Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

Re: Sporen sporen en nog meer sporen die ik zie! Jullie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 17:32

@ sporter, gelukkig wel :D

@ M_D_H dat het er proffesioneler uitziet kan ik niet zeggen, dat het de laars siert jaa dat misschien wel.
Veel mensen zijn het al zo lang gewend die spoor om de laars, dat het een gewoonte is.
En ik vond het voorheen ook mooi. Maar ik heb er goed overnagedacht (en niet lang haha) dat is het veel
beter en proffesioneler vind wanneer mijn paard goed aan mijn been is.
Wat ik wel met jou eens ben, is dat het er inderdaad niet uitziet wanneer een ruiter constant met zijn/haar been zit te schoppen. Maar dat is het paard ook niet goed aan het been.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 17:33

maradhja schreef:
@ sporter, gelukkig wel :D

@ M_D_H dat het er proffesioneler uitziet kan ik niet zeggen, dat het de laars siert jaa dat misschien wel.
Veel mensen zijn het al zo lang gewend die spoor om de laars, dat het een gewoonte is.
En ik vond het voorheen ook mooi. Maar ik heb er goed overnagedacht (en niet lang haha) dat is het veel
beter en proffesioneler vind wanneer mijn paard goed aan mijn been is.
Wat ik wel met jou eens ben, is dat het er inderdaad niet uitziet wanneer een ruiter constant met zijn/haar been zit te schoppen. Maar dat is het paard ook niet goed aan het been.

dan heb je neit goed gelezen wat ik zei :n

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 17:50

hmm miss overheen gelezen, had het globaal gelezen :o

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:38

nou ik heb gister zonder spoor gereden en zal nu ook geen spoor meer dragen als het niet nodig is. Mijn (bijrijd)paard is heel licht aan het been dus het is ook helemaal niet nodig. ik ben echt blij dat ik nu zonder spoor rijd en ik schop ook niet constant :D

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:01

Heb het topic niet helemaal gelezen, maar wou toch even reageren.

Bij mijn oude pony ben ik met sporen gaan rijden in de L zodat ik mijn hulpen kon gaan verfijnen.
Mijn nieuwe paardje rijd ik nu B en rijdt alleen op wedstrijd en heel soms in de training met spoortje, want soms wil hij naar binnenvallen en krijg hem dan niet in de rechtergalop. Tijdens de training kan ik dit gewoon oplossen, maar tijdens een proef moet het natuurlijk echt op dat moment gebeuren en dan is het handig als je even het spoortje er in kan prikken.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:37

ik wou dat ik zonder spoor kon rijden :\ ben eigenlijk helemaal geen voorstander van hulpmiddelen ..

waarom ik dan met spoor rijd? Haflinger die hiervoor op zorgboerderij de prut in is gereden en níet aan het been te krijgen is/was.

Langzaam is dat al veel beter geworden maar met spoortje heb ik nu toch nét dat tikkeltje meer. ik kan kiezen: steeds moeten drijven tot ze een keer afgestompt is en het overgaat op drijven en een schopje of gewoon met spoortje en bij geen reactie een keer prikken.

dat drijven en een schopje had ik het eerste jaar heel erg en na veel training en later een spoortje erbij heb ik dat redelijk kunnen oplossen. Ook zonder spoortjes kan ik nu al best fijn rond rijden maar mét heb ik net wat meer te zeggen :)

maar ik zie wat je bedoeld: ik zie zelfs kleine kinders op a pony'tjes met zweepjes en spoortjes de paardjes in galop schoppen en slaan.

lijkt me niet de bedoeling :n die kinderen zijn zich er echter niet van bewust, de ouders zijn hier het probleem

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:00

Jammer genoeg zie je vaak kleine kinderen met sporen, geef ze dan liever alleen een zweep of leer ze met stille beentjes te rijden, maar wat ook weer moeilijk is met die korte beentjes of als ze erg in de groei zijn.
En jammer genoeg zie je ook veel te vaak kleine pony's, met kleine bitten en veel te zware en scherpe bitten!
Idd, de ouders/trainers doen dit in meeste gevallen. Leer die kinderen gewoon paardrijden ! En als de pony te heet is leer je hem daarmee omgaan, of een bravere pony te kopen.

