Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:55

Ja maar hoe het er aan komt, maakt toch niet uit, als je het er niet af meer krijgt moet je niet meer op een paard gaan zitten, en al helemaal niet voor in de paarden SPORT.
Sorry, maar ik ben hier vrij vervelend in, ik vind dat niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:58

kwita schreef:
kijk te dik / zwaar voor een paard kan/mag /moet ook gezegd worden maar ik denk dat mensen met overgewicht dit ook weten voor hunzelf.
tijdens mijn bevalling werd ik een hernia geduwd....bevalling gelukt dochter geboren maar de 10 kilo gaat er niet af mede doordat ik niet kan bewegen, de dietiste zei dat ik zelfs meer mocht eten en wel 3 tussendoortjes ..... nou ik zal het maar niet doen....al rijd ik geen paard meer zelfs fietsen is lastig
maar je word echt anders bekeken als je met je pony loopt en dan zijn opmerkingen als die kan nog wel n rondje ontzettend kwetsend.
loop ik met [***] het trekpaard komen de mensen altijd kletsen hoe leuk of die paarden wel niet zijn en over het wandelen tempo of conditie word nooit iets gezecht, staat ze voor de wagen dan word er gezecht dat bewegen gezond is....maar ik val daar echt geen kilo van af en [***] loopt er echt niet harder of zachter door.

ik denk dat het een totaal plaatje is, en eerlijk zijn tegenover jezelf en het spiegelbeeld wat je ziet.
Hoe je er aan komt weetje maar hoe gaat het er vanaf?.... -O-
Het is natuurlijk ontzettend lastig als je door een ziekte of ongeval of andere lichamelijke aandoening te zwaar bent. Daar kan ook niemand over oordelen. Maar iemand in een rolstoel kan ook geen 100 mtr horden lopen.... M.a.w; als je door een lichamelijke beperking niet kan paardrijden, dan is dat ontzettend vervelend, maar dat is nu eenmaal zo.

Het gaat mij om de ruiters die gewoon te dik zijn doordat ze teveel eten en/of te weinig bewegen. En daar geldt toch echt voor dat ze echt wel weten waardoor het "eraan" komt maar ook heel goed weten "hoe het eraf" moet.

Verder sluit ik mij aan bij terpentijn :j

Evti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:59

Erg beladen onderwerp inderdaad, al denk ik dat het heel erg aan de combinatie ligt.
Laatst zag ik toevallig een vrouw die op een Welsh/Arabier achtig paardje reed, wat zeker 1.80 was en ik denk ook wel richting de 95 kg ging. Zo'n arm beestje met van die dunne pootjes.. :(:)

Al mag ik niet te veel zeggen, ik ben 1.70 en momenteel nog ruim 10 kg overgewicht. Maar ik rijd een tinker van 1.43 die lekker rond en stevig is. Niet dat dat een excuus is, zeker niet. Maar deze dieren zijn toch redelijk sterker/zwaarder gebouwd waardoor ze meer kunnen hebben.

Moet dan ook zeggen dat ik volgens mij meer last heb van m'n overgewicht dan mijn paard, merk dat het rijden moeilijker gaat als vroeger, dus ben inmiddels wat op mijn eten(vooral op mijn snoepverslaving in de ikbeneenvrouwfeestdagen gaan letten, en alweer 3 kg afgevallen. Wil niet extreem dieeten vanwege mijn leeftijd en groeien ed. Dus ik hoop binnenkort weer op gewicht te zijn. *\o/*

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:00

Ik vind best dat een jury hier iets van op het protocol mag zetten. Het gaat erom hoe het wordt gebracht.
Als een amazone een paard hindert op welke manier dan ook in een proef, dan vind ik dat een jury het recht heeft om daar iets over te zeggen.

xSlvna

Krijg je geen punten voor het gehele uiterlijk (tijdje niet op wedstrijd geweest)? Fixe minpunten (dus geen 5 maar een -3 of iets) als het echt niet uit ziet en een opmerking erbij.

