nieuwe jureren B springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:30

tot een aantal jaar terug was dat in het B idd bij 5 wp, dat hebben ze toen veranderd naar 10 wp. Naar mijn weten is dat niet terug gewijzigd.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:17

Ik ben nog niet echt een 'voorstander' van het idee, maar misschien gaat dat nog komen.

Op zich vind ik het wel goed dat er nu meer naar stijl gekeken gaat worden, maar van wat ik begrepen heb zal er geen barrage meer verreden hoeven worden. Dit vind ik dan weer een stuk minder leuk.

De overstap van de B naar het L zal nu een stuk groter worden. In de B geen barrage, dus je kunt niet vast 'oefenen' op de L-hoogte, en in de L heb je dus wel ineens barrage, terwijl je dan nog niet zo vaak barrage hebt geoefend met dat paard.

Verder ook jammer, dat het nu nog meer een jurysport wordt. Springen is juist zo leuk omdat het een keer niet gaat om wat de jury vindt, maar om hoe je zelf rijdt.

En oke, tuurlijk heeft iemand die minder goed rijdt een keer geluk en iemand die goed rijdt een keer pech. Maar dat hoort erbij, ik vind dat juist spannend!
Zo krijg je niet steeds hetzelfde rijtje in de top 5, maar iedere keer staat er iemand anders bovenaan. (Moet je voor de grap eens selectiestanden van springen en dressuur gaan vergelijken).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:27

Na de wedstrijd van zaterdag begin ik steeds meer in te zien wbt het stijlpunten plan... waren mensen met stijlpunten a la 36 en 38... :n je zou je diep moeten schamen dan :n

Enige waar ik me om bekommer: Algemene indruk... dat dit niet te jury achtig word, maar dat het echt om het plaatje qua rijden/houding enzo zal gaan.
Dus niet het soort paard of toilleteren ed.

Ben wel benieuwd of ze eigs wat proef wedstrijden zullen uitschrijven hier om eraan te 'wennen' zegmaar hoe het nu zal gaan :j

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:30

Nou ik denk ik ga volgend jaar lekker springen, heb ik geen last meer van jury's die in een zure bui zijn. En dan krijg ik dit. :+ Maar op zich wel goed, al lijkt 75 punten me wel wat veel. Denk niet dat ik daar snel aan zal komen, ik ben allang blij als pony haar parcour foutloos springt.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:34

@Jumpingrider: Is er bij jullie altijd barrage achteraf in de B?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:45

Hier is er eigs altijd ingebouwde barrage. :j

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:56

marjolein_el schreef:
Nou ik denk ik ga volgend jaar lekker springen, heb ik geen last meer van jury's die in een zure bui zijn. En dan krijg ik dit. :+

Nu heb je in het B net zo goed met een stijljury te maken, dus dat maakt niet veel verschil.

MelanieB schreef:
Enige waar ik me om bekommer: Algemene indruk... dat dit niet te jury achtig word, maar dat het echt om het plaatje qua rijden/houding enzo zal gaan.
Dus niet het soort paard of toilleteren ed.

Als het goed is worden juryleden daarin dus bijgeschoold. Ze moeten gaan kijken naar de algemene indruk als springruiter. natuurlijk zijn er juryleden die naar het uiterlijke plaatje gaan kijken, maar die juryleden nemen dat nu waarschijnlijk ook al mee in hun beoordeling.

JumpingRider schreef:
Op zich vind ik het wel goed dat er nu meer naar stijl gekeken gaat worden, maar van wat ik begrepen heb zal er geen barrage meer verreden hoeven worden. Dit vind ik dan weer een stuk minder leuk.

De overstap van de B naar het L zal nu een stuk groter worden. In de B geen barrage, dus je kunt niet vast 'oefenen' op de L-hoogte, en in de L heb je dus wel ineens barrage, terwijl je dan nog niet zo vaak barrage hebt geoefend met dat paard.

