Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:34

Jury sporten, het heeft vaak de neiging zich absurd te ontwikkelen. Het lijkt mij logisch dat paardensport om de trainingsprestatie van de combinatie zou moeten draaien, niet om vlechtjes in de manenof de kleur en de snit van het jasje dat de ruiter draagt....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:19

IndianLady schreef:
Niet willen of niet kunnen is totaal iets anders dan niet-te-vlechten-manen ;)

Maar dat zal de jury een worst zijn, als de persoon ZELF kiest voor een ruige ijs ;)

Onali

Re: Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:35

Ja laten we als jury even de keuze van de deelnemer de grond inboren. Want niks kan tegen KWPN-ers op :roll:

Zulk soort uitspraken maken de dressuur er echt niet leuker op :n
Altijd maar dat stijve gehark van het 'plaatje' want oh jee als je er niet in past.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:37

Wat een vooroordelen heb jij! Hier valt dat best mee, juryleden kunnen gelukkig ook genieten als er een "niet standaard" combinatie de ring in komt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:38

GamblersCup schreef:
IndianLady schreef:
Niet willen of niet kunnen is totaal iets anders dan niet-te-vlechten-manen ;)

Maar dat zal de jury een worst zijn, als de persoon ZELF kiest voor een ruige ijs ;)

Volgens mij zeg je het zelf hier toch?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:40

Nee. Áls er een jury is die zegt dat je je niet aan de regels houdt (zoals hier het geval is) dan mag je niet verwachten dat ze een uitzondering maken omdat de ruiter daar zelf voor heeft gekozen.
Jij scheert ze even allemaal over één kam, alsof elk jurylid liever een gelikte KWPN in de ring ziet en andere combinaties daardoor benadeeld.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:45

Maar niemand in dit topic is er over eens wat nou precies die regels inhouden (waaronder juryleden)
Hoe moeten de deelnemers het dan snappen.

En sorry, maar je kiest je paard toch uit op van alles en nog wat en niet op hoe knotbaar de manen zijn. Dat zijn zaken waar je niet op kan kiezen.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:46

ik vind het ook belachelijk maarja het staat wel in de fnrs en de knhs boekjes en op internet maar nogsteeds een belachelijke regel

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:46

Ho ho, ik zeg nergens dat ik vind dat Friezen, Fjorden etc manen op gelijke lengte zouden moeten hebben (geen gezicht). Ik zeg alleen dat als je de reglementen letterlijk neemt, dat eigenlijk wel zou moeten. Maar dat is naar mijn idee nu meer een taalkundig issue.

Al denk ik wel dat de KNHS dit duidelijker in de reglementen op zou moeten nemen. Want nu worden naar mijn idee de reglementen dus niet nageleefd zoals ze er staan, maar zoals ze geïnterpreteerd worden door verschillende juryleden. Dat is niet juist.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:47

Peppertree schreef:
Al denk ik wel dat de KNHS dit duidelijker in de reglementen op zou moeten nemen. Want nu worden naar mijn idee de reglementen dus niet nageleefd zoals ze er staan, maar zoals ze geïnterpreteerd worden door verschillende juryleden. Dat is niet juist.

Helemaal mee eens

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:48

ik vind het ook belachelijk maarjaaa het staat in de fnrs en de knhs boekjes en op internet maar dan nog een belachelijke regel je pony is mooi zoals hij is echt hij is leuk!!! xx

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:50

Ben benieuwd wat de KNHS er nu zélf over zegt... al iemand geïnformeerd?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:54

IndianLady schreef:
En sorry, maar je kiest je paard toch uit op van alles en nog wat en niet op hoe knotbaar de manen zijn. Dat zijn zaken waar je niet op kan kiezen.

Uiteraard. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je een uitzondering bent omdát je je paard niet op "hoe knotbaar" hebt uitgekozen, maar wél persé wedstrijden wilt rijden. Regels zijn regels, die gelden voor iedereen. Of je je pony nu hebt uitgekozen op hoe pluizig en lief ie is, of dat je een vol getraind warmbloed paard hebt gekozen juist voor die wedstrijden. Eigen verantwoording, als je niet aan de regels kunt voldoen.

Ik ben het er ook mee eens dat ze het wel iets duidelijk neer mogen zetten (al is het mij duidelijk, maar velen dus niet). En dat juryleden zich beter door dit soort regels moet laten leiden. Dus niet 8 keer niks zeggen en nummer 9 maakt wél deze juiste aanmerking. Dit heeft niets met persoonlijke voorkeur van juryleden te maken, maar gewoon met feiten: je kunt zo nagaan of paard aan de punten voldoet.