Wat maakt het uit hoe iemand dik is geworden? Al komt het doordat diegene vast gebonden is geworden en vetgemest tegen haar wil, dan nog verplicht niemand je om je op een paard te zetten, dat is dan je eigen egoïstische keuze en daar mag je best aftrek voor krijgen.

Net als sjorren in de mond of te hard beengeven, gaan paarden ook niet dood aan, mag alsnog een minpunt voor gegeven worden.

Anoniem

Mousmous schreef:
Nou Terpentijn, Dominique Désmee reed jaren geleden mee in de wereldtop en die had toch echt wel overgewicht. Absoluut niet extreem maar ze werd toch wel Dikkertje Dap genoemd. En bij de subtop kom je ook echt wel wat stevigere ruiters tegen.

Het gaat in dit topic volgens mij niet om de "stevigere" ruiters, maar als ik TS goed begrepen heb om de mensen met zwaar overgewicht, niet in hun zadel passen en achterwerken die breder zijn dan het paard.

Ja, ik vind dat je daar als jury lid iets van mag zeggen, zij het op een nette manier. We hebben in de deze sport met "levende wezens" te maken.

sonjim

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:02

[***] het moeilijke vind ik dat stevige ruiters zwaarder kunnen zijn dan mensen waarvan je denkt dat ze te dik zijn. Ik ken mensen waarnaast ik me slank voel. Maar die lichter zijn als mij, is wel sneu dat ik dan wel op een paard mag en die ander niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:04

sonjim schreef:
[***] het moeilijke vind ik dat stevige ruiters zwaarder kunnen zijn dan mensen waarvan je denkt dat ze te dik zijn. Ik ken mensen waarnaast ik me slank voel. Maar die lichter zijn als mij, is wel sneu dat ik dan wel op een paard mag en die ander niet.

Ja, daar heb je een punt. Ik denk daarom juist dat een jury er iets van mag zeggen omdat die horen te kunnen zien of het paard er "last" van heeft.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:06

Sommige mensen hier lijken wel niet te begrijpen dat het niet gaat om hoe dik een ruiter is, en of de jury dat mooi of lelijk vind. Maar hoe het gewicht van de ruiter de uitvoering van de proef (negatief) beïnvloed. (en hoe de ruiter dik is geworden doet er natuurlijk al helemaal niet toe).

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:06

Dit is echt zo'n lastig punt

ik ben van mening dat flink overgewicht nooit goed is, voor geen 1 mens. Dus ja daar zou je opbouwende en op een milde manier je zegje over kunnen doen.
(ik zie dat je overgewicht hebt en kan zien dat je hier last van hebt, het lijkt me erg vervelend. Ben je daar bewust van? Iets in die trant)

Maar tsja het blijft een gevoelig punt, en is het iets wat mensen vaak niet willen horen, maar stiekem wel weten van zichzelf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:07

Anoeska schreef:
Sommige mensen hier lijken wel niet te begrijpen dat het niet gaat om hoe dik een ruiter is, en of de jury dat mooi of lelijk vind. Maar hoe het gewicht van de ruiter de uitvoering van de proef (negatief) beïnvloed. (en hoe de ruiter dik is geworden doet er natuurlijk al helemaal niet toe).

Dit bedoel ik dus.

sonjim

Anoeska daar ben ik het helemaal mee eens.

terpentijn

Wil nog wel even opmerken, dat er op Bokt diverse ruiters (amazones) zijn of zijn geweest, die echt TE DIK waren, en daar door eigen toedoen en inspanning, niet alleen voor hun eigen gezondheid, maar ook door de passie voor hun paard, wel degelijk vele kilo's zijn afgevallen, waarvoor respect!

Dat kan dus ook.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:08

hmm moeilijk iets maar hoe ver gaat dit....sporen,bitmisbruik,zwepen...Ik bedoel er zijn genoeg dingen die er niet echt lekker uitzien in de paardensport en te dikke mensen...tja..dan zouden er wel heel veel dingen kunnen veranderen.
Iedereen is momenteel lyrisch over die ruiter die een sprong maakt zonder hoofdstel,pff,als ik die opengesperde opengetrokken monden van die springpaarden wel eens zie met al die hulptroep eraan krab ik ook wel eens achter mn oren.

