Hoihoi,
ik heb het hele topic zo wat doorgelezen en zie hier grote motivatie! Respect! dat is het eerste wat je nodig hebt.
Wat ik veel mensen hoor noemen is dat ze zeggen dat je een paard moet gaan zoeken waar mensen geen tijd voor hebben om hem te rijden. In de meeste gevallen moet je zelf dan ook mee betalen en dat zou ik niet doen.
Omdat jij heel veel motivatie hebt kun je daarmee verder komen. (ervaring hoor, ik was ook 13/14 toen ik bij een hengstenhouderij kwam.)
Ik zou gewoon stallen, fokkerijen opzoeken op google. Laat je gezicht even zien, mail stallen, of bel op.
Hierbij zal ik niet vermelden dat je M of Z al kan rijden en dat je de moeilijkste pony's kunt hanteren. Maar wel kun je zeggen dat je ontzettend gemotiveerd bent, drie jaar rijdt, mensen toekomst in je zien (als ze dat dat werkelijk ook in je zien) en je graag iets wilt leren. Je kunt gerust zeggen dat je manege ervaring hebt hoor. Nóóit overdrijven, dat vind ik zelf een grove fout. Steek jezelf liever wat dieper in de grond dan dat je zegt dat je super kunt rijden. Als mensen je dan eindelijk op een paard zien rijden kunnen ze je nooit dieper in de grond laten zakken. Want de paardenwereld is zo hard!!! Je bent nog hardstikke jong en waar een wil is, is een weg.
Ik woon niet bij je in de buurt maar ik zou je wellicht wel kunnen helpen met tips etc.
Ik ben ook begonnen op een manege, heb de fjord van mijn oom en tante af en toe wat gereden. Heb met weinig ervaring gewoon een paar stallen opgebeld of ik kon helpen met van alles en nog wat. Uiteindelijk kwam ik bij een hengstenhouderij terecht, heb er veel mogen leren naast en op het paard. Met die ervaring kon (en van het horen en zeggen) kon ik naar (hobby)fokker toe waar mensen in het begin niet super veel in mij zagen. Kreeg niet het aller beste paard MAAR wel de kans! Nou is het paard zo ver wat de eigenaar nooit had verwacht.
Maar geloof me als je van de manege afstapt en je gaat naar iets anders toe leer je veel en veel meer!
Als ik jou zo hoor heb je een flink stel hersens en kun je ver komen ook met later iets anders. De paarden wereld is KEI en KEI hard dus denk er goed over na of je dit ook echt wilt!
En niet te vergeten, het is echt aanpakken.