Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:38

De grens zou van mij verlaagd mogen worden van 30 naar 25 graden. En dan ook voor de officials ;)
Bij het springen zou het van mij helemaal veranderd mogen worden. De ruiters die met bp rijden, hoeven geen jasje meer aan.
En anders ook alleen boven de 25 gr. jasje uit.

persoonlijk vind ik zonder jasje niet erg netjes staan, maar dat is niet waar het om gaat in de sport natuurlijk. Zeker als de plastron niet helemaal goed vastgespeld zit, en er dus van die flappers over de schouders naar achteren waaien, en dan vaak nog een stuk van de blouse uit de broek, dan vind het geen pan. Jammer genoeg wordt daar vaak weinig aandacht aan besteed door de ruiters in zomertenue. Het lijkt wel of met de toestemming van zomertenue, alle grenzen m.b.t. de kleding een beetje vervagen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:45

@ fitzroy, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je zelf als jurylid gekleed gaat met deze zomerse temperaturen?

Ik had dit weekend een drie kwart pantalon aan met een blouse met korte mouwen.

Ik heb geen enkele andere official gezien met eenlange pantalon,colbert oid.

Als jij verwacht van de deelnemers met deze temperaturen een jasje te dragen, dan draag je hm zelf toch immers ook?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:49

texelse schreef:
De grens zou van mij verlaagd mogen worden van 30 naar 25 graden. En dan ook voor de officials ;)
Bij het springen zou het van mij helemaal veranderd mogen worden. De ruiters die met bp rijden, hoeven geen jasje meer aan.

persoonlijk vind ik zonder jasje niet erg netjes staan, maar dat is niet waar het om gaat in de sport natuurlijk. Zeker als de plastron niet helemaal goed vastgespeld zit, en er dus van die flappers over de schouders naar achteren waaien, en dan vaak nog een stuk van de blouse uit de broek, dan vind het geen pan. Jammer genoeg wordt daar vaak weinig aandacht aan besteed door de ruiters in zomertenue. Het lijkt wel of met de toestemming van zomertenue, alle grenzen m.b.t. de kleding een beetje vervagen.

Dat laatste vind ik dus zo jammer. Een zomertenue, prima... maar laat het dan ook echt een tenue zijn en niet 'iemand die zijn jasje uitgetrokken heeft'. Dan heb ik er een stuk minder moeite mee.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:50

Ik zou het ook graag verlaagd zien tot 25 graden, je zit toch helemaal ingepakt behalve je gelaat. Ik snap trouwens niet wat het probleem zou zijn om dit te doen. Zeker als je bekijkt wat er de laatste jaren reglementair is verandert tav van het tenue, ik vind de kleurtjes en toeters en bellen veel schokkender persoonlijk.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:53

Vjestagirl schreef:
Tsja... Je doet t vrijwillig. Je kunt ook besluiten niet te starten als het zo warm is.

Ik heb gisteren 3 uur in een full-body konijnenpak gezeten, inc bonten muts met oren erop. Alle delen van mijn lichaam die vrij waren (handen en gezicht) waren voorzien van meerdere lagen professionele smink. En ik heb die 3 uur ook rondgerend, gehuppeld en gedanst. Serieus, daarna valt alles mee. Dus tip: als je je wedstrijdjasje al warm vindt: probeer een paashaaspak.

Ja.... dus.... In de Sahara is het zeer waarschijnlijk nog veel warmer 8)7

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:56

_Arwen_ schreef:
texelse schreef:

Dat laatste vind ik dus zo jammer. Een zomertenue, prima... maar laat het dan ook echt een tenue zijn en niet 'iemand die zijn jasje uitgetrokken heeft'. Dan heb ik er een stuk minder moeite mee.

Helemaal mee eens. Als je ziet wat er vaak onder een jasje gedragen wordt, springen de tranen in je ogen.
Over de mouwen van het zomertenue ontstaan de meeste misverstanden. Deelnemers zonder mouwtjes, aangeknipt mouwtje etc. dat mag niet volgens de regels. Het hoort echt een mouw(tje) te zijn, kort of lang, dat wordt niet expliciet omschreven, maar wel een mouw. Als je als official een opmerking over maakt over een niet correct zomertenue heb je het al snel gevreten, terwijl een opmerking over een niet correct gewoon tenue wel geaccepteerd wordt.

Als official hou ik zelf ook altijd mijn jasje aan zolang er geen zomertenue afgekondigd is. En zelf heb ik er ook wel eens bij de federatievertegenwoordiger op aan gedrongen om het toe te staan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:59

@attutide: ik zit met deze temperaturen in de auto met lange broek en blouse en colbert.

