Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:43

daNiielle_ schreef:
Wat ik er uit begreep is dat hun er ook niet helemaal zo over denken hoor. :)
Maar het FEI reglement beschrijft dit zo.



Wat bedoel je? Dat ze niet zo denken over de aanleuning?

Nou complimenten voor de KNHS én vooral voor jou en je volhardendheid :j . Straks kunnen we daar misschien allemaal van meeprofiteren. Ik zal eens navragen bij de manege(s) hier in de buurt hoe ze met eventuele bitloze starters om willen/kunnen gaan.

Fijn ook dat allerlei gissingen over het geld wat een dergelijke onderneming eventueel zou kosten nu zijn achterhaald door de opmerking hieromtrent van de enige instantie die daar ook daadwerkelijk zicht op heeft :j.

Off topic, heb trouwens meteen op http://www.bitloos.nl gekeken en tot mijn 'verukking' zag ik dat op 09 juli een wedstrijd wordt georganiseerd in Gelderland *\o/*. Ik kan dan helaas niet dus is het wachten op de volgende maar goed, dat mag de pret niet drukken. Het kán!!!!

Overigens vind ik het leuk (en makkelijk ;), dus eigenbelang) om met stalgenoten en vriendinnetjes op dezelfde wedstrijd te kunnnen verschijnen, zij rijden echter mét bit en nu is er dus nog niet echt een mogelijkheid. Hopelijk in de toekomst wel. Overigens zou me dit er niet van weerhouden op een uitsluitend bitloze wedstrijd te starten hoor.

normaal typen is ook een vak :o

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 11:49

Grappig dat je het zegt... 9 juli wordt mijn eerste bitloze wedstrijd. :)
Worden we concurrenten? :))

Edit: had ergens overheen gelezen.
Ik bedoel daarmee... In de mail zegt de knhs dat de aanleuning wat betreft bitloos nooit een discussie punt is geweest bij hun.
Het probleem was dat de FEI de regels zo heeft opgesteld en zij van mening zijn dat het niet hetzelfde beoordeeld kan worden.

Maar nu begin ik te twijfelen want ze hadden er toch juist zelf ook onderzoek naar gedaan? :?
Laatst bijgewerkt door daNiielle_ op 23-06-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:53

@ Anouska:
KarinvdM schreef:
Anouska, heb je wel eens een bitloos hoofstel geprobeerd? Heb je wel eens iemand zonder bit zien rijden (en dan niemand die er serieus mee bezig is)?


Dat de aanleuning anders is en anders genoemd moet worden bij bitloze optomingen vind ik ook grote flauwekul. Op de kaakgekruiste optomingen die ik geprobeerd heb in ieder geval niet.
Ik denk ook niet dat de dames en heren bij de KNHS die hierover beslist hebben zelf getest hebben hoe het is om bitloos te rijden... Met alle respect naar die personen overigens, het zijn veelal bijzonder kundige mensen, maar soms ook mensen die graag vasthouden aan oude regels en oude systemen.

*typo
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 23-06-11 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:54

daNiielle_ schreef:
Grappig dat je het zegt... 9 juli wordt mijn eerste bitloze wedstrijd. :)
Worden we concurrenten? :))


:D :j

KasparovX
Berichten: 204
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:50

Van mij mag bitloos toegestaan worden op alle wedstrijden. Ik kan het beide, maar geef de voorkeur aan met bit op dressuurwedstrijd. Het zou wel handig zijn als ie een keer naar de tandarts is geweest of zo, dat je dan gewoon een keer bitloos kunt starten. En als een ander de voorkeur geeft aan bitloos starten heb ik daar geen probleem mee. Ik denk wel dat ze wat teksten moeten aanpassen in de omschrijving van de reglementen en jury/instructeursopleiding, alles waar het woord bit in voorkomt.
Goed van je dat je de KNHS en FEI benaderd hebt!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:02

KarinvdM schreef:
@ Anouska:
KarinvdM schreef:
Anouska, heb je wel eens een bitloos hoofstel geprobeerd? Heb je wel eens iemand zonder bit zien rijden (en dan niemand die er serieus mee bezig is)?


