Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Loetie84 schreef:KasparovX schreef:Wij probeerden tenminste IETS...Zie je nou wel!
Ik zei het toch!
Sliep uit!
Ik deed niets en jullie wel en jullie deden het fouhout...! (want het geeft niet direct het gewenste resultaat)![]()
Maar als iemand mij even verteld waar en wanneer de ALV is (kan er namelijk helemaal niets over vinden op de site van de KNHS of in de P&S...) ga ik daar wel heen hoor. Geen enkel probleem...
Speedster schreef:Als ik het antwoord van de KNHS zo lees, dan zijn ze daar toch niet zo heel consequent in:
Enduranceruiters (die net zo goed wedstrijdruiters zijn, een startkaart hebben en lid zijn van de KNHS en een ruitervereniging) hoeven geen abonnement op de P&S te nemen (gelukkig). Lijkt me wel een argument om in de strijd te gooien.
Motje11 schreef:Ik heb dit antwoord inderdaad ook ontvangen.
Ik had ook niet verwacht dat ze direct "OK" zouden zeggen. Het gaat erom dat we laten horen dat we hem niet willen. Ik ga de e-mail beantwoorden, het was me ook opgevallen dat er niet staat dat de "officiele mededelingen" in een soort reclamefolder in de vorm van een glossy dienen te verschijnen. Een simpele nieuwsbrief die zich tot de kern van de zaak beperkt kan dit veel beter, denk ik.
(Ik denk dat ze niemand konden vinden die z'n naam eronder wilde zetten.)
Fleurtje100 schreef:Officiële mededelingen, hmz dan zijn de startcoupons dus wél volgend jaar nog te gebruiken, Want dat is officieel medegedeeld via de Paardensport.
@Loetie, dat is ook zoiets ja. Van iedere andere vereniging waarvan ik ooit lid ben geweest kreeg ik als er een ALV was ruim vantevoren een brief met dat er een alv was met de agenda bijgevoegd. Van de KNHS heb ik nog nooit iets gehoord over een ALV. Ze zijn er blijkbaar wel, maar het lijkt niet dat het de bedoeling is dat er veel leden naar toe komen. Net als dat ik nog nooit een enquete of iets dergelijks voorbij heb zien komen om de mening van leden te peilen.
Loetie84 schreef:@Neonlight: De statuten van de KNHS spreken over een betaald abonnement op de "Officiële mededelingen". Dat is mi ook prima. Maar de P&S is allang geen "Officiële mededelingen" meer. Het is uitgegroeid tot een grote reclamefolder waar je de mededelingen tussen de reclame uit moet vissen...
Masada schreef:De KNHS heeft het alleenrecht en heeft geen concurentie.
Ik denk dat dit volgens de wettelijke regels niet is toegestaan. Als je in NL wedstrijden wilt rijden ben je dus verplicht om lid te worden van de KNHS. Er is geen alternatief dus heeft de KNHS het alleenrecht. Wij ruiters worden dus op die manier gedwongen om lid te worden van de alleenheersende KNHS. Wij hebben geen keus.
Misschien is dit eens na te gaan of dit wettelijk is toegestaan!
Janientje schreef:Ik heb ook dit antwoord gekregen en ben het zat. Vanmiddag ga ik er even goed voor zitten om een brief naar Kassa te schrijven, kijken of zij ons kunnen helpen.
Heeft iemand er bezwaar tegen als ik zijn/haar argument uit dit topic gebruik? Uiteraard zonder naam oid, maar om een goede brief in elkaar te zetten
Speedster schreef:Als ik het antwoord van de KNHS zo lees, dan zijn ze daar toch niet zo heel consequent in:
Enduranceruiters (die net zo goed wedstrijdruiters zijn, een startkaart hebben en lid zijn van de KNHS en een ruitervereniging) hoeven geen abonnement op de P&S te nemen (gelukkig). Lijkt me wel een argument om in de strijd te gooien.
Motje11 schreef:Ik heb dit antwoord inderdaad ook ontvangen.
Ik had ook niet verwacht dat ze direct "OK" zouden zeggen. Het gaat erom dat we laten horen dat we hem niet willen. Ik ga de e-mail beantwoorden, het was me ook opgevallen dat er niet staat dat de "officiele mededelingen" in een soort reclamefolder in de vorm van een glossy dienen te verschijnen. Een simpele nieuwsbrief die zich tot de kern van de zaak beperkt kan dit veel beter, denk ik.
(Ik denk dat ze niemand konden vinden die z'n naam eronder wilde zetten.)
Fleurtje100 schreef:Officiële mededelingen, hmz dan zijn de startcoupons dus wél volgend jaar nog te gebruiken, Want dat is officieel medegedeeld via de Paardensport.