Per definitie hoeft een te dike ruiter geen slechte ruiter te zijn.
Laatst bijgewerkt door connie64 op 07-07-14 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:08

Ik vind niet dat een jury wat kan gaan zeggen van gewicht.
Want er zijn mensen die iedereen dik vinden.

Maar wat veel mensen vergeten.
Als je een man heb met redelijke lengte maar niet dik is.
Ook nog wel een boel wegen.
Ken zat mannen die niet dik zijn en.toch wel een 100 kilo wegen.
Maar daar zegt dan niemand wat over.

Dit zijn dingen waar je denk ik geen oplossing voor hebt.
Je kan moeilijk voor iedere wedstrijd een weegschaal en een meetlint neer leggen.
Want als de mensen alleen mogen rijden met een gezond bmi.
Dan weet ik dat misschien wel 1/3 niet meer mee mogen doeb

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:09

Ik denk dat het voornamelijk erom gaat, of het PAARD er lichamelijk last van heeft Mariska88..

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:10

xSlvna schreef:
[ Afbeelding ]

Even van bokt geplukt, even een goed voorbeeldje van overgewicht/gezet maar niet dat je zegt 'Dit kan niet'.

'Stevig' en getraind paard, prima. Zelf geen overgewicht waar je mond van open valt.

Je kunt niet alles op een weegschaal zetten maar met kijken kom je ver.

Als mensen dit al te dik vinden. Dat je niet meer op een paard moet zitten.
Dan mag half Nederland niet meer rijden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:11

Ik vind gedoe met wegen en verbieden belachelijk.
Wel vind ik dat als de jury vindt dat de ruiter het paard in de weg zit, of dat door gewicht of onkunde komt, daar best iets netjes geformuleerd op de coupon kan.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:11

paard heft toch ook lichamelijk last van sperriempjes,hulpteugels,zware scherpe bitten,zweepslagen (kijk eens bij de rensport)sporen.....daar wordt ook niks van gezegd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:13

Ja daar gaat 't om, of het PAARD er last van ondervindt... ee punt, dat een goede jury zou moeten kunnen beoordelen.
Zo lang de jury dat niet kan (en dat kunnen ze nu nog niet), pleit ik voor een gewichts-bovengrens op wedstrijden.

Mariska88

DatBenIkNou schreef:
Ik denk dat het voornamelijk erom gaat, of het PAARD er lichamelijk last van heeft Mariska88..

dat weet ik, kwam alleen anders over denk ik :+

Bedoel ook als je ziet dat wanneer het paard er last van hebt dat je miss wel opbouwende kritiek/mening kan geven zoals ik eerder zei..

Mariska88

DatBenIkNou schreef:

dat weet ik, kwam alleen anders over denk ik :+

Bedoel ook als je ziet dat wanneer het paard er last van hebt dat je miss wel opbouwende kritiek/mening kan geven zoals ik eerder zei..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:14

Het beste (voor de pony's) zou zijn: controles bij de inrijring, zodra je binnenkomt ff controleren op tuig wat goed zit, even op de weegschaal en iemand die op spoor/zweep/teugelgebruik let. Maar ik denk dat dan ook heel veel ruiters stoppen met de wedstrijden. En daarnaast zijn sommige punten discutabel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:15

connie64 schreef:
paard heft toch ook lichamelijk last van sperriempjes,hulpteugels,zware scherpe bitten,zweepslagen (kijk eens bij de rensport)sporen.....daar wordt ook niks van gezegd.

Sorry hoor, maar dáár gaat het nu toch niet om?

Dan moet je een topic openen met de vraag: "Waar hebben paarden allemaal last van?"

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 17:16

connie64 schreef:

Weer de eeuwige dooddoener :O

Bovenstaande foto heb ik geen probleem mee, paard ook niet denk ik.
Maar de voorbeelden die ik kende waarbij het zadel bijna verborgen zit, dan mag je nog mooi meegaan. Maar dat belemmerd de paardenrug wel en uiteindelijk ook de gangen.