Dat de aanleuning anders is en anders genoemd moet worden bij bitloze optomingen vind ik ook grote flauwekul. Op de kaakgekruiste optomingen die ik geprobeerd heb in ieder geval niet.
Ik denk ook niet dat de dames en heren bij de KNHS die hierover beslist hebben zelf getest hebben hoe het is om bitloos te rijden... Met alle respect naar die personen overigens, het zijn veelal bijzonder kundige mensen, maar soms ook mensen die graag vasthouden aan oude regels en oude systemen.

*typo


Sorry! Gemist :o Ik heb eigenlijk alles wel eens geprobeerd, een scala aan bitten, verschillende vormen bitloos, van (touw)halster tot hackamore. Ik heb bij m'n huidige paard het beste gevoel bij een heel simpel dubbel gebroken bitje, maar dat moet iedereen voor zich weten.

Ik heb helaas niet heel veel mensen gezien die heel serieus bitloos rijden. Heb wel laatst op een wedstrijd staan kijken naar een combinatie die bitloos startte. Zag er wat mij betreft prima uit. Ik heb ook helemaal niks tegen bitloos rijden.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:12

Anoeska, als het straks makkelijker wordt voor bitloze combi's om te starten dan zul je er hopelijk ook meer zien ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 23-06-11 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:16

Nogmaals, jullie ;) zijn welkom. Ik vind het ook best leuk (maar dan wel voor anderen).

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 13:22

Het liefst zie ik nog steeds dat de KNHS het voor elkaar krijgt dat iedereen zelf mag kiezen.
Zij geven aan dat het toch een probleem is met de FEI, en de FEI zegt ook niets te kunnen/willen doen.
Dan kan ik wel eeuwig doorzeuren, maar het via een andere weg proberen kan ook.

Laten we voor nu maar proberen om het voor elkaar te krijgen meer bitloze rubrieken te organiseren.
Vooral als extra rubriek op de gewone wedstrijden, zodat niet-bitloze ruiters dit ook zien.
Dan krijgt het natuurlijk meer bekendheid, en meer bitloze combinaties.
Dit geeft de KNHS in de mail ook zelf aan.

Ik hoop in elk geval dat de NVBP ons kan steunen daarin.
Dat zij bereid zijn om organisaties meer te vertellen over het toevoegen van een bitloze rubriek aan hun wedstrijd.

Als er gewoon een goede verhouding ligt tussen bitloze en normale wedstrijden, hoor je mij (en veel anderen) ook niet meer zeuren.
Maar om dat voor elkaar te krijgen moet je natuurlijk bij jezelf beginnen, en zelf veel gaan starten op de enkele bitloze wedstrijden die er zijn. :)

Neemt niet weg dat ik het nog steeds belachelijk vind dat je niet zelf mag weten of je met/zonder bit start. :)

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:26

Ik vraag me eerlijk gezegd af of het probleem (alleen) bij de FEI ligt...

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:27

daNiielle_ schreef:
Ik hoop in elk geval dat de NVBP ons kan steunen daarin.
Dat zij bereid zijn om organisaties meer te vertellen over het toevoegen van een bitloze rubriek aan hun wedstrijd.

Zij hebben al enorm hun best gedaan!

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:31

KasparovX schreef:
Van mij mag bitloos toegestaan worden op alle wedstrijden. Ik kan het beide, maar geef de voorkeur aan met bit op dressuurwedstrijd. Het zou wel handig zijn als ie een keer naar de tandarts is geweest of zo, dat je dan gewoon een keer bitloos kunt starten. En als een ander de voorkeur geeft aan bitloos starten heb ik daar geen probleem mee. Ik denk wel dat ze wat teksten moeten aanpassen in de omschrijving van de reglementen en jury/instructeursopleiding, alles waar het woord bit in voorkomt.
Goed van je dat je de KNHS en FEI benaderd hebt!