@Loetie, dat is ook zoiets ja. Van iedere andere vereniging waarvan ik ooit lid ben geweest kreeg ik als er een ALV was ruim vantevoren een brief met dat er een alv was met de agenda bijgevoegd. Van de KNHS heb ik nog nooit iets gehoord over een ALV. Ze zijn er blijkbaar wel, maar het lijkt niet dat het de bedoeling is dat er veel leden naar toe komen. Net als dat ik nog nooit een enquete of iets dergelijks voorbij heb zien komen om de mening van leden te peilen.Loetie84 schreef:@Neonlight: De statuten van de KNHS spreken over een betaald abonnement op de "Officiële mededelingen". Dat is mi ook prima. Maar de P&S is allang geen "Officiële mededelingen" meer. Het is uitgegroeid tot een grote reclamefolder waar je de mededelingen tussen de reclame uit moet vissen...Masada schreef:De KNHS heeft het alleenrecht en heeft geen concurentie.
Ik denk dat dit volgens de wettelijke regels niet is toegestaan. Als je in NL wedstrijden wilt rijden ben je dus verplicht om lid te worden van de KNHS. Er is geen alternatief dus heeft de KNHS het alleenrecht. Wij ruiters worden dus op die manier gedwongen om lid te worden van de alleenheersende KNHS. Wij hebben geen keus.
Misschien is dit eens na te gaan of dit wettelijk is toegestaan!
Neonlight schreef:Als je nog even mijn nickname uit de quote van Loetie84 wilt halen? Ik heb er namelijk geen belang bij en wil wel P&S blijven behouden, omdat anders er een ander kostenplaatje bij je lidschapsgeld komt, om de gedorven reclame-inkomsten te compenseren. Nu heb ik tenminste nog iets ervoor terug. Bovendien heb ik contacten binnen de organisatie van de KNHS en ik wil niet hebben dat ze, bij het zien van mijn nickname, denken dat ik voor ben en aan een wilde actie richting Kassa mee doe en niet de officiele reguliere weg bewandel.
Neonlight schreef:Hardstikke fijn! De eigenaar van de wedstrijdpony's waar ik mee rijd zit namelijk nogal in de KNHS-kringen.Ik wil daar geen gedonder mee krijgen.
Citaat:Geachte heer/mevrouw,
Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende.
In Nederland is de paardensport zeer populair, uit een onderzoek van de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) uit 2006 blijkt dat er toen maar liefst 456.000 Nederlanders de paardensport actief beoefenden. Nu in het jaar 2011 is dit aantal nog meer gestegen. Van dit aantal heeft 20 procent een eigen paard of meerdere paarden. Wanneer een paardeneigenaar wedstrijden wil gaan starten in welke discipline dan ook (bijvoorbeeld dressuur of springen) dient deze persoon lid te worden van de KNHS om bij deze federatie een zogenaamde ‘startkaart’ aan te kunnen vragen; een document wat op naam staat van een bepaalde combinatie van een ruiter en zijn of haar paard. Met dit document kan wedstrijden worden gereden. Echter wordt er bij het lidmaatschap van de KNHS een verplicht tijdschrift verstrekt, de PaardenSport. Dit verplichte abonnement kost in het jaar 2012 30 euro 65. Nu is het probleem dat dit magazine door een groot aantal leden niet gelezen wordt, sterker nog, de bladen nog in het plastic regelrecht de prullenbak in verdwijnen. Dit blijkt uit peiling op het grootste paardenforum van Nederland met meer dan 150.000 leden, http://www.bokt.nl .
Nu hebben een stel wedstrijdruiters de volgende mail naar de KNHS gestuurd:
‘Geachte heer/mevrouw,
Hierbij zeg ik mijn abonnement op de Paard & Sport per 1 januari 2012 op.
Ik lees alle informatie op internet, onder andere op de site van de KNHS. Het rondsturen van een papieren tijdschrift vind ik zonde van mijn geld en het milieu.
Ik kom er nauwelijks aan toe de Paard & Sport te lezen, ik heb hier nog stapels in de verpakking liggen.
Één van de redenen om lid te zijn van de P&S is het op de hoogte blijven van actuele veranderingen. Maar aangezien in de P&S van september (blz. 13) nog staat dat we de startcoupons het volgend kalenderjaar ook nog kunnen gebruiken, komt dat argument mijns inziens te vervallen. Ik heb er gewoon echt niets aan.
Misschien is het een idee om het voor mensen die geen internet hebben te vervangen door een goedkope nieuwsbrief met daarin de belangrijke mededelingen? Of om het blad in de huidige vorm los van het lidmaatschap van de KNHS tegen betaling te verstrekken aan geïnteresseerden?
Voor mij heeft het in ieder geval weinig waarde en ik hoef het niet meer te ontvangen. Ook wil ik er niet meer voor betalen.
Met vriendelijke groet’
Op deze mail heeft iedereen helaas hetzelfde, tegenstrijdige antwoord gekregen:
‘Beste mevrouw,
De KNHS wil op efficiënte wijze met haar leden communiceren en het ledenblad PaardenSport is daarbij een belangrijk communicatiemiddel. Met name de leden die deelnemen aan de wedstrijdsport dienen goed op de hoogte te zijn van diverse zaken om teleurstellingen op wedstrijden te voorkomen.
