaak kaal en de huid op haar voorhoofd is erg gevoelig. Om die reden vlecht ik de voorpluk niet in, maar start ik met een mooi passend zwart oornetje. De rest van de manen knot ik. Haar staart is gewassen en recht aan de onderzijde, maar aan de staartinzet kom ik niet. Ik ben blij met iedere haar die daar , én op haar voorhoofd zit!

Tastharen knip ik zon beetje bij, sokken knip ik en de benen zijn gewassen. Benen worden niet geschoren. Ik heb eigenlijk altijd een 7.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:47

Ik weet nooit zo goed wat ik met de voorpluk aan moet, het is een heel dun plukje bij mijn paard dus een knotje is een heel dom gezicht, maar los ziet het er ook niet uit. -O-

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:48

Ik vind het doorgaans juist niet uitzien, zo'n geknotte voorpluk. Veel paarden hebben geen mooi hoofd en/of mega oren, dan benadrukt zo'n knotje net de verkeerde dingen.

Zo ook bij de mijne, knap koppie maar als ik hier een knotje in doe dan krijg ik geheid een opmerking op mijn protocol dat het dapper is dat ik met een ezel durf te starten :D :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KZR77R34.jpg

Overigens nooit commentaar gehad op de losse voorpluk. Zolang de rest maar gewoon goed voor elkaar is :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:52

Vientje schreef:
Ik vind het doorgaans juist niet uitzien, zo'n geknotte voorpluk. Veel paarden hebben geen mooi hoofd en/of mega oren, dan benadrukt zo'n knotje net de verkeerde dingen.

Zo ook bij de mijne, knap koppie maar als ik hier een knotje in doe dan krijg ik geheid een opmerking op mijn protocol dat het dapper is dat ik met een ezel durf te starten :D :D

Overigens nooit commentaar gehad op de losse voorpluk. Zolang de rest maar gewoon goed voor elkaar is :)

Sorry.. maar ook bij deze foto denk ik: je bent wat vergeten!! :x

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:59

PaulinBijoux schreef:
Vientje schreef:

Sorry.. maar ook bij deze foto denk ik: je bent wat vergeten!! :x

Totdat je het resultaat ziet van wanneer hij wél gevlochten is :D Maar dat heb ik nooit gefotografeerd, vréselijk.

Ik denk als ik een geknotte voorpluk zie doorgaans "Leuk paard....wat zonde dat ze die voorpluk gevlochten hebben" :Y)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:59

PaulinBijoux schreef:
Racen heeft te maken met snelheid, niet met elegantie.

Racen gebeurt dan ook niet op de ovaalbaan maar op een rechte baan.
De foto hierboven was tijdens een (tölt-, viergangen- of vijfgangen)proef op het wk afgelopen zomer, waarbij de combinatie wordt beoordeeld op o.a. de verschillende gangen, de overgangen, inwerking van de ruiter, etc. Kortom, het totale plaatje, net zoals in ringdressuur, maar dan met andere proeven en figuren.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:02

Ik ken maar weinig paarden die een geknotte voorpluk kunnen hebben, maar als ze het kunnen hebben vind ik het heel mooi. Maar anders ook gewoon geen porum. Die foto hierboven van die Fjord vind ik echt heel gaaf, want inderdaad zo'n hupsende tennisbal tussen de oren vind ik ook niets!
Ik houd ook niet van gevlochten staarten overigens, dus maar goed dat ik niets officieel doe. :Y)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:16

Moet zeggen, vind het bij die van mij wel luxer uitzien als ik een knot erin doe maar ik ben met die éne knot langer bezig dan zijn manen aan 2 kanten in een hengstenvlecht te doen omdat hij het vreselijk vind als ik zijn voorpluk vlecht haha
Dus meestal hangt die gewoon los, maar ik rij dan ook geen wedstrijden(iig dressuur, ooit een rampzalige oefencross gedaan maar daar staat het gewoon stoer haha).

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:24

@Samblabla nu vind ik ook niet dat je hem mooi geknot hebt. Dan staat het inderdaad lelijk.
Natte voorpluk, kleine plukjes steeds en goed strak aantrekken om vervolgens met naald en draad af te maken. Jouw knot is gewoon veel te grof gevlecht. ;)

Als je echt goed kunt vlechten staat een knot altijd netter i.m.o.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:32

Ik deed het altijd los. Mijn haflinger heeft een brede bles, die naar boven toe ook nog eens breed uitloopt. Zoals de meeste haflingers is zijn voorhoofd al wat breder dan de meeste paarden. Dus met een knot kreeg hij een verschrikkelijk breed en lomp voorhoofd. Bij een paard met een chique hoofd en weinig wit zou ik het altijd knotten. En verder is het even kijken naar het hoofd van je paard.

Met knotten ziet het er bij de mijne zo uit:
Afbeelding

En met dubbele hengstenvlecht zo:
Afbeelding

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:15

keeyzie schreef:
ik vlecht mijn Fjord altijd zo:
[ Afbeelding ]

dan ziet het er toch nog verzorgd uit maar alles in een knot is zoals je ziet geen optie. Dan heeft hij een tennisbal tussen zijn oren hangen die steeds stuitert ;)

Wat ontzettend leuk :j !

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:13

Als de knot stuitert vlecht je niet goed, zo simpel als dat. Ik vind het er gewoon onaf uit zien, wat de reden daarvoor ook is. Zoals ik al eerder gezegd heb ben ik ook meerdere malen zo de ring in gegaan (met reden), maar dat wil nog niet zeggen dat ik het ineens mooi vind. Soms moet je gewoon de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Tegenwoordig start ik met losse manen, is voor mijn paard de betere optie, maar netjes gevlochten met naald en draad blijf ik veel mooier vinden.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:23

Altijd vlechten! Vind PERSOONLIJK zooo vreselijk uit zien als je alles netjes in de knotjes hebt zitten en dan ineens zo voorpluk niet, ik persoonlijk als ik jury was zou ik dan ook geen 8 geven, vind het vaak een afbreuk bij sommige met echt hele lading manen alla PRE of Tinker of Fjord met heel veel manen dat is vaak wat anders maar zelfs dat kan je netjes vlechten.

De 2 hengsten hebben beide een gigantische voorpluk die tot over hun neus hing maar ik vlechtte hem altijd, niet met elastiekje maar met naald en draad en dat zat altijd super mooi.

Afbeelding

Je zou niet zeggen maar Special voorpluk hing ook tot aan zijn neusriem.
Afbeelding

Voor mij ook altijd met naald en draad vlechten die verrekte elastiekjes moeten ze verbannen poeh wat lelijk die paddenstoelen :')