Ik hou er meer van als men het zo simpel mogelijk houden..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:06

misssixty schreef:
Mn 3jarige rijd ik sinds gister met een klein knopspoortje en een klein springzweepje.
Merrie viel hele tijd door mijn binnenbeen en ik moest steed behoorlijk hard schoppen om normaal door de hoeken te rijden.
Het zweepje gebruik ik als extra aanwijzing als ze naar voren moet.
Ze moet als jonkie toch voornamelijk voorwaarts gereden worden.
Met het kleine spoortje hoef ik haar maar 1x licht aan te drukken en is de reactie veel groter.

Dit is ook de reden dat ik met spoor rijd. Mijn haflinger reageert prima op het been wanneer ik voorwaarts wil.
Ik heb er een zweepje bij omdat hij af en toe wat lui is en een tikje reageert hij goed voorwaarts op.
Meestal is 1 tikje genoeg en gooi ik het zweepje dan weg.

Helaas valt hij wel makkelijk door mijn binnenbeen in de wendingen, snapte het zijwaartse ook niet helemaal.
Op een zweep reageert hij alleen maar voorwaarts, dus dat was geen optie.
Schoppen ben ik niet van.
Dus een spoortje om gedaan. Zo kan ik hem net wat beter bereiken, hulpen komen duidelijker door.
Met als gevolg dat hij netjes buigt om mijn binnenbeen, zijwaartse hulp nu ook begrijpt.
Ik rij overigens met een grof wieltje en rij nog steeds gewoon op been.
Alleen kan ik nu wel iets duidelijker zijn door het spoortje, wanneer dat nodig is.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:09

Maar, er zijn natuurlijk ook nog mensen die een spoortje om hebben voor die ene keer dat die wél nodig is en verder dan dingetje er maar bij hangt. Zo heb ik echt totaal géén spoor nodig om vooruit te rijden of actief te rijden(is mijn kuit alleen al bijna te veel) maar op het moment dat die weer eens iets uitvreet dan vind ik het wel fijn dat ik alleen door met mijn spoor aan te raken hij zich een hoedje schrikt en weer op mij let. En zo zijn er genoeg mensen die met spoor rijden en gewoon precies weten wat ze er mee doen.
Maar daar tegen over klopt het dat er te veel zijn die met spoor rijden om uberhaupt vooruit te komen. Tsja...wat zal ik daar over zeggen? Niks, dat heeft iedereen al gedaan;) (ben het totaal met ze eens!)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:14

Ik vind het vooral sneu als ik mensen zie die continue zitten te schoppen, noem dat de vogeltjes dans hihi en dna ook nog eens een spoor om hebben!
De vogeltjesdans is al een paar zitten te pesten en dan ook nog eens dat geprik continue, ik zou echt zwaar nijdig worden denk ik.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:16

paard wat ik rij heb ik dus echt geen sporen bij nodig,zelfs op een minder goede dag is 1 x corrigeren met een iets hardere beenhulp genoeg om hem weer goed aan het been te krijgen.

ik heb nu juist geleerd dat je alleen moet drijven wanneer het nodig is.
onbewust dreef ik namelijk elke pas...nu houd ik mijn benen gewoon af en wanneer hij niet reageerd op been dan geef ik een dusdanige harde beenhulp dat hij vooruit schiet en dan weer benen af.
als hij dan weer langzamer gaat weer 1 x harde beenhulp en weer benen af.
binnen notime heb je ze dan goed aan de hulpen.

ponygirl11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:37

ik rij niet met sporen.
maar bij mijn vroegere verzorgpony moest dat wel, terwijl het niet eens nodig was.
ik ben nu wel gestopt met die verzorgpony omdat de eigenaar er zelf ook voor kon zorgen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:57

