Jurering Koudbloedenwedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:53

ik ken ze wel genoeg hier in de randstad net niet mee komen met regulier maar wel de punten bij elkaar halen via deze wedstrijden.

En ach het mag, je komt jezelf toch wel tegen.
Wat wel typisch is dat er bijna nooit verliespunten worden gegeven op een koudbloedwedstrijd
Maar behalve koudbloed hebben we ook Welshdag, arbierenweekend, NF dag... tellen allemaal mee als winstpunten.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:56

Precies fokfanaat en daar is iedereen welkom.
Het ligt aan jezelf wat je ermee doet. Als ik leuk meekom op die grotere concoursen is er voor mezelf niets aan de hand. En kan ik rustig een klasse hoger gaan rijden en kijken hoe het me daar vergaat.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:57

knetterhard schreef:
Maar daar word toch voor gekozen? Ben je zelf wel eens op een koudbloedwedstrijd geweest? Dan kun je meemaken dat de sfeer wat gemoedelijker is dan op gewone wedstrijden :j!

Lijkt me logisch dat de sfeer zo gemoedelijk is, bijna iedereen rijdt er winst! :+

Alle gekheid op een stokje. De uitslagenlijst op pagina 1 is inderdaad eentje om in te lijsten. Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk supergaaf om zulke punten te rijden. Maar als het gros denkt zoals de TS in het fototopic:
Citaat:
Het was een normale Knhs wedstrijd met normale punten! Wij worden met rinkers afgerekend omdat we wedstrijden rijden met tinkers. We beginnen al met -10 of meer omdat we starten met iets anders dan een warmbloed. Ik ben naar deze wedstrijd gegaan omdat het mijn tweede wedstrijd ooit was en bij de tinkermensen oftewel koudbloed mensen de sfeer toch wel heel anders is. Een stuk relaxter, waardoor ik minder gestresst was en we fijn gereden hebben. Daarbij werd ook de tinkercompetitie gereden, hier start ook wel de tinkers die sowieso in de sport lopen. Laten we zeggen crème de la crème van de tinkers!

vind ik zulke dagen een slechte zaak want men wordt er blijkbaar niet realistischer van. -O- Want als dat meiske de volgende keer tijdens een reguliere wedstrijd wél wordt afgerekend op haar paard die achter de loodlijn loopt kan het natuurlijk nooit aan haar liggen.

cp112

Re: Jurering Koudbloedenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:05

Gellukkig (en dat blijkt in dit topic ook maar weer) denkt het gros niet zo ;).
Tja, mijn tinker knalt er geen middendraf uit zoals een KWPN'er met lange stelten :D Dus ja dat zijn 4 of 5 jes. Dat weet je van te voren en je moet dan gewoon zorgen dat je andere oefeningen wel tip top in orde hebt. Je kan, als je met een koudbloed start, niet verwachten dat je alles zo rijd als dat iemand met een warmbloed doet. Dat gaat gewoon niet.

Ik heb ook wel eens gehoord van iemand die met een haflinger reed, die zei dat ze toch een, voor haar doen, hele mooie middendraf had gereden, en nog een 5 of 6 had. Tja, voor jou paard is dat misschien een goede middendraf. Maar dat betekend nog niet dat het is zo als het hoort. Dat gaat nu eenmaal niet zo makkelijk met die korte pootjes, andere bouw en vaak wat minder kracht (vooral in de lagere klasses).

Ik reed een tijdje terug ook een middendraf dat ik dacht van "o, die ging nog best redelijk". Was dan ook een 6 en daar ben ik dan tevreden mee omdat ik weet dat dat een zwak punt van ons is.

Overigens, was dit op een zogehete koudbloedwedstrijd ;) Ik rijd ook daar nooit dikke voldoendes op mijn middendraf, altijd 4 of 5'en. Echt nog nooit hoger dan een 6 gehad.
Ik heb wel eens gehad dat ik dacht dat mijn punten wat aan de hoge kant waren. Maar niet absurd.