Ik zou deze ijsco gewoon lekker laten zoals ie is, ik vind het een leuk ding met die wilde manen in de (tegen)wind!

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:56

ik vindt het sowieso nergens op slaan dat je een 4 hebt , zijn maar manen hoor.......

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:56

ik weet bij haflingers mogen ze los. maar zien ze liever niet.

Als ik tussen de kwpners rijdt doe ik altijd een hengstenvlecht, heb een haflingerwedstrijd dan doe ik wel gewoon los. Hoe dat bij ijslanders is weet ik niet.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:04

Ik vind het belachelijk dat ts een 4 heeft gekregen. Ten slotte draait het punt van verzorging niet alleen maar om de manen, of zie ik dat nou verkeerd :?

Want als dat zo is waarom draagt iedereen dan netjes gepoetste laarzen, en idem zadel en hoofdstel. Dan kun je ook met vieze kleding komen als het toch alleen maar om de manen gaat...

Daarnaast hebben we het hier over een ijslands paard en geen ijslandse pony...

En wapperende manen, hoe erg wapperen ze bij het paard van TS?
Dit noem ik pas wapperende manen

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:45

Peppertree schreef:
Ho ho, ik zeg nergens dat ik vind dat Friezen, Fjorden etc manen op gelijke lengte zouden moeten hebben (geen gezicht). Ik zeg alleen dat als je de reglementen letterlijk neemt, dat eigenlijk wel zou moeten. Maar dat is naar mijn idee nu meer een taalkundig issue.

Geen idee hoe de KNHS de regels bedoeld heeft.

Ik kan best mijn fjord haar manen op gelijke lengte knippen hoor, dan heeft ze een Noors kapsel.
(dat met het zwarte langer dan het wit, is Nederlands kapsel)
Ze vallen niet naar dezeflde kant helaas, want ze staan rechtop...
Vlechtbaar zijn ze ook niet in het boogjes stadium.

Overigens nooit een onvoldoende daarvoor gehad.
Wel dit weekeind jury die zij toch punt minder te geven, omdat het minder werk was :+
Proberen uit te leggen, hoe verrot moeilijk het wel niet is nette boog te knippen en te houden.
(wat ik in al die jaren nog nooit geleerd heb, moet ik bekennen :o )
Heb ze nog wel uitgelegd dat ik dan ook nog eens 2 uur met haar mega staart uitpluizen bezig ben _O- .

En zorgen dat je in het M komt, krijg je er ook geen punten meer voor.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:40

Ik heb een Haflinger met ontzettend mooie dikke lange manen. Om die schoon te krijgen ben ik flink aan het wassen, zomers makkelijk en 's winters nogal omslachtig. Tijdens wedstrijden hangen de manen gewoon los en wapperen heerlijk in de galop. De staart wordt ook niet ingevlochten, want dit alles hoort gewoon niet bij een Haflinger.
Een stukje terug las ik dat mensen graag zouden zien dat de manen netjes aan 1 kant en op gelijke lengte zouden zijn getrokken/geknipt. Never nooit niet dat ik met een schaar in de buurt van de manen kom! Het enige wat ik invlecht is zo'n 15 cm vanaf de schoft, omdat al deze haren anders onder het zadel komen en dit lijkt mij erg pijn te doen tijdens het rijden voor mijn paard.

Ben al op heel wat wedstrijden gestart en heb nooit lager dan een 8 gekregen voor de verzorging en ook nog nooit een opmerking gehad over de losse manen. Mijn Haflinger start ook in Duitsland en ook hier hangen de manen en staart gewoon los, zonder commentaar op het protocol.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:05

suffie schreef:
Een stukje terug las ik dat mensen graag zouden zien dat de manen netjes aan 1 kant en op gelijke lengte zouden zijn getrokken/geknipt.

Nee, dat zijn de regels.

suffie schreef:
Mijn Haflinger start ook in Duitsland en ook hier hangen de manen en staart gewoon los, zonder commentaar op het protocol.

Ik zie hier ook vaak jury's enthousiast reageren op niet-doorsnee combinaties. Juryleden die ik ken zeggen zelf dat ze dat hartstikke leuk vinden, eindelijk eens wat anders dan de doorsnee warmbloedpaarden. Zouden die gekke Duitsers daarmee dan toch prettiger zijn? :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:09

Je kan het beste de knhs mailen met dit probleem en zeggen waar jij je wedstrijd hebt gereden en eventueel met de naam van de jury als de naam op het protocol staat. Weet niet of het nut heeft ik denk er kan weinig meer aan gedaan worden.
Als je de M haalt krijg je straks geen punten meer voor de verzorging.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:03

Je hebt gelukkig ook nog wel jury's die leuk reageren!
Zo kreeg ik met m'n trekpaard een keer een 10 voor verzorging van het geheel met als commentaar erbij;
Erg cool! Dat vond ik echt hartstikke leuk (was wel de eerste en laatste x dat er zoiets stond hoor haha).
Maar ze hebben ook wel eens van een verenging waar ik ging starten naar de knhs gebeld of ik wel mee mocht doen met "zoiets". De zeiden ja hoor als ze een startkaart heeft wel.
(Hoorde ik van de ringmeester dat ze dit hadden gedaan).