M_Vainqueur schreef:
Maar, er zijn natuurlijk ook nog mensen die een spoortje om hebben voor die ene keer dat die wél nodig is en verder dan dingetje er maar bij hangt. Zo heb ik echt totaal géén spoor nodig om vooruit te rijden of actief te rijden(is mijn kuit alleen al bijna te veel) maar op het moment dat die weer eens iets uitvreet dan vind ik het wel fijn dat ik alleen door met mijn spoor aan te raken hij zich een hoedje schrikt en weer op mij let. En zo zijn er genoeg mensen die met spoor rijden en gewoon precies weten wat ze er mee doen.Maar daar tegen over klopt het dat er te veel zijn die met spoor rijden om uberhaupt vooruit te komen. Tsja...wat zal ik daar over zeggen? Niks, dat heeft iedereen al gedaan;) (ben het totaal met ze eens!)

dat is ook mijn reden van een spoortje :j
die van mij wil b.v. nog wel eens omhoog komen, en als ik hem dan een tik met de zweep zou geven dan slaat hij juist achterover(de zweep pikt hij niet altijd) prik ik hem ff vlug met mijn spoortje schrikt hij zich een hoedje en staat hij zo weer op de grond :))
ideaal dus...
(dit is een v.b., die kleine draak vreet nog veel meer uit waar een spoortje wel praktisch bij is en een zweepje dus niet :P)
voor de rest rij ik hem ook alleen op mijn been...

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:20

M_D_H schreef:
M_Vainqueur schreef:
Maar, er zijn natuurlijk ook nog mensen die een spoortje om hebben voor die ene keer dat die wél nodig is en verder dan dingetje er maar bij hangt. Zo heb ik echt totaal géén spoor nodig om vooruit te rijden of actief te rijden(is mijn kuit alleen al bijna te veel) maar op het moment dat die weer eens iets uitvreet dan vind ik het wel fijn dat ik alleen door met mijn spoor aan te raken hij zich een hoedje schrikt en weer op mij let. En zo zijn er genoeg mensen die met spoor rijden en gewoon precies weten wat ze er mee doen.Maar daar tegen over klopt het dat er te veel zijn die met spoor rijden om uberhaupt vooruit te komen. Tsja...wat zal ik daar over zeggen? Niks, dat heeft iedereen al gedaan;) (ben het totaal met ze eens!)

die van mij wil b.v. nog wel eens omhoog komen, en als ik hem dan een tik met de zweep zou geven dan slaat hij juist achterover(de zweep pikt hij niet altijd) prik ik hem ff vlug met mijn spoortje schrikt hij zich een hoedje en staat hij zo weer op de grond :))
ideaal dus...
(dit is een v.b., die kleine draak vreet nog veel meer uit waar een spoortje wel praktisch bij is en een zweepje dus niet :P)

Ooh nou, dat omhoog komen zal dan wel iets met diezelfde gevoeligheid te maken hebben ofzo:P Dat is een van de uitvreet acties:P Met zweepje nog nooit echt geprobeerd, hij is er als de dood voor:O dus denk dat die totaal in paniek raakt als ik daar ineens mee kom aanzetten.

Moondancer12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:41

Ik rijd ook met sporen en zal dit als ik komend jaar wedstrijden ga rijden ook blijven doen, dit vooral omdat mijn pony een gruwlijke hekel heeft aan gewoon been en aan de zweep en op een hele kleine druk met mijn spoortje gaat ze ontzettend goed vooruit, verder vind ik het fijner voor de oefeningen wat betreft wijken enzo, maar ik moet wel zeggen als ik mensen zie die alleen maar met sporen aan het schoppen zijn etc. dan vind ik het echt sneu voor het paardje

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:48

Ook paarden die traag aan het been (gereden zijn) zijn vlug te maken, kwestie van consequent zijn en blijven, daar hoeft geen spoor voor aan te pas te komen.

Een spoor is om de hulp te verfijnen, er zijn paarden die zich afzonderen op wedstrijd door de spanning dan kan een zweepje op spoortje net het extra zetje geven wat hem toch aan het lopen houdt.

