Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:36

Ik snap het niet zo goed van die droom om met een hoedje te kunnen rijden...

Wat is nu werkelijk je droom?
Dat je op dat niveau kunt rijden....of dat je een hoedje op je kop hebt?
Dat niveau zit toch niet in je hoedje....

Het is in mijn ogen meer van: kijk mij eens...ik mag met een hoedje starten, dus ik rijd op hoog niveau...
Ik heb liever dat men dat ziet aan mijn kwaliteit van rijden, dan aan het hoofddeksel dat ik op heb...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:37

Amarie schreef:
Nou ook ik ben voorstander.
Laten ze dan meteen invoeren dat wanneer je aan het rijden bent zonder veiligheidshelm en er gebeurd is dat je zelf verantwoordelijk bent. Hoe braaf je paard ook is, het is en blijft een vluchtdier.
Ook ik zal wel half bokt over me heen krijgen maar so be it.
Veilgheid voor alles.

Ja en behandeling in het ziekenhuis zelf betalen want dat is dan ook eigen verantwoordelijkheid en niet die van de gemeenschap

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 11:40

Nou ja, het hoedje is inderdaad wel een beetje een statussymbool, _Hyperion_. Toen ik vroeger voor het eerst Z mocht starten was ik ook erg trots en voor m'n hoedje en stang&trenshoofdstel had ik maanden gespaard.
Inmiddels ben ik wat jaren verder en start ik Z met een helm en een gewoon trenshoofdstel...
Maar dat komt ook doordat ik de laatste anderhalf jaar iets te vaak van een paard gestuiterd ben. :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:41

Roxxiejj schreef:
En inderdaad, als de dressuurders de hoed af moeten doen en de cap op de kop moeten zetten, dan westernruiters en voltigeurs ook! Geen gezicht? Lekker belangrijk, regel geld dan imo voor alle paardensportbeoefenaars!

Dus omdat de dressuurbond iets beslist zou dat meteen moeten gelden voor iederen? Fijn stukje grootheidswaarzin :')
Wat volgens mij veel beter zou zijn voor de veiligheid is om de paarden eens fatsoenlijk op te voeden, zodat ze bijvoorbeeld niet meer schrikken van muziek, applaus, iemand die iets te hard schreeuwt. Daar zou je pas veel ongelukken mee voorkomen!

Ik ben volwassen, wat betekent dat ik zelf wel bepaal of ik een cap opzet of niet (9 van de 10 keer doe ik dat wel trouwens). En ik hoop van harte dat de basis westernsport organisaties zich niet gaan aansluiten bij de KNHS zodat er tenminste nog een kans bestaat dat ik ooit nog met hoed zal kunnen starten (in de hoogste klasses van de WRAN, in de lagere is helaas ook al een capverplichting ingevoerd).
Wat 'jullie' in de dressuur aan regels invoeren moet je zelf weten, maar accepteer dan ook dat een andere organisatie dat ook zélf bepaalt. En een capverplichting voor buitenritten vind ik al helemaal te gek voor woorden, daarvoor geldt hetzelfde als ik eerder al zei: goede opvoeding voorkomt ongelukken. een cap niet.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:45

Ik vind het goed dat een cap dragen verplicht zou worden voor iedereen. Geen uitzonderingen, want dat is gewoon niet logisch dat het in het 'Z' opeens losgelaten wordt. Dit is ook niet uit te leggen naar de buitenwereld.

We dragen ook veiligheidsgordels, helmen op brommers/motoren en waarom dan geen cap? Wij hebben met paarden te maken met flinke krachten en snelheden, één verplicht beschermmiddel lijkt me logisch...

Ik denk dat als iedereen verplicht wordt te rijden met een cap, dit er ook voor gaat zorgen dat meer mensen tijdens trainingen er eentje dragen. Omdat het dan langzamerhand een gewoonte gaat worden.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:49

Wendy schreef:
Roxxiejj schreef:
En inderdaad, als de dressuurders de hoed af moeten doen en de cap op de kop moeten zetten, dan westernruiters en voltigeurs ook! Geen gezicht? Lekker belangrijk, regel geld dan imo voor alle paardensportbeoefenaars!