Ik vind het raar dat iedereen mij kortzichtig noemt terwijl ik een normale vergelijking trek.
De een kan niet tegen warmte, de ander niet tegen kou en zich hier ook niet op kleden. Dat is de enige vergelijking die ik maak. De situatie is dus hetzelfde, alleen moet je warmte door kou vervangen.
Ik kies er dan vervolgens voor om me af te melden omdat ik niet normaal kan functioneren met kou. En dat zouden mensen die extreem last hebben van de warmte dus ook kunnen doen.
Ik snap persoonlijk niet dat jullie dat niet begrijpen. Verder trek ik me uit deze discussie terug, want het lukt me maar niet om duidelijk te maken waar het om gaat. Bepaalde seizoenen brengen nu eenmaal bepaalde weersomstandigheden met zich mee. Kun je hier niet tegen, dan is het aan jezelf om daar wat mee te doen en niet de zwarte piet neer te leggen bij de KNHS of juryleden.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 11:59

yvonnepuntnl schreef:
Wat mij betreft hoeft de regeling ook helemaal niet versoepeld te worden. Ben het helemaal met 'Jury' eens. Zo'n jasje hoort er nu eenmaal bij!
Ik heb gisteren nog een fotoshoot gedaan, en dat meisje deed haar jasje aan omdat ze het zo mooi vindt. Zo zou iedereen er in de ring ook over moeten denken.
Overigens is het zo, dat maar weinig dressuurruiters zonder jasje starten, wanneer zomertenue is toegestaan. De meesten doen hem dat toch maar even aan voor die 7 minuutjes. Staat ook veel netter!

ja hier ben ik het ook mee eens.
vorig jaar werd het ook wel eens toegestaan waar ik ben gestart en toen ben ik zelf toch maar mét jasje gestart. Vind het er gewoon bij horen en vind het netter uitzien :)

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:04

Fitzroy schreef:
@attutide: ik zit met deze temperaturen in de auto met lange broek en blouse en colbert.

Ik vind het raar dat iedereen mij kortzichtig noemt terwijl ik een normale vergelijking trek.
De een kan niet tegen warmte, de ander niet tegen kou en zich hier ook niet op kleden. Dat is de enige vergelijking die ik maak. De situatie is dus hetzelfde, alleen moet je warmte door kou vervangen.
Ik kies er dan vervolgens voor om me af te melden omdat ik niet normaal kan functioneren met kou. En dat zouden mensen die extreem last hebben van de warmte dus ook kunnen doen.
Ik snap persoonlijk niet dat jullie dat niet begrijpen. Verder trek ik me uit deze discussie terug, want het lukt me maar niet om duidelijk te maken waar het om gaat. Bepaalde seizoenen brengen nu eenmaal bepaalde weersomstandigheden met zich mee. Kun je hier niet tegen, dan is het aan jezelf om daar wat mee te doen en niet de zwarte piet neer te leggen bij de KNHS of juryleden.

dat is helemaal waar!

Je kiest er uiteindelijk zelf voor om wel of niet te starten (niet de KNHS of de juryleden) en inderdaad als je niet tegen bepaalde weersomstandigheden kunt, kun je misschien beter besluiten om dan maar even niet te starten.

FriesWytske

Re: Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:08

Hoe hebben mensen dat in de zuidelijke landen dan. Op foto's daarvan zie ik ze ook gewoon in jasje rijden. En hoe drukker je je er om maakt hoe warmer je het hebt. Gewoon niet aan denken tijdens het rijden scheelt vaak ook al een heel stuk.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:12

ambre schreef:
Duidelijke oververhitting van de hersenen dus.En dan heb ik nog een dun jasje....

Maar wat ik me dan afvraag, zou het dan echt aan dat ene dunne laagje stof liggen die je een paar minuten aan hebt? Als je zo beroerd wordt door de warmte met een dun jasje, zal je zonder dat ene laagje ook wel beroerd worden lijkt mij!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:14

Boras schreef:
Oh daar wil ik wel op ingaan. Als ik het warm heb tijdens mijn werk en ik draag een wollen jas, dan trek ik dat uit. .

De tijd van wollen jassen ligt echter al zeker 15 jaar achter ons. Je kunt tegenwoordig hele fijne lichte jasjes kopen van moderne stoffen. Een goed ademend shirt eronder en je overleeft die 7 minuten in de ring echt wel. Je kunt je dus kleden op warm weer zonder tekort te doen aan de kledingregels.

