Starten tijdens dodenherdenking....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:31

Loody schreef:
@kimD, ik krijg gewoon een knoop in mijn maag van jou opmerking. nogmaals het is niet alleen van de 2de wereldoorlog maar ook voor degene die in de afgelopen jaren zijn gesneuveld.

Maar goed is jou mening.. :o

Inderdaad...
Het is gewoon een kwestie van fatsoen om op 4 mei om 20.00 uur twee minuten stil te zijn. Ik begrijp niet dat dit zo ingewikkeld is KimD?

Chantaleddie: waarom zou je niet de kans hebben om twee minuten stil te zijn?

Alegra _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-05-14 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:33

Realiseren de mensen die zo respectloos spreken over de dodenherdenking zich wel dát ze zo respectloos kunnen zijn juist vanwege het feit dat er mensen zijn geweest die NIET onverschillig, egoïstisch en respectloos waren? Dat hun hier opgeeiste vrijheid van meningsuiting er IS omdat er mensen zijn geweest die gestorven zijn voor onze democratische idealen?

Of is dit een te ingewikkelde zin? Te moeilijk??

Realiseren ze zich wel dat zónder mensen die gestreden hebben voor onze vrijheid en democratie het vergassen van joden, zigeuners, homo's, lesbiennes, en eeuuhhhh zo'n beetje iedereen die niet blauwogig en blondharig is nog wel even door was gegaan....En ze er zelf misschien niet eens geweest waren?? ( of zijn de ouders/familieleden van de "respectlozen" allemaal blauwogig, blondharig??)

En prima als je niets hebt met de dodenherdenking, maar heb in godsnaam het fatsoen om 2 (!!!) minuten je eigen egoisme even opzij te zetten en je aan te passen aan de wens van een ander; respectvolle stilte om te kunnen herdenken...

Ohh...
Wat wordt ik zíek van het keiharde egoisme in de reacties van sommige...van de respectloosheid, de gewetenloosheid... Báh!!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:35

Om aan te geven dat het wel degelijk een actueel onderwerp is, en waarom de essentie van de Dodenherdenking niet verloren mag gaan, namelijk het bewustzijn dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en dat het verleden zich niet mag herhalen, een stukje gequote uit een interview met voormalig Commandant der Strijdkrachten Peter van Uhm:

"De geschiedenis leert dat er in een tijd van opkomende nieuwe staten en afzwakkende oude staten en sociale onrust in landen, nog maar één ingrediënt nodig is: een charismatische leider met een slecht kompas. Hij zoekt een externs excuus om de sociale cohesie in het eigen land te verzekeren: oorlog. Dan schaart het volk zich achter de leider. In onze economische crisis zie je de machtsbalansen verschuiven; nu alleen nog de charismati- sche leider en de binnenlandse onrust, en je hebt de ingrediënten voor een oorlog.”

Het hele interview is overigens wel relevant in deze discussie en waarom we hier waarde aan zouden moeten hechten: http://www.eo.nl/magazines/visie/artike ... -vergeven/

Ik heb overigens niks met de eo. Maar het is een mooi stukje met genoeg actuele redenen waarom we onze ogen niet mogen sluiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:39

wph1 schreef:
Dodenherdenking een dag eerder omdat anders de zondagsrust wordt verstoord??????? Uh ....het is een STILLE tocht @ herdenken ze zeker alleen de doden/militairen die van maandag t/m zaterdag zijn gesneuveld, want ja.....die op zondag stierven voor onze vrijheid verstoorden toch behoorlijk de zondagsrust .Zo gaat het nu gewoon belachelijk het kan toch gewoon op zondag gedaan worden.
Maar dat is in sommige gemeentes zo weet niet wat de rest van nederland doet

Dit vind ik ook echt absurd. Alsof het "christelijk" is om de nationale dodenherdenking te negeren. Hoe erg kan je de plank misslaan? 8)7

BigOne

Re: Starten tijdens dodenherdenking....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:42

Kimd, als jij je eventuele kinderen met dezelfde regels op gaat voeden en er nog veel meer jongeren van jouw leeftijd zijn die er ook zo over denken, dan zijn we over veertig jaar toe aan een nieuwe herdenking.

Namelijk die van de 3e WO.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:49

Heeft niemand nu eigenlijk de ruiterclub gecontacteerd om te vragen of er twee minuten stilte gehouden wordt of niet?
Want hou rekening met het subforum waar dit topic in staat.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:07

Ik heb ook wel eens een wedstrijd gereden met dodenherdenking, en toen werd het inderdaad gewoon even stilgelegd + 2 min. stilte.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:32

bigone schreef:
Kimd, als jij je eventuele kinderen met dezelfde regels op gaat voeden en er nog veel meer jongeren van jouw leeftijd zijn die er ook zo over denken, dan zijn we over veertig jaar toe aan een nieuwe herdenking.