Dus omdat de dressuurbond iets beslist zou dat meteen moeten gelden voor iederen? Fijn stukje grootheidswaarzin :')
Wat volgens mij veel beter zou zijn voor de veiligheid is om de paarden eens fatsoenlijk op te voeden, zodat ze bijvoorbeeld niet meer schrikken van muziek, applaus, iemand die iets te hard schreeuwt. Daar zou je pas veel ongelukken mee voorkomen!

Ik ben volwassen, wat betekent dat ik zelf wel bepaal of ik een cap opzet of niet (9 van de 10 keer doe ik dat wel trouwens). En ik hoop van harte dat de basis westernsport organisaties zich niet gaan aansluiten bij de KNHS zodat er tenminste nog een kans bestaat dat ik ooit nog met hoed zal kunnen starten (in de hoogste klasses van de WRAN, in de lagere is helaas ook al een capverplichting ingevoerd).
Wat 'jullie' in de dressuur aan regels invoeren moet je zelf weten, maar accepteer dan ook dat een andere organisatie dat ook zélf bepaalt. En een capverplichting voor buitenritten vind ik al helemaal te gek voor woorden, daarvoor geldt hetzelfde als ik eerder al zei: goede opvoeding voorkomt ongelukken. een cap niet.

Wat zou er mis mee zijn als de WRAN gaat zeggen ook cap in de hogere klassen? Sorry hoor maar net als dresuur paarden kunnen western paarden oook schrikken, Er van door gaan en dan valt de ruiter met zn hoofd goed en heeft die hoofdletsel. En dan maar janken. (En wie weet had dat hoofdletsel wel voorkomen kunnen worden met een cap!)

Nee niks mis mee dat mensen ook in de hogere klassen met een cap moeten gaan rijden

Denk dat ik morgen foto's van mij op mn paard ga neerzetten waar ik met hoedje rij :) Dan krijg ik heel bokt over me heen :Y)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:51

Wendy schreef:
Roxxiejj schreef:

Dat je zegt dat mensen hun paarden moeten opvoeden, kan verkeerd vallen bij sommigen, maar hier ben ik het wel mee eens. Ik zie nog te vaak, vooral met dressuur, dat ruiters er alles aan doen om hun omgeving geen onverwachte bewegingen laten maken. Mijn knol kan wel wat hebben, die schrikt alleen van openstaande deuren en een zandkorrel die verkeerd omligt :') (hoewel ik het geen schrikken zal noemen).

Met de rest van je post ben ik het niet eens. Waarom mogen de westernruiters wel met hoed rijden en dressuurruiters niet? Paard is paard toch? Dat is net zo grootheidswaanzin??

Edit: Mii Jessica was me net voor..

Yucca

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:06

Een paard goed opvoeden heeft imo niets te maken met de discussie cap of geen cap. Iedereen zou in een ideale wereld een goed opgevoed paard hebben dat geen pas verkeerd zet. Mijn brave paard is ook goed opgevoed, maar blijft bovenal paard. En daarmee blijft er een risico. Een miscommunicatie tijdens een springles bijvoorbeeld, paard links, ik rechts :+ : dom, jammer, niet goed aan de hulpen ?? kan allemaal. Maar toch onverwacht.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:21

Ik vind dat iedereen zijn eigen risico moet inschatten en dus zelf beslissen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:22

@Yucca: maar met springen die je toch geen dressuurhoed op? :+

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:27

Je kunt het paardrijden ook helemaal verbieden, als het toch 'veiligheid boven alles' is, zoals ik hierboven een paar keer lees.
Dan weet je zeker dat je niet van je paard af kunt vallen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:30

Roxxiejj schreef:
@Yucca: maar met springen die je toch geen dressuurhoed op? :+

Het was een voorbeeld van hoe er 'onvoorspelbare' dingen kunnen gebeuren, of je nu springen, dressuur, buiten of western rijd.

Motorrijden met helm is ook verplicht, waarom moeten we met paardrijden opeens zelf kunnen kiezen?