Je moet ergens een grens trekken en die grens is nu op 30 graden gesteld. Bovendien kan de federatievertegenwoordiger altijd besluiten om van de regels af te wijken en zomertenue toe te staan.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:16

ik rij geen dressuurwedstrijden (sterker nog, rij op dit moment helemaal geen paard meer) maar heb wel voorgaande jaren carroussel wedstrijden gereden..
kan je vertellen, dat is echt geen pretje hoor..
in de bloedhitte, in een binnenbak (is nou eenmaal altijd binnen), 16 paarden en amazones die zich kapot zweten, en dan een proef moeten rijden van ongeveer 15 minuten lang. doorgaans ook nog eens in zo'n goedkoop wedstrijdjasje wat van plastic gemaakt lijkt te zijn.
een zomertenue zou daar echt zeer welkom zijn vind ik.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:17

jori_X schreef:
ambre schreef:
Duidelijke oververhitting van de hersenen dus.En dan heb ik nog een dun jasje....

Maar wat ik me dan afvraag, zou het dan echt aan dat ene dunne laagje stof liggen die je een paar minuten aan hebt? Als je zo beroerd wordt door de warmte met een dun jasje, zal je zonder dat ene laagje ook wel beroerd worden lijkt mij!

het maakt al heel veel verschil omdat ik anders alleen een blouse aan heb met korte mouwen en voor de proef trek ik mijn jasje dan aan.
dan heb je nog een extra laag over de blouse heen en het jasje heeft lange mouwen, het maakt wel degelijk een verschil uit tussen met of zonder jasje erover heen.
en ookal is dat een heel dun jasje (ik heb er 4 omdat ze zo dun en luchtig zouden zijn, toch heb ik er last van)

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:22

Maar zoals sommigen hier beweren beroerd te worden van het warme weer (wat natuurlijk kan :j ), kan ik me haast niet voorstellen dat als je een dun jasje en een ademende blouse draagt, je van de paar minuten een dun laagje stof extra zo hondsberoerd wordt. Natuurlijk heb je het altijd warmer met meer kleding, maar met de kleding die je tegenwoordig hebt zou je het toch 7 minuten uit moeten kunnen houden. Als je dat niet kan, zou dat dan echt aan dat dunne jasje liggen? Of kan je lichaam dan sporten met die temperaturen niet aan?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:28

als ik in de proef zouder jasje rijd, kan ik mijn warmte veel sneller kwijt, voel ik door de beweging een windvlaagje over me armen enzovoort waardoor ik me gewoon veel fitter voel.
zo'n dun jasje maakt inderdaad al een wereld van verschil als je hem wel of niet aan hebt.
in die 7 minuten verricht je toch enige inspanning in en met de warmte die je dan moeilijke kwijt kan raak je soort van oververhit.
Ik ben wel eens gewoon flauw gevallen omdat ik dus oververhit was en van paard flauwvallen is echt niet fijn.
thuis blijf ik ook gewoon oefenen met dit warme weer om me lichaam er meer aan te laten wennen maar als ik dan gewoon een hempje aan heb gaat alles prima maar als ik een vest er over heb ofzo voel ik me al gauw beroerd.
dus van mij mag de regeling wel versoepeld worden en iedereen is daarin vrij om te kiezen wat die wilt.
de sport moet/ mag toch voor iedereen toegankelijk zijn dus waarom zeggen dat die mensen zich dan maar af moeten gaan melden, dat vind ik niet netjes om me dan af te melden.
ik geef me een aantal weken van te voren op en in nederland weet je dan echt niet wat voor weer het worden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 14:48

En het is ook geen 7 minuten.Je trekt het jasje aan en rijdt dan nog eventjes.Dus al gauw een 15 minuten en als je daarna nog een proef moet die er snel achteraan komt dan trek je je jas ook niet uit.
Gewoon een net zomertenue,met geen mogelijkheid tot misverstanden.Lijkt mij prima,ik zie tennissers ook niet met lange broek en blouse met stropdas.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:07

De foto in het profiel van ambre in zomertenue vind ik netjes. :) Zo is het nog wel echt een tenue en geen flodderig ding met een wapperende plastron.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:14

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wat staat er nu dan in de regelementen wat betreft zomertenue? :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 16:02

Bellarose schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wat staat er nu dan in de regelementen wat betreft zomertenue? :)

Dat is pas toegestaan als het >30 graden is én als de federatievertegenwoordiger toestemming geeft.