In barrages staat er over het algemeen zelden de hoogte van de volgende klasse, vaak maken ze het niet meer dan 5 cm hoger. barrages mogen nog steeds uitgeschreven worden, net zoals nu het B direct op stijl gereden mag worden. Dus eigenlijk veranderd er wat dat betreft niet zo veel.
Wbt het oefenen voor een hogere klasse, je kunt nog steeds eerst B hc of voor de prijzen rijden en daarna L, dat is hetzelfde principe als dat er een barrage zou zijn. Het enige verschil zit dan tussen de oren van de ruiter.

JumpingRider schreef:
Verder ook jammer, dat het nu nog meer een jurysport wordt. Springen is juist zo leuk omdat het een keer niet gaat om wat de jury vindt, maar om hoe je zelf rijdt.

En oke, tuurlijk heeft iemand die minder goed rijdt een keer geluk en iemand die goed rijdt een keer pech. Maar dat hoort erbij, ik vind dat juist spannend!
Zo krijg je niet steeds hetzelfde rijtje in de top 5, maar iedere keer staat er iemand anders bovenaan. (Moet je voor de grap eens selectiestanden van springen en dressuur gaan vergelijken).

Wat word er dan precies een jurysport? het springen? Dit is alleen in het B hè, daar ben je als je je paard enigsins fatsoenlijk het parcours door kunt loodsen zo uit. nu is het ook al op stijl, alleen kun je in de toekomst met een fout nog vooraan erbij rijden, maar het de best gereden parcoursen gaan nu aan kop staan, over het algemeen gaan dat toch de nulrondes zijn. De strafpunten gaan tenslotten van je stijlpunten af.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:04

MelanieB schreef:
Hier is er eigs altijd ingebouwde barrage. :j

Maar omdat ze zei dat je kan oefenen op L hoogte, neem ik aan dat er barrage achteraf is.

Apart eigenlijk dat het per regio zo verschillend is, want wij hebben hier nooit barrage in de B. En ook voor de L is de barrage niet achteraf (misschien een keer in een finale).

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:16

Citaat:
In barrages staat er over het algemeen zelden de hoogte van de volgende klasse, vaak maken ze het niet meer dan 5 cm hoger.

Ahum, in Limburg dus niet... Ik heb afgelopen jaar in het B geregeld barrages gehad van bijna 1.20 :+
Dit vond ik ronduit belachelijk, dus van die kant is deze regeling wel fijn.

Van de andere kant kan ik het wel voorstellen dat de 75-grens voor sommige ruiters wat hoog gegrepen is.
Hier wordt trouwens goed naar de rijkunsten van de ruiter gepunt. Zo heb ik de hele zomer in de barrage met het 100-punten systeem gereden. (binnenkomen in draf + groeten + stap/draf/galop wegrijden 10, wijze van rijden van de hindernissen 30, houding en zit 30, wijze van rijden van de logische barragelijnen 30) en werd er toch duidelijk naar kunnen van de ruiter gepunt. Ik kreeg met mijn jong paard vaak hogere punten als met mijn 20-jarig paard (had al ZZ-gelopen). Ik zat trouwens (bijna) altijd tegen de 80 punten, ondanks dat het oudere paard altijd flink naslaat op de sprong.

Dus ik vind het op zich wel een goed idee, behalve dat foutloos niet meer beslissend is.
Want ja, zeg nou zelf, het gaat toch om foutloos rondkomen ;)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:21

schoentje schreef:
marjolein_el schreef:
Nou ik denk ik ga volgend jaar lekker springen, heb ik geen last meer van jury's die in een zure bui zijn. En dan krijg ik dit. :+

Nu heb je in het B net zo goed met een stijljury te maken, dus dat maakt niet veel verschil.

Maar je winstpunten zijn daar niet op gebaseerd toch?

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:29

Barbie_Blue schreef:
Citaat:
In barrages staat er over het algemeen zelden de hoogte van de volgende klasse, vaak maken ze het niet meer dan 5 cm hoger.

Ahum, in Limburg dus niet... Ik heb afgelopen jaar in het B geregeld barrages gehad van bijna 1.20 :+
Dit vond ik ronduit belachelijk, dus van die kant is deze regeling wel fijn.