Veiligheid gaat niet boven alles, maar als je zonder cap/body op een paard gaat zitten ben je helemaal niet beschermd.
Eén beschermmiddel verplichten wil nog niet zeggen dat je alle risico's dekt, maar dat doet geen één berschermmiddel. Een helm of autogordel doet dat ook niet. Je gebruikt ze ook niet om ongeschonden uit een ongeluk te komen, maar om het letsel te beperken, net wat een cap ook doet.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 16-11-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:30

KarinvdM schreef:
Op verzoek van de Amerikaanse Hippische Sportfederatie is besloten de invoering van deze regel nog niet dit jaar in te voeren, om op die manier de Amerikanen in de gelegenheid te stellen eerst een uitgebreid educatief programma uit te voeren. Daarom wordt deze regel van kracht op 1 januari 2013.

Educatief programma om de cap in te voeren?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:34

Scum schreef:
Je kunt het paardrijden ook helemaal verbieden, als het toch 'veiligheid boven alles' is, zoals ik hierboven een paar keer lees.
Dan weet je zeker dat je niet van je paard af kunt vallen.

Onzin, vind dit soort reacties eigs sneuer, want omdat je verplicht word bescherming van je hoofd te dragen, stop je maar?
is toch echt een eigen beslissing dan. Misschien moeten ook dingen als scooters en motors verboden worden, want die hebben ook een helm.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:46

Hoe ver willen ze gaan, straks bodyprotector ook maar verplichten?
Een vriendin van mij is lelijk gevallen met cap. De cap is gebroken en heeft zich in haar hoofd geboord. Zonder cap zou ze beter af zijn. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen die met dressuurhoedje rijden jaarlijks gewond raken.
Ik vind nog steeds dat je als volwassene zelf wel kan beslissen of je wel of niet met hoedje rijdt. Van mijn pony is sinds ie zadelmak is (4 jaar geleden) nog nooit iemand afgevallen. Ik weet hoe hij is en ik vind het mijn eigen verantwoordelijkheid als ik er met hoedje opstap. M'n andere paard zou ik dan weer nooit met hoedje op gaan. Als je inmiddels Z (en volwassen) bent, heb je toch genoeg ervaring om de juiste beslissingen te nemen?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:54

WhySoWhite schreef:
Een cap staat gewoon de helft zo net dan een hoedje. + ik er van uit ga dat als je Z rijd of hoger je je paard prima onder controle kan houden. En nu kan iedereen wel zeggen ja ook een Z paard kan vallen. Precies! Dat kan, maar ik kan morgen ook aangereden worden op de fiets door een auto... Die kans is ongeveer even groot.

Wat mij betreft mag die met buiten rijden verplicht worden!

Meestal zijn de paarden op het hogere niveau juist hele sensibele paarden, en daarom vind ik het al helemaal goed dat de cap verplicht wordt.
Dan maar iets minder chique hoor!
Als je 10 jaar je rijbewijs hebt krijg je toch ook niet opeens garantie dat je zonder gordel mag autorijden?
Er kan altijd wat gebeuren, zowel in de auto, als dat je paardrijdt. het paard is en blijft een vluchtdier.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:17

Yucca schreef:
Motorrijden met helm is ook verplicht, waarom moeten we met paardrijden opeens zelf kunnen kiezen?

Omdat je met motorrijden wat harder gaat dan in de dressuurring :+

Ik hoop echt van harte dat het hoedje in de wedstrijdring gewoon mag blijven. Iedereen is oud en wijs genoeg om zelf te beslissen wat hij draagt en zeker Z-ruiters hebben inmiddels al zoveel wedstrijdervaring dat ze de risico's wel in kunnen schatten. Paardrijden blijft hoe dan ook een gevaarlijke sport, met of zonder cap en/of bodyprotector.
Ik denk dat de media hier een grote rol in vervullen. Vroeger gebeurden er echt niet meer of minder ongevallen, alleen alles wordt nu breeduit op internet gezet en overdreven gereageerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:38

