Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nadiine__x schreef:Esmeralda schreef:Als je op you tupe even zoekt naar Torsten Timm, met Marieth Major, dan zie je een shire hengst ( die gewoon dekt) die gewoon tussen de merries word gereden, op een trensje. Een volte om een paal galoppeerd. En laat zien dat een kolossaal dier zo enorm soepel is. Maar je ziet ook een paard met veel humor. En dat geeft mij de moed en zeker het plezier om naar te kijken, maar ook om naar toe te streven. Een doel voor ogen. Het zal meer tijd nodig hebben met een zwaar paard, maar zeker haalbaar. Zolang je maar eerlijk naar je paard bent, het ene paard zal leergieriger zijn als het ander. En je zal misschien eerder je doelen moeten bijstellen. Maar niks is onmogelijk
Hah es! Ik noemde hem. Hierboven ook al! Geweldige combinatie heb op de keuring vorig jaar mijn ogen uitgekeken, zeker een groot voorbeeld!
Mooiste vind ik nog, deze hengst is toch wel echt het type "karrenpaard" en wat een kanjer onder het zadel!
JewEmm schreef:Mijn vraag opnieuw: Waarom zou het respectloos zijn tegenover het ras, als je met een koudbloed start die lol heeft in het dressuurmatig rijden?
Patries90 schreef:Nergens zeg ik dat koudbloeden NIET leuk zijn of minder.. Dat zou een leuke grap zijn met een Shire onder me kont waar ik overigens dressuurmatig mee train en die het heel erg leuk op pakt en ik niet kan wachten om te starten.. Ik denk dat je me totaal verkeerd begrijpt
En over dat vorige bericht van mij richting jou Pietje123, sorry misschien onnodig persoonlijk.. Toch staan er wel overal vraagtekens achter.. Het is een vraag of ik daar het juiste uit opmaak dat is namelijk hoe je bericht op mij overkomt.
Dit blijft waarschijnlijk een discussiepunt.. En dat is ook niet erg, alleen ben ik van mening en dat maak ik vooral mee in de omgeving hier dat mensen wat meer respect zouden hebben voor de mensen die met trekpaarden starten, we maken het onszelf totaal niet makkelijk maar als we dan daadwerkelijk iets presteren vind ik toch dat we daar echt trots op mogen zijn juist omdat die paarden moeilijker te rijden zijn op die manier. Vandaar dat ik fel ben op dit onderwerp.
Ayasha schreef:JewEmm schreef:Mijn vraag opnieuw: Waarom zou het respectloos zijn tegenover het ras, als je met een koudbloed start die lol heeft in het dressuurmatig rijden?
respectloos naar het ras is niet willen toegeven dat ze voor het ene gewoon wat minder geschikt zijn. Dat betekent niet dat ze het niet kunnen, maar dat ze er simpelweg niet zo op gebouwd zijn. Door perse te willen bewijzen dat ze het even goed kunnen als paarden die daar wel voor gefokt zijn, waardeer/respecteer je het ras en diens sterke punten dus niet; want je wil perse de punten benadrukken die het juist niet heeft.
Beweren dat een shire even goed kan dressuren als een KWPN'er is gewoon onzin en niet eerlijk t.o.v de Shire. Een voor dressuur functioneel gebouwde Shire zal nog steeds meer moeite hebben met dressuur dan een functioneel gebouwde KWPN'er. Shire's hebben andere sterke punten. Waardeer die en geef gewoon ruiterlijk en realistisch toe dat dressuur voor een Shire moeilijker is. Niet onmogelijk, hij heeft immers vier benen, een rug en een hals, maar wel moeilijker. Net als voor de fjord, de haflinger en alle andere niet-dressuur-gefokte rassen/paarden. Omdat ze daar meer moeite mee hebben zijn ze niet minderwaardig. Kost wat het kost willen bewijzen dat ze even goed zijn, en het even makkelijk kunnen is eigenlijk het ras niet waarderen. En dan bedoel ik niet dat je geen dressuur mag starten met zo'n ras, asjeblieft wel! Alleen maar leuk en positief! Maar IMO moet je ook je verwachtingen aanpassen dan als je eerlijk wil blijven naar je paard.
Pletje123 schreef:Patries90 schreef:Uiteindelijk is geen enkel paard gebouwd om een ruiter te dragen.. Dus alle paarden moeten dit leren, en daarom is het ook zo belangrijk om als ruiter goed onafhankelijk in balans te zitten...
Dus waarom zijn Kwpn'er dan meer geschikt voor deze sport? Dressuur gaat over gehoorzaamheid en het gymnastiseren van je paard.. Dat kun je elk paard leren.. En bij de een wat meer als bij de ander.
Nu krijg ik eerder van jou het idee dat jij geen respect hebt voor het ras.
Waarom lopen er geen trekpaarden op gp niveau en lopen er wel KWPNers op dat niveau?
Wat is nou helemaal het fokdoel van een trekpaard? Wat heb je als paard nodig om uitermate geschikt te zijn voor de dressuur?
Geryon schreef:JewEmm schreef:Maar Geryon, hoe sta jij dan tegenover koudbloeden die er echt lol in hebben om dressuur te doen?
Ik snap de vraag niet echt. Ik vind het alleen maar goed dat er dressuurmatig gereden/gelongeerd wordt met paarden waarop gereden wordt. Om ze geschikt te houden voor het rijden.
edit: je hebt je post uitgebreid. Ik vind niet dat je met koudbloeden en andere rassen die niet zo geschikt zijn voor de dressuursport, geen dressuur moet rijden. Ik vind niet dat je moet verlangen van een paard iets te doen dat EIGENLIJK buiten zijn kunnen ligt. Ik ga bijvoorbeeld ook niet trainen trainen trainen om met een fries paard een 1.30m parcours te kunnen doen.