Momenteel start ik in het L1, en wijken gaat gewoon nog niet, haal daar dan ook nog 3 of 4'en op.

Overigens, heb ik voor de liefhebber een proef op film, gereden op een koudbloeden wedstrijd. Ben dan wel benieuwd wat de critici vinden of ik daar eerlijk mijn puntje op verdiend heb ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:06

Mijn ervaring met koudbloedwedstrijden is heel wisselend.

Ik rijd ondertussen.al een aantal jaren wedstrijden bij de koudbloeden.en.sinds 2010 officieel. Ik heb moment mee gemaakt dat er met punten werd gestrooid, en ook dat er erg mager gejureerd werd.

Binnen een klasse word er een gemiddelde getrokken wat 180 is, en wat niet. Ik zorg er voor dat mijn paard ruim voor elkaar is. En als ik dan als uitschieter de ring in kom, krijg ik hoge punten ja. Als ik middenmoot rijd, krijg ik ook middenmoot punten.

Op een reguliere wedstrijd rij ik vaak 185 tot 190. Als ik dan op een Haflingerwedstrijd kom rij ik vaak rond de 195. De punten liggen dus niet veel hoger.

Ook zou ik het niet eerlijk vinden als er veel te hoog gejureerd word.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:07

Klopt, maar zulke mensen die denken dat het noooit aan hunzelf ligt! Ik ben van mening dat iedere fout bij de ruiter ligt :j
Ik hield een lijstje bij van mijn wedstrijden in het verleden met mijn vorige haflinger: de onderstreepte zijn de haflingerwedstrijden (erg wisselde resultaten) :j

Wedstrijden B Dressuur Paarden:
Steenwijk 15 mei : 189 (5e) & 191 (3e)
Zwolle 16 mei: 190 (5e) & 188 (2e)
Hattem 24 mei: 188 & 175
Lelystad 30 mei: 183 (1e) & 179 (2e)
Heerde 17 Juli: 180 & 183
Lelystad 7 augustus: 189 & 187
Ermelo 11 september: 210 (1e) & 174
5 november: 210 & 195 Dressuur kampioen
Kampen 14 Januari: 194 (1e)
Kampen 11 Februari: 187 2e in het klassement
Gorssel 20 Februari: (L1 Debuut) 171 & 191 (1e)
Brummen 20 Maart: 193 (1e) & 199 (1e)
Lelystad 23 April: 163 (<-- slechte proef) 204 (1e)
Zwolle 25 April: 186 (2e) & 194 (2e)
Lelystad 22 Mei: 188 (2e) & 181 (3e)
Ermelo 27 Augustus: 207 (1e) & 183 (2e)
L1 Doornspijk 4 Juni: 193 (2e) &199 (1e)
M1 Zevenaar 17 April: 183 & 210 (1e)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:11

wat me wel erg opvalt aan je lijstje is het grote verschil tussen beide proeven op 1 dag,bijna alleen op de koudbloedwedstrijden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:13

fokfanaat schreef:
wat me wel erg opvalt aan je lijstje is het grote verschil tussen beide proeven op 1 dag,bijna alleen op de koudbloedwedstrijden.

Nee hoor, ik tel er ook een aantal (4) van de reguliere wedstrijd met veel verschil

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:18

Haha ik was zo iemand die van de eerste proef of tweede proef er wat van maakte, en het bij de andere liet zitten :j Dat ging later gelukkig beter :)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:00