In PaardenSport wordt veel aandacht besteed aan voorlichting over de wedstrijdsport. De reglementswijzigingen, gewijzigde procedures rond wedstrijden en bijvoorbeeld het nieuws over I&R (Identificatie en Registratie) zijn zulke belangrijke onderwerpen dat het een must is voor de wedstrijdruiters zich hiervan op de hoogte te stellen.
Statutair is vastgelegd dat de KNHS haar "officiële mededelingen" via PaardenSport aan haar leden kenbaar maakt. Het lidmaatschap op PaardenSport is om bovenstaande redenen verplicht voor iedere startkaarthouder. Ook dit is statutair vastgelegd en hierdoor is in principe iedere wedstrijdruiter op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in de wedstrijdsport.
Algemeen regelement
*Artikel 20 - Officiële mededelingen
1. Alle mededelingen, waarvan de Statuten, het Algemeen Reglement of reglementen publicatie voorschrijven, of waarvan dit door het Federatiebestuur of door de algemeen directeur van de werkorganisatie gewenst wordt geacht, alsmede alle uitvoeringsbesluiten, worden opgenomen in de Officiële mededelingen van de KNHS.
2. Ledenverenigingen, officials van de KNHS en startkaarthouders zijn verplicht een betaald abonnement te nemen op de Officiële mededelingen van de KNHS.
3. Verenigingsleden en individuele recreatiesportleden kunnen op abonnementsbasis om toezending van de Officiële mededelingen verzoeken.
4. Het Federatiebestuur en de algemeen directeur van de werkorganisatie zijn bevoegd in spoedeisende gevallen ook op andere wijze mededelingen te doen.
Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Servicedesk medewerker
Ledenservice’
Zoals u kunt lezen in de correspondentie is er ook een onenigheid over de startcoupons. Dit zijn coupons die men moet opsturen naar de wedstrijdorganisatie waar hij of zij een wedstrijd gaat rijden, als wijze van inschrijving. Nu is het geval dat per 1 januari 2012 de startcoupons afgeschaft worden en de startpas wordt ingevoerd, een soort pinpas waarmee je al je inschrijvingen digitaal kan regelen. Maar in de PaardenSport van september wordt nog vermeld dat de startcoupons niet afgeschaft worden, waardoor de hele eerste alinea van het antwoord van de KNHS dus niet opgaat. Er werd namelijk niet op efficiënte wijze gecommuniceerd, de wedstrijdruiters zijn niet goed op de hoogte gesteld, de reglementswijzigingen zijn niet doorgegeven via de ‘officiële mededelingen’ en om bovenstaande redenen is er dus geen enkel nut om de PaardenSport de ‘officiële mededelingen’ te noemen, laat staan een abonnement op het blad, of eigenlijk meer een reclamefolder, te verplichten. Is hier geen sprake van een verboden koppelcontract?
Wat een ander curieus punt in dit verhaal is, is dat enduranceruiters (de lange afstand wedstrijden in de paardensport) ook startkaarthouders zijn, maar niet verplicht zijn een abonnement te namen op het tijdschrift. De KNHS is dus niet zuiver in het toepassen van de reglementen op de takken van paardensport en de leden daarvan.
Als laatste is er dan het grootste probleem, de KNHS heeft het alleenrecht. Wanneer je officieel wedstrijden wilt gaan starten, kan dat alleen maar via de KNHS. Daar moet je het lidmaatschap betalen, de startpas en het abonnement op de PaardenSport voordat je überhaupt mag meedoen aan de officiële wedstrijden. In 2011 waren er 212.141 leden bij de KNHS waarvan er 69.065 startkaarthouders zijn. Deze wedstrijdruiters hebben geen keus tussen verschillende verenigingen, je moet lid worden bij de KNHS. Dat is de grootste reden waardoor iedereen wel lid moet blijven van de KNHS en waarschijnlijk ook de reden waardoor de KNHS minder verantwoording hoeft af te leggen dan verenigingen die concurrentie hebben.
Wij wedstrijdruiters hopen dat we gehoord worden en iemand ons uit de brand kan helpen. Mag een vereniging een magazine verplichten, waarin de zogenaamde ‘ officiele mededelingen’ helemaal niet in worden medegedeeld? En is het alleenrecht op zich wel eerlijk geregeld? Wij hopen dat Kassa aandacht wil gaan besteden aan de KNHS, want er zijn maar liefst 212.141 Nederlanders die met deze vereniging te maken hebben!
Alvast hartelijk bedankt,
Janine Boeser
namens de betrokken wedstrijdruiters van http://www.bokt.nl
Pieteritus1 schreef:Hele nette brief, ben echt heel benieuwd wat Kassa én de KNHS hiermee gaan doen.
Want KNHS heeft ongetwijfeld medewerkers die hier (ongezien/ongemerkt) meelezen.