Sorry, maar dat mag niet eens. En eerlijk gezegd geloof ik dat ook niet. Misschien was het voor je gevoel aardig aan de maat.

marjolein_el schreef:
Maar je winstpunten zijn daar niet op gebaseerd toch?

Nu nog niet nee

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:35

jori_X schreef:
Sorry, maar dat mag niet eens. En eerlijk gezegd geloof ik dat ook niet. Misschien was het voor je gevoel aardig aan de maat.

Mijn instructeur vertelde het mij, nadat hij het had nagemeten :+
De hoogte mag 5cm van de toegestane hoogte afwijken, dus 1.10+5=1.15, als de oxers dan ook nog behoorlijk breed getrokken worden is het voor een jong paard behoorlijk wat!

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:38

B springen is hier 1.00m dus 1.15m in een barrage kan niet voorkomen ;)

Als het 1.10m is is het basisparcours (L springen) en de barrage is achteraf is het logisch dat het bijna op M hoogte staat.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:43

Barbie_Blue schreef:
jori_X schreef:

Mijn instructeur vertelde het mij, nadat hij het had nagemeten :+
De hoogte mag 5cm van de toegestane hoogte afwijken, dus 1.10+5=1.15, als de oxers dan ook nog behoorlijk breed getrokken worden is het voor een jong paard behoorlijk wat!

Het gaat hier over de BARRAGE!
De barrage is 1.10m als het basisparcours 1.00m is. Daarom kan ik het afschaffen van de barrage ook wel begrijpen

jori_X schreef:
B springen is hier 1.00m dus 1.15m in een barrage kan niet voorkomen
Als het 1.10m is is het basisparcours (L springen) en de barrage is achteraf is het logisch dat het bijna op M hoogte staat.

De barrage van het L is M-hoogte ;)

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:02

Sorry, maar ik geloof echt niet dat een barrage van een B parcours op 1.15m staat. Een parcoursbouwer zal nooit 3 gaten verhogen voor een B barrage. En nogmaals, dat is niet toegestaan. Er mag een verschil van max 10cm zijn.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:20

Zoals ik al eerder vermeldde, de hoogte mag 5cm van de toegestane hoogte afwijken.
Dat is dus 1.05, als hier 2 gaten bovenopkomen zit je op 1.15.
Als je rubrieken hebt van +/- 150 combinaties en er zitten er +/- 75 in de barrage, is er een grote kans dat ze het goed optrekken.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:25

Nog even opgezocht en volgens de reglementen:

Citaat:
In de barrage en bij een progressief springconcours (art. 269) mogen de maximale maten met 10 cm worden overschreden.

Maargoed, dit is offtopic

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:24

een te hoge barrage zal misschien best een keer voorgekomen zijn, maar dat is niet de normale gang van zaken. Ik maak zelden barrages mee die meer dan 5 cm verhoogd worden, ook niet in Limburg. En ik kom toch best met een grote regelmaat op een springwedstrijd.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:51

schoentje schreef:
JumpingRider schreef:

In barrages staat er over het algemeen zelden de hoogte van de volgende klasse, vaak maken ze het niet meer dan 5 cm hoger. barrages mogen nog steeds uitgeschreven worden, net zoals nu het B direct op stijl gereden mag worden. Dus eigenlijk veranderd er wat dat betreft niet zo veel.
Wbt het oefenen voor een hogere klasse, je kunt nog steeds eerst B hc of voor de prijzen rijden en daarna L, dat is hetzelfde principe als dat er een barrage zou zijn. Het enige verschil zit dan tussen de oren van de ruiter.

Bij ons (Noord-Brabant) worden de barrages altijd achteraf gereden ja (ook in de B). En dat staat echt op L-hoogte. Ik rij namelijk zelf L en als de M rubriek na ons begint, zie je dat de parcours-bouwers de barrage hindernissen niet meer verhogen. Ze schuiven het hier dus echt 10cm omhoog, want anders zouden de volgende rubrieken te laag springen.
Dat moet hier ook wel. We hebben vaak rubrieken van 80 en zelfs 100 deelnemers, als je het dan 5cm omhoog schuift krijg je wel heel veel foutlozen.