Ik proef in het topic een beetje de jaloersheid van mensen zonder koudbloed, terwijl ik heel goed begrijp dat het niet leuk is als je op zò n makkelijke manier je punten bij elkaar zou rijden en jij hebt niet die mogelijkheid. Zoals jullie weten doe ik ook regelmatig de koudbloed of barokke wedstrijden, en ik blijf wel kijken of iemand naar een hogere klasse mag. ( 178 is geen winst maar wel positief, alhoewel ik er ook echt wel eens eentje met (bijna) verlies naar huis heb laten gaan) Ik vind het dus wel jammer dat er juryleden bij zitten die sinterklaas zijn, maar laten we wel zijn, die zijn op een KNHSwedstrijd ook sinterklaas. ( De meneer die er bij staat is alom bekend dat je bij hem ook achterstevoren op een paard nog winst rijdt. ) Het jammere is dat er ook mensen zijn die dit niet relativeren en denken dat ze een soort Anky zijn en geweldig kunnen rijden. Vervolgens zonder papieren les gaan staan geven, andere paarden (naar de kléute) gaan rijden en verzin het maar meer. Dát vind ik meer jammer dan dat ze een keer een onterechte winstpunt krijgen en een week later met (bijna) verlies weer naar huis gaan. Zo hou je jezelf namelijk lekker voor de gek. Zelf heb ik jaren mee gereden in Hoofddorp op de Friezendag tot ze hoorden dat ik jury was, toen mócht ik dus niet meer meerijden, maar alleen maar aan de ring staan. Geweldig dag en geweldige wedstrijd. Alleen de sfeer al was gewoon geweldig. (En dat mis ik regelmatig écht op een KNHSwedstrijd)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:53

listiglistje schreef:
Ik vergeet vaak mijn collega ruiters succes te wensen :o maar dat is omdat ik helemaal gefocused ben op mezelf...

Ik rijd nl de proeven uit mijn hoofd (M2) en ben vooraf de onderdelen/voorbereiding door aan het nemen in mijn hoofd,
plus ik moet altijd zelf in de gaten houden wanneer ik de ring in moet en meestal ook nog afstemmen met de ringmeester hekje open/hekje dicht.
Eenmaal de ring inrijden is ook optimale concentratie/focus, daardoor vergeet ik wel eens de rest...

Maar met losrijden of na de proef maak ik gerust een praatje, is geen verwaandheid/arrogantie of een ander niets gunnen :)

Tja ik moet zeggen mijn amazone heeft het dus andersom.. als je de ring uit komt ben je van de stress af.. Dan wenst ze iemand wel succes :') maar met losrijden echt niet dat die met iemand praat.. zelfs ik houd mijn mond dicht (en dat is al heel wat).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:55

merk weinig van vijandigheid of oncollegiaal gedrag, zaterdag nog het jasje uitgeleend omdat iemand die vergeten was.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:27

tita schreef:
ik ken ze wel genoeg hier in de randstad net niet mee komen met regulier maar wel de punten bij elkaar halen via deze wedstrijden.

En ach het mag, je komt jezelf toch wel tegen.
Wat wel typisch is dat er bijna nooit verliespunten worden gegeven op een koudbloedwedstrijd
Maar behalve koudbloed hebben we ook Welshdag, arbierenweekend, NF dag... tellen allemaal mee als winstpunten.

Tja waarom is dat typisch. Je moet het wel bont maken om een verliespunt te rijden! Meestal dus omdat je bokkend, steigerend etc in de ring rijdt. Dat zijn toch vaak de KWPers die hoog in het bloed staan. Koudbloeden zijn over het algemeen wat minder onder de indruk en zullen dus vaak ook wel een stabiele proef kunnen neerzetten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:31

De koudbloedwedstrijd waar ik was zijn de afgelopen keer 2 proeven een verliespunt gereden :=

Maargoed, waarom zou het raar zijn dat er geen verliespunten worden gereden op een wedstrijd? :? Dan moet je, zoals degene boven mij al zegt, echt wel heel gek door de baan gaan. En tja, die koudbloeden schieten niet zo snel alle kanten op en de baan uit etc :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:34

