rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:04

bigone schreef:
Dat kun je dus vooraf ook verwachten als je je paard niet dressuurmatig onder controle hebt en dan op wedstrijd gaat of in een les, natuurlijk snap ik heel goed dat een pony of paard op de kletter kan gaan maar juist als je mederuiter nauwelijks tot geen kontrole heeft ben ik zeer benieuwd wie dan aansprakelijk is.

Je kunt dit soort zaken niet vooraf beoordelen. De omstandigheden van het geval zijn altijd verschillend en uniek en iedere zaak zal apart bekeken moeten worden als er (letsel)schade is ontstaan.
Verder verwijs ik naar het stukje dat Urielle heeft aangehaald. ;)

bertie

Re: rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:11

Hoe is de wedstrijd verlopen?

RV_Hasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:16

In sommige maneges is het losrijterrein erg klein. Dit betekent dan dat je met veel mensen in 1 ruimte aan het losrijden bent. Als je het vermoeden hebt dat jouwn paard trapt zou ik alvast een lintje in doen. Hierbij houden alle ander ruiters rekening met jou. Zij willen bovendien geen trap voor de wedstrijd van jouwn paard.
Voor alle zekerheid zou ik gewoon een lintje in de staart doen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:57

Het is zelfs zo dat ik wedstrijden met echt kleine binnenbakken gewoon niet opgeef, ondanks dt er nog nooit iemand geraakt is door ons paard hoef je de problemen ook niet op te zoeken, overigens is ons paard zo geworden doordat een ruiter zijn paard absoluut niet onder kontrole had en als een idioot dat dier bij die van ons in z'n kont plantte, sindsdien is ons lieve paard er niet meer van gediend als er eentje achterop komt, vandaar ons strikje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:03

IMO zou het zo moeten zijn, dat die met het paard dat trapt moet uitkijken voor de andere paarden en niet andersom. Opperen dat er kleine losrijterreinen zijn en dat een rood lintje dan handig is vind ik zelfs associaal... :? Als de binnenbak klein is houd ik met iedereen rekening (dat doe ik sowieso, mijn merrie heeft ook graag dat ze afstand houden dus doe ik dat zelf ook) maar ik ga echt niet meer uit kijken met eentje met een rood lintje. :x En je zou toch een behoorlijk probleem hebben als die uithaalt naar mijn merrie. (na het lezen van deze zin vooral niet vergeten dat ik al gesteld heb dat ik altijd voldoende afstand houd. Ik zal niet iemand op een halve meter passeren tenzij die persoon mij af snijd.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:43

Ayasha, ik snap je helemaal maar dat rode lint valt echt wel op als je achter iemand rijd dus daar hoef je niet naar te zoeken, als diegene die met een strik rijd net zo goed oplet als jij doet dan is er ook niets aan de hand.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:50

Ja, natuurlijk valt een rood lint wel op. Maar .. het ontslaat de betreffende ruiter niet van een grote verantwoordelijkheid om zélf zodanig te rijden of zich te gedragen, dat andere combinaties of mensen erdoor in gevaar komen.
Het is in het topic toch een beetje voorgesteld alsof je met een rood lintje 'klaar' bent, en dat anderen dan maar extra moeten gaan opletten.
Zo ligt het natuurlijk niet. Iemand die met een rood lintje rijdt hoort zich bewust te zijn van juist een éxtra verantwoordelijkheid.
Ik heb even in het profiel van TS gespiekt, en ik denk dat zij heel goed weet (of in ieder geval moet weten, gezien haar opleiding en ervaring) dat een rood lintje als geen enkele vorm van vrijbrief kan of mag worden beschouwd. Of daar zelfs maar enige schijn van kan hebben.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:03

ik heb me even afzijdig gehouden en meegelezen, maar ik begrijp niet helemaal dat het topic zo'n vreemde wending heeft genomen dat er nu vanuit wordt gegaan dat men met een rood lintje de verantwoordelijkheid van zich af wil schuiven?? Dit is absoluut niet wat ik heb bedoeld met mijn openingstopic hoor..

Ik wou alleen maar weten of het nog gebruikt wordt tegenwoordig omdat ik twijfelde of ik een extra waarschuwing zou gebruiken bij dit paard. uiteraard ben ik me bewust van mijn verantwoordelijkheid en uiteraard waarschuw ik waar nodig gewoon door te praten en uiteraard hou ik zelf voldoende afstand.