Er kan met dispensatie bitloos gereden worden, dus als het een keer moet wegens mondprobleem, dus ik snap niet dat het dan zo moeilijk is om het algemener toe te laten, omdat die paarden toch ook gewoon gejureerd worden.
Verder is het inderdaad zaak om dingen waarin "bit" voorkomt gewoon aan te passen, zo lastig is het niet.
Bv in de definitie van aan de teugel gaan:
Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen *of de neusdruk accepteert zonder knikken of schudden*(of iest in die strekking).
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

Het is een minime aanpassing en je ziet meteen ook dat de aanleunig gewoon hetzelfde blijft beoordeeld. Nl oa gelijkmatige spanning en geen verzet tegen de teugelhulpen....
Het vergt echt geen nieuwe opleiding of verandering van ideeën daarover bij de jury!!!

Daarbij, eerlijk gezegd wordt er nu ook niet zo streng gekeken naar de aanleuning. Veel paarden lopen alleen met de mond dicht omdat de neusriem is aangesnoerd, niet omdat er nou zo'n fijne aanleunig is en de ruiters worden daar niet of nauwelijks op bestraft tot in de hoogste regionen aan toe. Maar dat is een ander verhaal. Maar ik zie dus niet in waarom een punt maken van iets dat er eigenlijk niet is. Aanleuning hoeft niet via de mond.
Asl je het hebt over hoofdstelloos rijden, heb je pas een werkelijk probleem wat definitie aanleuning betreft....

Het gaat nog altijd om het gehele plaatje en het uitoefenen van de oefeningen en niet om hoe de communicatie naar het hoofd exact gaat.

De regels dateren uit een tijd dat bitloos rijden niet gewoon was (1921), maar kunnen best aangepast, precies zoals het arsenaal bitten dat is toegestaan ook steeds wordt aangepast...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-06-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:31

Anoeska, nou super! Bitloos hoeft idd ook niet voor iedereen. Het zou alleen leuk zijn áls het starten met een ander tuigage makkelijker zou zijn :j . En of dat dan samen of apart is, dat maakt mij niet uit als het maar even makkelijk is om te starten. Een aparte klasse lijkt mij alleen kostbaarder.

Ik les sinds begin dit jaar bitloos o.a. dressuur -en wedstrijdgericht (bitloos buitenrijden doe ik al veel langer). Ik heb vroeger wel wedstrijden gereden (met bit) maar de ambitie is een paar jaar weggeweest. Sinds het zó goed gaat tijdens de lessen en mijn instructrice aangaf dat we best zouden kunnen starten, is de ambitie weer terug.

Zaterdag doe ik bijvoorbeeld mee aan een TREC-clinic, bitloos. Ik heb laatst een 4-daagse gereden, bitloos en ook de Endurance wedstrijd die ik gereden heb, was bitloos. Dressuur is zeg maar de laatste stap ;).

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:33

daNiielle, weet je ook waarom de FEI dit niet kan/wil aanpassen?

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:37

Sees, de FEI heeft te maken met DE HELE WERELD en niet alleen de wens van een redelijk kleine groep hollandse ruiters. De druk moet groot zijn en het nut zichtbaar, willen ze iets veranderen. Ik geloof trouwens niet dat ze er lijnrecht tegenover staan.

Overigens, mocht het ooit tot een punt op de vergadering komen, ben ik bereid om aan te treden.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 13:44

Ik heb een mail gehad van http://www.bitloos.nl

Ze hebben aangegeven dat er al veel geprobeerd is, maar als wij nog meer ideeen hebben, dat zij daarin mee willen helpen.