Voor de liefhebber, mijn proef tijdens een KB wedstrijd, was mijn eerste keer L1. Ik had 181 punten geloof ik. veel zesjes, af en toe een zeventje voor een overgang. Wijken 4'en.
Voor het halthouden op de B-E lijn een 8 of 9 geloof ik. Zo kwam ik weer precies in het midden uit dus

http://www.youtube.com/watch?v=UkSjWXE3wak

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:02

Ik start ook zowel koudbloeden als regulier met mijn tinkers. Merk weinig verschil, als je goed rijdt wordt het gewaardeerd. Tuurlijk heb je wel eens een sinterklaas, maar die kom ik op reguliere wedstrijden ook tegen, evenals juryleden die echt geen koudbloeden waarderen in de ring. En ook ruiters hoor, wordt op reguliere wedstrijden soms gewoon van mn paard gereden, omdat ze denken dat ze met hun dressuurgefokte sportpaard meer recht hebben op losrijden dan ik.. Sommige jury's kan ik met een redelijke proef echt lang geen winst bij rijden, terwijl ik bij een ander jurylid op dezelfde proef (selecties) wel rond de winst zat. Ik ben ook wel thuisgekomen van een koudbloedenwedstrijd met 235 punten in de Z1, maar regulier sta ik ook wel eens bovenaan met dik 2 winst per proef (ook in grote rubrieken van 15+ starts), dus dat zegt niks.. Zie wel dat er bij bepaalde juryleden een voorkeur ontstaat omdat ze bepaalde combinaties vaker zien in de ring, en die worden dan ook milder beoordeeld dan de rest van de rubriek. Dat vind ik dan weer niet kunnen.
Ik weet gewoon dat ik mijn uitgestrekte gangen moet compenseren met supernette appuyementen enz, want in zijn zijgangen en overgangen is hij heel fijn voor elkaar. Dus die 2 a 4x een diagonaal uitstrekken compenseer ik wel weer met de rest.

Een ding is zeker, de sfeer op de koudbloedenwedstrijden is zo fijn, dat ik alleen daarom al wil starten. Gelukkig ben ik zelf heel realistisch en weet prima in te schatten of mijn punten terecht zijn of dat ik een kadootje heb gehad.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:21

Ik heb een aantal stukken gelezen. Ik vind het een beetje dubbel.... friezen bijvoorbeeld scoren vaak ook niet hoog in reguliere wedstrijden tenzij jurylid er van gecharmeerd is. kwpners scoren daar over het algemeen weer meer.... verder denk ik dat mensen met een koudbloed of fries zich wel meer ontspannen voelen tussen hun 'eigen ' wedstrijden en mogelijk daarom wel beter rijden.
en ik ben het ook wel eens met die sinterklasen waar je ook wel eens van hoort, ach ja hoort er blijkbaar bij.

mensen! niet te druk over maken zou ik zeggen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:26

fraske schreef:
als organisatie ga je zowiezo geen jury vragen voor een koudbloed wedstrijd die erom bekend zijn dit niet te waarderen.
je probeert een jury te vinden waarvan je denkt he die waardeert het wel
,maar dat betekend niet dat ze de punten zomaar weg moeten geven.
wij zelf zeggen altijd hebben liever een jury die een 8 durft te geven en daar tegen over ook een 4 of lager, dan een 6jes jury :o
bijvoorbeeld bij een middendraf, dit kan/mag meer maar voor dit paard/pony zijn bouw is dit heel correct uitgevoerd en krijg je een 7 of een 8
maar laat je niks zien geef dan ook een 4 of lager.

Maar dat maakt natuurlijk wel meteen een groot verschil. Op iedere normale KNHS wedstrijd moet je maar afwachten of een jury van jouw type paard en rijden gecharmeerd is (met wat voor type paard je ook rijdt). Als je daar je jury al op gaat selecteren dan ben je op een koudbloedenwedstrijd natuurlijk wel meteen in het voordeel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:16

En toch ben ik het daar niet mee eens. Dat er een jury gekozen word die enig sinds affiniteit heeft met het ras, is om er voor te zorgen dat de jury zelf ook een leuke dag heeft. Als je nou echt een piephekel aan Haflingers hebt, ga je daar niet een hele dag met plezier zitten.