Ik begin nu echter met dit paard in de L1 en ik weet niet of anderen in die klassen hun paarden genoeg onder controle hebben om de afstand groot genoeg te houden en daarnaast wou ik dus weten of de betekenis van het rode lint nog steeds bekend is bij de ruiters en amazones en hun begeleiders. Zo te horen bestaat het dus nog steeds en is het voor de meeste mensen wel bekend wat het betekent.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:29

@TS: Met dank aan dit topic en Toby zag pown er eergister zo uit _/-\o_ :D

Afbeelding

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:11

Hoe mooi ik de staart van je pown ook vind, Evelienepien, ik zou als mederuiter gaan twijfelen of het nou als waarschuwing dient of als versiering ;)?

En werkte het op deze manier?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:17

setteke schreef:
Hoe mooi ik de staart van je pown ook vind, Evelienepien, ik zou als mederuiter gaan twijfelen of het nou als waarschuwing dient of als versiering ;)?

En werkte het op deze manier?

:j
Maar snap je twijfel wel :D alleen die twijfel is er ook onder ruiters als je een gewoon strikje erin doet
:? Misschien ligt dat wel aan mijn pown? dat ie gewoon erg lief oogt ;) (maar ondertussen }> )

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:07

Hebben jullie vanavond het parcours in Lyon gezien op Eurosport? Meredith Micheals-Beerbaum die geïnterviewd wordt over het rode lintje in de staart van haar paard. Omdat hij wat nerveus wordt van andere paarden dicht achter hem... *D

Super, Evelien! Dit laat wat mij betreft niets aan duidelijkheid te wensen over!

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:53

Hallo,

Ik rij nu iets van 3 jaar wedstrijden en kom regelmatig rode lintjes tegen.
Ik bekijk het als een waarschuwing: denk er om kom niet te dicht bij.
Ik vind het zelf zeer pretig dat mensen een lintje er inhangen.
Beschouw het niet als een stempel want hij heeft nog niks verkeerd gedaan! Ook is de gene die dan achter jouw rijd zelf verantwoordelijk. Net als je een bord hebt met pas op herten. Dat ben je ook verantwoordelijk zelf want je bent gewaarschuwd. Ik zou het gewoon in doen voor jou is het fijn zit ie niet steeds te klieren. En voor je mede rijders.
Succes met je wedstrijd!

groetjes.Lipkje
p.s laat het er mooi in zitten in de proef de jury let er niet eens op. En het is ook toegestaan! Anders
sta je daar te friemelen snel der in snel der uit en der weer in. Niks aan. haha,
Succes !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 16:02

Als je een hert om rijd maakt het niet uit of er een bord staat of niet, dan ben je sowieso verantwoordelijk voor je eigen schade hier. :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:19

In Duitsland (tenminste het Bundesland waar wij wonen) is de boswachter verantwoordelijk voor het hert. :)
Maar het lijkt me nogal een verschil eerlijk gezegd: een paard met een ruiter (die verantwoordelijk is) erop of een loslopend hert.
Appels en peren, komop zeg. >;)

En de jury let er niet op? Nou, reken maar dat die het zien! }>

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:16

Evelienepien, misschien moet je het reglement er nog eens op na lezen. Wat jij gedaan hebt is niet toegestaan. Ik zou er wel wat van zeggen als jurylid.
Een rood lintje is tot daar aan toe maar bij jou is het een heel festijn.

Uit het dressuurreglement en boekje over toiletteren:
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’ of ‘bijgeschoren’.

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:18

Citaat:
Als je een hert om rijd maakt het niet uit of er een bord staat of niet, dan ben je sowieso verantwoordelijk voor je eigen schade hier.

Ja , dus je zegt het percies. De gene die het hert omrijd heeft is zelf verantwoordelijk. Dus ze is zelf tegen het rode lindje op gereden. Ik bedoelde het bord als waarshuwing. Het zelfde als het rode lindje staat voor als waarschuwing! Dus het was een voorbeeld!!!!!

Citaat:
En de jury let er niet op? Nou, reken maar dat die het zien!

Ik heb er vandaag even met mijn leerares over gepraat en een jury.
Natuurlijk zien ze dat. Maar ze beoordelen er niet over. Je krijgt er geen minpunten of punten voor hoor!!!!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 22:23

Fitzroy schreef:
Evelienepien, misschien moet je het reglement er nog eens op na lezen. Wat jij gedaan hebt is niet toegestaan. Ik zou er wel wat van zeggen als jurylid.
Een rood lintje is tot daar aan toe maar bij jou is het een heel festijn.