Heb zelf onder andere het idee gegeven om elke wedstrijd organisatie een mail te sturen.
Met daarin de beschrijving dat wij graag meer bitloze rubrieken zouden zien op reguliere wedstrijden.
Niet alleen om het bekend te maken, maar om voor het handjevol bitloze rijders het toegankelijker te maken op wedstrijd te starten.
Bovendien zullen er meer mensen overwegen om bitloos te rijden/starten als ze dit zien.
Daardoor krijgen organisaties op den duur ook meer deelnemers, dus meer inkomsten. En dat terwijl de rubriek organiseren opzich geen/weinig kosten met zich meebrengt. :)

Het probleem is volgens hun nu, dat organisaties het wel geprobeerd hebben, maar achteraf teleurgesteld waren over het aantal deelnemers.
Doordit vooraf te melden kunnen organisaties zelf actie ondernemen om meer deelnemers te trekken, en wordt teleurstelling voorkomen.

Bovendien is er bijvoorbeeld 9 juli een bitloze rubriek in Voorthuizen.
Op http://www.startlijsten.nl is hier overigens niets van terug te vinden.
Dat lijkt mij ook een punt om aan te kunnen werken.

De knhs zelf geeft weer aan, dat als wij zorgen dat er meer deelnemers zijn, dat het voor hun makkelijker wordt om het toe te staan op normale wedstrijden.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:51

Ik denk dat het animo voor bitloos dressuur niet zo heel hoog is, omdat er veel mensen onder de bitloosruiters zij die juist met NH of niet iets specifieks bezig zijn en die dressuur als passie hebben gewoonlijk het bit weer geen probleem vinden.
Het is dus vooral nuttig om eerst eens uit te vinden waar de grootste groep bitloze dressuurruiters zit en in die regio een wedstrijd uit te schrijven en de bitloze dressuurruiters op zich te organiseren om te zien hoeveel het er eigenlijk zijn, waar de knelpunten zitten en hoe ze op dezelfde wedstrijden te krijgen.

Zelf pleit ik voor de bitlozen juist gewoon tussen de rest te laten lopen zodat er geen aparte rubrieken hoeven komen en de opkomst van hen verder niet belangrijk is. Eentje meer of minder per rubriek is minder belangrijk dan geen of nauwelijks opkomst in een bitloze rubriek.

Ik snap dat het slecht haalbar is omdat daarvoor juist de reglementen moeten worden aangepast, maar het is beter om daar naar te streven dan ze altijd maar apart te zien of het iets geks is, terwijl het gewoon dressuur blijft.
Bitloos rijdende springruiters zitten ook niet in aparte rubrieken....

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 13:56

Lusitana schreef:
Zelf pleit ik voor de bitlozen juist gewoon tussen de rest te laten lopen zodat er geen aparte rubrieken hoeven komen en de opkomst van hen verder niet belangrijk is. Eentje meer of minder per rubriek is minder belangrijk dan geen of nauwelijks opkomst in een bitloze rubriek.


Klopt, ik denk dat grotendeels dit het liefste wil.
Maar als het kon, dan pas over een aantal jaar zei de knhs.

Nog een idee die ik via de mail kreeg:
Trommel een paar bitloze ruiters op, organiseer clinics. En organiseer die clinics juist op de 'normale' wedstrijden.
Of besluit met zijn allen om je actief te laten zien op bitloze wedstrijden. Door samen te werken wordt het voor meer mensen mogelijk.

Lusitana

Berichten: 22463
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:07

Ja. Organiseer je als groep bitloze dressuurruiters en laat je stem horen.
Een pauze nummer van bitloos dressuur, het liefst nog een pas-de-deux ofzo, een beetje op niveau, op een behoorlijk concours als Indoor Brabant zal heus wel indruk maken.
En dan geen fantasie kostumen en mooi tuig of aparte zadels, het moet juist serieus genomen worden en uit de "trutjes" sfeer getrokken.(Sorry dat ik het zeg, maar men denkt over het algemeen niet zo heel deftig over bitloze ruiters). Dus gewoon in strak dressuurkostuum.

Wellicht kan Moravita of andere klassiek dressuurstal wat betekenen. Die rijden normaal niet bitloos, maar het zal geen moeite kosten om klassiek dressuur bitloos te tonen.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 14:19

Als mensen zich geroepen voelen mee te doen, of andere ideeen hebben.... Dan via pb, want wil dit topic opzich wel voor de discussie houden.