En zoals ik al eerder zei, ik probeer mijn paard zo goed mogelijk voor elkaar te hebben dat ik positief buiten de boot val. En op Haflinger wedstrijden lukt dat ook aardig, aangezien ik altijd eerste of 2e ben. Maar echt niet altijd boven de 200 punten oid. Is scoor op haf wedstrijden ongeveer gelijk als reguliere wedstrijden. Ik vind het ook belangrijk dat ik ook gewoon op reguliere wedstrijden scoor.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:32

Dat laatste heb ik ook gehad hoor! :j
Verder vind ik dat je tegen je verlies moet kunnen in de paardensport en soms is het ook niet altijd eerlijk! Maar ik ging altijd naar de haflingerwedstrijden om de gezelligheid en dat is echt enorm leuk! Nog even die extra kick krijgen met elkaar :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:10

Ik vind de sfeer ook altijd veel leuke op haf wedstrijden. Ik krijg veel complimenten en ook van de jury. En dat is gewoon leuk.

Daar waar ik op gewone wedstrijden soms echt aangekeken word wat ik in godsnaam in mijn hoofd heb gehaald.

Heel sporadisch krijg ik op reguliere wedstrijden wel complimentjes. Maar dat is écht sporadisch en ik vind de sfeer ook niet altijd leuk.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:00

Anoeska schreef:
fraske schreef:
als organisatie ga je zowiezo geen jury vragen voor een koudbloed wedstrijd die erom bekend zijn dit niet te waarderen.
je probeert een jury te vinden waarvan je denkt he die waardeert het wel
,maar dat betekend niet dat ze de punten zomaar weg moeten geven.
wij zelf zeggen altijd hebben liever een jury die een 8 durft te geven en daar tegen over ook een 4 of lager, dan een 6jes jury :o
bijvoorbeeld bij een middendraf, dit kan/mag meer maar voor dit paard/pony zijn bouw is dit heel correct uitgevoerd en krijg je een 7 of een 8
maar laat je niks zien geef dan ook een 4 of lager.

Maar dat maakt natuurlijk wel meteen een groot verschil. Op iedere normale KNHS wedstrijd moet je maar afwachten of een jury van jouw type paard en rijden gecharmeerd is (met wat voor type paard je ook rijdt). Als je daar je jury al op gaat selecteren dan ben je op een koudbloedenwedstrijd natuurlijk wel meteen in het voordeel.

Volgens mij bedoeld fraske ook niet dat de jury's "geselecteerd" dienen te worden ,maar er zal wel gevraagd worden of ze het uberhaupt leuk vinden om koudbloeden te jureren ;) maar we kunnen er wel vanuit gaan dat een jury die het helemaal niets vind , ook niet zal komen om te jureren :n Je zal als organisatie het toch moeten vragen, want het zou een beetje banketstaaf zijn als ze alleen vragen om te komen jureren en de dag zelf zien ze dat het alleen om koudbloeden gaat, maar dit is niet een kwestie van selecteren :n

Dus feit is dat wanneer er een jury op een koudbloed wedstrijd zit te jureren , hij / zij toch zeker wel wat affiniteit ermee heeft, en er niet negatief tegen over staat. :o

fraske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:38

dat bedoel ik inderdaad, ik zeg erbij dat het om alleen tinkers/koudbloeden+friezen gaat.
en dan is het aan hun of ze zeggen dat ze "niet kunnen" of wel en dan zit er vaak wel een reactie bij :D
en dan weten we dus ook niet van te voren hoe ze punten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:03

@ feminina die Sinterklaas wil ik wel keer meemaken want ik heb behoorlijke stenge juryleden gehad.
Waar kan ik hem vinden :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:05

Nou, die Sinterklaas waar hier over gesproken wordt, was dan bij mij in een slechte bui die zondag, want ik reed niet eens achterstevoren en ik reed geen winst :+

Ts, heb je al wat van de KNHS gehoord?