Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:48

ohhhh irritant!!
Hoorde laatst ook op wedstrijd dat hogere ruiters vaak de juryleden toe gaan voegen op facebook... triestt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:56

Donnieboy schreef:
ohhhh irritant!!
Hoorde laatst ook op wedstrijd dat hogere ruiters vaak de juryleden toe gaan voegen op facebook... triestt

wat een onzin! Ik heb op FB ook veel hogere ruiters en juryleden, puur omdat ik ze persoonlijk goed ken!
Als je 35 jaar meeloopt in het paardenwereldje, zeker Brabant drukbezet paardenland, dan leer je een heleboel mensen kennen in de loop der jaren!
Ik krijg echt niet meer of minder punten als ik bij ze in de ring kom hoor, je proef wordt beoordeeld, niet de persoon die erop zit ;)

Als je goed rijdt krijg je ook je punten! Als je altijd laag scoort moet je bij jezelf te raden gaan en niet gaan vingertjewijzen naar anderen!

Mungbean

Re: Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:16

In 99% van de gevallen moet je inderdaad niet mauwen, maar heel af en toe kom je er 1 tegen waar je gewoon echt melding van moet maken.
Zo heb ik een keer melding gemaakt bij het secretariaat van een jury die steeds aan mij vroeg wat voor punten ze zou moeten geven en de overige tijd met haar hondje zat te kletsen terwijl de ruiter bijv maar stond te wachten onder X tot de jury terug zou groeten 8)7

Een ander was steeds hele verhalen aan het vertellen en vergat te punten.
Na de proef miste ik dan nog een stuk of 10 onderdelen die dan behoorlijk willekeurig werden ingevuld.

Maar in bijna alle andere gevallen doen jury's gewoon hun best en soms komt daar per ongeluk wel eens een bias bovendrijven, maar het zijn immers ook maar mensen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:27

KarinvdM schreef:
Ik weet niet in welke klasse je uitkomt, maar als je paard bijv een bokje geeft bij het aangalopperen dan levert dat echt geen 1 op hoor, dan moet er wel wat meer fout gaan.
Een 1 geef ik bijv. voor een vliegende wissel die niet getoond is of voor achterwaarts wat niet getoond is.

Als het paard in de overgang terug bont, stil gaat staan, lijkt het mij dat daar geen 4 of 5 voor gegeven kan worden. Als je moet aandraven en paard galoppeert aan heb je toch niet de oefening zoals gevraagd getoond. Dan kan dat toch ook geen 4 of 5 opleveren?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:40

Lithya schreef:
KarinvdM schreef:
Ik weet niet in welke klasse je uitkomt, maar als je paard bijv een bokje geeft bij het aangalopperen dan levert dat echt geen 1 op hoor, dan moet er wel wat meer fout gaan.
Een 1 geef ik bijv. voor een vliegende wissel die niet getoond is of voor achterwaarts wat niet getoond is.

Als het paard in de overgang terug bont, stil gaat staan, lijkt het mij dat daar geen 4 of 5 voor gegeven kan worden. Als je moet aandraven en paard galoppeert aan heb je toch niet de oefening zoals gevraagd getoond. Dan kan dat toch ook geen 4 of 5 opleveren?

Als je hem terugpakt en weer aandraaft wel (je hebt dan alsnog de overgang laten zien, welliswaar na correctie),
laat je hem doorgalloperen dan heb je de oefening niet getoond :)
verschil tussen een 4/5 en niet getoond (in de lage klassen dan...vanaf het M/Z wordt dit strenger beoordeeld)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:09

sanne1221 schreef:
Waarom is de dressuur subjectief als er opleidingen tot jury zijn?
Waarom is het nog steeds ok als een paard achter de hand loopt (lijkt nageeflijk maar is het niet)?
Waarom motiveren KNHS juryleden hun punten zoveel minder dan FNRS juryleden?

Wat betreft je laatste vraag is het heel simpel: ander uitgangspunt. FNRS gaat uit van het opleidingsprincipe van de ruiter en geeft dat tijdens de opleiding dus ook zo mee aan haar juryleden in opleiding. Krijgen tijdens de cursus mee om bij voorkeur ook hier en daar een zes te motiveren, zodat de ruiter kan leren wat er beter kan om dat cijfer te verhogen, of dus zelf beter te worden.
Geen idee hoe de KNHS cursus er aan toe gaat eerlijk gezegd hoor :) Maar heb altijd het idee dat daar meer combinatie gericht gekeken wordt en ook minder opleidingsgericht.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:41

Ik vind dat de onderdelen bij de knhs meestal ook voldoende gemotiveerd worden, ik heb geen idee hoe ze dat bij de fnrs doen.

Bij een fnrs proef denk ik wel dat je gemiddeld meer tijd per onderdeel hebt dan bij een knhs proef. Of zie ik dat verkeerd. Als toeschouwer neig ik regelmatig in slaap te vallen bij de fnrs proefjes.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:00

In de lagere proeven heb je inderdaad alle tijd om te motiveren, voorbeeld F3: een volle ronde in galop. Vaak op een niet al te vlotte beginnerspony, dat duurt wel even. Maar in de hogere proeven komen de onderdelen ook gewoon sneller op elkaar. Dus wordt de tijd om hele verhalen te schrijven ook krapper.

Ik ben het eens met Ilja, FNRS is echt om de ruiter te motiveren en op te leiden, en ook om de (jonge) ruiter met een goed gevoel naar huis te sturen. De KNHS is het wedstrijdelement gewoon belangrijker. De de beoordeling ook wat strenger/harder.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:18

valori schreef:
Ik zie veel vaker ruiters over de schreef gaan als jury's, vraag mij af hoe vaak jury's weleens neiging hebben om een klacht in te dienen over het gedrag van een ruiter.

Nou idd!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:29

Oh maar dat gebeurd wel hoor. Ik zie dat wel een in de Paard&Sport staan bij 'uitspraken tuchtcommissie'

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:32

Ik vind het allemaal wel extreem, met die punten kado doen aan leerlingen of kennissen...
ik heb een merrie gereden waar we eigenlijk het sportpredikaat mee wilde behalen, teminste dat was één van mijn doelen, Z2+1, ook ik ken heel veel jury's, rij ook al vanaf 12 jarige bij de paarden, daarvoor bij de pony's.. de ene jury punt hoger dan de ander, maar er is nog nóóit 1 jury geweest die dacht; ik ga dat meisje die ene punt eens kado geven! EN TERECHT!

Ook is de eigenaar van dit paard jury, en ik ben bewust nooit met dit paard bij haar in de ring gestart, mag dit uberhaupt wel?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:36

schoentje schreef:
Oh maar dat gebeurd wel hoor. Ik zie dat wel een in de Paard&Sport staan bij 'uitspraken tuchtcommissie'

Ik zie daar altijd alleen maar springruiters :P onrechtmatig starten op kampioenschappen in een bepaalde klasse of zonder startkaart (nu pas) :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:49

Nee hoor, het gebeurt ook bij de dressuur en niet alles komt in P&S.
Ik heb er een keer werk van gemaakt toen ik word uitgescholden toen ik aan het jureren was. Alles leuk en aardig, je mag het best met me oneens zijn en dat mag je ook best zeggen, maar ik zit daar niet om uitgescholden te worden. :n