Helaas is de manier waarop ermee omgegaan wordt per wedstrijd, per regio en zelfs per discipline verschillend. Hier in de omgeving (brabant/noord-limburg) is het op de wedstrijden die ik rijd meestal zo dat de springers vanaf nu tot en met augustus in zomertenue rijden muv kampioenschappen. Ik heb als dressuurruiter vorig jaar welgeteld één keer in zomertenue mogen starten. Ik heb toen ook eens een topic geopend en toen bleek dat bepaalde dagen het merendeel van de wedstrijd dus wel in zomertenue verreden werd, maar bij mij toevallig niet. En dat is dus voor een groot deel waar ik me aan stoor, de willekeur waaraan je overgeleverd bent. Ik wil me niet afmelden omdat ik bij 32 graden van mn stokje ga in al die kleding, en ja, dat jasje maakt echt zoveel verschil, thuis met trainen heb ik namelijk nergens last van. Als ik ervan uit kan gaan dat ik vanaf, zeg 27/28 graden, altijd met zomertenue mag rijden, heb ik geen probleem. Maar de grens ligt nu bij 30 graden, waardoor je met en beetje pech met 32/33 graden nog steeds in je jasje rondhobbelt. Trek die grens wat omlaag, stel eens duidelijke regels en zorg dat iedereen zich daar ook aan houd...Bepaal desnoods als KNHS zijnde zelf dmv een berichtje op de website oid of er die dag al dan niet in zomertenue gereden mag worden, dan weten we tenminste waar we aan toe zijn.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:18

ik heb gister nog gejureerd,
en er werd gevraagd voor zomer tenue, ik heb het niet toegestaan.
Ik vind dat de amazones, best met jasje kunnen rijden die 2 x 7 min.
Als het weken achter elkaar 25 + aan temperaturen is dan wordt het een beetje een ander verhaal.
maar om nu gelijk bij de eerste de beste lekkere zomerse week in NL in zomer tenue te gaan rijden daar ga ik dus als jury niet in mee :+
daarnaast start ik zelf ook dus weet heus wel dat het even warm is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:30

abcde schreef:
Als het weken achter elkaar 25 + aan temperaturen is dan wordt het een beetje een ander verhaal.
maar om nu gelijk bij de eerste de beste lekkere zomerse week in NL in zomer tenue te gaan rijden daar ga ik dus als jury niet in mee :+

Ik vind dit een hele vreemde redenatie...dus als het deze temperatuur al vier weken is, mag het wel, maar omdat het nu pas net zo warm is, mag het niet? Het is toch even warm?? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 18:46

_Esther_87_ schreef:
abcde schreef:

Ik vind dit een hele vreemde redenatie...dus als het deze temperatuur al vier weken is, mag het wel, maar omdat het nu pas net zo warm is, mag het niet? Het is toch even warm?? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Nee hoor, je hebt helemaal gelijk :)
Ook hierom lijkt het me beter dat er eenduidige regels zijn waarover is nagedacht.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:08

dat er verschil tussen springen en dressuur is komt ook doordat het anders is omschreven in het disciplinair reglement. bij dressuur staat een temperatuur grens namelijk die 30 graden, terwijl bij springen staat dat het zomertenue (zonder rijjas) mag bij extreme warm weer. het laatste is natuurlijk er subjectief en kan naar eigen mening worden toegepast en kan makkelijk mee worden om gegaan.

overigs vind ik het regelement best duidelijk over de mouwen ze zijn lang of kort. en onder kort versta ik dan niet degene die niet over je schouder vallen, maar het t-shirt/polo lengte.

het probleem is eigenlijk heel eenvoudig op te lossen door er voor te zorgen dat er een luchtiger net verenigingstenue is.

ik ben van mening dat regels gehandhaafd moeten worden, dus in dit geval 30 graden in de ring is NET zomertenue, is het geen 30 graden in de ring dan is het jasje aan.
dan wel wat offtopic, maar is al een paar keer voorbij gekomen. ik ben ook voorstander dat traditie gehandhaafd blijven, dus ook een fastoenlijk, goed geklede prijsuitreiking en parades. en het gewoon binnen komen in de lager klasses

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 19:37

Denk ook erom dat ruiters in Hong Kong de olympische spelen ook de rijjas aan hebben terwijl daar echt heel stuk warmer en vochtiger dan hier in Nederland. Daarom vind ik dat we niet moeten klagen als er geen zomertenue is bij onder 30 graden.