Inderdaad goede ideeen Lusitana.
Heb de contacten van de grote wedstrijden, dus zelfs dat valt te regelen.
Maar eerst ideeen voor een goed programma.

Ik denk dat dit een goed plan is om de voorstanders een kans te geven om te laten zien hoe het ook kan, wat het plan is, en om zo uiteindelijk meer mensen te laten starten in de rubrieken.
Dat komt de organisaties ten goede, maar ook de knhs, en zelfs jezelf. Persoonlijk vind ik een concurrentie van 10 mensen namelijk niks.

Want heel eerlijk.......Tot een week terug wist ik echt niets van bitloos, vond ik het vreemd.
En in mijn omgeving merk ik ook dat mensen het eerst raar vonden, maar na mijn uitleg zeiden 'goh dat moet ik ook eens proberen.'

Het begint een beetje op een 'bitloos-reclame' topic te lijken, maar ik denk dat dat ook wel nodig is, mocht je het uiteindelijke doel willen bereiken. Namelijk de reglementen zo aan te laten passen dat iedereen zelf mag kiezen hoe hij/zij start.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:22

Goed bezig hier!
Ik stem absoluut voor, een goed gereden proef is een goed gereden proef. _/-\o_

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:25

daNiielle_ schreef:
Lusitana schreef:
Zelf pleit ik voor de bitlozen juist gewoon tussen de rest te laten lopen zodat er geen aparte rubrieken hoeven komen en de opkomst van hen verder niet belangrijk is. Eentje meer of minder per rubriek is minder belangrijk dan geen of nauwelijks opkomst in een bitloze rubriek.


Klopt, ik denk dat grotendeels dit het liefste wil.
Maar als het kon, dan pas over een aantal jaar zei de knhs.

Nog een idee die ik via de mail kreeg:
Trommel een paar bitloze ruiters op, organiseer clinics. En organiseer die clinics juist op de 'normale' wedstrijden.
Of besluit met zijn allen om je actief te laten zien op bitloze wedstrijden. Door samen te werken wordt het voor meer mensen mogelijk
.


Dat is precies wat ik bedoel!! Laat je horen en zien, daar bereik je echt het meeste mee geloof me. De KNHS en co moeten jullie opgaan merken zodat ze inzien dat het wel interessant is! Zet zoveel mogelijk 'acties' op touw en laat je overal zien en horen :j

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:27

Ik denk dat het toestaan op wedstrijden mensen aanspoort.. Niet veel mensen rijden bitloos.
Als jij op wedstrijd een hoop ruiters bitloos ziet rijden spoort dat meer aan als dat je dat nooit iemand ziet doen.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:16

Het is een beetje het kip en het ei verhaal. Ik begrijp dat hoe meer aandacht je er aan geeft en hoe meer je bitloos laat zien in alle disciplines met steeds meer mensen dat men dan eerder geneigd is eventuele regelgeving aan te passen als daaruit blijkt dat de animo er wel degelijk is ;).

Maarrrrr het feit dat er landelijk slechts een paar wedstrijden zijn waar bitloos starten gedoogd wordt, weerhoudt mij er wél een beetje van om te starten :o. Ik wil best paard de trailer op zetten en een klein uurtje rijden voor een wedstrijd maar ik ga toch écht niet 200km rijden omdat ik zonodig bitloos wil rijden. Dat doe ik paardlief, mezelf en grooms etc niet aan. Het moet wél leuk blijven en dat is het dan voor mij niet meer (om over de kostenpost nog maar te zwijgen) |( .

Overigens ben ik wél meer dan bereid, mocht daar vraag naar zijn, om bekendheid te geven aan bitloos rijden door mee te rijden in een bitloze presentatie op een evenement hoor dus mocht dat een keer nodig zijn; count me in :j . Ik heb 2 volledig bitloos gereden paarden in de aanbieding.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 15:43

28 juni komt er een persbericht uit van de knhs over bitloos rijden. :)