En over dat jurysport, ik had het dus over de klasse B ;) Ik zeg dus ook dat ik het aan de ene kant wel goed vindt, maar als ik dit verzonnen had zou ik achter de B dus een barrage plakken waar het niet meer om de stijlpunten gaat. (Dus dat je dus op je stijlpunten doormag naar de barrage, dan zitten de 'slechte' ruiters daar al niet in.

Maar goed, ik denk mijn idee te moeilijk te realiseren is, dus ik denk dat ik gewoon even moet wennen aan dit idee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:42

jori_X schreef:
Sorry, maar ik geloof echt niet dat een barrage van een B parcours op 1.15m staat. Een parcoursbouwer zal nooit 3 gaten verhogen voor een B barrage. En nogmaals, dat is niet toegestaan. Er mag een verschil van max 10cm zijn.

En toch klopt het. Ik kom uit dezelfde regio als BB. Bij ons staat het B gewoon op 1 m. tot 1.10. En in de barrage gaat het 10 cm omhoog en ook 10 cm breder. De meeste hindernissen staan wel op 1 meter en worden dus 1.10 maar af en toe staat er gewoon eentje bij die 10 cm hoger is.

Dat moet ook bijna wel, want er zijn gewoon zoveel springruiters dat ze op die manier proberen uit te dunnen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:57

Scum schreef:
jori_X schreef:

En toch klopt het. Ik kom uit dezelfde regio als BB. Bij ons staat het B gewoon op 1 m. tot 1.10. En in de barrage gaat het 10 cm omhoog en ook 10 cm breder.

Hm, dan zal ik in bijna dezelfde regio (Brabant/Limburg) wel op hele andere concoursen komen, maar ik heb nog nooit een B barrage op 1.15m zien staan...
En ik zie het ook maar op weinig concoursen dat een barrage werkelijk 10cm verhoogd word. Maar ik zal wel niet genoeg op wedstrijd komen om dat mee te maken ;)

Maar goed, er kan nog steeds eerst B op, volgens jullie, 1.05m gereden worden en dan vervolgens de L op, volgens jullie, 1.15m. hetzelfde als eerst B en dan barrage. Heb je een aantal keer op deze manier gestart dan lukt het ook wel om direct L te starten.

JumpingRider schreef:
En over dat jurysport, ik had het dus over de klasse B ;) Ik zeg dus ook dat ik het aan de ene kant wel goed vindt, maar als ik dit verzonnen had zou ik achter de B dus een barrage plakken waar het niet meer om de stijlpunten gaat. (Dus dat je dus op je stijlpunten doormag naar de barrage, dan zitten de 'slechte' ruiters daar al niet in.

Maar goed, ik denk mijn idee te moeilijk te realiseren is, dus ik denk dat ik gewoon even moet wennen aan dit idee.

Dat zou ook een mooi systeem zijn, dat is toch het systeem van de Boerenbond/Welkoop cup? Dat zou best te realiseren zijn, maar ik zie het niet gebeuren, dit nieuwe systeem is al goedgekeurd en zal het dus gewoon worden vanaf januari.
Ik denk idd dat het ff wennen is en we over een jaar niet beter weten. De toekomst zal het allemaal uitwijzen hoe het loopt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:04

haha schoentje, je hebt gelijk, maar jij springt gemiddeld in de week ook denk ik minimaal 50 tot 60 cm HOGER dan de gemiddelde ruiter hier.....als je hoger als 1.40 hebt gereden, is alles onder de 1.20 laag :D ....haha

Als ik over 80 cm heen moet, heb ik al het idee dat er 1.10 staat! (nooit last van gehad, maar ben een keer hard gevallen met springen, en sindsdien durf ik niet meer)
Dus het kan natuurlijk ook zijn dat de ruiters denken dat het hoger staat maar dat het basisparcours gewoon op 95 stond, en dat ze dan in de barrage (klasse B) 10 cm verhogen en dan staat er 1.05, wat natuurljk heel hoog lijkt dan voor sommige ruiters, want dat is dan 2 gaatjes......