Zo rijd ik een 16 jarige merrie in de L2 zonder sporen, veel te heet! ook die is voorheen in het ZZ-Z met sporen gereden, zolang je maar weet wat je doet en wanneer je ze moet gebruiken. Sporen heb ik in de L2 dus niet nodig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:56

Mijn vorige paard (ZZ-Licht niveau) reed ik dan wel/dan niet met sporen. Wisselde het gewoon af. In die tijd was het verplicht om vanaf het M1 met sporen te rijden in de wedstrijden, dus ik moest wel. Maar tijdens de training thuis liep ie gewoon passage en zn wissels en alles er op en aan zonder sporen en dan ook absoluut niet minder goed dan met een spoor. Van mij hoefde dat hele gedoe niet eerlijk gezegd. Mijn huidige paard loopt nog L1, maar ik heb er zelden met spoor op gezeten, alleen een hele enkele keer omdat ik wil dat ie zowel met als zonder fijn te rijden is. Ik heb ook een paard gehad die absoluut niet met sporen te rijden was (flipte er helemaal van, al was het zo'n nepspoortje) en zelfs met been alleen heeeeeeeeel lichte druk verdroeg en dat wil ik met deze niet. Moet gewoon een makkelijk diertje worden, maar in principe rij ik dus bijna altijd zonder spoor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 01:09

M_Vainqueur schreef:
M_D_H schreef:

ideaal dus...

Ooh nou, dat omhoog komen zal dan wel iets met diezelfde gevoeligheid te maken hebben ofzo:P Dat is een van de uitvreet acties:P Met zweepje nog nooit echt geprobeerd, hij is er als de dood voor:O dus denk dat die totaal in paniek raakt als ik daar ineens mee kom aanzetten.

geen idee waar het mee te maken heeft :+
this zowiezo niet iets wat ik zelf veroorzaak zeg maar(denk daarbij aan ruk en pluk werk gecombineerd met veel benen) want zo rijd ik niet :P
hij is wel heel fijngevoelig, zodra ik ook maar iets spanning heb, of ook maar een fractie van een seconde ergens anders aan denk kan het al gebeurd zijn met zijn positive gedrag :+
ik heb er ook vier jaar over gedaan om hem met een zweepje te kunnen rijden :') _O-
en ik heb 1 maand met een knopspoortje gereden, maar daar kreeg ik steeds een rodeosessie van die eerder bij een wild paard die mak gemaakt meot worden past als bij een netjes opgevoed paard :P
njaa, toen wees mijn instructeur me op het feit dat bij goed gebruik de wieltjes zachter zijn als de knopspoortjes ;) en daar reed ik dan ook zo mee weg :P

maar nogmaals, gil is een lastige draak...
maar ik rij hem ook vaak zat zonder spoortjes, en ook vaak zonder zweep ;)

nog een puntje van de fijn gevoeligheid :P
heb hem vorig jaar in 3 dagen voor de slee beleerd, denk maar niet dat ik er een zweep bij heb hoor ;)
hij tript hem als hij die zweep in eens voelt en niet kan zien waar het vandaan komt ;)
hij tripte woensdag al toen ik nog met zijn hoofdstel met oogkleppen bezig was en een vriendin van mij aan het singetje kwam...
hij begon te stuiteren en het gevolg was dat de hele deur van de poetsplaats er uit lag :') _O-
lekker dier <3

maar goed...
wat ik dus wil zeggen, ja ik rij met spoortje, maar 9 van de 10 x gebruik ik hem niet...
echter, heeft hij er dus een handje van zijn vrachtwagen met truckendozen op te roepen(zeker bij het wijken of als iets hem niet zint) en dan is een spoortje toch wel fijn...
maar dat neemt niet weg dat ik hem het zelfde werk, ook kan laten doen zonder spoortje of zonder zweepje ;)
ik gebruik hem dus echt alleen als hulpmiddel om door te komen wanneer hij zich tijdens het draken afsluit(wat hij altijd doet) en ik niet meer tot hem door kan dringen ;)
met springen heb ik het spoortje ook wel eens om, niet omdat hij weigert oid... het diertje springt nagenoeg alles... maar gewoon om het te kunnen corrigeren...
want zodra ik me met meer ga bemoeien dan alleen het sturen(het dier maakt zijn eigen afstanden en zo niet dan staakt hij) dan gaat hij dus flink in de staak...

