Wie rijd er in de B met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Christina

Re: Wie rijd er in de B met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:22

Ah vandaar !
Da's wel zuur zo'n blessure :( duurt altijd zo lang :( sterkte daar nog mee!

Ik gebruik m'n zweep ook heel zwak :+ , en steeds iets minder zwak afhankelijk van de (/geen) reactie van het paard. Ik ken gelukkig geen paard dat ik hárd moet "slaan".

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:18

M_D_H schreef:
echt waar :))
dit omdat je met (bij goed gebruik) een wieltje laat rollen over het lichaam en zo een grote vlak bestrijkt daardoor is het minder "pijnlijk" dan en stomp knop spoortje die altijd al op de zelfde plaats prik(want daar prik je mee en met een wieltje rol je :)) is dat "pijnlijker"

Klopt. Een wieltje draait, een stomp spoortje stompt echt.
Een draaiend wieltje voelt aan als even flink kietelen zeg maar.

koekimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:50

ik rij in de b met sporen, maar dat is omdat ze dat altijd gewend is geweest en met de f-proeven als ik die soms rij, dan rij ik ook gewoon met sporen

fysio_juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:07

Natuurlijk stel je het gebruik van zweep en sporen het liefst zo lang mogelijk uit, maar bij een vlechmatiek paard zit je vaak toch met een verlies van impuls als je het met kuitdruk alleen niet red. Sowieso zit er veel verschil in B- ruiters, sommigen moeten echt even snel de B door met hun nieuwe paard om op hun eigen niveau te komen. De combinatie kan dan vaak al veel meer en rijden met sporen is dan toch verantwoord. Beter 1 x prikken dan 10 x schoppen....

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:31

ik rijd soms met hele kleine knopsporen maar liever niet. Het is de B nog maar. Een paard voelt al als er een vlieg op de huis zit dus voelt de hulp ook toch?
dus ik vind het een beetje onzin omdat al in de B te doen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 17:15

het is de B maar???sorry maar wat heeft dat er mee te maken?
sommige mensen in de B gaan verantwoordelijker met de sporen om dan iemand in de M of Z.
ik prik liever even 1x dan 10 keer schoppen.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 18:52

Ik reed toen wel met sporen (maar ik reed natuurlijk wel bij de pony's ) maar dat was omdat Ollie 4 jaar niet echt op nivo getraind was zegmaar,Hij was zo sloom als wat en nagevelijk lukt ons wel , maar niet genoeg.En z'n achterhandje ging er wat moeilijker onder..

Als ik nu gevraagt word of ik een B proefje kan doen , zou dat makkelijk zonder sporen lukken..

Mijn moeder rijd ook bij de paarden B dressuur.Maar wij hebben een GROTE fries die liever lui dan moe is ;)
Maar sinds een tijdje rijd ze dus ook gewoon zonder sporen , en dat gaat eigenlijk nog beter ;D

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:38

Ik rijd nooit met sporen, zeker niet in de B!

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:43

ik wist ook niet dat je in B mocht starten met spoor hoor
en inderdaad prima om met spoor te rijden zolang je benen onder controle hebt ;-) (= mijn mening) +:)+

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:44

maybe2 schreef:
sommige mensen in de B gaan verantwoordelijker met de sporen om dan iemand in de M of Z.

daar ben ik met je mee eens. Maar in de B heb je niet echt oefeningen waar je het echt mee nodig hebt toch?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:45

Gipsylover schreef:
Ik rijd nooit met sporen, zeker niet in de B!

zeg nooit nooit ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:46

ismy schreef:
maybe2 schreef:

daar ben ik met je mee eens. Maar in de B heb je niet echt oefeningen waar je het echt mee nodig hebt toch?

niet echt...
maar het ligt denk ik ook wel aan het paard waar je mee rijd :)
die van mij komt graag om hoog(vooral op concours :+)
dat was voor mij de reden om spoortjes om te doen(heb ik overgens pas bij de l gedaan :)))

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:57

M_D_H schreef:
ismy schreef:

niet echt...
maar het ligt denk ik ook wel aan het paard waar je mee rijd :)
die van mij komt graag om hoog(vooral op concours :+)
dat was voor mij de reden om spoortjes om te doen(heb ik overgens pas bij de l gedaan :)))

oke ja dan geef ik toe dat het handig kan zijn.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:58