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:42

schoentje schreef:
En ik kom toch best met een grote regelmaat op een springwedstrijd.

Understatement van het jaar :')

Scum schreef:
En toch klopt het. Ik kom uit dezelfde regio als BB. Bij ons staat het B gewoon op 1 m. tot 1.10. En in de barrage gaat het 10 cm omhoog en ook 10 cm breder. De meeste hindernissen staan wel op 1 meter en worden dus 1.10 maar af en toe staat er gewoon eentje bij die 10 cm hoger is.

Dat moet ook bijna wel, want er zijn gewoon zoveel springruiters dat ze op die manier proberen uit te dunnen.

Stel het zou inderdaad zo zijn, dat vind ik het wel erg apart dat de parcoursbouwers bij jullie zo hoog bouwen dat het niet meer aan de regels van de KNHS voldoet. Een B parcours mag namelijk maar max op 1 meter hoogte staan. B is 90-100cm, L 100-110cm etc. en dat wordt nog wel eens vergeten. Als het dan een keer echt op 1.00m gebouwd wordt is het voor je gevoel hoger dan normaal omdat het normaal tussen de 90 en 100cm instaat. Zet thuis maar eens een parcours neer op echt 1meter en de oxers 1.10breed (dus de maximale hoogte en breedtes). Als zo een keer in het parcours gebouwd wordt en de barrage wordt ook maximaal verhoogd & verbreed (10cm) staat het vaak voor je gevoel hoger dan het werkelijk is.

Sorry, maar daarom geloof ik gewoon niet dat er bij jullie met regelmatig een B parcours op 1.10m gebouwd wordt en een barrage op 1.15m. Omdat het simpelweg niet is toegestaan.

Sky_As schreef:
haha schoentje, je hebt gelijk, maar jij springt gemiddeld in de week ook denk ik minimaal 50 tot 60 cm HOGER dan de gemiddelde ruiter hier.....als je hoger als 1.40 hebt gereden, is alles onder de 1.20 laag :D ....haha

Als ik over 80 cm heen moet, heb ik al het idee dat er 1.10 staat! (nooit last van gehad, maar ben een keer hard gevallen met springen, en sindsdien durf ik niet meer)
Dus het kan natuurlijk ook zijn dat de ruiters denken dat het hoger staat maar dat het basisparcours gewoon op 95 stond, en dat ze dan in de barrage (klasse B) 10 cm verhogen en dan staat er 1.05, wat natuurljk heel hoog lijkt dan voor sommige ruiters, want dat is dan 2 gaatjes......

Dit bedoel ik inderdaad! Juist ook omdat Schoentje hogere parcoursen rijdt is ze waarschijnlijk reëler over de hoogte van een B/L parcours dan iemand die ook alleen maar in die klasses rijdt.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:49

Opzich vind ik het goed, zeker voor de pony ruiters maar ik vind wel dat je écht hoge punten moet krijgen wil jij 2 winstpunten rijden.. Aangezien er nu meestal zesjes staan en een enkele 7, daar redt je het straks niet meer mee. Vraag me af of het niet een beetje te veel jury-sport wordt, ik bedoel ik ga nu wel vlechten als ik B start (wat ik voorheen niet deed). Maar we zullen zien, ben wel benieuwd, wil volgend outdoor seizoen gaan springen met mijn jonkie.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:55

Als het echt hoger word gebouwd dan mag om deelnemers uit te dunnen, moeten ze maar moeilijkere parcoursen neerzetten... dan dun je ook wel uit.
En 1.15 barrage geloof ik niet, is echt te hoog... :n hier is eigs nooit barrage achteraf, alleen bij finale bijv maar dan staat hoogstens 1tje uitschieter bij van 1.10 ofzo, maar verder vaak gewoon 1m en sommige 1.05. Normaal dus :j