this een beetje een eigengereide dominant monstertje :P
maar zoals het mee denken dus een nadeel kan zijn...
kan het ook een voordeel zijn :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:04

Ik rij met sporen wedstrijden. Het is bij mijn paard niet nodig en niet verplicht. Maar laatst reed ik zonder en toen werd ik door de jury er op aangesproken. Deze jury was nog niet op de hoogte van art. 10 van het aanvullende regelement dat je tegenwoordig zonder sporen mag starten, ook in M en Z.
Om dit soort opmerkingen te voorkomen rij ik maar gewoon met. Het valt kennelijk op als je oznder rijdt.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:45

In de B met sporen, tja..

Het is maar net hoe dat er gebruik van gemaakt wordt. De een trapt de spoor er zo hard mogelijk in ,terwijl er ook echt wel mensen zijn (ook B-ruiters) die WEL met die dingen om kunnen gaan.

Waarom weer alle B-ruiters met sporen over 1 kam scheren?

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 14:48

Ons paard loopt ook zonder. L2, je ziet eigenlijk alleen maar met. Maar waarom niet? Als mensen denken dat hun paard er fijner op loopt, dan rijden ze toch lekker met sporen, dat maakt mij echt niks uit en om je daar druk over te gaan maken :=

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 16:35

suus_ schreef:
Ik vind het stoerder als iemand een paard tot Z rijdt zonder spoor :D

Ik vind het dom!

Al die mensen die altijd zo "stoer" zonder sporen zitten te duwen, hangen en schoppen om dat dier te rijden, das lekker voor een paard.

Spoortje gewoon gebruiken op het moment dat ie achter het been komt en je kunt dit veel kleiner en makkelijker corrigeren met een spoortje.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 00:52

Snap ik.
Maar gelukkig heb je ook mensen die wel paard wel heel goed hebben opgeleid, niet zitten te schoppen, duwen en hangen en een paard netjes op de kleinste hulpen hebben daarbij geen correcties nodig hebben.
De een hangt ze de weg er naartoe eraan, en de ander haalt ze daarna eraf en gaan zonder verder. No big deal :D Ik vind het allebei knap als je je paard zo voor elkaar hebt. Na het Z dus.
Maar sporen in de B (wat je basis moet voorstellen)... heel overbodig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:32

Suus_ schreef:
Snap ik.
Maar gelukkig heb je ook mensen die wel paard wel heel goed hebben opgeleid, niet zitten te schoppen, duwen en hangen en een paard netjes op de kleinste hulpen hebben daarbij geen correcties nodig hebben.
De een hangt ze de weg er naartoe eraan, en de ander haalt ze daarna eraf en gaan zonder verder. No big deal :D Ik vind het allebei knap als je je paard zo voor elkaar hebt. Na het Z dus.

Toch denk ik dat ik mocht ik weer een jong paard in de B of L1 starten, dat ik dan gewoon met sporen rij. Nodig zal het niet zijn, maar mocht het paard toch even aarzelen, dan heb je iets meer te zeggen. Een zweep kan ook, maar stoort eerder in de mond.
Ik start in de M2 in ieder geval niet zomaar meer zonder sporen, heb er van geleerd als je tot 2 keer toe door een jury erover aangesproken wordt. Indirect scheelt zoiets toch altijd een paar punten. Ik zat niet fout, maar het valt kennelijk toch op als je als enige zonder sporen aan komt zetten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:10

Suus_ schreef:

waarom?
er is mischien wel een hele goede reden voor die je aan de buitenkant niet kunt zien?
waarom moet het dan overbodig gevonden worden?
en bij goed gebruik maakt het toch geen klap uit of je ze in de b al om hebt ja of de nee... ;)