Ik rijd mijn paard thuis altijd zonder sporen, zodat hij fijn op de hulpen gaat staan. Op concours/les/oefenspringen, rijd ik altijd met een spoortje van 1cm.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:06

Poeh, wat een discussie hier. Sporen en zweep kan je op elk niveau gebruiken, mits correct gebruikt! Of sporen nodig zijn op een paard hangt ook van het type paard af. En wielen kunnen evenals stompe sporen heel wat schade toebrengen bij verkeerd gebruik. Helaas worden sporen eerder als extra 'aandrijfmiddel' gebruikt dan voor verfijning van de hulpen, omdat het paard al afgestompt is door zwabberende benen van de ruiter. Tenminste dat is wat ik vaak zie in de praktijk.
Ik rijd mijn M2 paard en Z1 paard thuis vaker zonder dan met sporen, op wedstrijd gaat er zo'n klein knopspoortje om.. Het overgrote deel hoor je toch te rijden op de binnenkant van je kuit en op je zit ;-)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:07

livvy, als je goed had gelezen zij ik ook mist goed gebruikt ;)

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:16

Ik heb goed gelezen en ik sprak in het algemeen ;) Gewoon omdat ik hoop dat nu niet gelijk iedereen wielen gaat aanschaffen, want wielen vereisen een heel stil been wil het vriendelijker zijn...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:21

dat is zo :))
maar ik ben van mening dat gladde wieltjes bij een bewegende been minder schadelijk zijn als knopjes :)

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:28

Iedereen moet het zelf weten natuurlijk, maar ik vind het zelf niet nodig, zeker niet in de B. Rij inmiddels M1 en nog steeds zonder spoor, ten eerste omdat ik m'n benen nog niet zo stil kan houden als ik wil, en anders teveel eraan zit, en ten tweede omdat ik prima zonder kan rijden, dus ik zou niet weten waarom ik ze om zou doen..

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:03

Ik rijd wel met sporen omdat mijn paard liever lui dan moe is :Y)
Kan mijn benen ook redelijk stil houden dus ben ook eerlijk met mijn spoor!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:05

het ligt inderdaad gewoon aan hoe je paard is,het is ook gewoon ter verfijning van je beenhulpen,als ik bv.geen stil been had dan had ik dat ook niet gedaan.ik heb wel eerst met mijn instructrice overlegt.
ik rij bv. niet met een zweep,daar wordt mijn paard helemaal gek van.dat zal misschien op den duur ook wel wennen,maar ik vind het zelf niks rijden als ik ook nog een zweep in mijn handen heb.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:24

Volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald..
B zegt nl niks over het paard en de ruiter.. B zegt alleen wat over klassering op wedstrijden.

Zo is er ook verwarring tussen verfijning..
Een spoor is om de hulpen te verfijnen, niet om te helpen bij moeilijkere oefeningen..

Dus ja.. ik verfijn mijn hulpen ook, ookal start ik mijn jonkie in de B :+

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:55

Ik rijd ook niet met sporen, toen ik mijn paard zadelmak ging maken heb ik er ook voor gekozen om haar vanaf dat moment aan mijn been te rijden en niet met een spoor.
Een tijd terug heb ik hier ook een topic over geopend, dat ik niet snap dat ik de enigste ruiter was in de B zonder spoor, sommige zullen zeker wel een spoortje nodig hebben, maar andere ook zeker niet.
TJaa eigen keuze, maar ik wil in de B echt niet met een flink wieltje rijden, het zou eruit zien, dadelijk reageert ze helemaal niet meer op mijn been, nee daar pas ik voor.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:07

Ik rij niet met sporen want ik vind van mezelf dat ik mijn voeten niet stil genoeg hou en dan zit ik hem constant te irriteren.

Nee hoor.. het gaat prima zonder. Als hij niet voldoende reageert op mijn been krijgt hij een tikje bij met de zweep.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:11

ik was met sporen begonnen omdat de mijne echt soms niet voorruit te krijgen was, vooral in draf viel hij constant terug.. Dus ik constant been geven.
Maar heb sinds woensdag een nieuwe instructeur.. en direct is duidelijk dat ik die sporen helemaal niet nodig heb!
ik moest mijn paardje alleen even duidelijk maken dat kuitdruk met beide benen naar voor is!