Tjaa wat is lastig vlechten?
Zo ben ik een uur bezig met die dikke manen en moet ze ook nog naar 1 kant zien te krijgen gezien ze aan twee kanten volledige manen heeft. Met een rijpaard ben ik in tien min klaar.

@Ilovedieren; vind dat jouw combi er echt hartstikke netjes uit ziet hoor.
Blijft lastig zo'n jury sport.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:59

Ik snap het hele probleem echt niet: ieder jurylid ziet een proef net iets anders en heeft dus ook een eigen kijk op verzorging. De bedoeling van de verzorgingspunten is ter opvoeding van de ruiter zodat ze weten hoe je een ring dient te betreden. Daarom is het in de hogere klasses geen punt meer, omdat men ervan uitgaat dat je tegen die tijd zovaak gestart bent dat je weet hoe het moet. Dit jurylid heeft er blijkbaar moeite mee om je ongeschoren ijslander te zien tussen de hekjes in de z ring. Ik vind dat dat best gezegd mag worden. Dikke moeilijke manen zijn echt niet uitsluitend het probleem van een aantal robuuste rassen. Mijn eerste pony had ook zwaar ontembare manen en manen trekken werd niet erg gewaardeerd en na twee halfslachtige pogingen dan ook maar gestaakt want ik wilde hem geen pijn doen. Betekende vervolgens dat ik 3 uur bezig was met knotten en vaak de wedstrijddag nogeen uur restauratiewerken. Ik heb niet anders geleerd dan dat dit zo hoorde, evenals tuig invetten en schoonmaken, blokjes in de chloor, benen wassen. Ik vind het de charme van de dressuur en baal erg van de luie ruiters die tegenwoordig op concours durfen te komen met een nog net gepoetst paard, "want het gaat toch om de inhoud en niet de vorm".. Nou de dressuur gat dus grotendeels wel om de vorm dus wil je starten, pas je je aan.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:05

Zimbabwe: ik snap jouw reactie totaal niet. Het gaat hier niet om " luie" ruiters die te moe zijn om te vlechten. Het gaat hier om rastypische eigenschappen van een bepaald paard, waarbij is toegestaan om de manen los te laten hangen. Je stelt hier dus eigenlijk dat je, als je een ijslander bezit en daar OOK dressuurwedstrijden mee wilt rijden, die manen maar moet trekken, uitdunnen en knotten omdat je anders als lui bestempeld wordt??? Er staat simpelweg in de reglementen dat er uitzonderingsgevallen zijn, dit is er 1 van. Punt. Een vier voor verzorging slaat dus kant noch wal. Kijk verder naar het plaatje. Keurig gepoetst paard, tuig en mooi bijpassend setje aan.... De opmerking: " is ter opvoeding van de ruiter" ....daar krijg ik de griebels van.

Ik vind het al superdapper om met je ijslander dressuur te starten, jammer dat je dan zulke reacties moet krijgen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:27

@zimbabwe, TS was in de overtuiging dat ze haar paard conform reglement voor gesteld heeft. Als dat is gebeurd mag er geen onvoldoende gegeven worden. Nergens staat overigens dat het jurylid zich geërgerd heeft aan het feit dat het paard ongeschoren is, dus waar dat nu weer vandaan komt?

Ik begrijp dat je vindt dat sommigen er zich wel heel gemakkelijk vanaf maken qua verzorging, maar dat kan je de ts niet verwijten, die komt met een schoon paard, nette kleding en tuig de ring in. Alleen de manen zijn discutabel kennelijk. Als jury kan je daar wat van vinden, maar als de rest meer dan voldoende is kan je met goed fatsoen geen onvoldoende geven voor het geheel.
Op school is het ook ruim voldoende als je vijf maal een acht haalt en daarbij een 1 voor iets wat minder goed ging.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:33

Dit is best wel triest van die jury vind ik,want je hebt ook nog eens extra je best gedaan om het er toch leuk uit te laten zien!Trouwens,het lijkt me vreselijk moeilijk om de manen van die ijslander in te vlechten omdat ze redelijk kort zijn. Ook vaag dat ze er nog nooit wat over hebben gezegd,en nu ineens wel...