Uit het dressuurreglement en boekje over toiletteren:
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’ of ‘bijgeschoren’.

Even goed kijken: er is nl. geen lint mee gevlochten ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:05

:Y)
bertie schreef:
In Duitsland (tenminste het Bundesland waar wij wonen) is de boswachter verantwoordelijk voor het hert. :)
Maar het lijkt me nogal een verschil eerlijk gezegd: een paard met een ruiter (die verantwoordelijk is) erop of een loslopend hert.
Appels en peren, komop zeg. >;)

En de jury let er niet op? Nou, reken maar dat die het zien! }>

allemaal een lintje in die rot herten...heeft de boswachter ook wat te doen..LOL..

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 23:08

Op deze manier is het lint inderdaad niet meegevlochten, maar goed beschouwd maakt dat weinig wezenlijk verschil.

De tekst zoals Fitzroy deze aanhaalt staat vermeld in een bijlage bij het Disciplinereglement Dressuur. En kan daarom niet gelezen worden zonder rekening te houden met de tekst van artikel 118.4 van het reglement zelf.

Citaat:
10. Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van voor het paard oneigenlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan. De manen en de staart van het paard mogen evenwel ingevlochten worden.

Het rode lint wat ik gebruik is zeker niet bedoeld als versiering, maar als waarschuwing tegenover mederuiters. En dat kan niet opvallend genoeg, daarbij spreek ik uit ervaring.

Komende week zal ik het nog eens aankaarten bij de KNHS. Ik wil hier graag een duidelijk antwoord kunnen geven, wat ook door de bond gesteund wordt. Maar ik neem aan dat dat nog steeds hetzelfde zal zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 00:36

Niet meegevlochten in de zin van vlechten maar het loopt wel degelijk door een staartvlecht heen. Het is niet een normaal los lintje die je er even afhaalt voor je de ring in gaat. Dit lijkt wel een circusattractie.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:38

Ik ga binnenkort ook starten met mijn merrie.
Ik weet nog niet precies hoe ze gaat reageren.. Ze is valt paarden niet echt aan maar ze is gewoon bang.
Tenminste, als er wedstijd op stal is en ik moet rijden in de losrijdring, is ze heel angstig en kruipt het liefste de muur in.
Echt slaan heeft ze nog niet gedaan.. Ik ga nog even oefenen maar anders hang ik er gewoon een lintje in de eerste keer op wedstrijd hoor!
Misschien is ze op vreemd terrein niet zo angstig, het is een raar paard. :D

Ik heb trouwens een keer iets super leuks gezien in de losrijdring.
Er reed een vrouw in met een paard, en zij had een jas aan met daarop: Pas op! Mijn paard slaat!, of iets dergelijks.
Iedereen hield afstand!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:14

Hahaha leuk zo'n jasje.

Voor je het weet hebben we jasjes met; Pas op! Mijn paard zwenkt uit!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 09:19

Fitzroy schreef:
Niet meegevlochten in de zin van vlechten maar het loopt wel degelijk door een staartvlecht heen. Het is niet een normaal los lintje die je er even afhaalt voor je de ring in gaat. Dit lijkt wel een circusattractie.

Die losse lintjes zie ik nooit bij het losrijden, ik zit er eerlijk gezegd altijd al dichtbij en dan pas denk ik: O sjit zeg, een lintje. :o Ik zou als ruiter dus wel meer van die staarten zoals het paard van Tody willen zien.

Ik heb zelf trouwens een paard pas meegenomen die op haar eerste wedstrijd naar alles en iedereen sloeg die passeerde (dus niet alleen paarden maar ook mensen) - en echt voluit. Om de tien meter vlogen die achterbenen alle kanten op, naar passerende paarden, naar publiek aan de kant, ik wist niet hoe ik het had! Thuis slaat ze nl. niet, niet naar mensen en niet naar paarden dus ik had dit echt niet verwacht. Volgende keer dus ook een zeer opvallend rood lint erin en no way dat ik mijn groom vraag om dat lint er uit te halen voor de proef, er komt niemand meer achter dat paard zolang we op vreemd terrein zijn tot ze haar kilometers gemaakt heeft en dermate relaxed is dat ze haar achterbenen weer netjes bij zich houdt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:38

Toch blijf ik het apart vinden dat je met zo'n paard op wedstrijd gaat. Ik snap je dilemma wel, want hoe moet je het anders oefenen maar in feite is dat paard zo onbetrouwbaar als ik weet niet wat en hoort niet thuis op een wedstrijdterrein.