Als je respect wil dan moet je zelfs eem respectloze met respect behandelen... ;)

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:34

bah wat een reacties hier, ik doe mee als iedereen rond mij stil is zal ik ook stil zijn op zoiets. maar eerlijk, mijn vriend heeft een oorlog meegemaakt. is met zijn famillie moeten vluchten toen hij nog jong is, maar hij zal geen stilte pakken voor zoiets daar denk je gewoon vaker aan per jaar dan die 2 minuten. ik vind het eigenlijk erger dat sommige maar 2 minuten verplicht nadenken over zoiets. beter die 2 minuten werken en er vaker bij stil staan, en echt iets betekenen voor mensen die er nog zijn. dan mensen herdenken op een 'verplichte' dag die toch dood zijn. niet respectloos bedoelt maar leven en laten leven. en trouwens de uitdrukken die mensen zijn gestorven om jouw een betere wereld te geven is echt een stomme uitdrukking. iedereen zal vechten voor zijn leven en dat van zijn geliefde, mijn opa heeft ook gevochten en houdt van ons zoals we zijn dat is altijd waard om voor te vechten, maakt niet uit hoe de generatie uitgroeit.je vecht geen oorlog voor respect je vecht voor vrijheid en bescherming!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:40

craiester schreef:
bah wat een reacties hier, ik doe mee als iedereen rond mij stil is zal ik ook stil zijn op zoiets. maar eerlijk, mijn vriend heeft een oorlog meegemaakt. is met zijn famillie moeten vluchten toen hij nog jong is, maar hij zal geen stilte pakken voor zoiets daar denk je gewoon vaker aan per jaar dan die 2 minuten. ik vind het eigenlijk erger dat sommige maar 2 minuten verplicht nadenken over zoiets. beter die 2 minuten werken en er vaker bij stil staan, en echt iets betekenen voor mensen die er nog zijn. dan mensen herdenken op een 'verplichte' dag die toch dood zijn. niet respectloos bedoelt maar leven en laten leven. en trouwens de uitdrukken die mensen zijn gestorven om jouw een betere wereld te geven is echt een stomme uitdrukking. iedereen zal vechten voor zijn leven en dat van zijn geliefde, mijn opa heeft ook gevochten en houdt van ons zoals we zijn dat is altijd waard om voor te vechten, maakt niet uit hoe de generatie uitgroeit.je vecht geen oorlog voor respect je vecht voor vrijheid en bescherming!

En op deze manier klinkt die mening opeens niet zo gek meer. :)
Blijf wel vinden zoals eerder gezegd dat de dag om anderen draait en niet om mij zelf dus die twee min hou ik mn snater wel even.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:49

Ik vind het ook niet kunnen hoor, maar (dat is iig bij mij zo) als iemand zegt: "4 mei" denk ik wel "o, ja, dodenherdenking." Maar als iemand zegt "aanstaande zondag" denk ik niet "o, ja, dodenherdenking". Gewoon omdat de datum er niet bij gezegd wordt en hé, het is vakantie, dan weet ik de 2de dag al niet meer wat de datum is :')

Daar kan het natuurlijk ook aan liggen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:05

Nikass schreef:
_San87_ schreef:
Twee minuten stilte houden kan prima samen met andere activiteiten. Jij rijdt door, helemaal prima. Het jurylid dat gewoon door jureert, jureert gewoon door, helemaal prima.

Daar ben ik het niet mee eens. Je hebt gewoon respect te tonen door te stoppen waar je mee bezig bent en twee minuten stil te zijn.

Als anderen gewoon kunnen herdenken, dan zal het mij bommen wie doorrijdt en door jureert. Ik ben stil, wat een ander doet, maakt me niet uit. Als mensen die willen herdenken maar kunnen herdenken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:12

Danique_G schreef:
bigone schreef:

Als je respect wil dan moet je zelfs eem respectloze met respect behandelen... ;)

Je hebt gelijk maar als je op een leeftijd komt waarbij sommige uitlatingen herinneringen oproepen aan vervelende tijden dan trek je soms een conclusie, dat hoeft nog niet te betekenen dat ik geen respect voor Kim als persoon heb, ik kan inderdaad geen respect opbrengen voor bepaalde uitlatingen.
Hetzelfde als je een kind bestraft, het gaat om het gedrag en niet om de persoon en voor sommige uitlatingen kan ik geen respect opbrengen.
Net zoals ik respect heb voor Wilders, dat betekend niet dat ik het met hem eens ben, absoluut niet. Uitlatingen van hem zijn ook in de ruimte geschoten kreten waarvan mijn moeder zou zeggen dat hij banketstaaf als een kip zonder kop.
Misschien moet je er dan niet op ingaan en denken van och, ze zijn niet wijzer maar soms kan ik het niet laten omdat met sommige uitspraken mensen ontzettend gekwetst worden, bvb ouders, familieleden van de 153 gestorven nederlandse soldaten tijdens vredesmissies na WO 2

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:55

Helemaal mee eens Bigone. Ik vind het dan ook niet respectloos hoe jij reageert. Het is namelijk gewoon waar. Als we vergeten en ongeïnteresseerd zijn kan het zo weer fout gaan. En dan vraagt iedereen zich achteraf af hoe het zo ver heeft kunnen komen...