Ik blijf erbij dat je bij al dit soort veiligheidsmaatregelen eerst eens fatsoenlijk moet nadenken over de risico's. Veiligheid is het resultaat van de risico's die bestaan, de kans dat ze optreden, de gevolgen als ze optreden en de maatregelen die je neemt om of de kans erop te verkleinen, of de gevolgen te beperken. Dus is een cap veiliger? Ja, wsl wel omdat het de gevolgen van een val beperkt. Maakt een cap paardrijden veilig? Dat hangt helemaal af van de omstandigheden. Met een net zadelmak paard meerijden in de stoet op prinsjesdag brengt zoveel risico's met zich mee (die ene bomproof uitzondering daargelaten) dat het dragen van een cap er niet ineens voor zorgt dat het veilig is, daarvoor zul je meer moeten doen.
En zo zullen er ruim voldoende paarden zijn die je prima zonder cap (lees: met een hoedje) kunt rijden, simpelweg omdat de kans dat ze schrikken en je eraf valt heel erg klein is. In andere disciplines als springen, eventing wordt de kans op een val en de gevolgen van zo'n val groter, dus moet je meer veiligheidsmaatregelen treffen. De opmerking hiervoor over voltige is juist een mooi voorbeeld van een discipline met een relatief laag overgebleven risico.

Ik krijg een sterk gevoel van symboolwetgeving hier, jammer.

(en ik rijd vrijwel altijd met cap, regelmatig met BP (ook in de dressuur) en in de cross altijd met een airjacket).
Laatst bijgewerkt door Lielle op 16-11-11 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:48

Er zijn toch wel hoedjes met een cap eronder, net als in het western rijden er hoeden zijn met een cap erin.
Stellen ze die gewoon verplicht, iedereen zijn zin.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:58

Fitzroy schreef:
Yucca schreef:

Omdat je met motorrijden wat harder gaat dan in de dressuurring :+

Snelheid hoeft niet het kenmerk voor gevaar te zijn lijkt me. Ik denk dat als je in de dressuurring met je hoofd op een steen, harde ondergrond of bordje ook niet heel blij bent...met daarna nog de (kleine) kans dat je geraakt wordt door je paard (ijzer met stift...brrr).

Ik denk dat een gemiddeld ruiter vaker van een paard valt in zijn ruitercarriere dan een motorrijder van zijn motor....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:00

Ik denk dat er binnenkort wel veiligheidshoedjes komen, daar ben ik helemaal voor! _/-\o_
Ik wil ooit nog wel zo'n hoedje op :+

Mii_Jessica

Patriess schreef:
Hoe ver willen ze gaan, straks bodyprotector ook maar verplichten?
Een vriendin van mij is lelijk gevallen met cap. De cap is gebroken en heeft zich in haar hoofd geboord. Zonder cap zou ze beter af zijn. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen die met dressuurhoedje rijden jaarlijks gewond raken.
Ik vind nog steeds dat je als volwassene zelf wel kan beslissen of je wel of niet met hoedje rijdt. Van mijn pony is sinds ie zadelmak is (4 jaar geleden) nog nooit iemand afgevallen. Ik weet hoe hij is en ik vind het mijn eigen verantwoordelijkheid als ik er met hoedje opstap. M'n andere paard zou ik dan weer nooit met hoedje op gaan. Als je inmiddels Z (en volwassen) bent, heb je toch genoeg ervaring om de juiste beslissingen te nemen?

Genoeg ervaring om de juiste beslissing te nemen, prima ben ik met je eens. Je gaat niet op een heel pittig paard waar je snel vanaf valt zonder cap rijden.
Maar een paard is en blijft een vluchtdier. Een dier is en blijft onvoorspelbaar. Zelfs van een normaal gesproken bomproof paard kan je flink vallen en lelijk terecht komen.

MelanieB

Scooter gaat maar 45 km/h en is ook helm verplicht. Paarden kunnen ook een flinke snelheid maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:01

@Yucca: En kom nu eens met cijfers: hoe vaak gebeurt bovenstaande nu werkelijk? Dat je in de dressuurring valt op een steen, die daar nooit liggen????

En na ieder weekend lees je wel weer over motorrijders die omgekomen zijn (heeft de helm dus ook niet geholpen .....)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:02

zolang er dodelijke ongevallen met paarden gebeuren (zie laatste verhaal uit Belgie) kun je niet voorzichtig genoeg zijn; vooral niet met je hoofd! Waarom wordt er toch zo moeilijk gedaan over het beschermen van je hoofd (ook op een scooter)?