Nadiine__x schreef:Kijk om je heen dan zie je honderde kwpners op 2 koudbloeden.
Daarbij komt lekker makkelijk, we nemen een warmbloed die loopt zelf wel.
De enigste mensen die op een koudbloed starten en er de bloed zweet en tranen voor over hebben samen met hun paard zover te komen.
Zijn de mensen met voorliefde voor het (bijna uitgestorven overigens) shire ras![]()
En ze lopen zeker wel hoog in de sport, maar aangezien iedereen het "fout" vijd word het helaas niet genoemd en/of gezien in de bladen/internet..
xSlvna schreef:Ja uhu bloed zweet en tranen, maar niet alleen de ruiter, ook de koudbloed.
Ik vind het gewoon respectloos als je zo veel gaat vragen van een paard. Sport (met dieren) moet niet met bloed zweet tranen gaan. Je laat een 800 tot 1400 kg toch niet rondsjouwen als een idioot. Laat die dier lekker rechtuit lopen voor een kar of boomstam of of of... waar ze voor gemaakt zijn.
Pletje123 schreef:Over doelen gesproken: wat is het doel vd gemiddelde ruiter op een Trekpaard of Shire hier in dit topic wat betreft dressuur?
Ayasha schreef:Nadiine__x schreef:Kijk om je heen dan zie je honderde kwpners op 2 koudbloeden.
Daarbij komt lekker makkelijk, we nemen een warmbloed die loopt zelf wel.
De enigste mensen die op een koudbloed starten en er de bloed zweet en tranen voor over hebben samen met hun paard zover te komen.
Zijn de mensen met voorliefde voor het (bijna uitgestorven overigens) shire ras![]()
En ze lopen zeker wel hoog in de sport, maar aangezien iedereen het "fout" vijd word het helaas niet genoemd en/of gezien in de bladen/internet..
Over naar de volgende techniek: zeg niks verkeerd over koudbloeden maar warmbloed-bashing mag wel.![]()
Denk jij echt dat Adeline, Anky enz de proefjes in de box hangen en zelf op terras gaan zitten?
Dat de goed presterende KWPN'ruiter op basis-niveau 'm een tv geeft met nonstop filmpjes van Totilas en Parzival en Salinero en Valegro en dat ie zelf maar leert hoe ie moet lopen?
xSlvna schreef:Alsnog vind ik "bloed zweet en tranen" niet waarmee je werkt. Wat met bloed zweet en tranen wordt bedoeld is veeeeel moeite, en dat hoeft het niet te zijn op basisniveau.
Moet gewoon lopen met wat normale training vind ik.
Een paard dat met moeite 1 m springt moet je met rust laten en houden voor wat het is.
xSlvna schreef:Alsnog vind ik "bloed zweet en tranen" niet waarmee je werkt. Wat met bloed zweet en tranen wordt bedoeld is veeeeel moeite, en dat hoeft het niet te zijn op basisniveau.
Moet gewoon lopen met wat normale training vind ik.
Een paard dat met moeite 1 m springt moet je met rust laten en houden voor wat het is.
Ayasha schreef:JewEmm schreef:Mijn vraag opnieuw: Waarom zou het respectloos zijn tegenover het ras, als je met een koudbloed start die lol heeft in het dressuurmatig rijden?
respectloos naar het ras is niet willen toegeven dat ze voor het ene gewoon wat minder geschikt zijn. Dat betekent niet dat ze het niet kunnen, maar dat ze er simpelweg niet zo op gebouwd zijn. Door perse te willen bewijzen dat ze het even goed kunnen als paarden die daar wel voor gefokt zijn, waardeer/respecteer je het ras en diens sterke punten dus niet; want je wil perse de punten benadrukken die het juist niet heeft.
Beweren dat een shire even goed kan dressuren als een KWPN'er is gewoon onzin en niet eerlijk t.o.v de Shire. Een voor dressuur functioneel gebouwde Shire zal nog steeds meer moeite hebben met dressuur dan een functioneel gebouwde KWPN'er. Shire's hebben andere sterke punten. Waardeer die en geef gewoon ruiterlijk en realistisch toe dat dressuur voor een Shire moeilijker is. Niet onmogelijk, hij heeft immers vier benen, een rug en een hals, maar wel moeilijker. Net als voor de fjord, de haflinger en alle andere niet-dressuur-gefokte rassen/paarden. Omdat ze daar meer moeite mee hebben zijn ze niet minderwaardig. Kost wat het kost willen bewijzen dat ze even goed zijn, en het even makkelijk kunnen is eigenlijk het ras niet waarderen. En dan bedoel ik niet dat je geen dressuur mag starten met zo'n ras, asjeblieft wel! Alleen maar leuk en positief! Maar IMO moet je ook je verwachtingen aanpassen dan als je eerlijk wil blijven naar je paard.
xSlvna schreef:Ja uhu bloed zweet en tranen, maar niet alleen de ruiter, ook de koudbloed.
Ik vind het gewoon respectloos als je zo veel gaat vragen van een paard. Sport (met dieren) moet niet met bloed zweet tranen gaan. Je laat een 800 tot 1400 kg toch niet rondsjouwen als een idioot. Laat die dier lekker rechtuit lopen voor een kar of boomstam of of of... waar ze voor gemaakt zijn.
Ik ben zelf niet zo'n typische koudbloedeigenaar, noch een warmbloedeigenaar. En ik heb ze toch alle twee. Geryon schreef:Koudbloedeigenaren worden steeds vervelender lijkt het wel. Altijd maar afgeven op warmbloeden, de eigenaren ervan, en vooral als dat wedstrijdruiters zijn. En het ergste; zeg geen enkel woordje over koudbloeden dat ze niet aan staat.