San87: het gaat er juist om dat het HELE land twee minuten stilstaat. Vroeger was dit ook altijd zo. Waarom mensen nu denken dat het voor hun niet geldt is me een raadsel en ik vind het ontzettend kwetsend en storend als ik tijdens de dodenherdenking mensen zie die gewoon doorgaan waar ze mee bezig waren.
Mijn moeder heeft WO2 meegemaakt en het stoorde haar ontzettend als de buurvrouw om 20.00 zonodig in de tuin moest gaan werken. Je laat daarmee zien dat het lijden van anderen je niet kan schelen en dat is ontzettend kwetsend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:08

Mensen moeten zelf weten of ze wel of niet stil zijn om acht uur. Het is geen verplichting, of zo :?.

Het zou getuigen van respect om daadwerkelijk stil te zijn om acht uur, wanneer in openbare gelegenheden houd je inderdaad gewoon je bakkes. Maar in eigen huis? Laat mensen dat alsjeblieft zelf bepalen, zeg.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 03-05-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:10

Nee geen verplichting, wel een fatsoensnorm.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:10

Het gaat om gezamenlijk stilstaan ipv altijd ikke ikke ikke

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 20:12

Als iemand dat niet wil, hoe oneens ik het daar ook mee ben, dan wil diegene dat niet. Daarnaast, waarom zou je mensen die niet willen gaan dwingen? Win je niks mee, enkel onoprechte stilte.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:24

_San87_ schreef:
Als iemand dat niet wil, hoe oneens ik het daar ook mee ben, dan wil diegene dat niet. Daarnaast, waarom zou je mensen die niet willen gaan dwingen? Win je niks mee, enkel onoprechte stilte.

Dan nog vind ik dat de mensen die wel stil willen zijn dat stukje respect en de ruimte moeten krijgen. Zo zijn er hier ook een paar in de buurt die ieder jaar weer lopen te bleren over straat. Dat vind ik dus mijn stilte verstoren. En dan vind ik dat je er andersom geen respect voor hebt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:26

Nou ik vind dat wel echt respectloos ja..

Altijd maar aan jezelf denken, pff mensen vergeten zo snel hoe
erg er geleden en gestreden is voor onze vrijheid van vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:40

Ik was bij wijze van spreken nog midden in m'n proef gestopt om 2 minuten stil te zijn, vind het gewoon een stukje respect voor de mensen die dot meegemaakt hebben.
En inderdaad, opzich in zo'n speciale dag niet nodig, maar ik vind het toch mooi dat het er is, een moment dat "iedereen" er even bij stilstaat.

Vorig jaar rond deze tijd zat ik in Duitsland met een vriendin, en zelfs toen zijn wij gestopt met de beesten voeren netjes even 2 minuten stil geweest!
(Ik ben overigens 17, maar ben hier gewoon mee opgevoed door m'n ouders. Dus ja, die 'jeugd' bestaat ook nog gewoon hoor ;) Van 2 minuten stil zijn en je respect tonen wordt je echt niet slechter :) )

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:45

ik heb het net even moeten opzoeken, maar dit is blijkbaar iets dat enkel wordt gedaan in nederland op die dag.
Ik heb zelf helemaal niets met herdenkingen, ik zie er het nut niet van in, je geeft aandacht aan negativiteit, is nergens goed voor. Laat het verleden los en kijk vooruit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:47

ilaan schreef:
_San87_ schreef:

Dan nog vind ik dat de mensen die wel stil willen zijn dat stukje respect en de ruimte moeten krijgen. Zo zijn er hier ook een paar in de buurt die ieder jaar weer lopen te bleren over straat. Dat vind ik dus mijn stilte verstoren. En dan vind ik dat je er andersom geen respect voor hebt.

Dat is zeker respectloos, ja. Maar dat is niet wat ik bedoel, zie mijn eerdere posts waarin ik hetzelfde aangeef :).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:50

inochiyo schreef:
ik heb het net even moeten opzoeken, maar dit is blijkbaar iets dat enkel wordt gedaan in nederland op die dag.
Ik heb zelf helemaal niets met herdenkingen, ik zie er het nut niet van in, je geeft aandacht aan negativiteit, is nergens goed voor. Laat het verleden los en kijk vooruit.

Aandacht aan negativiteit? Hoe dan? Is het negatief de mensen te herdenken die ons onze vrijheid hebben gegeven en deze vrijheid verdedigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:54

_San87_ schreef:
inochiyo schreef:

Aandacht aan negativiteit? Hoe dan? Is het negatief de mensen te herdenken die ons onze vrijheid hebben gegeven en deze vrijheid verdedigen?

+1
Je bepaalt zelf of je aan het negatieve deel denkt, of inderdaad aan het positieve zoals hierboven gezegd wordt